|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מחייכת כל הדרך לפצצה <br>

יתרונות וחסרונות של תקיפה באירן - תרחישים אפשריים ארה"ב ממתינה כיום לסיבוב נוסף של התכנסויות בינלאומיות בנושא אירן, מתוך הערכה כי ההנהגה החדשה באירן פועלת בכיוון של התמתנות בכל הנוגע לפעילותה הגרעינית
21/07/2013  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
שיחת טלפון מהבית הלבן [צילום: AP]

הקביעה איזו מדינה ראוי שתתקוף את מתקני הגרעין של אירן - ישראל או ארה"ב - רחבה יותר משאלת היכולות הצבאיות. מתקפה כזו היא רק צעד טקטי בדרך ליעד אסטרטגי, שהוא לעצור את מירוץ המשטר באירן להשגת נשק גרעיני.

מסביבתו הקרובה של הנשיא האמריקני ממשיכים לשדר מסרים כי ארצות-הברית לא תתיר לאירן לפתח נשק גרעיני. החלטה זו מיישם הממשל האמריקני באמצעות הגישה של המקל והגזר הנשענת על דיפלומטיה כופה-איומים, הכורכת יחד הצעה להמשך המשא-ומתן, הטלת סנקציות כלכליות ופעולות חשאיות.

אם לשפוט לפי מצבה הכלכלי של אירן, נראה כי מאמציה של ארה"ב מצליחים לגרום נזק משמעותי לכלכלת אירן. זאת, חרף העובדה שסין, רוסיה, טורקיה ומדינות אחרות כמו ארגנטינה אינן נצמדות באופן מלא לסנקציות. ארה"ב ממתינה כיום לסיבוב נוסף של התכנסויות בינלאומיות בנושא אירן, מתוך הערכה כי ההנהגה החדשה באירן פועלת בכיוון של התמתנות בכל הנוגע לפעילותה הגרעינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר השבוע כי ישראל אינה שותפה להערכה זו. בראיון לרשת הטלוויזיה CBS הוא ציין כי הסוגייה האירנית היא החשובה והדחופה ביותר לישראל ולעולם כולו, ולפיכך ישראל אינה שותפה להתרשמות הרווחת במערב בדבר התמתנותה של אירן. ההנהגה הנוכחית באירן ממשיכה לפעול כקודמתה לפיתוח יכולת גרעינית, כשההבדל היחיד ביניהן הוא שההנהגה הנוכחית עוטה על עצמה עור של כבש כדי להוליך שולל את המערב, "מחייכת ומפתחת פצצה". לכן, על האירנים להשתכנע כי האופציה הצבאית באמת מונחת על השולחן, ומבחינתה של ישראל, האירועים במצרים ובסוריה אינם דוחקים לקרן זווית את בעיית אירן הגרעינית.

התרחיש: שיחת טלפון מהבית הלבן

דבריו של ראש הממשלה מעלים מחדש את השלכותיה של פעולה ישראלית עצמאית נגד אירן, לעומת האופציה הנראית מועדפת על ישראל - פעולה אמריקנית שתזכה ללגיטימציה בינלאומית רבה יותר ותצמצם את היקף התגובה האירנית האפשרית נגד ישראל.

בניתוח שהתפרסם במקביל על-ידי המכון הוושינגטוני למדיניות המזרח התיכון והמכון למחקרי ביטחון לאומי בישראל, מציגים הגנרל ג'יימס קארטרייט (ראש הקתדרה ע"ש הרולרד בראון ללימודי מדיניות ביטחון במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים שבוושינגטון) והאלוף (מיל.) עמוס ידלין (ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, לשעבר ראש אגף המודיעין בצה"ל), תרחישים אפשריים במסגרת קבלת החלטות עתידיות של ישראל וארה"ב ביחס לתוכנית הגרעין של אירן. זאת, בהנחה כי מתוך טווח האפשרויות הזמינות, הפעלת כוח צבאי נגד תוכנית הגרעין אמורה להיות מוצא אחרון בלבד. עם זאת, על האופציה הצבאית להישאר אמינה ומוכנה למימוש בעת הצורך.

