|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

רשמים מהשיח ברשתות החברתיות במצרים

סיני: השלכות האתגרים הביטחוניים על מצרים וישראל
01/07/2013  |   אודי דקל, אורית פרלוב   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
"אנחנו צריכים צבא חדש" [צילום: AP]

ב-16 במאי 2013, חטפו שבעה חיילים מצריים באל-עריש. בדיווחי העיתונות המצרית נמסר, כי תנועה סאלפית ג׳האדית המסונפת לאל-קאעדה, ביצעה את החטיפה. השיח' מחמד אל-ט'וואהרי הודיע, שהסיבה לחטיפת החיילים היא אחזקתם של אנשי התנועה הסאלפית בכלא אל-טורה בתנאי עינויים קשים. התגובה ברשתות החברתיות הייתה שמדובר בעוד עסקה קלאסית של טרוריסטים תמורת חיילים.

"במצרים, אנחנו בוחרים טרוריסטים, משחררים טרוריסטים ונושאים ונותנים עם טרוריסטים". הצבא המצרי המליץ לנשיא מורסי לא לשאת ולתת עם החוטפים. אולם, הנשיא בחר לפעול בניגוד להמלצות הצבא והעביר את סמכויות ניהול המשא-ומתן לשר הפנים מחמד אברהים. כשבוע לאחר-מכן, לאחר שהתנהל משא-ומתן עם החוטפים ועם ראשי הארגונים הג'האדיים, בסיועם של ראשי השבטים בסיני, הסתיימה הפרשה בשחרורם של החטופים והחוטפים.

מאמר זה נועד להצביע על כמה מגמות שעולות ברשתות החברתיות במצרים על-רקע האירוע, ושמצביעות על הלכי הרוח ב'רחוב המצרי' באשר ליחסים בין האחים המוסלמים לצבא, ההתייחסויות לסיני, לעזה ולהסכם השלום עם ישראל.

הצבא והנשיאות - עימות מתמשך

האם סמכויות הביטחון הלאומי נמצאות באופן בלעדי בידי הצבא או בידיו של הנשיא מורסי? ב-17 בנובמבר 2012, פרסם הנשיא מורסי צו נשיאותי, בו העניק לשר ההגנה, עבד אל-פתח אל-סיסי את הסמכות הבלעדית בסוגיות הביטחון הלאומי, החלטה על יציאה למבצעים צבאיים, פריסת הכוחות וגיוס מילואים בעת הצורך.

העברת הסמכויות נעשתה בתקופת משאל העם לחוקה ולנשיא מורסי היה חשוב, שהצבא יתמוך בחוקה המוצעת. בששת החודשים האחרונים אנו עדים להחרפה ביחסים בין הנשיא מורסי לשר ההגנה. השתלשלות האירועים וחילופי המהלומות המילוליות בין משרד ההגנה ומשרד הנשיאות, שפכו אור וחידדו אף יותר את המשבר שנוצר בין שני הכוחות.

אירועי החטיפה מצביעים על שתי מגמות בעייתיות ברמת הביטחון הלאומי: האחת, במבחן המציאות, כאשר הנשיאות והצבא נדרשו לאופן הטיפול בחטיפת החיילים - האם לשאת ולתת עם החוטפים או לצאת למבצע? - פעל הנשיא בניגוד לצו הנשיאותי שהוא פרסם, ולקח את הסמכות לידיו. השנייה, בשל חוסר האמון והחשדנות השוררת בין הצבא לנשיאות, מעדיף הנשיא להעביר סמכויות שהיו בעבר בידי הצבא לידי משרד הפנים.

הצבא והציבור - דרישה ציבורית "לצבא חדש"

משפטים השגורים ברשתות: "הצבא נמדד ביכולתו להילחם ולא במספר מפעלי הפסטה שיש ברשותו" [...] "אנחנו צריכים צבא חדש" [...] "האם צבא מצרים הוא צבא, או עוד קבוצה חמושה, שאנחנו הציבור מממן" [....] "אם הצבא לא מצליח לשחרר את החיילים שלו מדוע אנחנו חושבים שיוכל להגן על גבולות מצרים?"

עם זאת, עלתה דרישה ברורה ברשתות להפעלת כוח צבאי מצרי בסיני נגד החוטפים. מההתייחסויות מתברר, כי הציבור המצרי מעוניין "לנקות" את סיני מתאי הטרור הג'האדיים, גם במחיר של נפגעים בקרב החיילים והשוטרים. דווקא אי התגובה הובילה לביקורת ציבורית קשה ואף נאמר ברשת כי: "ביטחון לאומי קודם לשיקולים פוליטיים".

