|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
"הזירה של שארקי", 1912, הושאל ממוזיאון קליבלנד [צילום: יח"צ]

ג'ורג' בלואז ברויאל אקדמי אוף ארטס

הרטרוספקטיבה של George Bellows גדול הציירים האמריקנים ברבע הראשון של המאה ה-20, מוצגת לראשונה מזה אי פעם בלונדון, ולראשונה מזה 30 שנה בכלל
17/06/2013  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

למעשה, תערוכתו של ג'ורג' בלואז (1925-1882) במוזיאון "R0YAL ACADEMY of ARTS" בלונדון, הייתה החשובה והמרגשת ביותר, שלשמה נסעתי ללונדון. היא החלה את מסעה בניו-יורק, כמה שבועות לאחר שעזבתי אותה בסתיו, ולא הסתייע לי לראותה שם. אבל התנחמתי בעובדה שעדיין תהיה לי ההזדמנות לראות את גדול הציירים האמריקנים של ראשית המאה ה-20 - בלונדון.

מה שמייחד את התערוכה ב-RA היא פרישת כל הנושאים אליהם הקדיש את הקריירה הקצרה שלו שנקטעה באיבה, בגיל 42 מסיבוך של אפנדיקס. עוד בחייו זכה לתהילה ולהערכה במיוחד בציורי קרבות האגרוף, שהיו אסורים בכלל בניו-יורק, ונערכו עבור המהמרים הכבדים במסגרת "מועדונים סגורים". הנושאים שלא קיבלו את החשיפה הראויה והמקסימלית בחייו, היו ציורי הנוף האורבני של ניו-יורק, אליה הגיע ב-1904 מעיר הולדתו קולומבוס, אוהיו.

ניו-יורק הייתה בתקופה של שינויים תעשייתיים וחברתיים רבי עוצמה. המוני המהגרים הכתיבו את אופי השכונות העניות, תנאי עבודת הפרך במפעלים ובנמל, ולהם הקדיש מציוריו הנפלאים, גם מסיבות נטיותיו הסוציאליסטיות, ולעומתם - מרנינים גם נופי בילוי שעות הפנאי של העשירים והאמידים, לחופי נהר ההדסון, בנוסח הפיקניקים שציירו מאנה ושאר האימפרסיוניסטים הצרפתים.

בלוז נולד וגדל בעיר קולומבוס במדינת אוהיו. כבר בלימודיו באוניברסיטת אוהיו סטייט, גמלה בלבו ההחלטה להיות לאמן. היחיד שעודד אותו לרעיון היה מורהו הפרופ' לאנגלית ג'וזף ראסל טיילור. הוא עבד למחייתו כמאייר גרפי, חסך כסף, וחרף התנגדות הוריו, נסע לניו-יורק ולמד שם בבית-הספר לאמנויות אצל המורה הייחודי, הצייר רוברט הנרי. זה לימד את תלמידיו, שאמנות אמיתית חייבת לתאר את החיים באינטנסיביות. וזה האור שלאורו הלך בלואז וכן חבריו, שבהמשך היו ל"אסכולת אשקאן".

הם הבינו שאת מלוא העוצמה של החיים אפשר למצוא דווקא במאסות של המהגרים שחלקו מגורים צפופים במיוחד. בה בעת, בלואז התייחד מחבריו בעוצמה ובהנחות המכחול הבוטות, שהעניקו לציוריו את מה שהיה חסר באימפרסיוניזם ולציירים האחרים בני דורו וחבריו. ציורו "42 נערים עירומים" מ-1907, מתאר את הפגיעות והתום של הנערים, שבאין צעצועים, היה הנהר נחמתם היחידה. בעוד שגם לאור הירח, הרי צבעו השחור של ההדסון הכיל אלמנט של אכזריות-משהו.

