|
אמי"ת. החינוך הוא הראשון במעלה
|
|
|
|
|
רשת אמי"ת - ארגון מתנדבות למען ישראל ותורה, ראשי התיבות שמייצגות ארגון מתנדב למען ישראל ותורת התנ"ך. זוהי רשת חינוך ציוני-דתי המפעילה בתי ספר יסודיים ותיכוניים בישראל.
אחת מהסיסמאות שאמי"ת משתמש היא תורה, ציונות וחינוך למצוינות. אני מאמינה גדולה שלישראל יש דבר אחד להציע לאנשיה, שיש לו ערך אינסופי, והוא חינוך. הנכס היקר מפז של ישראל הוא כוח המוח, פטריוטיות ולאומיות. מבלי להכין את דור העתיד, בדרך הנכונה, לישראל אין עתיד.
זו הסיבה שנפגשתי עם מיכל טביב-מרגוליס, מנהל מרחב מערב ארה"ב של אמי"ת. אני תמיד מוקסמת מהעובדה שאם ילד מקבל את החינוך וההדרכה הנכונים יש לו או לה הזדמנות לעתיד מזהיר, או, לפחות, סיכוי טוב יותר לצעוד צעדים נכונים יותר בעולם.
מה שלמדתי משיחתי עם מיכל הייתה הפתעה גמורה שמעטים בלבד מודעים לזה. העבודה העיקרית של אמי"ת היא השתלבות דרך חינוך. ישראל היא כור היתוך של יהודים שהגיעו לארץ מכל קצוות העולם.
הם הביאו איתם תרבויות שונות ומדברים בשפות שונות. כדי להפוך אותם לישראלים אתה צריך לחנך אותם. הדור הראשון זה לא המקרה הנדון, אלא הדור הצעיר של עולים. הם יסתגלו ויהפכו לישראלים אמיתיים.
להכיר את ארגון אמ"ית
אמי"ת נוסד בשנת 1925; כיום יש לרשת 108 בתי ספר, ב-29 ערים ועיירות [בפריפריה], שבהם מתחנכים 26,000 תלמידים. בית הספר הראשון נפתח בירושלים בשנת 1933. כחלק ממערכת החינוך הממלכתי-דתי של המדינה והתנועה הדתית הציונית, ממשלת ישראל מכסה 90% מהתקציב השנתי בן 80$ מיליון של אמי"ת; שארית התקציב, 10% או 8$ מיליון מכוסה מתרומות. אך לתרומות אין הגבלה וכמה שיותר תרומות אמי"ת יקבל כך הוא יכול לעשות מעבר למה שהממשלה עושה עבור התלמידים; יותר תוכניות ויותר הזדמנויות ייווצרו וזה כולל תוכנית אחד על אחד לעזרה והסתגלות, שיעורים פרטיים וייעוץ פרטי.
אמי"ת יוצר את דור הזנק השני של מדינת ישראל. הוא מציע תוכניות חינוכיות חיתוך קצה, כמה מהן מתוכננות במיוחד עבור עולים ואוכלוסיה מגוונת. כאשר בית ספר בעיר פריפריה מציע תוכנית שלא קיימת בשום בית ספר אחר, הורים מוצאים עצמם עוברים לאותה עיירה כך שילדם יוכל להירשם וליהנות מהתוכנית. וכך נוצר מעגל אינטגרציה רחב יותר. זה גם יוצר תחרות, ומכיוון שישראל היא מדינה קטנה, המילה עוברת במהרה. ולשמיים ליצור ולהציע תוכניות חינוכיות ייחודיות מתקדמות אין גבול.
מטרה נוספת של אמי"ת היא לפרוץ את מעגל העוני ולתת לצעירים את ההזדמנות לחיים טובים יותר; להיות חברים גאים ופורים בחברה, שלומדים לתת, ולא משנה כמה קשות נסיבותיהם.
מיכל משוחחת בגאווה ובהתלהבות מרובה. היא מספרת לי ששיעור ההצלחה בבחינות הבגרות בבתי הספר של אמי"ת הוא ברמת 80%, כמעט 20% יותר מהממוצע הארצי של ישראל.
בימים אלה אמי"ת גם מציע יוזמה טק עליונה בשבעה בתי ספר שבו כל התלמידים עובדים עם טבלטה, שווה ערך לאיי-פד. זה דורש תכנון תוכנית לימודים חדשה, שינוי במתודולוגית ההוראה הקונבנציונלית כדי להתאימה למאה ה -21. וזה לא בעינין המקום שממנו אתה בא, אלא לאן ואיך אתה הולך קדימה. ואמי"ת מושיט יד ענקית כדי לסלול את הדרך לעתיד מזהיר לישראל.
הרשת גם מציעה תוכנית יעילה ביותר לטיפוח ילדים חסרי בית הנקראת משפחתון. הילד האומן גדל בבית עם הורים פונדקאיים ובעבר תוכנית זו טיפלה בילדים ניצולי השואה.
מטרת רשת אמי"ת לתרום למציאות חיה, לחנך את הילדים ובני הנוער, לחנך את העם, את בית ישראל. אין דבר גדול מזה, אין תרומה גדולה מזה. העתיד מסתמך על חינוך וטמון בו. ואמי"ת הוא זה שמאפשר לבני נוער ישראלים לממש את הפוטנציאל שלהם ולחזק את החברה הישראלית.
אם ליהודים אין את מדינת ישראל עתידו של העם היהודי מוטל בספק. אמי"ת פועל במלוא המרץ להבטחת דור המחויב לעם היהודי, לאהבת ישראל, לבניית והגנת המדינה היהודית. ואת זה אמי"ת עושה על-ידי "בונים את ישראל, ילד אחד בכל פעם".