עזה הופכת למטרד עבור מצרים

"חתול שחור" עבר בין הציבור העזתי למצרי. הפעילים ברשתות במצרים רואים בעזה מקור לבעיות ביטחוניות בתוך סיני; בכל אירוע טרור או חטיפה המתרחשים בסיני נישאות העיניים לעזה, עוד בטרם יש הוכחות למעורבות פלשתינית. במקביל לחטיפה החלו האשמות ברשתות במצרים אודות מעורבותם של חמולת דורמוש מדרום הרצועה באירועי החטיפה ובסיוע לחוטפים. ללא כל ראיות, קראו ברשת לסגירה מיידית של רצועת עזה ולפעולה נרחבת נגד תשתית המנהרות המחברות בין עזה למצרים.

המחאה הציבורית בקרב המצרים אף הובילה לתגובה של ראש ממשלת חמאס אסמעיל הנייה, שטען כי תנועת החמאס מכבדת את הריבונות המצרית בסיני, מוקיעה את החטיפה ומדגישה את אי מעורבות החמאס ואזרחים פלשתינים באירועי החטיפה. מנגד, ברשתות החברתיות בעזה התלוננו ומחו על היחס של הרחוב המצרי נגדם ואף שאלו: "מדוע העזתים הם הראשונים לשלם את המחיר של בעיות הביטחון בסיני?" וכן, "בעבר היינו שעיר לעזאזל של ישראל עכשיו אנחנו השעיר לעזאזל של מצרים".

הציפיות לשיפור רמת החיים בעזה, לאחר עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים, הייתה כה גבוהה, עד שההתפכחות, האכזבה והתיסכול בעזה כלפי מצרים גדלים עוד יותר, ומציגים את מורסי כגרוע מקודמו. יש כאלה הטוענים, כי בקרוב נראה גם התפרצויות של תסכול בקרב האוכלוסיה העזתית כלפי מצרים.

הפעילים ברשתות החברתיות במצרים אינם רוצים לבטל את הסכם השלום עם ישראל, אך דורשים שינויים בנספח הצבאי של ההסכם. נשמעים היום קולות, שלא נשמעו בעבר, הקוראים להפסיק את שיטת ה-"קריצות והרמיזות" שהחליפה את המדיניות הרשמית בין מצרים לישראל בסוגיית סיני. רבים מוכנים לקבל הידוק של שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות, ובלבד שלא יתקיים במחשכים, אלא יהפוך לשקוף וגלוי. לעיתים, נשמעים קולות במצרים השואלים מדוע צבא מצרים לא נעזר בישראל, בכל הנוגע ללוחמת טרור, "גם ככה יש לנו איתם [עם ישראל] הסכם, אז לפחות כדאי שנהנה ממנו". מאידך, למרות שיש הבנה שמתקיים שיתוף פעולה ביטחוני הדוק, וברור לכל כי ישראל מאפשרת בפועל לכוחות מצריים להיכנס לאזורי דילול הכוחות, למרות מגבלות ההסכם, עולה בכל זאת דרישה להפוך את המצב הזה לחוקי, בשינוי הנספח הצבאי והחלת הריבונות המצרית המלאה בכל מרחב סיני.

החשש לנאקסה שנייה

האם ישראל תכבוש מחדש את חצי האי סיני? אחד החששות הבולטים
הוא מהידרדרות ביטחונית שעלולה להביא לכיבוש סיני על-ידי ישראל ("נאקסה שנייה"). השיח ברשתות מציג חשש מהמשך היותה של סיני כר פורה לפעולות טרור של מליציות ג'יהאדיות, לצד האמונה כי סדרת פעולות טרור עשויה להוביל את ישראל להחליט על כיבוש מחדש של חצי האי, או לחלופין, להפעלת מבצע צבאי באופן מתמשך בסיני, תוך פגיעה בריבונות המצרית.

גם אם בראיית ישראל הדבר בלתי סביר, אין זה משכנע את העוקבים ברשתות, הסבורים, כי אם המצב הביטחוני בסיני ימשיך להידרדר, כפי שמסתמן, לא רחוק היום מתרחיש של 'נאקסה שנייה'. לפיכך, גוברת הדרישה למבצע צבאי מצרי מקיף בסיני, כדי לנקות את המרחב מגורמי טרור.

הערות

השיח ברשתות החברתיות מראה כי הדוברים מוטרדים מאוד מההשלכות השליליות על מצרים בשל העדר שליטה ומשילות אפקטיבית במרחב סיני. בנוסף, שלושת הכוחות המתמודדים על השליטה והדומיננטיות במצרים - שלטון האחים המוסלמים, הצבא, והפעילים הליברליים - רואים בחמאס בעזה ובשאר הארגונים החמושים הקיצוניים, אתגר לביטחון הלאומי המצרי בסיני וכי פעילות ההברחות והטרור עלולה להביא לעימות צבאי עם ישראל, בניגוד לאינטרס המצרי.

