|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

שיפוט מהיר

אור(נשטיין) בקצה המנהרה

פחות משבוע לפני שגורלם של קונצרן אי.די.בי ונוחי דנקנר יידון בפניו, השופט איתן אורנשטיין מפגין שלווה וחוש הומור - לצד הקפדה על כבודו של בית המשפט ועל נוהלי הדיון. התוצאה מצוינת
23/04/2013  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אי.די.בי. - המשבר   |   תגובות
אורנשטיין. "סליחה, אדוני, שב ישר" [צילום: בוצ'צ'ו]

עניבה יפה, אבל לא תקנית
את הזמן עד לתיק הבא מנצל אורנשטיין לתמיהה על עניבתו של אחד מעורכי הדין: "מה העניבה הזאת? היית באילת?", הוא צוחק ברומזו לכינוס הלשכה שהתקיים בסוף השבוע הקודם. "במילאנו", משיב עורך הדין. "איך אדוני היה יודע שהייתי במילאנו אם לא הייתי עם העניבה הזאת?". אורנשטיין: "היא יפה אבל לא תקנית". עורך דין אחר מתערב, ואורנשטיין שוב צוחק: "אתה הסניגור שלו?"

הניגוד - וגם היורש?
איתן אורנשטיין נולד בשנת 1956 וקיבל את רשיונו בסוף 1982. הוא עבד במשרדו של יוסי שגב, ולאחר מכן הקים משרד משלו. בשנת 2001 מונה אורנשטיין לשופט בבית משפט השלום במחוז המרכז, כעבור שש שנים מונה לרשם ולשופט בפועל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובשנת 2009 מונה לשופט קבוע בו. עורכי הדין המופיעים בפניו מציינים את חוכמתו ומזגו השיפוטי. החלטותיו מתאפיינות בענייניות ונעדרות את ההטפה והדרמטיות של "מלכת הפירוקים", ורדה אלשיך.

כאשר עלתה האפשרות שאלשיך תפרוש בעקבות פרשת הפרוטוקול שזייפה ונשמעה טענה שפרישה כזו עלולה להותיר חלל גדול מדי, הצביעו העוסקים בתחום על אורנשטיין כמי שבהחלט יכול להיכנס לנעליה. תיק אי.די.בי יהיה הגדול ביותר בו עסק עד היום, ומעניין יהיה לראות האם התיק יישאר בידיו גם כאשר אלשיך תחזור בעוד חודשיים מהשבתון השנתי הקבוע שלה.

השופט: איתן אורנשטיין, בית המשפט המחוזי בתל אביב

המועד: יום שני, 22.4.13, שעה 08:30

הנושא: פירוקים ופשיטות רגל

איתן אורנשטיין נכנס לאולמו הצנוע, בפינת קומת הקרקע של בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשעה 08:42 - לאחר שהמתין לצדדים. את התיק הראשון הוא מסיים בתוך דקה או שתיים, שכן נציגי החברה החייבת לא טרחו להופיע. אורנשטיין ממנה מנהל מיוחד לבדיקת תביעות החוב של העובדים, משתמש בנוסח קבוע המוכן במחשבו ומשלים בו את הפרטים.

את הזמן עד לתיק הבא מנצל אורנשטיין לתמיהה על עניבתו של אחד מעורכי הדין: "מה העניבה הזאת? היית באילת?", הוא צוחק ברומזו לכינוס הלשכה שהתקיים בסוף השבוע הקודם. "במילאנו", משיב עורך הדין. "איך אדוני היה יודע שהייתי במילאנו אם לא הייתי עם העניבה הזאת?". אורנשטיין: "היא יפה אבל לא תקנית". עורך דין אחר מתערב, ואורנשטיין שוב צוחק: "אתה הסניגור שלו?".


