|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
עמית-אניסמן. ניקוד מירבי [צילום: בוצ'צ'ו] מוסק. 18 מתוך 18 נקודות

מיוחד ל-News1 / סיכום שנת "שיפוט מהיר"

העומס מביס את היעילות

36 שופטים נסקרו בשנת המשפט היוצאת והציונים נמצאים במגמת עלייה. הדבר בולט במיוחד בתחום היעילות, בעוד המזג השיפוטי יכול להשתפר. הבעיה מספר אחת הייתה ונותרה העומס המוביל לסחבת, ובו יש לטפל מתוך הכרה שמדובר בשעת חרום
15/07/2013  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
כך אנחנו מודדים
"שיפוט מהיר" נועד לבחון את השופטים בעיני הלקוחות - קרי: הציבור הנזקק לשירותי בתי המשפט. לכן, וגם משום שהבדיקה נעשית בזמן אמת בדיון ונמשכת לרוב כשעה, היא מתמקדת בשני פרמטרים - מזג שיפוטי ויעילות. המדור אינו מתיימר לבדוק את איכות ההחלטות ואת הידע של השופטים, וגם אינו בוחן אותם לאורך זמן. מאחר שמדובר בהתרשמות סובייקטיבית ולא במדע מדויק, גם הציונים הם כאלו - תוך שמירה על פרמטרים אחידים בכל הביקורים והסקירות. הציון המירבי בכל קטגוריה הוא 9 ולא 10, מתוך תפישה עקרונית - כמאמר בית המשפט העליון - ש"השלֵמות אינה נחלתו של שופט בשר ודם".

למרות ששופטי ישראל יעילים, ואפילו יעילים מאוד, אין די בכך כדי להתגבר על בעיות העומס והסחבת במערכת בתי המשפט. זוהי המסקנה העיקרית של "שיפוט מהיר" לשנת המשפט תשע"ג.

בשנה החולפת ביקר News1 באולמותיהם של 36 שופטים ושופטות, מעכו בצפון ועד אילת בדרום. שישה מהשופטים היו בבתי המשפט המחוזיים, שניים בבתי משפט לתעבורה, אחד בבתי הדין לעבודה, וכל 27 הנותרים - בבתי משפט השלום, שהם הערכאה העיקרית הנושאת בנטל.

מקרים פסולים חריגים
מזרחי. שיחה במעמד צד אחד [צילום: בוצ'צ'ו]

כמו תמיד, הביקורים הפרטניים העלו גם סוגיות רוחב. את שהתרחש באולמה של הדסה נאור, בבית משפט השלום בתל אביב, הציג המדור כמקרה מייצג לימים של מיקוד פלילי: תיקים רבים מדי הנקבעים לאותה שעה, ריבוי נאשמים וסניגורים שמאחרים ואף אינם מגיעים, תחושה של סרט נע והרבה מאוד הסדרי טיעון. זהו מקרה מובהק בו חריצותה ויעילותה של השופטת אינן יכולות להתגבר על הליקויים הבסיסיים: הכמות העצומה של התיקים וחוסר העמידה בזמנים מצד הצדדים, בעיקר ההגנה.

אצל שופט התעבורה החיפאי גיל קרזבום היה המדור עד לתיקון בדיעבד של מתחם הענישה, כדי שיתאים לעונש שהחליט להטיל – מה שהעלה את השאלה האם לא התאמתו התחזיות, לפיהן מתחם הענישה יהיה לא יותר מאשר ציור המעגל לאחר יריית החץ. התיקון הזה לא היה נחוץ כלל, כי השופטים רשאים לחרוג מן המתחם בנסיבות מיוחדות, וכל שהיה צריך קרזבום לעשות הוא להסביר את חריגתו (והייתה לו הצדקה: מדובר היה בנהג נכה).

שני שופטים ניהלו בצורה פסולה שיחות במעמד צד אחד עם צדדים. השופטת המחוזית הירושלמית מרים מזרחי הסכימה לשמוע עורך דין שהתקרב לדוכנה והמשיך טיעון בו החל בדיון הרגיל. שופט השלום האשקלוני אלון רום שוחח עם נציג המשטרה על תיק מעצרים בו עמד לדון. גם אם שיחות אלו לא השפיעו מאוחר יותר על ההחלטות, ודאי שעל השופטים להימנע מהן, ולו רק בשל מראית פני הצדק. העובדה שעשו זאת בפומבי, באולם, מלמדת על חוסר רגישות ואף על חוסר אכפתיות.

הגבוהים ביותר והנמוכים ביותר
לכנר. רק 11 נקודות [צילום: בוצ'צ'ו]

מקרים אלו, עם כל הרצינות ואף החומרה שיש להתייחס אליהם, היו יוצאי דופן. הציונים הממוצעים שהעניק המדור מספרים את כל הסיפור: 8.3 מתוך 9 ביעילות, שהם 92 מתוך 100; ציון של 7.9 במזג השיפוטי, שהם 88 מתוך 100; והציון הכולל – 16.1 מתוך 18, שהם 90 מתוך 100.

