|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הלוחש בְּשירים (חלק א')

מדוע המציא עוז את תחבולת "הלחישה בְשירים" והפעיל אותה ברומנים "לדעת אישה" ו"אל תגידי לילה"?
12/04/2013  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
עמוס עוז. [צילום: פלאש 90]


הקדמה

בשני פרקיו הקודמים של המחקר הובלטה התחבולה הראשונה שבעזרתה פיצה עמוס עוז את עצמו על נטישת הכתיבה של שירה לטובת הכתיבה של סיפורת, תחבולת "המשורר הנסתר" שאיפשרה לו לקיים את אהבתו המסורה לשירה במקביל להתבססותו כמְספר.

תחבולת "המשורר הנסתר" התבטאה בשילוב דמויות של משוררים בעלילות סיפוריו ובמעקב אחרי עולמם הרוחני ככותבי שירה בתחנות שונות של חייהם, מגיל הנעורים ועד הגיעם לגיל מופלג.

באופן זה, כ"משורר נסתר", התנסה עוז עצמו בכיסופיהם הספרותיים של משוררים, בהתלבטויותיהם, במאבקיהם עם השפה ובייסוריהם להשלים שורה מוצלחת וללטש שיר מושלם. בה בעת העניקו לו המשוררים ששילב כדמויות בסיפוריו הזדמנות לבטא את השקפתו על "סוד השירה" ואף לבדות להם שורות שיר וגם שירים שלמים.

במילים אחרות: המשוררים שבדה בסיפוריו העניקו לעמוס עוז הזדמנות לפרסם תחת זהותם את שירתו, שירת "המשורר הנסתר", בעודו מצטייר בעיני הקוראים ככותב סיפורת בלבד.

יתר על כן: עוז נטה חיבה לדמויות המשוררים בסיפוריו וגם גילה הבנה להפכֵי הרוח בנפשם ולחותם החריגות שדבק בהם בחברה, אך בה בעת ביטא את החיבה ואת ההבנה הללו בניסוח אירוני ולעיתים גם סאטירי, כלועג לעצמו על הדחף החזק שנותר בו כל השנים לכתוב שירה ואף להסתייע בתחבולת "המשורר הנסתר" כדי לפרסמה.

תחבולת "המשורר הנסתר" לא הייתה התחבולה היחידה שבאמצעותה ביטא עוז את זיקתו הביוגרפית המיוחדת לסוגה השירית בספרות. בצידה הפעיל תחבולה נוספת, היא "הלחישה בְשירים", שתוסבר ותודגם בחלקים הנוספים שיתפרסמו בהמשך.

כל מה שאפשר להוסיף בשלב הזה על תחבולת "הלחישה בְשירים", מסתכם בשתי המסקנות הבאות:

א) תחבולת "הלחישה בְשירים" הינה מקורית יותר מקודמתה - תחבולת "המשורר הנסתר", ולכן יידרשו שלושה המשכים כדי להשלים את הסברתה ואת הדגמתה.

ב) מאחר שלא זכורה לי הפעלה קודמת של תחבולת "הלחישה בשירים" על-ידי אחד מכותבי הסיפורת האחרים בדור הנוכחי, אני מניח כי עמוס עוז הוא הסופר העברי שהפעיל אותה לראשונה והוא שזכאי לזכויות היוצרים על המצאתה.

"הלחישה בשירים"

רבים מכותבי הסיפורת העבריים נהגו לצטט ביצירותיהם פסוקים שיריים מהתנ"ך ושורות משיריהם המוכרים של משוררים בני דורם, והם עשו זאת הרבה שנים לפני שגם עוז אימץ נוהג זה בספריו.

על-פי נוהג זה, רשאי היה כותב מאוחר להציב ציטוטים ממשורר שפעל לפניו בשני מקומות ביצירתו. הראשון - בפתח הכרך הסיפורתי, כמוֹטוֹ ליצירה, כדי לרמוז על נושאו של הסיפור, על בשורתו ולפעמים גם על המקור שממנו שאל המספר את השם לספרו. והשני - בגוף הסיפור, כחלק מדברו של "המספר", או כחלק מחילופי הדיבור בין גיבורי העלילה, אם כדי להעשיר את תוכן דבריהם של הגיבורים ואם כאמצעי איפיון המעיד על השכלתם ו/או על השתייכותם לחוג חברתי הצורך תרבות גבוהה.