בודק שהתאריך אינו שבת


בתיק הבא מבקש אדם הפטר מפשיטת רגל, אליה נקלע משום שערב לחובות חברה בה היה שותף. "קראתי", אומר אורנשטיין לצדדים. "התיק הזה מתנהל מ-2007. אומרים שעמיתיו [לבעלות] שילמו יותר". הנאמן טוען שלאשתו של החייב יש קרקעות, אך אורנשטיין קולע ישירות לנקודה המכרעת: "השאלה היא מאיפה יש לאישה את הנכסים". הנאמן מאשר שמדובר בנכסים בבעלותה הפרטית, אך עדיין סבור שהתא המשפחתי יכול לתרום לקופה. אורנשטיין שם לב לטענות הצדדים, שואל שאלות חדות להבהרה וגם מקפיד על ההקלדה. כאשר בא-כוחו של החייב טוען שנכסים מומשו ושאשתו של מרשו חולה, אורנשטיין מבקש ומקבל אסמכתאות ומכתיב את תוכנן לפרוטוקול.

ההכנה הטובה של אורנשטיין לדיון נפגמת כאשר הוא תוהה, האם החייב הוכרז כפושט רגל. הצדדים אומרים שכן - עוד בשנת 2008 בידי השופטת ורדה אלשיך. אורנשטיין מחפש בתיק, אך לבסוף מסתמך על המסמך שמגיש לו הנאמן. כאשר אורנשטיין מפנה שאלה לבא-כוחו של החייב, הלה אינו שומע אותו משום שהוא מתלחש עם לקוחו - מה שגורם לאורנשטיין להעיר לאחרון: "סליחה, אדוני, שב ישר בבית המשפט, זה לא בית-קפה".

אחרי הטיעונים הקצרים - דומה שכל עורכי הדין יודעים שזה מה שאורנשטיין מצפה מהם - יש לו הצעה מעשית: "יש בקופה 40,000 שקל, שישלים ל-100,000 שקל וייצא לדרך חדשה. תוך כמה זמן ישלם?". בא-כוחו של החייב מבקש כמה דקות וחוזר עם תשובה: חודשיים. נציגת הכנ"ר מציינת שיש בקופה 36,000 שקל, ואורנשטיין נשאר עם אותו קו: "תשלימו ל-100".

אורנשטיין מכתיב במהירות וברהיטות את הסכמת הצדדים (וגם מעיר לנציגת הכנ"ר שמדברת: "זה מפריע לי"). בהקפדה ראויה לשבח על הפרטים, הוא בודק מתי מסתיימים החודשיים להם הסכים החייב, וכאשר מתברר שזה בשבת - הוא קובע את התאריך האחרון ליום ראשון, ואף מורה לנאמן לדווח לבית המשפט למחרת על ביצוע ההחלטה.


"זה בסדר, אני פה"


התיק השלישי הוא תביעה של כונסת נכסים נגד מי שקיבל מהחברה סחורה בשווי נטען של קרוב ל-900,000 שקל. אורנשטיין נכנס מיד לעניין: "דיברתם? לפני הדיון דיברתם שוב? הפערים כאלה גדולים?". לכאורה - כן: הכונסת רוצה 400,000 שקל, הלקוח מוכן לשלם 150,000 שקל. אבל אורנשטיין לא יתן לזה להפריע, הוא פותח בדיון שלא לפרוטוקול, בנימה שלווה מאוד אך משכנעת, ופונה לבא-כוחו של הלקוח:

"זה מעט. יש כאן סיכונים. אם אני אצטרך להגיע להחלטה, זה שחור או לבן. זה לא נזיקין, שאתה יכול לתת חלק". עורך הדין טוען שאם מרשו יפסיד, תהיה זו עבורו "זריקת מוות". אורנשטיין משיב: "בגלל זה צריך לקנות סיכונים. לקחתם סחורה בהרבה כסף. יש לזה ערך. יש לכם טענות נגדיות, אבל יש [לכם] קשיים על פני הדברים. צריך לקנות סיכונים, 150 זה נמוך מדי".

