|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אוי דרומה לאילת

ים של כסף, 23 מיליארד שקל, צפויה מדינת ישראל לשפוך על פרויקט הרכבת באילת. השקעה דומה צפויה גם בנמל חדש מצפון לעיר, שכפי הנראה לא יוכל להתחרות בתעלת סואץ. מרבית מתכנני התחבורה של ישראל משוכנעים שמדובר בבכייה לדורות
09/04/2013  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
פרויקט גרנדיוזי [צילום: שמואל רחמני]

ובתמצות...
הרכבת יצאה אומנם לדרך, ובהנחה סבירה שהאוצר ישים מקלות בגלגליה נוכל לנסוע בה לאילת בעוד 20-15 שנה לערך. כספי ציבור שיישפכו לריק יהיו מהגדולים שידעה מדינת ישראל, אך למרות זאת היא קום תקום.

יהיו לה יתרונות. היא כנראה תעזור קצת לאילת ולערבה, אבל כשלעצמה לא תעשה "מהפכה". היא תעזור קצת להפחית את המשאיות הנעות על כביש הערבה, אך הללו ממש לא ייעלמו מהנוף. הרכבת לא תיסע ריקה, אבל גם לא מלאה. היא תביא לדימונה תחנה חדשה במרכז העיר ואולי גם תשדרג את כל התפישה הרכבתית של ישראל למשהו אירופי יותר.

מנגד, היא תפגע בסביבה, וההוצאה הגדולה כאמור תביא לכך שהיא תהיה אחראית ישירה לפגיעה בתשתיות אחרות בשאר הארץ שלא ניתן יהיה לקדם רק כי "אין כסף". בתסריט שחור יותר, היא זו שתדחוף את ישראל למיתון כמותו לא ידעה המדינה. האם יקום בזמן הילד שיצעק המלך עירום?

עשרות מתכנני תחבורה, שמדי יום בונים את התשתיות הגדולות של המדינה, התכנסו לפני הפסח תחת קורת גג אחת, כדי לדון בדבר אחד: קו הרכבת לאילת, על היבטיו השונים. נשמעו שם דעות בעדו, אך הקול המרכזי בכינוס, שנראה כי היה מוסכם על דעת רוב הנוכחים, שלל את הרעיון של סלילת קו הרכבת שמקדם משרד התחבורה, תוך הצגה נכוחה של חוסר כדאיותו הכלכלית ומיעוט הנוסעים והמטענים שיעשו בו שימוש, פגיעתו בטבע ופגיעתו ביכולת לממש פרויקטים גדולים אחרים במדינה.

את הכינוס קיימה האגודה הישראלית למחקר תחבורה (איל"ת), בבית המועצה לישראל יפה בתל אביב.

דן גרונר, מנהל מנהלת הקו, אמר כי התכנון מתקדם בקצב מהיר מהרגיל וכי 90% מהתכנון של הקו יאושר עד סוף 2013. הקו מיועד לרכבות משא ולרכבות נוסעים מהירות (מעל 230 קמ"ש) שינועו יחד על אותה מסילה, כאשר רק בירידה לערבה יסעו רכבות נוסעים במנהרה, ורכבות משא יסעו במסלול איטי מחוצה לה. יוקמו תחנות באילת, בתמנע, בקטורה ובספיר, תחנה חדשה גם תוקם בכניסה לדימונה.

העלות ההתחלתית המשוערת של הפרויקט היא 23 מיליארד שקל. כנהוג במקומותינו, העלות ברוב המקרים כפולה מאשר ההערכה הראשונית. גרונר צופה שניתן יהיה להקימה בתוך 5 שנים, כלומר בשנת 2020 כבר תוכלו לרדת עם רכבת לאילת.
על רכבות לאילת וכדאיותן / מצגת
הרכבת לאילת – תכניות מתחלפות ב 6 העשורים האחרונים
מסילה לאילת / מצגת
הוכנה ע"י חטיבת הפיתוח ברכבת ישראל והוצגה בכינוס איל"ת מרס 2013
רגישויות סביבתיות בתוואי הרכבת לאילת / מצגת
הוצגה בכנס שנתי של האגודה הישראלית למחקר תחבורה, מרס 2013
הובלת מטען ברכבת ישראל תמונת מצב ופוטנציאל לעתיד / מצגת
הוצגה בכנס איל"ת, מרץ 2013

כ-0% תשואה חיובית

שוקי כהן מחברת מת"ת (מערכות תכנון תחבורה בע"מ) חלק עליו: "רכבת לאילת אינה כלכלית. כהן בדק את הכדאיות הכלכלית של רכבת קלה לא מהירה בסבב הקודם של תכנון הרכבת ב-2005. בסבב הנוכחי לא נערכה משום מה בדיקה כזו אך הוא עדכן את הערכותיו.

