|   15:07:40
דלג
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הכובסת של חיזבאללה <br>

ונצואלה לאחר עידן צ'אבז לפי ההסכמים שנחתמו בעבר בין צ'אבז לסין, הוזרמו לבנק לפיתוח כלכלי וחברתי של ונצואלה 40 מיליארד דולר למימון פרויקטים ומפעלי פיתוח בתמורה למשלוח נפט
28/07/2013  |   נחמן פביאן   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
מדורו. זקוק לעזרה [צילום: AP ]

למעט קומץ גנרלים, נתונים 5.7 מיליון איש המשרתים בזרועותיו השונים של צבא ונצואלה, כמו האוכלוסיה הכללית במדינה, בתנאי מחסור ובמצוקה כלכלית המחריפה מדי יום, ומהווים גרעין אפשרי למרידה נגד הממשלה ולהפיכת נגד.

השבוע נאלץ נשיא ונצואלה ניקולס מדורו לשלוח בדחיפות את סגנו חורחה ארדאסה (ARDEAZA) לסין לשיחות שכנוע עם ראשי המערכת הבנקאית הסינית, במטרה להסיר את האיום הסיני המוחשי להפסיק הזרמת כספים לוונצואלה באמצעות קווי האשראי הממשלתיים.

ארדאסה הנשוי לאחת מבנותיו של הוגו צ'אבז, הוא בוגר מכללות יוקרתיות באירופה. הוא כיהן כשר המדע והטכנולוגיה בטרם מינויו לסגן הנשיא, ונחשב אחד הפוליטיקאים האמינים ביותר בארצו. הוא הסביר למארחיו כי מדורו שזכה בבחירות האחרונות לנשיאות ברוב דחוק לאחר מותו של הוגו צ'אבז, ביצר זה מכבר את מעמדו, ונלחם בנחישות ראויה למיגור תופעות השחיתות של מקורבים בעבר לשלטון המפלגה הצ'אביסטית, ולפיכך אין לסינים לחשוש לגורל כספם.

הבנקאים בסין הבקיאים בנעשה בוונצואלה לא שוכנעו, אבל בכל זאת הבטיחו, לפי הדיווחים של סגן הנשיא של ונצואלה, לבחון מחדש את מדיניותם. במהלך השיחות, הציגו הסינים מסמכים וראיות אחרות לביסוס טענותיהם כי ממשלת ונצואלה הנוכחית אינה ממלאת את התחייבויותיה הכספיות וכי השקעותיה של סין במדינה הדרום אמריקנית הן בעלות סיכון גבוה.

הארנק של "דוד הוגו" סגור

לפי ההסכמים שנחתמו בעבר בין צ'אבז לסין, הוזרמו לבנק לפיתוח כלכלי וחברתי של ונצואלה 40 מיליארד דולר למימון פרויקטים ומפעלי פיתוח בתמורה למשלוח נפט. הסינים טוענים כי חלק מהכספים לפרויקטים הגיעו לידיים הפרטיות של קומץ ממקורביו של צ'אבז, וכתוצאה מכך ביצועם של הפרויקטים נפגע ללא תקנה. ואילו משלוחי הנפט הגולמי לסין, שהיו אמורים להגיע מחברת הנפט הלאומית של ונצואלה, לא עמדו במפרטים שנקבעו בחוזי האספקה - בטיב, בכמויות ובמועדי המשלוחים שוונצואלה התחייבה להם. לדברי הסינים, אירועים אלה התרחשו בשנתיים האחרונות, כשהמצב בוונצואלה התדרדר וצ'אבז בילה את זמנו בטיפולים רפואיים מחוץ לארצו.

העובדה כי חמישה בעלי תפקידים בממשלת ונצואלה נעצרו לאחרונה והואשמו במעילה של 84 מיליון דולר מקרן ההשקעות של סין בוונצואלה לא תרמה להרגעת הרוחות אצל הסינים. רבים מחוץ לוונצואלה שאלו את עצמם אם ממשלת ונצואלה בכלל מסוגלת לספק את כמויות הנפט הגולמי לסין כפי שהתחייבה. זוהי הסיבה שהסינים דורשים כיום ערבויות נוספות בטרם יזרימו כספים לוונצואלה ולחברת הנפט הלאומית שלה לביצוע עבודות תחזוקה ופיתוח של בארות נפט נוספות.

סין נדרשת כיום להחלטה בתחום ההשקעות ולהחלטה עוד יותר חשובה ומשמעותית בתחום הפוליטי, דהיינו לא להעניק אשראי למדינה הנחשבת לבת ברית מסורתית שלה באמריקה הלטינית, ובכך להתרחק למעשה מהזרוע העיקרית שלה באמריקה הלטינית.

מאמציה של ונצואלה בסין המתלבטת מעידים על הפיחות הניכר במעמדה של המדינה הדרום אמריקנית. נשיאה מדורו לא הצליח, וכנראה גם לא יצליח בעתיד, להיכנס לנעליו או למגפיו של צ'אבז, בשל היותו נעדר כריזמה ובשל הספק השורר בארצו ומחוצה לה בדבר הלגיטימיות של בחירתו.