מאחר שהבלעת שורות משירים בשיח הגיבורים בסיפור הפכה לנפוצה ביותר בספרים הנדפסים כיום בסיפורת הישראלית, גדל לאחרונה מספרם של כרכי הסיפורת, שבסופם נוסף עמוד המפרט את בעלי זכויות היוצרים על השורות שצוטטו. הפתרון הזה בא למנוע תביעות מצד משוררים ויורשיהם נגד כותבי הפרוזה על פגיעה בזכויות היוצרים שלהם. זהו תחליף לאפשרות האחרת, שהיא בלתי נוחה בעליל: לשתול הערה על המקור שממנו צוטטו השורות בצמוד להופעתו בטקסט. הפתרון הזה אכן הועדף ברומנים הבאים: "פעם בחיים" של מירי רוזובסקי (2009), "וודקה ולחם" (2010) של מירה מגן, "עד שיום אחד" של שמי זרחין (2011) ו"נוילנד" של אשכול נבו (2011).



הציטוטים ב"קופסה שחורה"


ממש כמו מְספרים אחרים, השתמש גם עוז באפשרויות הללו, ואף הגדיל לעשות, כאשר הפעיל את שתיהן ביחד באחד מספריו הראשונים - הרומן "קופסה שחורה" (1987).

בפתח הרומן הציב עוז כמוטו שלושה בתים מהתשעה הקיימים בשיר "הבֶּכִי" מתוך "שמחת עניים" לנתן אלתרמן. ובנוסף, כלל בגוף העלילה (ע' 152) בית משיר אחר הכלול ב"שמחת עניים" - "החוֹלֶד". שני הציטוטים מלמדים על הערכתו הגדולה לשירת אלתרמן, ובתוכה לפואמה "שמחת עניים" משנת 1941 שממנה בחר, כזכור, לצטט גם בדבריו של המשורר אריה חורש לבתו נוגה ברומן המוקדם שלו, "מקום אחר" (שם בחר לשלב בדברי האב שורות אחדות מהשיר "קץ האב").

שני הציטוטים האלה מתוך "שמחת עניים" (שלושת הבתים מהשיר "הבֶּכִי" במוטו והבית מהשיר "החוֹלֶד" בגוף העלילה) השתלבו היטב ברומן "קופסה שחורה", משום ששירי פואמה זו - המנוסחים כשירי נמען, שבהם פונה הגבר ממשכנו בעולם הרפאים אל אשתו שהתאלמנה ועודנה בחיים - התאימו להפליא לעלילת הרומן "קופסה שחורה".

ברומן זה מתוארים יחסי משיכה-דחייה שהמשיכו להתקיים בין אלכס ואילנה גם אחרי שאהבתם היצרית החזקה הסתיימה בגירושים. דווקא המרחק הפיזי בין אלכס ואילנה - שניתן להשוותו לשהייה של גיבורי "שמחת עניים" בשני עולמות שונים - שיקם אצל אילנה את הגעגועים אל אבי בנה, בועז. ובתואנה שהיא דואגת לעתידו של בועז, חידשה את הקשר עם אלכס באמצעות מכתבים, אחרי שנודע לה כי אלוף נעוריה נוטה למות ממחלה ממארת. שלושת הבתים שציטט עוז במוטו משקפים יוזמה כזו, אך בהיפוך זהותו של היוזם. בעוד שבפואמה של אלתרמן הדמות הגברית יוזמת את הפנייה אל הדמות הנשית, ברומן "קופסה שחורה" של עמוס עוז אילנה היא היוזמת את הפנייה אל אלכס.