השופטים בעלי הציון הגבוה המירבי – 18 נקודות – היו: ארז יקואל (ראשון לציון), מיכל עמית-אניסמן (ראשון לציון), איתן בורנשטיין (מחוזי תל אביב), תרצה קינן-שחם (שלום תל אביב), מעיין בן-ארי (שלום תל אביב), חגי טַרסי (כפר סבא), אהוד קפלן (חדרה), כרמי מוסק (מחוזי ירושלים) וליאור ברינגר (אילת).

17 נקודות קיבלו השופטים הבאים: אבשלום מאושר (אשקלון), מנחם מזרחי (ראשון לציון), שאול אבינור (שלום תל אביב), דוד שוהם (רמלה), נעם חת-מקוב (קרית גת), משה גינות (חדרה), עינת רון (פתח תקוה), רבקה פרידמן-פלדמן (מחוזי ירושלים), יגאל נמרודי (שלום תל אביב) ורות לבהר-שרון (מחוזי תל אביב).

16 נקודות קיבלו השופטים הבאים: אורית קנטור (שלום חיפה), משה אלטר (עכו), רובין לביא (קרית גת) ואילונה אריאלי (טבריה).

15 נקודות קיבלו השופטים הבאים: גיל קרזבום (תעבורה חיפה), יעקב בכר (עכו), אבישי קאופמן (אשקלון), יוסף ריבלין (תעבורה ירושלים), יגאל פליטמן (הארצי לעבודה), סמדר קולנדר-אברמוביץ (נתניה), דורית רייך-שפירא (שלום תל אביב) ודבורה עטר (פתח תקוה).

בתחתית הדירוג נמצאים אלון רום (אשקלון), נירה דסקין (רמלה) ומירב בן-ארי (כפר סבא) עם 14 נקודות; מרים מזרחי (מחוזי ירושלים) עם 13 נקודות; ואדי לכנר (שלום תל אביב) עם 11 נקודות בלבד.

כיצד לשפר את המזג
קינן-שחם. בין המצטיינים [צילום: בוצ'צ'ו]

הציונים הממוצעים מצביעים על עלייה מתמדת בשלוש שנותיו של "שיפוט מהיר". בשנת המשפט תשע"א היו הציונים 87 ביעילות, 84 במזג השיפוטי ן-85.5 בציון הכולל. בשנת המשפט תשע"ב הם עלו ל-88 ביעילות, 86 במזג השיפוטי ו-87 בציון הכולל. נראה, שהשופטים החדשים הנכנסים למערכת הם אכן בדרך כלל המיטב שבמיטב.

מעניין לראות, כי באופן קבוע הציון על היעילות גבוה מזה הניתן על המזג השיפוטי. חשוב לציין, כי "מזג שיפוטי" פועל לשני הכיוונים: כשם שאל לו לשופט להיות קפדן מדי, כך אל לו להיות שתרן מדי. השופט הוא האחראי להתנהלות ההליך בפניו, ועליו לדעת מתי לגלות תקיפות ולעמוד על התנהגות ראויה – של הצדדים, של עורכי הדין ואפילו של הקהל.

הפער הזה – שאיננו דרמטי, אך הוא עקבי – נובע כנראה מכך שניתן ללמד יעילות, אך הרבה יותר קשה ללמד מזג שהוא קודם כל עניין של אופי מולד. שיפור המזג השיפוטי צריך להיעשות בשלושה מישורים. הראשון: בעת מיון המועמדים לשפיטה יש לשים יותר דגש על אבחון מקצועי של התנהלות המועמד במצבי לחץ. השני: בעת הכשרת השופטים יש להעניק להם יותר כלים להתמודדות עם הלחצים הללו. השלישי: אם יהיה פחות עומס, מן הסתם השופטים יהיו רגועים יותר מצד אחד, ולא יהפכו לסבילים בשל העומס מצד שני.

דרוש טיפול שורש
פליטמן. בין האחרונים [צילום: בוצ'צ'ו]

מה שמביא אותנו, כמו תמיד, לסחבת הניכרת לעין כל, וליתר דיוק – לפתרונות האפשריים, שעל חלקם כבר עמדנו בעבר. במישור ה"טקטי", אם ניתן לכנותו כך, הבעיה מספר אחת היא ריבוי עורכי הדין. הצפת המקצוע מביאה לכך שיש אלפי, ואולי רבבות, עורכי דין שאינם מתאימים למקצועם, אין להם די פרנסה והם סותמים את המערכת בהליכים מיותרים. דוגמה בולטת לכך הייתה באולמה של השופטת מיכל עמית-אניסמן, שנאלצה להסביר לבא-כוחו של התובע מדוע אין לו בכלל זכות עמידה – מה שהיה אמור ללמוד בסמסטר הראשון של שנה א'.