717 אלף איש ירדו ב-2005 לאילת באוטובוסים וכ-37% עשויים לעבור לרכבת המהירה. מדובר בפחות מ-1,000 נוסעים בממוצע ליום שיעדיפו לנסוע ברכבת.

להערכת כהן, כ-12% מהנוסעים אילתה ברכב פרטי יעברו לרכבת. ב-2005 נסעו כ-2.3 מיליון איש במכוניתם, כך שגם כאן מדובר בפחות מ-1,000 איש ליום. עוד מדבריו:

ההנחיה לפנות את שדה התעופה באילת ולבנות חדש בתמנע, מרחק רבע שעה מהעיר, תסייע לרכבת ישראל, שכן הצורך לנסוע משם בכלי תחבורה נוסף - אוטובוס, רכבת או מונית - שייקר את עלות הנסיעה, עשוי לגרום לך לשקול נסיעה מראש ברכבת. כך עשויה הרכבת לקבל לידיה 41% ממשתמשי המטוסים - כ-1,000 נוסעים נוספים ביום.

אולם הממוצעים מטעים. בגלל שאילת היא עיר תיירות, יהיו ימים בתקופות החגים בהם היא תיסע גדושה עד אפס מקום וימי חול בהם תיסע דלילה.

תחזית הגידול בתיירות באילת ובמספר חדרי המלון עליה מתבססת הרכבת לאילת גם היא מופרכת. שוקי כהן הראה בהרצאתו את העצירה בגידול במספר חדרי המלון בעיר, אבל למרות ספק זה החליט להיצמד לתחזית האופטימית בחישוביו.

בתחזית האופטימית ביותר, בשנת 2020 יסעו ברכבת רק כ-3.4 מיליון איש - כ-10,000 איש ביום בממוצע, זה לא מעט, אבל עבור ההשקעה הגדולה הנדרשת זה גם לא כל כך הרבה, בהנחה של רכבת פעם בשעה מדובר על כ-250 נוסעים לכל נסיעת רכבת.

הרכבת חוסכת לחלק מהאנשים כסף, זמן, בלאי רכב, תאונות דרכים וכו' ולכן יש לה תשואה חיובית. של כמה? אליבא דשוקי כהן קרוב ל-0%. אם ייסלל קו הרכבת לאילת הוא יחזיר את עלותו למשק בתוך כ-100 שנה בערך...

כדי לסבר את האוזן, לרוב פרויקטים תחבורתיים שלא מחזירים את עצמם או שמחזירים את עצמם תוך כל כך הרבה זמן, יורדים מסדר היום והכסף המיועד להם עובר לפרויקטים כדאיים יותר למשק. קוראים לזה "נוהל פרויקטים תחבורתיים" ופרויקט הרכבת לאילת במתכונתו הנוכחית עוד לא עבר אותו.

ניתן להשקיע את אותם 23 מיליארד שקלים בפרויקטים תחבורתיים ואף מסילתיים, שיחזירו עלותם בתוך 10 שנים ואולי אפילו פחות. המדינה משוועת לפתרונות תחבורה מתקדמים בעיקר במטרופולינים הצפופים.

ירוק מדי

אחריו דיבר אסף צוער מרשות הטבע והגנים, שפרס את הנושא הסביבתי. הרשות לא ימתנגדת לעצם הקמת הרכבת ומתמקדת בצמצום הנזק הסביבתי שהיא גורמת, בעיקר באזור השמורות הרגיש של ארץ המכתשים והמצוק היפהפה בין הר הנגב לערבה. מדובר בקיטוע של תא שטח מדברי בו החיות והצמחים נמצאים במצב של עקה תמידית ולכן הרשות דורשת לצמצם את הנזק, בין אם בדרישה להיצמדות לתשתית הכבישים הקיימת ובין אם בהגדלת המינהור המוצע למנהרה "קצת" יותר ארוכה באורך 60 ק"מ, אשר תאפשר גם לרכבות משא לנסוע בה ותבטל את הצורך במסילה העוקפת.. מנהרה שכזו אולי טובה לחיות אבל מייקרת את הפרויקט ברמה שלמעשה "קוברת" אותו ולכן גם הפוליטיקאים וגם מתכנני התחבורה יודעים שמדובר בחלופה שלעולם לא תיבחר. בכל מקרה, ועדות התכנון כבר אישרו את החלופה שהוצגה על-ידי ראש מנהלת הקו לאילת, ויוקמו באזור רגיש זה מנהרה קצרה לרכבות נוסעים ומסילה ארוכה לרכבות משא.