אשר לשילוב בית מהשיר "החולד" בגוף עלילת הספר, נחוץ להבהיר את ההקשר המצדיק זאת: ביום שבו התיר בית המשפט את נישואיהם, העביר אלכס פתק לאילנה באמצעות עורך דינו, זקהיים. בפתק הזה רשם אלכס בכתב ידו את השורות הבאות מתוך השיר הזה:

אַתְּ עַצֶבֶת רֹאשִׁי הַמַּקְרִיחַ,
אַתְּ יְגוֹן צִפָּרְנַי הַגְּדוֹלוֹת,
אַתְּ שִׁמְעִינִי בְּנֵפֶץ הַטִּיחַ,
בְּחֵרוּק הָרִצְפָּה בַּלֵילוֹת.

ספק אם ניתן לבחור בשירת הדור הנוכחי שורות קשות מאלה לציטוט בפתק שמעביר הגבר לאשתו ביום גירושיהם. ואלכס ודאי שיער כי אילנה לא תסתפק רק בשורות הבית הזה, אלא תגיע גם אל בתיו האחרים של השיר "החולד", ואז תמצא בשורותיו המלוטשות כתער של אלתרמן סיכום של כל מה שיכול היה לומר על נישואיהם. וייתכן גם ייתכן, כי בהשפעת השיר הזה, שבו מדמה הגבר את עצמו לחולד, על המכתב התשובה שכתב לאילנה לא חתם אלכס בשמו, (ע' 95-83), כי אם בכינוי המושאל שבחר לעצמו - "הערפד".



חטיבת הרומנים הפוליטיים

ברומן "לדעת אשה" (1989), לא השתמש כלל בשתי האפשרויות לשילוב שורות מצוטטות מתוך שירים שבהן השתמש ב"קופסה שחורה", אלא פנה לראשונה לאפשרות חדשה ומתוחכמת יותר להפניית הקורא אל שירים מהשירה העברית בת-זמננו, זו המוגדרת במחקר זה כתחבולת "הלחישה בשירים". לשימוש בה חזר פעם נוספת גם ברומן "אל תגידי לילה" (1994) - החמישי מבין ששת הרומנים שפרסם ברצף בשנות ה-80' וה-90' של המאה הקודמת.

ואלה הם עיקריה של תחבולת "הלחישה": גיבורי הרומנים "לדעת אישה" ו"אל תגידי לילה" אינם מצטטים שיר שלם וגם לא שורות בודדות מתוך שיר, אלא מַפְנים אל השיר בשלמותו באמצעות הדרכה מפורטת איך להגיע אליו. זאת, באמצעות מסירת פרטים ביבליוגרפיים מלאים, המדריכים את הקורא איך למצוא אותם במדף השירה העברית: שם המשורר, שם קובץ השירים, שם השיר ומספר העמוד שבו מודפס השיר בקובץ זה.

אף שעל-ידי עצם בחירת השירים מספרי השירה של משוררי הדור, חשף עמוס עוז את טעמו בשירה ואת כוחו כפרשן של השירים שנפשו נקשרה אליהם, ברור שלא לחשיפת עצמו כאוהב שירה וכיודע לפענח שירים המציא עוז את תחבולת "הלחישה בְשירים" והפעיל אותה ברומנים "לדעת אישה" ו"אל תגידי לילה". כדי להשיב על שאלה, מדוע הועיד עוז את התחבולה החריגה הזו דווקא לשני הרומנים האלה, נחוץ להקדים ולהסביר את מקומם בכלל יצירתו הסיפורתית.

פרט לרומן המוקדם "מקום אחר", רומן על-רקע החיים בקיבוץ (שקדם לו קובץ הסיפורים על אותו רקע והוא "ארצות התן", ולאחרונה התווסף אליו הקובץ "בין חברים"), התמקד עוז בשני העשורים הראשונים של יצירתו, בשנות ה-60' וה-70' במאה הקודמת, בכתיבת סיפורים בתבניות הקצרות של הסיפורת: הסיפור הקצר והנובלה. ורק אחריהם חזר לכתיבת רומנים. חזרה זו הניבה, בשנות ה-80' וה-90' של המאה הקודמת, שישה רומנים, המהווים ביחד חטיבה מיוחדת ביצירתו - חטיבת הרומנים הפוליטיים שלו.