הנשיא מורסי פועל בשיטתיות לכרסום בסמכויות הצבא בתחום הביטחון הלאומי, בניגוד לצו המיוחד שהעניק סמכויות יתר לצבא במקביל לפרסום החוקה. הצבא מעדיף בשלב זה להבליג, הוא ממוקד בשימור הנכסים והעסקים שבשליטתו, כמו גם בתנאי השירות של הקצונה הבכירה. הצבא רואה בקשר עם צה"ל נכס אסטרטגי ייחודי ובלעדי שמעניק לו כוח וסמכות לקראת האתגרים העתידיים מבית ומחוץ.

תפיסת העולם של הפעילים ברשתות גורסת שקיפות, ביטול כפל הלשון והפסקת הסתרת העובדות מפני הציבור המצרי. לפיכך, גם ביחס לישראל, הם מעדיפים לחשוף ולהלבין את כלל מערכת הקשרים הביטחוניים, כולל נכונות להידוק שיתוף הפעולה, וזאת בתמורה להרחבת הריבונות בסיני, פתיחה ושינוי הנספח הצבאי להסכם השלום.

המאמר נכתב לראשונה בגיליון חדש של מבט על (440) אשר הוצב באתר המכון למחקרי ביטחון לאומי
תאריך:  01/07/2013   |   עודכן:  01/07/2013
אודי דקל, אורית פרלוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשמים מהשיח ברשתות החברתיות במצרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל300
6/07/13 15:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
כשהוא אוחז בדגל מצרים בימינו ובדגל האופוזיציה הסורית בשמאלו, נכנס נשיא מצרים, מוחמד מורסי, לאודיטוריום הגדול בקהיר, לקול תשואות הקהל הנלהב. 20 אלף הריעו לנשיא המצרי במהלך עצרת "ניצחון סוריה" שכינסו מטיפים סונים.
30/06/2013  |  אסף גבור  |   כתבות
יש משהו מעורר כבוד בנוכחות השקטה והתקיפה של אייאן חירסי עלי, שעה שהיא מפציעה מאחורי הקהל ועולה להרצות. הביוגרפיה המסובכת של חירסי עלי מתחילה במשפחה מוסלמית בסומליה. בגיל 5 עברה מילת נשים ועד שנות בחרותה הייתה מוסלמית אדוקה. בראשית שנות ה-20 לחייה, כשנודע לה שמשפחתה מתכוונת לחתן אותה עם גבר זר מקנדה שלא רצתה, ברחה וביקשה מקלט בהולנד. היא למדה באוניברסיטת ליידן והחלה לפרסם מאמרי ביקורת מושחזים על האיסלאם ועל מצב האישה המוסלמית ובנושאים נוספים.
28/06/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
בשאלה כיצד להתמודד עם סיוט הסהר השיעי, דן הסופר הסעודי בעל המוניטין ג'מאל ח'אשקג'י. במאמרו ("אל-חיאת" 16.6.13) הוא פותח בהצגת תרחיש שבו ישרוד משטרו של בשאר אסד לאחר מעורבותם בלחימה של חיזבאללה, של לוחמים שיעיים מעירק ושל משמרות המהפכה מאירן. בעקבות ניצחון זה, יקום לתחייה הסהר השיעי שישתרע מטהרן, דרך בגדד ודמשק, עד לביירות.
21/06/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
האויב מתחלף אבל המלחמה אינה נגמרת הזמן נוקף, וחיזבאללה ומנהיגו מאבדים גובה והופכים להיות יותר ויותר שנואים על מרבית הלבנונים, על נטילתם חלק במלחמה בסוריה למען משטרו של בשאר אסד, כהיענות לתכתיב האירני
16/06/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אמר (יום ו', 14.6.13) כי ההתערבות של המיליציה שלו בסוריה הייתה "מאוחרת", ובאה בתגובה ל"פרויקט הבינלאומי בראשות ארצות הברית וישראל לשלוט לא רק בסוריה, אלא במזרח התיכון בכללותו".
14/06/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
סקר: רוחאני מוביל בבחירות באירן  /  עופר וולפסון
יעלון: יש לנו 3 קווים אדומים מול סוריה  /  עופר וולפסון
ביה"ד הפלילי: על לוב להסגיר את סייף קדאפי  /  עופר וולפסון
האומנם "אביב טורקי"?   /  מרדכי קידר
שובו של השועל הזקן  /  מנשה שאול
הערכה זהירה על "האביב הערבי"  /  פרופ' משה מעוז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il