|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

איש הנדל"ן של השבוע

בן-אליהו: "צריך לעשות, ולא לדבר"

המנכ"ל החדש של משרד השיכון השתתף בישיבת בכירי הענף עם שר הכלכלה, לפני המינוי הרשמי מקצוען, שכבר היה מנכ"ל המשרד והמינהל התפטר פעמיים וגם: בנו הבכור של הרב מרדכי אליהו, ובעל נדל"ן ב-21 מיליון שקל
03/05/2013  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
שלמה בן-אליהו [צילום: באדיבות שלמה בן אליהו]

אלעזר לוין
בן-אליהו מונה רשמית למנכ"ל שיכון

15 מבכירי ענף הנדל"ן הגיעו ביום רביעי שעבר (24.4.13) ללשכת "הבית היהודי" בתל אביב, לפגישת הכרות עם שר הכלכלה נפתלי בנט. בראשם עמד נשיא התאחדות בוני הארץ נסים בובליל, ולצידו מנכ"לי החברות הגדולות. להפתעתם, גילו בחדר מי שאינו שר, אינו מנכ"ל ואינו בעלים של חברת נדל"ן: עו"ד שלמה בן-אליהו, 58.

שר השיכון אורי אריאל הודיע כבר ב-9 באפריל שבן-אליהו הוא מועמדו לתפקיד מנכ"ל המשרד, אך המינוי נעשה על-ידי הממשלה רק ארבעה ימים לאחר מכן. בן-אליהו . אמנם, אריאל שיתף את אליהו בישיבות פנימיות במשרדו עוד לפני שהודיע על המינוי, אך המפגש במשרדי "הבית היהודי" היה כנראה הראשון שבו ישב בן-אליהו עם בכירי הענף - עוד לפני המינוי הרשמי.

אחרי שהתאוששו מההפתעה, דיברו הנוכחים בשבחו של המנכ"ל העתידי. הם אמרו שזהו מינוי מוצלח של איש מקצוע, המכיר את הענף יפה ואינו זקוק לתקופת לימודים. גם המנכ"ל לשעבר של מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, מדבר בשבחו של בן-אליהו, ואומר שהוא "משכמו ומעלה"

מי שציפו שבן-אליהו יחשוף בפגישה עם הבכירים חלק מהמדיניות שלו, התאכזבו. בן-אליהו עצמו דיבר קצרות בפגישה, ובעיקר האזין. משפט אחד שאמר ראוי לתשומת לב: "לא חשוב מה שמדברים, העיקר הוא לעשות ולפעול".

דרש לפטר את שר השיכון אטיאס

לפני כשנתיים, בראיון עיתונאי, קרא בן-אליהו - אז אדם פרטי - לפטר את שר השיכון דאז, אריאל אטיאס. הוא אמר כי "שר השיכון נכשל, וצריך ללכת!" לדבריו, אטיאס לא הצליח במשך שנתיים להביא להוזלת הדירות. "הוא מכנס מדי חודשיים מסיבת עיתונאים ומודיע על צעד חדש, אך דבר לא קורה".

האם הדבר קרוי בהשתייכותו הפוליטית של המנכ"ל החדש? אפשר להניח שהוא איש "הבית היהודי", אך לא ידועות התבטאויות פוליטיות שלו. משפחת בן-אליהו מתגוררת בשכונת הר נוף בירושלים, שכונה דתית עם נטייה לאנשי שס.

"לדפוק על השולחן מול האוצר"

בשיחות פנימיות, נשמע שלמה בן-אליהו תקיף מאוד, וייתכן שחברי הנהלת משרד האוצר חייבים להתחיל ולדאוג. בן-אליהו: "משרד השיכון לא צריך להיות כפוף להנחיות אנשי משרד האוצר. עלינו לדפוק על השולחן ולדרוש צעדים מעשיים להוזלת הדירות!"
בשיחות פנימיות מצביע בן-אליהו על שלושה צעדים מיידים שיש לנקוט. שלושתם יביאו מיד להתנגשות עם משרד האוצר, כיון שהם כרוכים בהוצאה כספית או בהקטנת הכנסות המדינה:

  • על המדינה לסבסד משכנתאות, או במלים אחרות להמשיך ולהרחיב את השיטה, שבה נותן משרד השיכון לזוגות צעירים הלוואות לרכישת דירה בריבית 3%. הלוואות אלו אמורות להפסק עם אישור תקציב המדינה לשנת 2013. בן-אליהו, יחד עם השר אריאל, ידרשו להמשיכן. משרד האוצר מתנגד.
  • קבלנים ויזמים שיסיימו במהירות בנית מגורים יקבלו תמריץ מהמדינה. כיום, הם זכאים להנחה של 15% במחיר המגרש שקנו מרשות מקרקעי ישראל. בן-אליהו ואריאל ידרשו אולי להגדיל את ההנחה, ובעיקר לתת תמריצים נוספים.
  • המשך מתן תמריצים לקוני דירות, ביחוד זוגות צעירים ומשפחות הרוכשות דירות באזורי עדיפות לאומית. האוצר דורש לבטלם.