שתי עובדות הצדיקו לפרש שישה רומנים אלה כיצירות פוליטיות. הראשונה - בעלילות ששת הרומנים היו שני רבדים: רובד ריאליסטי, שגילגל סיפור משפחתי רב-דורי, שבו הובלטו מתחים בין בני המשפחה, ורובד אלגורי, שפירש מתחים אלה כביטוי להשקפות הסותרות, אשר התגבשו בשיח שהתנהל בחברה הישראלית בשני העשורים האחרונים של המאה הקודמת.

כלומר: כפשוטן, היו עלילות ששת הרומנים עלילות ריאליסטיות על יחסים מתוחים ומחלוקות בין בני המשפחה, אך בקריאה חתרנית יותר ובעזרת כלי הפיענוח האלגוריים, התברר שבנוסף לכך שיקפו היחסים האלה את ההשקפות הפוליטיות המנוגדות בין "המחנה הלאומי" לבין "מחנה השלום" בנושא "הסכסוך" הערבי-ישראלי.

והעובדה השנייה, שכל שני רומנים היוו צמד וכמו תאומים זהים השלימו זה את זה מבחינה רעיונית: "קופסה שחורה" (1987) הוא תאומו של "מנוחה נכונה" (1982), "המצב השלישי" (1991) הוא תאומו של "לדעת אישה" (1989) ו"פנתר במרתף" (1995) הוא תאומו של "אל תגידי לילה" (1994).

בצמד הראשון, "מנוחה נכונה" ו"קופסה שחורה", עדיין עסק עוז בסוגייה פוליטית פנימית - סוגיית ההורשה של האחריות על הנהגת המדינה, נוכח היחלשותה של תנועת העבודה, שאז עוז עדיין השתייך אליה פורמלית, אף כי חיפש כבר מזמן מסגרת סוציאל-דמוקרטית תחליפית לה (ראה מאמרו "הברירה" בקובץ "מן היסוד" משנת 1962).

אך בשני הצמדים הבאים מששת הרומנים של חטיבה זו, כבר ביטא עוז את עמדתו בנושאי המחלוקת הפוליטית שהתלהטה בחברה הישראלית: בנושא עתיד "השטחים" (שהתעורר אחרי מלחמת ששת-הימים) ובנושא "הסכסוך" עם העולם הערבי כולו (נושא שצמח למעשה במקביל לעליות היהודים לארץ ישראל, אך הפך ביוזמת מדינות ערב ל"סכסוך" מוכרז עם מדינת ישראל מסיום מלחמת השחרור ואילך).

בדיעבד מוצדק לקבוע, שדווקא ששת הרומנים של החטיבה הזו ביצרו לעוז את מעמדו בקידמת הסיפורת של "דור המדינה" על ארבע המשמרות שהתגבשו בה עד סיום המאה הקודמת ("דור בארץ", "הגל החדש", "הגל המפוכח" ו"הקולות החדשים"), וגם קבעו ליצירתו את המעמד הספרותי-מוסרי הבכיר בספרות הישראלית בכללה.



הלחישה בְשירים

מנקודת המבט של שירה, מתייחדת חטיבה זו בת ששת הרומנים בכך שעוז הסתייע בשניים מהם במבחר משירי הדור, כדי להחצין בעקיפין ובחסות מטרייה ספרותית את השקפתו הפוליטית.

אף שעוז ניצב, כמובן, מאחורי גיבוריו הבדויים ה"לוחשים" שירים זה לזה בגוף העלילה, במסגרת המחלוקת הרעיונית שהתלהטה ביניהם, אין ספק שהסתייע ביודעין בכוח המאגי שגלום בשירים הללו כדי להשפיע על הקוראים לאמץ את השקפתו הרעיונית בנושא "עתיד השטחים" ברומן "לדעת אישה", ובנושא סיום "הסכסוך" ברומן "אל תגידי לילה" - נושאים מדיניים שהיו והינם עדיין במחלוקת בחברה הישראלית.