נמל אילת לא יחליף את סואץ

אחריו עלה דן רדר, שתקף בחריפות את נושא המטענים ברכבת ישראל בכלל ובמסילה לאילת בפרט. הנמל באילת קטן וצפוף ולכן לא רלוונטי, ובנוסף הרכבת אינה מתוכננת להגיע עד אליו כי אין מסדרון מסילתי שחוצה את העיר. כדי לפתור את הבעיה, מתוכנן נמל חדש ועמוק שייבנה בקצה תעלה מצפון לעיר. עלות הקמתו עוד לא ידועה, אך סביר שתהיה דומה לעלות של הקמת המסילה.

רדר הוכיח שגם אם הנמל יוקם, הרי שמרבית אוניות המשא שמגיעות לאילת, ימשיכו אחר כך דרך תעלת סואץ ליעדים נוספים, וכך נמל אילת בעצם לא ישמש שום תחליף לסואץ. מחיר מעבר אונייה בסואץ אומנם גבוה, אך ספק אם העלות האדירה של שינוע מספינה בנמל לרכבת ואחר כך לעוד ספינה בנמל יוכל להתחרות בו, וכאשר המצרים יחליטו להוריד את המחירים לאור התחרות אנחנו לא נוכל לעשות כן, ונישאר עם נמל ריק.

פוטנציאל המטענים של ישראל נמצא בכלל בין המרכז לדרום, וכולל הסעת חול למרכז והסעת אשפה לדרום, בשביל לממש פוטנציאל זה אין צורך ברכבת לאילת, רק בשלוחה לחיריה.

ישנו יתרון אחד בהקמת נמל חדש באילת, הגברת התחרות בין הנמלים על היבוא לישראל והייצוא ממנה, כאשר נמל אילת החדש יתחרה בנמלי אשדוד וחיפה על הסחורה המגיעה מהמזרח הרחוק. זה יתרון חשוב אך לאור המחיר הגבוה יש לבחון אלטרנטיבות. לצורך הגדלת התחרות, מתוכנן כבר בישראל נמל יבשתי (ליד מעבר איל בשרון) וכן נמלים חדשים באשדוד ובחיפה שיופעלו על-ידי גופים פרטיים. במילים אחרות, כדי להגדיל את התחרות לא ממש צריך את נמל אילת.

ברכבת לא חסרים פרויקטים

ביקורת נוספת נמתחה בעדינות על-ידי ירון רביד, משנה למנכ"ל רכבת ישראל. מתוקף תפקידו, הוא לא העביר ביקורת ישירה על ההחלטה, אך הסביר שלא ניתן לבנות רכבת מהירה בין דימונה לאילת, אם לא משדרגים את כל רשת הרכבות העיקרית של ישראל, מדימונה ועד חיפה לפחות, כדי שבאמת תהיה רכבת מהירה ממרכז הארץ ועד אילת. הדבר כולל החלפת מסילות, חישמול מלא ומתקדם, מערכות איתות ובטיחות מתקדמות, צי נייד חדש ועוד, אחרת לא ניתן יהיה להביא את ההשקעה העצומה למיצוי של הפוטנציאל שלה.

בהכנת הכתבה סייע מחבר הבלוג "הרוכב לאוטובוסים"
תאריך:  09/04/2013   |   עודכן:  09/04/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אוי דרומה לאילת
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לוגי
9/04/13 08:32
2
אוונגארד
9/04/13 10:21
3
חור שבגרוש!
9/04/13 12:43
 
מ.כ
9/04/13 13:47
4
אורי פ
9/04/13 13:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
הקופאיות ברכבת ישראל ייקלטו כעובדות מן המניין. כ-100 קופאיות המועסקות במכירת כרטיסי הרכבת אשר עבדו עד כה בחברה קבלנית ייקלטו כעובדות מן המניין ברכבת החל מתחילת החודש הנוכחי וייכנסו להסכם הקיבוצי הקיים.
07/04/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי הטרור (יום ב', 15.4.13), תפעיל רכבת ישראל שירות הסעות מיוחד, ללא תשלום, החל מהשעה 09:15 ועד השעה 15:00, מתחנות הרכבת לבתי העלמין.
04/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
לוח הזמנים של רכבת ישראל לעונת האביב ייכנס לתוקף ממוצאי-שבת (6.4.13). הוא יכלול הוספת רכבות, הגברת תדירות הנסיעות, הארכת מסלולים והרחבה משמעותית של שעות הפעילות בסמוך לכניסת השבת וצאתה.
03/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
שתי חברות, והתנהלות שונה לגמרי. בעוד שבאגד ירושלים עושים פקחים סדר, בחברת ויאוליה, המפעילה את קו 400 לבני ברק, נראים הדברים אחרת.
29/03/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפעל "מרכבים" מכר לחב' "מטרופולין" אוטובוסים מדגם מארס בינעירוני בשווי 16 מיליון ש"ח.
27/03/2013  |  עדי וילדר  |   הודעות כלליות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il