אורנשטיין לא מבזבז זמן: "בדקתי את הטענות שלכם ורשמתי לעצמי להציע לכם 225,000". הוא פונה לבא כוח הכונסת: "אתם חושבים שהוא יקרוס בחקירה? זה לא קורה כל-כך הרבה. הנטל עליכם. תאמין לי שאני ער וקראתי מה שכתבתם. יש פה שני צדדים".

כאשר בא-כוח הקונה נכנס לדבריו, אורנשטיין מעיר לו בתקיפות שקטה: "כבר שכחת?", והוא מתנצל. אורנשטיין ממשיך לומר לכונסת ובא-כוחה: "גם פה, אם זה נדחה - זה כלום. לפעמים עדיף ציפור אחת ביד מאשר אפס. אתם גם officer of the court וגם זה צריך להיות שיקול. אני גם זוכר בזמן אמת איך הכל התחיל. אני מציע שתצאו, תחזרו, וגם אם תגידו 'לא' - זה בסדר, אני פה, יש לי זמן".


"זה היה מהר מדי?"


הנתבע חוזר אחרי כמה דקות, אורנשטיין נכנס לאולם ומחייך: "זה היה מהר מדי, או שאני טועה?". הפעם המהירות היא דווקא סימן טוב: יש הסכמה על הסכום שהציע אורנשטיין, אבל הלקוח מבקש לשלם בעשרה תשלומים ולא בשמונה. אורנשטיין מגיב: "גם ככה זה [התשלום] לא הרבה. אדוני מרשה לי להגיד משהו למר אלון?", הוא שואל את עורך הדין, וכמובן נענה בחיוב.

באותה נימה שלווה, פונה אורנשטיין במישרין לנתבע: "אדון אלון, זה בסדר גם אם לא תסכים, אף אחד לא מכריח אותך. אם התביעה תתקבל, זה כל עולמך". הנתבע מנסה שוב להתווכח על התשלומים, אך אורנשטיין משיב: "זה לא שוק. אני חשבתי אפילו פחות [תשלומים]. זו הצעה טובה, תתאמץ קצת יותר. יש סיכון שאני אקבע שנעשה [מצידך] דבר שלא צריך לעשות. אני אכבד את רצונך. לא אתווכח, זה נראה לי לא מכובד".

הנתבע משתכנע ואורנשטיין מכתיב לפרוטוקול את כל הפרטים. הצדדים מתווכחים על מועד התשלום הראשון: 23 באפריל או 15 במאי? אורנשטיין חותך בפשטות: 5 במאי (לאחר שגם כאן הוא מוודא שזה לא שבת). הוא מבקש מהנתבע לקום, מסביר לו את כל פרטי ההסכמה ומבקש לוודא שהוא הבין - וגם מכניס זאת לפרוטוקול. לבסוף יש לאורנשטיין רק טרוניה אחת: "מה אני עושה עם כל הפסיקה שאספתי?" - אבל זה שוב באותו חיוך.

השורה התחתונה:
ניהול שקט ויעיל של דיונים בעלי חשיבות רבה לצדדים מוביל במהירות למסקנות מעשיות המקדמות את ההליכים. שופט שמשרה אווירה נעימה ורגועה, לצד הקפדה נאותה על שמירת הנהלים וכבודו של בית המשפט.