מדורו ירש מקודמו מדינה הנתונה במשבר כלכלי עמוק. מעבר למחסור בנייר טואלט, שהפך לאנקדוטה של הומור שחור, יש מחסור כרוני במוצרי יסוד, ומחיר הלחם התייקר בזמן קצר בעשרות אחוזים. שיעור האינפלציה בוונצואלה הוא הגבוה ביותר באמריקה הלטינית.

כיום מסתבר כי פזרנותו של צ'אבז שבזבז עשרות מיליארדי דולרים כדי להוכיח לארצות-הברית ולעולם כי ונצואלה היא מעצמה שולטת ביבשת הדרומית והסוציאליזם של המאה ה-21, "הברקה" סמנטית פרי המצאתו, הוא מורה הדרך לגאולת עמי האזור מעוני ופיגור, הייתה לריק.

עתה, אחרי מותו של צ'אבז ולאחר שהארנק של "דוד הוגו" סגור לתמיד, קרנה של ונצואלה מצויה בשפל, ועמה נסחבות במורד בנות בריתה בוליביה, אקוודור וקובה, שזכו עד לא מכבר מוונצואלה לסובסידיות נדיבות במחירי הדלקים שהם רכשו ממנה. ידידתו לדרך של צ'אבז, קריסטינה קירשנר נשיאת ארגנטינה, נאלצת אף היא להיאבק במשבר הכלכלי השורר כיום במדינתה. קובה היא מן המפסידים העיקריים ונאלצת להחזיר מאות רופאים ומורים ששיגרה בזמנו לוונצואלה בתמורה לאספקת דלק זול.

חרף הפיחות במעמדה הדיפלומטי של ונצואלה, או דווקא בגללו, נשיא ארה"ב ברק אובמה ושר החוץ שלו ג'ון קרי פנו לאחרונה למדורו בבקשה לחדש את היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות שהוקפאו לפני כשלוש שנים. שיחות הפיוס אומנם התנהלו בחודשים האחרונים, אך נשיא ונצואלה הפסיק אותן בפתאומיות בטענה כי סמנתה פאוואר, עוזרתו לשעבר של אובמה שמונתה לשגרירת ארה"ב באו"ם, אמרה לחברי ועדת המינויים של הסנט במהלך תשאול שערכה לה, כי בדעתה להיאבק במשטרים הפוגעים בזכויות האזרח וביניהן ונצואלה וקובה.

די בגפרור בודד

אך הקרע ביחסים הדיפלומטיים אינו פוגע בסחר הסדיר בנפט של ונצואלה עם ארה"ב, ובתחום זה היחסים מתנהלים כתמול שלשום, גם ללא נוכחות של שגרירים בוושינגטון ובקראקס.

בזכות זיקתו של צ'אבז לאירן, זוכה ארגון חיזבאללה לתמיכה רבה בונצואלה. צ'אבז העניק אזרחות ונצואלנית למאות פעילי טרור, איפשר להם להקים מחנות אימונים, לקיים שיעורי דת במחוזות רחוקים ובעיקר לספק מימון לפעולות טרור. כך לדוגמה, ווליד מקלד - מקורב לארגון חיזבאללה ששימש מנהל כספים למבריחי סמים ונתפס על-ידי גורמי הביון של ארה"ב - סיפר לחוקריו כי הבריח מדי חודש לארה"ב ולאירופה 10 טונות קוקאין, שהם למעשה 10 אחוז מהסחר העולמי בסמים ו-60 אחוז מהסחר בסמים במדינות אירופה. פעילי חיזבאללה השתלבו בארגונו של מקלד ובחברת התעופה הפרטית אארופוסטל שבבעלותו, שהפעילה את קו הטיסות מוונצואלה לאירן דרך מדינות אירופה והובילה סמים, נשק, כספים ומחבלים.

ארגון הסחר בסמים זכה לתמיכה רשמית למחצה של ממשלת ונצואלה כאשר מפעל כימי שבבעלות ממשלתית סיפק לארגון שיתנן (urea) לזיקוק הכמויות הגדולות של קוקאין. את כספי הסמים הלבינו סוחרים תומכי חיזבאללה ממוצא סורי ולבנוני, בגבול המשולש של ברזיל, ארגנטינה ופרגוואי, הנחשב למרכז השלישי בחשיבותו כמכבסת כספי-פשע אחרי הונג קונג ומיאמי. משם הועברו הכספים לסוריה וללבנון במסווה של סחר ובאפיקים חשאיים כדי לממן הוצאות תפעול שוטף, משכורות, מימון פעולות צבאיות ופעילות המערך הסוציאלי של חיזבאללה בלבנון.

כיום נמשכת הפעילות, ונשיא ונצואלה אינו מתערב במעללי חיזבאללה. מדורו אף מתקשה לשלוט בכוחות הצבא של ארצו. צ'אבז קידם לאורך שנים את ראשי הצבא והציב אותם בעמדות ניהול של מפעלי הכלכלה שהלאים. הגנרלים זכו להטבות בתנאים ובשכר, ולחלקם הגדול הייתה "יד חופשית" בניהול הכספים תמורת נאמנותם לנשיא.