תחבולה זו, שלא חשפה ולא כלום מתוך השירים, אלא רק "לחשה" על קיומם, התגלתה כיעילה ביותר. מצד אחד היא לא עיכבה את התקדמות הקורא בעלילה, כי "הלחישה" לא קטעה את הקריאה הקולחת שלו בטקסט, אך בה בעת עודדה אותו להגיע אל השיר עצמו. ומי שטרח לעשות כך, מצא בשיר ביסוס נוסף לעמדה הרעיונית, האקטואלית-פוליטית, שביטא עמוס עוז בעלילות שני הרומנים האלה.


(בשני החלקים הבאים יובאו השירים ש"לחש" עמוס עוז ברומנים "לדעת אשה" ו"אל תגידי לילה", ותובהר תרומתם של השירים להסברת השקפתו הפוליטית, אף שרק "נלחשו").


פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
(בשני החלקים הבאים יובאו השירים ש"לחש" עמוס עוז ברומנים "לדעת אשה" ו"אל תגידי לילה", ותובהר תרומתם של השירים להסברת השקפתו הפוליטית, אף שרק "נלחשו").
תאריך:  12/04/2013   |   עודכן:  14/04/2013
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני סרטים ישראלים היו מועמדים השנה לפרס האוסקר לסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר - ולא זכו: "שומרי הסף" של דרור מורה ו"חמש מצלמות שבורות" של גיא דוידי ועימאד בורנאט. "שומרי הסף" מספר על הסכסוך הישראלי-פלשתיני מנקודת מבטם של שישה מראשי השב"כ. "חמש מצלמות שבורות" מספר על מאבקם של תושבי הכפר בילעין נגד גדר ההפרדה.
12/04/2013  |  שרית ילוב  |   מאמרים
מנתוני משרד האוצר שפורסמו היום על שוק הנדל"ן במדינת ישראל ניתן לחשוב בטעות כי החלה מגמת ירידה ברכישות הנדל"ן במדינת ישראל. אך המציאות בשטח רחוקה מאוד מכך. אם קוראים בעיון את הנתונים מבינים שאכן, ברבעון האחרון התקשו זוגות צעירים עוד יותר לרכוש דירות וזאת בשל ההחמרה בה חויבו הבנקים למתן משכנתאות עם דרישה להון עצמי גבוה יותר. למרות זאת, אם בוחנים את הנתונים לעומת אשתקד, עדיין נרשמה עלייה משמעותית של 39% בכמות המשכנתאות הנלקחות לטובת רכישת דירה.
12/04/2013  |  עליזה כהן  |   מאמרים
ביום העצמאות הבא עלינו לטובה ולברכה, שומה עלינו להכיר בעובדה המהדהדת מזה 65 שנים: מלחמת העצמאות לא הסתיימה. היא עתידה להסתיים עם נפילתה של אירן וציר הרשע התומך בה ומסייע לה.
12/04/2013  |  משה חסדאי  |   מאמרים
עד ימי מלחמת העולם הראשונה התנהלה מריבה באזור רחבת הכותל המערבי בי"ם. בואם של הציונים ויומרותיהם להפוך לשליטים בעתיד הביאו את הערבים להתנגד להתקנת מחיצה בכותל הקדוש מהטעם כי הרעיון הוא רעיון ציוני להשתלט על הר הבית ועל מסגדיהם. באותם ימים קם גם הרב יוסף חיים זוננפלד - אנטי ציוני מובהק, ונלחם אף הוא (בדרכו כמובן) לאפשר ליהודים להתפלל ברחבת הכותל ולהצבת המחיצה תוך הסברתו לשליטים הטורקים כי אין ליהודים הדתיים והחרדים (שאז היוו את רוב הישוב היהודי בארץ ישראל) שום יומרות מדיניות בשל מעשה זה. ואז באו הימים שלאחר מלחמת העולם הראשונה ושינו את כל התמונה ואת כל הדעות, כולל זו של רבה של ארץ ישראל - הגר"ח זוננפלד זצ"ל.
12/04/2013  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים

12/04/2013  |  אברהם הללי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
סוף פייסן לאפסות  /  יובל ברנדשטטר
נאמנים פצעי אוהב   /  יוסף אורן
הניו-יורק טיימס נגד היהודים  /  מרטין שרמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il