הבעיה הזאת מחייבת טיפול שורש, לא רק צופה פני עתיד אלא גם צופה פני עבר. לא רק להגביל את מספרם של עורכי הדין החדשים, אלא גם סינון חוזר של עורכי הדין הקיימים. אכן מדובר בצעד קיצוני מאוד, אך אין ממנו מנוס. עורכי הדין הכושלים והמיותרים מזיקים ללקוחותיהם, גוררים את מי שמולם להליכים ולהוצאות מיותרים, גוזלים את משאבי הכלל בבתי המשפט, מוציאים שם רע למקצועם ולבתי המשפט ופוגעים באמון הציבור במערכת. זה כבר לא רק כשל שוק; זה כשל מערכתי וזה כשל ציבורי.

במישור ה"אסטרטגי", לו יש קשר הדוק למישור ה"טקטי", חייבת לחלחל לכל הנוגעים בדבר ההכרה בכך שמערכת המשפט מצויה במצב חרום. אם ההליכים לא יתקצרו בצורה משמעותית – ובלי לפגוע כהוא זה באיכותם – ההרתעה בתחום הפלילי תלך ותקטן, וההזדקקות לבתי המשפט בתחום האזרחי תלך ותתמעט.

כאשר הכל יבינו שזוהי שעת חרום, הדיונים יתחילו בזמן והמאחרים/הנעדרים ישלמו ביוקר, עד כדי מחיקת טענות בהליך אזרחי ומעצר מיידי של נאשמים בהליך פלילי; הוצאות ריאליות יוטלו במקרים של הליכי סרק; השב"ס יביא את האסירים והעצורים בזמן; השופטים יכתבו פסקי דין קצרים יותר ויעשו שימוש בקישורים אינטרנטיים במקום להעתיק מאות מילים של טיעונים ותקדימים; ומעל הכל – מספר עורכי הדין יצומצם.

תאריך:  15/07/2013   |   עודכן:  15/07/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
88 במזג השיפוטי ו-86 ביעילות - אלו הם הציונים הממוצעים של 56 שופטים ב-24 בתי משפט שנסקרו בשנת המשפט היוצאת הציון הממוצע המצרפי עומד על 87% - בהחלט מרשים הבעיה העיקרית: הצפת מקצוע עריכת הדין, המשפיעה במישרין על התנהלות בתי המשפט השופטים יכולים וחייבים להציג דוגמה אישית, כפי שאכן עושים לא מעטים מהם
16/07/2012  |  איתמר לוין  |  כתבות
השופטים זקוקים בדחיפות לכלים שיאפשרו להם לטפל בצורה תקיפה ומיידית במי שאינם מתייצבים לדיון. זוהי המסקנה המרכזית העולה מסיכום הביקורים ב-16 בתי משפט ברחבי הארץ, במסגרת המדור "שיפוט מהיר" בשנת המשפט היוצאת.
19/07/2011  |  איתמר לוין  |  כתבות
ראש המועצה המקומית בית אריה-עופרים הוציא צווי הריסה נגד תושבים ביישוב אשר עתרו לבג"ץ נגד פעולתו של נעים לבנייה בתחומי שמורת טבע. זאת, בזמן שבביתו של נעים ובבתיהם של חברים נוספים במועצה המקומית ישנן חריגות בנייה שנחשפו בעבר ב-News1 אשר אמורות על-פי הודעת המועצה לזכות להסדרה.
14/07/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ימי הזוהר של מוסד מבקר המדינה, חלפו ואינם. מאז שסיים השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס לפני כשנה את כהונתו כמבקר המדינה, מתעמעם כוחו של מוסד זה. מחליפו, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, מתגלה מיום ליום כמינוי המוצלח ביותר של המערכת הפוליטית. כאיש נחמד שאינו מסכן את מבוקריו. כהונתו עד כה מסתמנת כשנת חידלון.
13/07/2013  |  יואב יצחק  |   מאמרים
שישה משרדי ממשלה לא פרסמו דוח לשנת 2012, כפי המתחייב מחוק חופש המידע. החוק קובע כי חלה חובה לפרסם את הדוחות המפרטים את עבודת המשרד עד 1 ביולי. וכל עת שאינו מפורסם, מהווה הדבר עבירה על החוק.
08/07/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
הנהלת בתי המשפט אינה מתכוונת לנקוט צעדים כלשהם בעניינה של השופטת לימור מרגולין-יחידי, למרות החשד שזייפה פרוטוקול. כך הבהירה דוברת בתי המשפט בתגובה לפניית News1. הנהלת בתי המשפט גם הכחישה שמרגולין-יחידי הוצאה לחופשה, למרות שבשבועות האחרונים - ערב הפגרה המתחילה בשבוע הבא - היא אינה מנהלת דיונים.
08/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופטת בית משפט השלום בתל אביב, לימור מרגולין-יחידי, זייפה פרוטוקול לאחר שהוגשה תלונה נגדה לנציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג. הזיוף נועד להכשיר בדיעבד פעולה בלתי חוקית שביצעה מרגולין-יחידי, אך גולדברג עלה על עקבותיו. כך עולה לכאורה מהחלטתו של גולדברג (27.6.13) הנחשפת ב-News1.
06/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il