לכבוש את לבבות הציבור באירן

לפי התרחיש, שאופיו עתידני, בסוף השנה הנוכחית מקבל ראש ממשלת ישראל שיחת טלפון מהבית הלבן המפרטת את ממצאי הערכת המודיעין האמריקנית שלפיה הסנקציות הבינלאומיות והמו"מ עם אירן לא שכנעו את המשטר באירן לעצור את המירוץ לגרעין, וטהרן דוחה הצעה אמריקנית נדיבה שהייתה מאפשרת לה להעשיר אורניום בתמורה לפיקוח גרעיני הדוק. טהרן, למעשה, חוצה את הקווים האדומים.

הנשיא האמריקני וראש ממשלת ישראל מכנסים פגישה משותפת עם יועציהם לביטחון לאומי. הצוות האמריקני מציין במפגש כי ארה"ב שבֵעת מלחמות, עמוסת חובות וידי הממשל כבולות פוליטית. חברי הצוות האמריקני מוסיפים כי הכוחות האמריקניים נסוגו רק לאחרונה מעירק, וכי הצבא האמריקני עתיד לסיים את פעילותו באפגניסטן עד 2014, דבר שיסייע להעביר תקציבים צבאיים שיתרמו להתאוששות הכלכלה האמריקנית. למרות זאת, שני המנהיגים מסכימים שהגיע הזמן לשלוף את תוכניות המגירה למתקפה צבאית נגד מתקני הגרעין של אירן, ואז מתעוררת השאלה איזו מדינה תשגר את ההתקפה - ארה"ב או ישראל.

כדי להשיב על שאלה זו, מציבים הנשיא האמריקני וראש ממשלת ישראל שבסימולציה בפני היועצים את השאלות הבאות הנוגעות לפעולה צבאית, כמו למשל איזו החלטה תעניק למערב מרחב פעולה רחב יותר למיצוי האופציות בדרכי שלום: הפקדת עיתוי המתקפה האפשרית בידיים ישראליות או בידיים אמריקניות. לפי התרחיש, היועצים מסכימים כי היכולות המתקדמות שבידי וושינגטון פירושן שניתן יהיה להמתין עוד, וכך להעניק למערב זמן נוסף לנסות למצות אפשרויות אחרות. במקרה כזה עדיף שהיוזמה תבוא מצד ארה"ב.

באשר לשאלה איזו אופציית מתקפה תזכה ללגיטימיות בינלאומית רחבה יותר, צוות היועצים מסכימים שהקהילה הבינלאומית אינה צפויה לתמוך בפעולה צבאית, כל עוד לדיפלומטיה ולסנקציות יש סיכוי להצליח. יתר על כן, ליכולות הצבאיות הגבוהות יותר של ארה"ב יש סיכוי רב יותר להסב נזק למטרות האירניות, אולם בניגוד לישראל, אין לארה"ב ניסיון מבצעי במתקפות נגד מתקנים כאלה.

לשאלה אם אירן תגיב למתקפה בהקצנת עמדות לאומניות שעלולות לחזק את המשטר הנוכחי, הסכימו היועצים ביניהם כי ככל שתתחזק ההבנה של הציבור באירן כי המתקפה ממוקדת בתוכנית הגרעין של המשטר ואינה מכוונת נגד המדינה או תושביה, כך תקטן הסבירות שהאוכלוסיה תתאחד מאחורי השלטון בטהרן מתוך זעם ופחד. תקיפה קצרה ונקודתית שתמזער פגיעה באזרחים היא לפיכך עדיפה, שכן תקיפה ארוכה יותר עלולה לעורר בציבור חשש לבטחונו, ולהפנותו לבקש את הגנת המשטר. מסר שיסביר לציבור האירני את המטרה ואת היעד של התקיפה, יכול גם הוא לסייע להרגיע את החשש, ואולי אפילו להטות את דעת הקהל נגד המשטר.