אך למעט קומץ גנרלים, נתונים 5.7 מיליון איש המשרתים בזרועותיו השונים של צבא ונצואלה, כמו האוכלוסיה הכללית במדינה, בתנאי מחסור ובמצוקה כלכלית המחריפה מדי יום, ומהווים גרעין אפשרי למרידה נגד הממשלה ולהפיכת נגד.

מדורו, העומד בראש הצבא בתוקף מעמדו החוקתי, החליט בימים האחרונים להרחיב את פעילות התעסוקה של הצבא. הוא הכריז על הצורך להגן על הגבולות הימיים והיבשתיים של ונצואלה לאורך 5000 ק"מ מפני פולשים אפשריים. הוא גם הודיע באמצעות כלי התקשורת, שרובם בבעלות המדינה, על כוונתו לפרוס מערך של טילי כתף לטווח קצר המופעלים על-ידי חייל בודד. טילים אלה מתוצרת רוסיה נרכשו על-ידי הוגו צ'אבז במסגרת עסקת נשק ענקית בשווי של 4 מיליארד דולר ששולמו במלואם על-ידי ממשלת ונצואלה. הטילים והמשגרים מעלים אבק מזה שלוש שנים במחסני החירום. הטווח שלהם הוא כ-6000 מטר וגובה הטיסה שלהם כ-3500 מטר והם מצוידים בראש קרבי של 25 ק"ג וניתנים להפעלה בקלות יחסית. מדורו טוען כי מערך ההגנה ייתן כיסוי לכל שטחי הגבול.

יודעי דבר מטילים ספק ביכולתו של מערך הטילים לשמור על כיסאו המתנדנד של מדורו בארמון הנשיאות שבלב העיר קראקס. יתר על כן, יש הסבורים כי נשיא ונצואלה מדשדש באיטיות בתוך שלולית של בוץ ודלק העלולה להתלקח, ברגע שיושלך אליה גפרור בודד.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה במדיניות חוץ של מדינות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המקהלה פעלה בתזמון מושלם. ראש הממשלה המתין עד צאת השבת כדי להגיב להודעת מזכיר המדינה ג'ון קרי על חידוש השיחות בין ישראל לפלשתינים. דקות אחר כך דקלמו שריו את אותם תכנים בדיוק. השבת אפשרה לכולם לשנן היטב את דף המסרים. שטייניץ, ארדן, יעלון וכץ חזרו כמעט מילה במילה: "אין תנאים מוקדמים, אין גבולות 67', אין הקפאה; יש שיחות ישירות כפי שרצינו". ומה עוד יש? שחרור של 82 מחבלים.
28/07/2013  |  אריאל כהנא  |   כתבות
קוששתי לי כמה זרדי פנאי ונסעתי אל מעבר להרי עזריאלי, להיכל הקולנוע, לראות את 'אל הפלא' של טרנס מאליק. התרגשותי הטביעה את שמחתה באייס-קופי. כבר זמן רב מדי היא כלואה בגולאג השִגרה. "אני לא יודעת איך הסרט, אבל הפרוספקט שלו צריך לקבל אוסקר", הערתי. "אני שמחה שהצלחת לברוח מהפרבר שלך", חייכה חברתי. "הוא רדף אחריי עד גשר ההלכה", נאנחתי.
27/07/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
בשבועות האחרונים, ובעקבות כתבת-ראיון שפורסמה בידיעות אחרונות שבמוקדה מתח חגי בן-ארצי ביקורת נוקבת על אחותו, שרה נתניהו, מגויס עיתון ישראל היום להגנת אשת ראש הממשלה. שני הצדדים נוגסים בפרטיותם-הם וחושפים בתקשורת פרטים רבים ומביכים. זה נגד זו. ולהפך.
27/07/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
ביום 22.07.13 חשפנו כאן, כי בנייר המכתבים שבו משתמש עו"ד יוסי כהן, ובפרסומיו ברשת האינטרנט, רשומים 18 עורכי דין, לעומת שמונה (8) בלבד העובדים במשרדו (כולל הוא עצמו ובתו עו"ד מיכל כהן-דריקר) ועוד שני פרילנסרים.
26/07/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
"לא תלינו את רועי ורמוס על לא עוול בכפו. בוצעה לדעתנו עבירה של תרמית בניירות ערך, ויש לנו ראיות לביצוע העבירה, ועניינם של המבצעים העיקריים של העבירה עוד יתברר בחודשים הקרובים". כך אומר ל"גלובס" עו"ד יהודה שפר, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, בתגובה רשמית של הפרקליטות לסערה הציבורית שהתחוללה בעקבות סגירת תיקו של ורמוס.
26/07/2013  |  יובל יועז  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
אלג'זירה בניוזיאון  /  קלאודיה רוזט
מי יצלוב אותם על העצים   /  מנשה שאול
מחייכת כל הדרך לפצצה   /  נחמן פביאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il