בהקדישו חלק גדול מציוריו לנושא חיי המעמד הנמוך בעיר המתפתחת, היה שונה מחבריו מאסכולת אשקאן. כך גם לא חשש להשתמש במשיחות מכחול נועזות כדי לתאר את השעשוע הנפוץ והאסור על-פי החוק - ההאבקות. בציורים גדלי המידות רואים את גופותיהם השריריות של המתאבקים, שריריהם המשתרגים והיות פניהם ללא פרטים רבים, כאילו זה נקלט תוך תנועה מהירה בעדשת מצלמה (כמו בפוטוריזם) - וכך הוא תאר גם את הקהל המרותק סביב הזירה, גם הם יותר כמאסה, אך עם הבעות המזכירות את ציורי פרנסיסקו גויה.

הגורם שהיה למעצב את עולמו האמנותי היה תערוכת ה"ארמרי שואו" ב-1913, שהייתה בעצם הסיבה לתפנית באמנות האמריקנית כולה. הציורים שהאמן והגלריסט שטיגליץ הביא לאמריקה מאירופה, ובהם כל המודרניסטים האירופיאיים, הטביעו את חותמם על כל מה שקרה מאז ואילך באמנות האמריקנית. בלוז אומנם לא הלך לכיוון המופשט והקוביזם, אך שאב מהם את האומץ לחדול ולהשתמש אך ורק בצבעים ריאליסטיים.

הגישה החופשית שלו היא שהעניקה לציוריו את הייחודיות שמיקמה אותו בראש הפירמידה של האמנות האמריקנית. כך גם צייר את נופי הים המסעירים - ציורים המהווים נסיקה לעומת כל ציורי הנוף המעודנים של המאה ה-19.

הציור הנוקב ביותר בתערוכה, מ-1918, שבלוז עשהו תחת השפעת רישומי גויה מסדרת "מוראות המלחמה" - הוא תיאור הטבח והעינויים שעשו הגרמנים בתושבי דינאנט, כפר שליו בבלגיה, במלחמת העולם הראשונה. כאשר בלגיה בכלל הייתה ניטרלית במלחמה ההיא. החלק בתערוכה המוקדש לדיוקנאות, אליו הקדיש את שנותיו האחרונות, הוא מקסים ביופיו, ומזכיר לעיתים ציורים של מאנה. היפה מכולם הוא ציור רעיתו, אמה, ושתי בנותיהם מ-1923. כאילו כל אחת מסמלת שלב אחר בחיי אישה, ובסך-הכל, יצרו תמונת חיי אישה.

יכולתו של כל צייר נבחנת במיוחד ברישומים. בלוז העדיף את הליטוגרפיות. לצייר עם עפרון שמנוני מיוחד על לוח אבן, ולהדפיס. הוא אפילו רכש מכונת הדפסה ובעזרתה עשה את ההדפסים בביתו. בהדפס שלו "החוק הוא מדי איטי" צייר ב-1923 (בהשפעת התחריט של גויה "איזה מבצע הירואי! עם אנשים מתים") תופעה של ביצוע לינץ' בשחור עור, שהיה חשוד ברצח. האיש נכבל, והוצב על ערימת עצים שהוצתה. סבר פניהם האדיש של האנשים שסביב כלפי כל מה שקורה לו, ואפילו עם נהרה וסיפוק ממראה האדם העולה באש - אלה מבטאים ברורה את ביקורתו של בלואז על המצב.

לבלוז, כמו לגויה, ההדפס היה הטכניקה הכי אכספרסיבית שיש, בעזרתה ניתן להעניק לצופים אפשרות לחוש זוועה ותעוב כלפי האכזריות האנושית.