מנגד, מסר כזה בהכרח יסכל כל ניסיון למתקפה בחתימה נמוכה שניתן להתכחש לה, שהיא אפשרות יעילה בפני עצמה. כלומר, אם מקור המתקפה יישאר עמום, השמועות ירחפו ויקשו על המשטר ללכד את הציבור מאחורי נרטיב משכנע אחד. תקיפה ממוקדת בחתימה נמוכה שתסתכם באבידות אזרחיות מעטות מעבירה את היתרון לידי צה"ל. באשר לשאלה כיצד "לכבוש את הלבבות" של העם האירני, הרי שאף אחת משתי המדינות לא הוכיחה הצלחה בהעברת סוג כזה של מסר לציבור.

אומנם בתום הדיון מסכמיים היועצים של הנשיא וראש הממשלה כי מתקפה בהובלה אמריקנית עדיפה מנקודת מבט צבאית, שכן היא צוברת יותר תשובות חיוביות לשאלות ממתקפה ישראלית. יחד עם זאת, הקביעה איזו מדינה ראוי שתתקוף היא רחבה יותר משאלת היכולות הצבאיות. מתקפה על מתקני הגרעין של אירן אינה אלא צעד טקטי בדרך ליעד אסטרטגי, שהוא לעצור את מירוץ המשטר באירן להשגת נשק גרעיני. גרימת נזק הנדסי לתוכנית אינה יעד סופי כשלעצמו, שכן אף כמות של פצצות לא תספיק להשמדת הידע הגרעיני של אירן. כל תקיפה חייבת בהכרח להיות מלווה במו"מ להסדרה דיפלומטית, שתמנע מטהרן לבנות מחדש את תוכנית הגרעין שלה או להשיג בעתיד יכולת פורצת דרך.

עוד מציינים היועצים, כי על היתרונות המבצעיים של מתקפה בהובלת ארה"ב להישקל נגד ההשלכות הצבאיות והפוליטיות של היום שאחרי. זאת, היות שמתקפה אמריקנית עלולה להגביל את יכולתה של וושינגטון לשאת ולתת עם מנהיגי אירן, שלא ירצו להיתפס כמי שאולצו לקבל תכתיבי "השטן הגדול". שימור תפקידה של ארה"ב במו"מ הוא מכריע. למתקפה ישראלית יש סיכוי טוב יותר לשמור על מעמדה של ארה"ב, אולם ניתן לומר כמעט בוודאות שזו לא תיהנה מאותה תמיכה בינלאומית שלה הייתה זוכה תקיפה אמריקנית.

אלא שפעולה צבאית ישראלית יכולה למוטט את השיתוף הבינלאומי בהטלת מגבלות על הייצוא וסנקציות, שהנשיא אובמה התאמץ כל כך ליישם. ללא סנקציות יעילות, שימנעו מאירן לייבא מחדש חומרים גרעיניים, ייתכן שתוך שנים ספורות בלבד עלול המשטר לשקם את התוכנית - הפעם כשזו מבוצרת מתחת לאדמה ומוגנת ממתקפות עתידיות. היועצים ממליצים לראש ממשלת ישראל ולנשיא ארה"ב שבסימולציה לקיים התייעצות נוספת במטרה להמשיך לפעול לעיכוב תוכנית הגרעין של אירן ככל האפשר, תוך המשך הטלת סנקציות ויצירת תנאים דיפלומטיים תומכים שימנעו מאירן השגת נשק גרעיני.