מה שעשוי אולי להכביד על האוצר, במלחמה הצפויה מול משרד השיכון, היא העובדה שבן-אליהו הוא מקצוען א"א. המנהל הכללי הקודם של המשרד, מרדכי מרדכי, איש שס, היה קודם לכן מנכ"ל משרד התקשורת, , ואהב לנהל את המשרד ללא מלחמות. בן-אליהו, ככל הנראה, הוא אדם אחר, עומד על דעותיו. פעמיים לפחות בעבר התפטר, מתפקידים בכירים, מטעמים מקצועיים. לפיד - שים לב!

שלמה בן-אליהו הוא בנו הבכור של הרב מרדכי אליהו המנוח. בניגוד לשלושת אחיו, הוא אינו רב, אלא עורך דין (אחד מאחיו הוא שמואל אליהו, הרב הראשי של צפת). בן-אליהו פתח משרד עורכי דין בירושלים, יחד עם רעייתו טובה, אף היא עורכת דין. המשרד התמחה במשך שנים בעסקות נדל"ן ומקרקעין.

מינוי ועוד מינוי, וכמעט מיד התפטרות

באמצע 1999 שלף יצחק לוי, אז שר השיכון מטעם המפד"ל, את בן-אליהו ממשרדו, ומינהו למנכ"ל משרד השיכון. בתוקף תפקידו, עמד בראש מועצת הקבלנים, גוף מייעץ ללא סמכויות. כשנה וחצי לאחר מכן, במרס 2011, עבר בן-אליהו מלשכת מנכ"ל השיכון במזרח ירושלים ללשכת מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל במרכז העיר. הוא בא למלא את החלל הריק שנוצר לאחר התפטרותו של המנכ"ל הקודם, עו"ד אברהם דרקסלר. מי שהציע לבן-אליהו את התפקיד היה אביגדור ליברמן, שר התשתיות.

ליברמן הופתע והתאכזב, כאשר בו אליהו התפטר , ארבעה חדשים בלבד לאחר מינויו. הנימוק: "לא נתנו לי לעבוד באופן עצמאי". מי לא נתן? אולי השר הממונה, ליברמן.

בן-אליהו חזר למשרד עורכי הדין שלו, אך לא לזמן רב. לאחר כשנה, בספטמבר 2002, מונה למנהל מחלקת ההתיישבות של הסוכנות, תפקיד בכיר שאותו מילא לפני שנים רבות לוי אשכול. גם זה כמובן תפקיד נדל"ני מובהק. לאחר מספר שנים התפטר בן-אליהו גם מתפקיד זה. הנימוק: הוא התנגד עקרונית לפינוי גוש קטיף, שבו הייתה מעורבת הסוכנות, ולא היה מוכן לתת יד לצעד שהוא מתנגד לו מבחינה ערכית.

שוב חזר בן-אליהו למשרד עורכי הדין שלו, שבו עשה חיל וכסף, כפי שנראה מיד. בינתיים מילא, "מן הצד" תפקידים ציבוריים, כולם בתחום הנדל"ן: חבר מועצת מקרקעי ישראל (בעבר) חבר ועדת גדיש לרפורמה במינהל, מרצה לנדל"ן במכללת "שערי משפט", דירקטור ברשות הנמלים והרכבות, שהיא בעלת נדל"ן בשווי מיליארדי שקלים. אשתקד מונה גם למ"מ המנהל הכללי של חברת "מוריה", הממשלתית-עירונית, האחראית על פיתוח התשתית בירושלים.

רכש נדל"ן ב-21 מיליון שקל

שלמה בן-אליהו לא שכח לעשות לביתו ולדאוג לעתידם הכלכלי של ארבעת ילדיו. לפני כשנתיים רכש את בנין "בית בלב", בשדרות התמרים באילת. הוא שילם בעדו 21 מיליון שקל, כי כנראה אפשר להרוויח יפה ממשרד עורכי דין בנושאי נדל"ן. זהו בית דיור מוגן, שעל-פי התוכניות אמור, אולי, להפוך לבית מלון, עם קומה למחלקה סיעודית.

עתה, כשהוא חוזר בפעם השנייה לכסא מנכ"ל משרד השיכון, יהיה על בן-אליהו לעשות כמה שינויים אישיים בפעילותו: הוא יפרוש כמובן ממשרד עורכי הדין שלו, שיעבור כנראה לניהולה של רעייתו טובה. נראה שיפרוש גם מניהול "מוריה" ומעיסוקים אחרים. ספק אם יהיה לו זמן להרצאות מקצועיות.