יעילות: 9.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  23/04/2013   |   עודכן:  23/04/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אי.די.בי. - המשבר
הסיפור ראשומון שמתרחש במאה ה-12 ביפן, נכתב על-ידי סופר יפני ומתאר פשע של אונס ורצח מבעד לעיניהם של ארבעה עדי ראייה. הסיפור הפך לסרט בשנות החמישים על-ידי התסריטאי והבמאי המהולל אקירה קורוסאווה. ראשומון הפך למושג האומר: "סיטואציה שבה אי-אפשר לרדת לחקר האמת עקב עדויות סותרות הניתנות על-ידי עדים המדברים מנקודות מבט שונות".
22/04/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
האמרה שהממזרים שינו את החוקים ושכחו להודיע לו, מיוחסת לסגן נשיא ארה"ב ספירו אגניו, לאחר שהורשע בלקיחת שוחד באמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת. אין כל הוכחה כי כך אומנם אמר אבל העובדה כי האמרה דבקה דווקא בו נעוצה מן הסתם בדרכו הנכלולית שהובילה אותו לגלוש לבירא עמיקתא מכהונותיו הרמות - הוא גם היה מושל מדינת מרילנד. היום מדברים אצלנו על שינוי הכללים שהביאו את עסקיו של נוחי דנקנר אל עברי פי פחת.
22/04/2013  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
הסדרי החובות של הבנקים עם הטייקונים הם שערורייה מקוממת ומחאת הציבור עשתה את שלה. רק בלחצה של דעת הקהל נסוג, סוף-סוף, בנק לאומי מן ההסדר הפסול עם איל ההון נוחי דנקנר, וטוב שכך, שאם לא כן היה מפסיד גם את פיקדונותיהם של רבים וטובים מלקוחותיו, שהיו מושכים אותם ממנו לאות-מחאה. אחרי ככלות הכל ידם של אלה אינה משגת הסדר-נוסח-טייקון עם הבנק.
22/04/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
חלק ממחזיקי האג"ח של אי.די.בי פיתוח מבקשים (יום א', 21.4.13) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לאשר את העברת השליטה בחברה לידי נושיה הפיננסיים (הבנקים ומחזיקי האג"ח), תמורת מחיקת למעלה ממחצית מחובה כלפיהם. את הבקשה הגישו חברות הרמניק ושטראוס-לזר נאמנות, המשמשות כנאמנים לאג"ח מסדרות ז', ט' ו-י', שהחוב כלפיהן מסתכם ב-3.7 מיליארד שקל.
21/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ב-14 ביולי 1789, בדיוק 222 שנים לפני שדפני ליף נטעה אוהל בשדרות רוטשילד, המון צרפתי עלה על הבסטיליה והרס אותה. קדם לזה משבר ממושך, שדומה באורח מצמרר לזה שאנחנו חווים היום. בצרפת, כמו כאן, יותר משהמשבר היה כלכלי הוא היה מוסרי. למרות שזאת לא הייתה הסיבה היחידה לקופת המדינה הריקה, הצרפתים זעמו על האריסטוקרטיה המושחתת ששלטה בכל מוסדות השלטון במדינה ולא הסכימה לשלם מיסים. למלכה, מרי אנטואנט, שהשתוללה בבזבוזים, הם קראו "מאדאם דפיציט". הם האמינו שאת תענוגותיה היא לוקחת ישירות מפיותיהם של העניים והרעבים. איך זה נגמר כולם יודעים. בעשר שנים עקובות מדם נרצחו רבבות אנשי אצולה ובהם גם המלך לואי ה-16 והמלכה מרי אנטואנט.
21/04/2013  |  רלי פנחס  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אי.די.בי. - המשבר  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
אג"ח אי.די.בי צונחות עד 13%  /  פאדי מועלם
המפקח ימשיך בבדיקת הסדר החוב לדנקנר  /  עידן יוסף
כולנו בוזגלו: דין בוזגלו כדין דנקנר  /  נורית מץ
תנחומים לנפגעי נוחי דנקנר  /  משה גולדבלט
מחיקת חובות רשמית לנוחי דנקנר  /  שולמית קיסרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
יואב יצחק
יואב יצחק
החל שלב ההוכחות בקובלנה שהגיש ליברמן נגד כמיסה    כבר עתה נראה: טיעוניו של כמיסה, לפיהם ליברמן הזמין כביכול רצח של סנדו מזור, ייוותרו בגדר סיפורי בדים    האמת הפשוטה: כמיסה ניסה להוצ...
דן מרגלית
דן מרגלית
זו נוסחה אלגבראית שהקנתה לנו בכיתה ז' או ח' בבית הספר "בלפור" מורתי רחל אלפר    לא ידענו כי יום אחד יחדור לחיי האומה בנימין נתניהו, והנוסחה כמו נתפרה לתאר אותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il