עם זאת, מדגישים היועצים כי ישראל אינה יכולה ואינה מוכנה לבקש מארה"ב להילחם בשמה, וגם וושינגטון אינה מעוניינת להיראות כמעורבת בעוד מלחמה יקרה ובלתי פופולרית במדינה מוסלמית - על-פי בקשתה של ישראל.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה במדיניות חוץ של מדינות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  21/07/2013   |   עודכן:  21/07/2013
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדוע עלינו להתקפל, להיות חסרי עמוד שידרה מול דרישות הערבים? מדוע אתה, ג'ון קרי, צריך להיות עושה דברו של הנשיא אובמה, שכל כך דחוף לו לסמן איזה שהוא הישג במשך שנות כהונתו? הרי כבר הוכח מניסיון העבר, כשנתניהו עצר את הבניה לחלוטין בהתנחלויות - שדבר לא זז אצל המכנים עצמם "בלשתינאים". הם לא הגיעו לשולחן הדיונים, אינם מעוניינים בשלום, ובכלל, אבו מאזן לא מייצג את כל תושבי רצועת עזה, כך שבכל מקרה, הטילים ימשיכו לנחות עלינו גם אם אבו מאזן יחתום על "הסכם שלום" כלשהוא, או אפילו הסכם ביניים.
21/07/2013  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
איני יודע כמה זמן לקח למפקח על הבנקים, דודו זקן, להגיע למסקנות האלה ומה היה מספר העוזרים שערכו עבורו את הבדיקה, אני מצדי הבנתי מה קורה ובעיקר - מדוע - עם הבנקים בישראל אחרי שיחה קצרה עם ע', סגנית מנהל סניף הבנק שלי.
21/07/2013  |  יורי מור  |   מאמרים
20 שנה להסכם אוסלו, חלק מהיוזמים, מבצעים, עדיין חיים ומשתדלים לשכנע את עצמם ואותנו, שמדובר במהלך מבריק, למרות הכישלון המעשי ביישומו, הבנתו ובהשלכותיו. רבין ז"ל שאל את השאלות הנכונות והעלה לדיון את הסוגיות הבעייתיות. אבל צוות החשיבה שהיה גם צוות ההכנה להסכם, בראשות פרס, ביילין, פונדק ויואל זינגר, הלחיצו אותו ולמעשה כופפו את ידיו
21/07/2013  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מה משותף להפגנה של "האחים המוסלמים" בכיכר רָאבִּעָה אַלעַדָוִויָה בקהיר, לדאגה העמוקה של חמאס בעזה, להצהרות של ראשי מפלגת "הפעולה האיסלאמית" בירדן ולהפגנה של הפלג הצפוני של "התנועה האיסלאמית" בישראל? כולם שותפים לתוכנית הכלל אזורית של "האחים המוסלמים" שזכתה לגיבוי של הממשל האמריקני, וכולם מודאגים מן המכה שקיבלה תוכנית זו לפני שלושה שבועות במצרים כש"האחים המוסלמים" סולקו בבושת פנים מהשלטון.
21/07/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
הסבא זאב תבורי קיבע בקיר הבית שהקים במושבה שבעמק אבן בזלת גדולה, שהובלה על עגלה הרתומה לשור אדיר ממדים מהכפר בגליל התחתון שבו נולד, והבדיל בעזרתו את הבית הזה מהבתים האחרים במושבה (ע' 34). קיבוע האבן השחורה בקיר הבית נעשה כך כדי שגם זר המסתכל מהרחוב וגם בני המשפחה היושבים בסלון לא יוכלו להתעלם ממנה. באופן זה השיג סבא זאב את המטרה שהועיד אביו לאבן הבזלת: "שככה אתם תזכרו מי אתם ומאיפה באתם, והשכנים ידעו: כאן גר אחד שבא מהגליל, שאתו אף אחד לא מתעסק" (180).
20/07/2013  |  יוסף אורן  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
עליבות הימין   /  ישראל מידד, אלי פולק
הטלאי הצהוב שוב מופיע  /  יובל ברנדשטטר
ההר קודם לבית  /  ישראל מידד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il