תערוכתו של ג'ורג' בלואז מתקנת עוול כלפי הצייר המופלא הזה, שבחייו התעלמו מציורי הנוף והדיוקנאות שלו שעשה בשלבים המאוחרים של חייו, ושהיו הומאז' לגדולי האמנות האירופאית שקדמו לו, בעוד הקהל אז התלהב רק מציורי האגרוף שלו. יצירותיו שינו את כל מה שנחשב מקובל בציור בזמנו. התערוכה פורשת את מלוא היקף יצירותיו, ומאפשרת לנשום עמוק ולהתמקד בגדול הציירים האמריקנים של תחילת המאה ה-20, שהוביל את הדור שלאחריו באמנות האמריקנית ובהמשך להיות מספר אחת בעולם.

מכיוון שהיא ירדה ב-9.6.13, הרי רכישת הספר המלווה אותה היא נכס לכל אוהב אמנות שיפצה במידה רבה את מי שהחמיץ את התערוכה ב-RA.

"אנשים על המזח", 1912, הושאל מרנדולף קולג' [צילום: יח"צ]
תאריך:  17/06/2013   |   עודכן:  18/06/2013
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ג'ורג' בלואז ברויאל אקדמי אוף ארטס
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר הפנים גדעון סער הודיע על הגשת תזכיר לתיקונים בחוק התכנון והבנייה. אחת המטרות העיקריות, הוא אומר, היא לקצר את משך הדיון והאישור של תוכניות בנייה ל-8 עד 12 חודש. זוהי אחיזת עיניים וחוק מיותר: החוק הנוכחי קובע לוחות זמנים מדויקים, שלפיהם חייבות הוועדות המקומיות לבניין ערים - שסער מציע להעביר אליהן את רוב העבודה - לאשר את התוכניות בתוך קצת יותר משמונה חודשים. הפירוט:
16/06/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
ובכל זאת, עומדת לזכות ההצגה איכות משחקם המגובש, המקצועי והמשכנע של אנסמבל תיאטרון החאן; צוות היוצר יחד מזה שנים, ומכאן הגורם הראשון להצלחתם המתמשכת בכל הצגותיהם. אך עדיין - זה נשאר מחזה פוליטי, שהיה יכול להגיע אל הרבה יותר נפשות מאשר כמחזה, לו היה נכתב כמאמר עיתונאי. ההיתלות בקביים פוליטיים יכולה להיות מושכת כשהענין בו היא דנה הוא סנסציוני ובכותרות באותו רגע - אך באותה מהירות הופך לבן חלוף.
16/06/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מדי פעם נשמעת הטענה כי במדינת ישראל אין שיח זהות עמוק המתמודד עם מרכיבי הזהות השונים של הישראלים ועם שאלת מקומה של המסורת היהודית בתרבות הישראלית. אך דומה שישנו תחום אחד בו שיח כזה מתנהל באינטנסיביות רבה, אלא שאנו נוטים להתעלם ממנו בגלל שאין הוא נושא אופי טקסטואלי - תחום התרבות הפופולרית. שאלת הזהות הישראלית באה לידי ביטוי בתחומי חיים רבים כמו תרבות האוכל, הלבוש, הפנאי ועוד, ובהם בולטים בייחודם החגים היהודיים הישראלים.
16/06/2013  |  ד"ר חזקי שוהם  |   כתבות
לאחר שהוקסמתי מהתערוכה המוצלחת של דאלי בישראל (ראו כתבתי כאן "ציירי לך שפם"), בחרתי לבקר את דאלי בעירו פיגרס, ובתערוכה מקיפה שלו המתקיימת עכשיו במדריד
קשה להתעלם מהעובדה כי המדיום הטלוויזיוני מהווה חלק ניכר בשגרת יומם של בתי אב רבים בישראל. בימים בהם הטכנולוגיה זמינה, מספר הערוצים כמעט בלתי נגמר, והתכנים הטלוויזיוניים הינם רציפים לאורך כל שעות היום, הרי שקשה לתאר מצב שבו נהיה אנחנו, או ילדינו מנותקים לחלוטין מהקופסה השחורה הזאת שנקראת טלוויזיה.
16/06/2013  |  ד"ר מוחמד מחאג'נה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il