כבוד נשיא המדינה, מר שמעון פרס
כבוד ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו
כבוד יו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין
כבוד נשיא בית בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס
ראש עיריית ירושלים, מר ניר ברקת
מכובדי, קהל נכבד
הענקת פרסי ישראל חותמת את אירועי יום חג העצמאות, מעין ׳תפילת נעילה׳ של החג. המעמד מהווה ביטוי עמוק לבקשתה של החברה הישראלית להעלות על נס גדולים ברוח ובמעשה, מדענים ומדעניות וכאלה שתרמו באישיותם ובפועלם לעיצובה ולערכיה של החברה הישראלית.
הרשו לי לברך אתכם, להודות לכם, להתפאר בכם ובפועלכם.
טקס הענקת פרסי ישראל הוא גם הזדמנות להתרשם מהישגיה המיוחדים של מדינת ישראל.
חיי השגרה רצופים בביקורות בלתי פוסקות מבלי שניתן תשומת לב ראויה לייחודיותה של המדינה. על-אף הביקורות שיש לנו על המדינה, אסור לנו לשכוח שמדובר בנס, באירוע היסטורי חסר תקדים.
עַם שמתקומם מעפר, חוזר לארץ מכורתו, מחבר את עברו לעתידו כדי לבנות חברת מופת המושתתת על חלומותיהם של נביאי ישראל שצעדו על האדמה הזו.
חג העצמאות נפתח בתרועת חצוצרות ובאירועים המוניים המקיפים את כלל החברה הישראלית, אולם בערבו של יום, אנו מתכנסים אתכם, חתני וכלות הפרס, לאירוע שמלבד הבעת התודה ההוקרה וההערכה לכם, יש בו כדי להשפיע על החברה כולה.
רגעי נעילה מזמינים אותנו לחשבון נפש. ברגעים אלה אנו מבקשים - בעזרת הרוח הגדולה של היום - להתבונן פנימה, אל תוכנו. לבחון את איכות ומהות החיים בישראל, ולקבל על עצמנו שהשנה הבאה, תהיה טובה יותר, שהרי על מה ולמה באנו אל הארץ הטובה הזו אם לא כדי להקים בה חברת מופת?
המעמד הזה, מחדד את ההכרה שמצוינות, חכמה, יצירה מדעית או תרומה משמעותית למען הכלל צריכות לזָכות את בעליהן בהוקרה של החברה.
זה לא למענם, זה למעננו. חברה נמדדת גם על-פי מרכזיותם של אנשי הרוח ואנשי המעשה הבולטים בה. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי ששמותיהם של חתני פרס נובל, חתני פרס ישראל, הוגים ואנשי רוח , סופרים ומחוללי שינויים בולטים יהיו שגורים על שפתם של צעירים בישראל.
שידעו משהו על סיפור חייהם, על היצירה שלהם ועל התרומה שלהם לאיכות חיים של כולנו. אני מאמין בצעירי ישראל. יש בהם כוחות גדולים. אנחנו חייבים להציב בפניהם תביעה לגדלות, החושפת אותם בפני ענקי הרוח שלנו.
"רֵאשִׁית חָכְמָה קְנֵה חָכְמָה וּבְכָל קִנְיָנְךָ קְנֵה בִינָה" (משלי). הבסיס להצלחת פועלם של היחיד והחברה תלוי בקניין חכמה.
שהרי מה שהוביל דורות של מנהיגים לחלום על ציון הייתה רוח גדולה. על-אף תגליות גז ועיסוק באוצרות הטבע השייכים לכולנו, ישראל הגיע למקומה במשפחת העמים בזכות רוחם של אזרחיה.
עלינו לשמור על מעמדה של ישראל ולהקצות משאבים ראויים לפיתוח וטיפוח ההון האנושי. אולם לא פחות ממשאבים ראויים עלינו לפתח את אותה שפה חדשה הרואה בענקי המעשה והרוח את המייצגים הבולטים ביותר של מדינת ישראל.
בדורות הקודמים ה׳מלמד׳, החכם, התלמיד החכם, הובילו את החברה. כל אימא ואבא ייחלו שבניהם ירכשו השכלה. השכלה לשם השכלה. לא רק כדי להגדיל את ההכנסה ואפילו לא רק כדי לשפר את המעמד החברתי.
הפילוסוף-המחנך סוקרטס הוכיח את בני עירו האתונאים שהם דואגים לגוף, לכסף ולכבוד, אך מזניחים את הדאגה החשובה יותר לטיב אישיותם ולהגינות התנהגותם: "שלא מכסף תצא סגולה טובה אלא מסגולה טובה יצא לבני האדם כסף וכל שאר הטובות, גם לפרט וגם לכלל" (אפלטון, "אפולוגיה").
במחשבה היהודית לדורותיה ראינו בכמיהה לדעת את תמצית מעלת האנושות. "יקרה היא מפנינים, וכל חפציך לא ישוו בה". עלינו לעצור את הטירוף הרכושני, את הבהלה לזוהר ולבוהק, לאקראי, לזמני, לחולף בצימאון לדעת, למצוינות ולמחויבות אישית לשינוי פניה של ישראל כמו גם האנושות בכלל.
כשלעצמי פחות מטרידה אותי עקירה מן הארץ של איל הון כזה או אחר כמו שמטרידה אותי בריחת מוחות, צמצום האפשרות לפיתוח וטיפוח המחקר, שחיקה במעמד הציבורי של מעצבי הרוח והמדע בישראל. ובעיקר, מטרידה אותי השחיקה בחשיבותה של חברת המופת, זו היודעת להבחין בין עיקר לטפל, חברה המקבלת על עצמה אורחות חיים שיש בהם הארת פנים, מידות טובות וחכמה ראויה.
כשמבקש הרמב"ם לתאר את אחרית הימים, את התקופה האידילית בה נצליח לממש את חלומותינו. וכך כתב הרמב"ם:
ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות, שהטובה תהיה מושפעת הרבה, ... ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד, ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם, שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.
׳פתח לנו שער בעת נעילת שער, כי פנה היום׳. מילים אלה נמצאות במוקד התפילה המסיימת את היום הקדוש בשנה ובו בזמן הן פותחות בפנינו הזדמנויות חדשות, שערים חדשים, למימושם של חלום, חזון ומעש. במוצאי חג העצמאות, בשעת נעילת היום, ראוי לנו לייחל להצבת הטוב והמועיל, הישר הנעלה והמוסרי במוקד השיח הציבורי שלנו. יתכן וחלק מתפקידיה של מנהיגות הוא לסייע ליצירתה של שפה חדשה המתחייבת לכינונה של חברת מופת שתוביל לתיקון עולם.