מצד שני, הוא ישוב להיות חבר במועצת מקרקעי ישראל. בן-אליהו יוכל כנראה, להמשיך ולהיות בעליו של "בית בלב", אך לא יוכל לעסוק בניהולו המעשי. משרד השיכון יוזם בניה בין היתר באילת, בשיתוף פעולה עם העירייה, המעורבת ברישוי "בית בלב".

יש להניח שבן-אליהו, אם לא ימכור את המלון, יעביר אותו לניהולה של "נאמנות עיוורת". מכריו של בן-אליהו אומרים שאין מה לדאוג, שהוא אדם ישר והגון, ויפעל על-פי מיטב האתיקה המקצועית והציבורית.

האם יפרוש גם מראשות המכון להוצאת כתבי אביו, הרב הראשי המנוח? לא ברור. בשלש השנים מאז פטירתו של הרב מרדכי אליהו, הוציא המכון בראשותו כבר כמה ספרים, ועוד ידו נטויה. מכריו של בן-אליהו אומרים שהעבודה המעשית נעשית על-ידי אחיו הרבנים, ותפקידו בראש המכון הוא סמלי-למחצה. גם אם ימשיך, ברור שעיקר ימיו ולילותיו יוקדשו מעתה לפתרון השאלה הנצחית כמעט: איך להוזיל דירות.

תאריך:  03/05/2013   |   עודכן:  05/05/2013
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בן-אליהו: "צריך לעשות, ולא לדבר"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הציחחון מָלַך בארץ ותהי הארץ למרמס האור. התכלת קפחה על החוצות באותה אכזריות אגבית שרק יפהפיות מסוגלות לה. צל האילנות איים להצהיב. רק כאשר נשמע פעמון הערביים, שענבלי האור מצטלצלים בו לצד ענבלי החושך – נפתח אשנב ברקיע, ומבעדו הִזרים הסוהר של כלא-ההוויה קצת רוח, שנחמתה גדולה מצינתה.
03/05/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
אנו ברצועת זמן אינטנסיבית מאוד. מדובר באנרגיה שקיימת בתקופה שבה מתרחשים הליקויים (25.5-25.4 וההשפעה כבר כחודש לפני וכמה חודשים אחרי). הערנות והקצב מתחזקים והאירועים גם הם מקבלים חשיבות גדולה יותר בעת הזו. אנו בתחילתו של השבוע שלפני הליקוי, היכולות שלנו מוגבלות יחסית לתקופה שלאחר מופע הליקוי, לכן הורידו השבוע פרופיל בנושאים שחשוב לכם לקדם, עד לאחר התאריך 10.5.
03/05/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
בתום עשר שנות פעילות מבורכת ומסועפת של תנועת אומ"ץ לביעור השחיתות השלטונית, להקניית ערכי המינהל התקין בקרב בני נוער ובמניעת עוולות חברתיות, הגיעה העת לטפוח לשעה קלה על השכם ולאחר מכן להמשיך ביתר שאת.
03/05/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
אחרי שעמוס עוז הפעיל את תחבולת "הלחישה בְשירים" ברומן "לדעת אשה", חזר להשתמש בה גם ברומן "אל תגידי לילה", וגם הפעם כדי לבסס בעזרת התחבולה הזו את הפתרון המדיני שהציע בספריו הפוליטיים.
01/05/2013  |  יוסף אורן  |   כתבות
כרכרת הזמן השקופה עצרה לידי. "לשווא תרדפי אחרינו", גער בי הרַכָּב. "מי שרודף אחר הזמן, אני רק מתעלל בו ונוסע מהר יותר. את לא יודעת איזה בידור זה לראות אותך נלחמת על פת-פנאי קטנה, מלקטת פירור פה פירור שם, מלכסנת מחשבת-ייאוש לעבר ערמת הספרים, המצפה ליד גואלת אך גם לא מצפה לדבר. את חוסכת יום בשנה על קניית בגדים, אבל מבזבזת שעות של הקשבה לשכנים שאיש אינו מאיר להם את אוזנו. זה כל כך מגוחך שאני מתפקע מצחוק. במקצוע שלי לא צריך טלוויזיה, חומד-בת-יין. מספיק להסתכל על אדמצ'יקית כמוך, קבצנית של פרוטות-רגעים ומיליונרית של פרדוקסים. אני צופה בך מקו הרוחב 30 מיליון, ובזמן שאת משעשעת אותי בפאתטיות שלך דוחס למקטרת עלים מיובשים מעץ הדעת. בטח חשבת שהעשן ממנה הוא עננים", צחקק תחת שפמו, הדקיק כשני מחוגים.
01/05/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
זלמן שובל
זלמן שובל
מדוע זה קורה לנו כל פעם?    אסור לשכוח, שאין מבנה ארגוני ומערכתי שיבטיח מעצמו את מניעת ההפתעה, וגם לא טכנולוגיה, חדישה ומתוחכמת ככל שתהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il