כבר שנים שלא קיבלתי הזמנה לטקס הזוי מעין זה: משרד האוצר הזמין אותי לאירוע (יום ד', 14.8.13) ב-11 בבוקר, בשדה דב הוז, שדה התעופה של תל אביב. האירוע: חתימה על ההסכם לפינוי השדה. נכון, יש הסכם, ויחתמו עליו. אבל מחתימה ועד ביצוע בפועל עוד ארוכה הדרך, אם בכלל.
רשות מקרקעי ישראל ובעלי הקרקע הגיעו להסכם על השיטה למימון 250 מיליון שקל, הדרושים כדי להעביר את הטיסות האזרחיות מתל אביב לנתב"ג. השדה אמור להיסגר, לפי התוכנית, ביוני 2016, כמעט בעוד שלוש שנים. האם זה יקרה בפועל? ספק רב.
העירייה מתנגדת, ותוכל לעכב את הפרויקט כרצונה
עיריית תל אביב הודיעה שלדעתה יש להמשיך בהפעלת השדה. במכתב רשמי היא אומרת שהעיר זקוקה לשדה התעופה, "ואיננו רואים מניעה להפעלתו בשנים הקרובות". התוכנית היא לבנות 12,000 דירות על השטח שיתפנה. אין דבר קל יותר לעירייה מאשר "לא למהר" באישור תוכניות הבנייה המפורטות, וכך ממילא לא יהיה כל עניין ממשי לסגור את השדה. כבר ראיתם בישראל תוכנית שלוח הזמנים המקורי שלה מתגשם? (ע"ע "רכבת קלה בתל אביב", באחריות שר התחבורה).
גם עיריית אילת תתנגד לתוכנית, מחשש שהעתקת השדה תביא לירידה בכניסות התיירים לעיר ובפגיעה בכלכלה שלה.
חיל-האוויר, האמור להעביר את פעילות מטוסיו לשדה הקטן בעין שמר, כבר הודיע שהוא לא נערך כלל להעברת מטוסיו ופעילותו. כך הודיע לפני כחודש וחצי מנכ"ל רשות שדות התעופה גיורא רום. חלק מהעברת הפעילות אינו ישים, מסיבות שאי-אפשר לפרסמן. שר התחבורה ישראל כ"ץ יודע מן הסתם על הבעיות הללו, אך הוא מעדיף למלא פיו מים ולהתהדר היום בהשתתפות בטקס הזוי.
די במכתב של מפקד חיל-האוויר
חיל-האוויר יכול לשבת בשקט. הוא לא צריך למהר. די בכך שמפקד החיל ישלח מכתב, שבו יודיע כי "מסיבות ביטחוניות" אי-אפשר להעתיק את הפעילות משדה דב, וכל התוכנית תרד לטמיון.
גם חברות ארקיע וישראייר, שהן הלקוח העיקרי של שדה דב, הודיעו שהן מתנגדות לעבור לנתב"ג. הן צופות ירידה חדה בתנועת הנוסעים לאילת ולגליל. כל מי שטס פעם מנתב"ג לאילת מבין היטב מדוע.
יותר מזה, אומרת ארקיע, היא לא תוכל להפעיל מנתב"ג את מטוסי ה"אטר" שלה. זה עלול להיות סופה של החברה. אני כבר רואה את פיטורי העובדים, את העיצומים והשביתות, את ההתנגדות הפעילה של בעלי החברות, את התביעות המשפטיות ואת העתירות לבג"ץ. לעבור ב-2016? הצחקתם אותי.
אפשר להעתיק שדה תעופה, כשהצרכנים שלו מתנגדים?
האם מישהו חושב באמת שאפשר להעתיק שדה תעופה בניגוד לדעתם של הצרכנים העיקריים?!
גם עירית אילת מתנגדת כמובן להעתקת השדה, העלולה להביא לירידה ניכרת בתנועת התיירים לעיר.
השכנים, המתגוררים בתוכנית ל', יגישו התנגדויות רבות מני ספור לכן שיבנו להם "מתחת לאף" 12,000 דירות. התנגדויות אלו יעכבו את אישור התב"ע המפורטת למשך שנים - שלא לדבר על העיכובים מצד העירייה. אם אין תב"ע, אין בנייה, אין התרי בנייה ואין צורך בפינוי. אז על מה מדברים שם בממשלה?
התומכים היחידים בסגירת השדה הם מאות אנשים, בעלי הקרקע שעליה עומד השדה. הם צודקים. אבל הם עשויים לתמוך בהצעתו של מנכ"ל ארקיע, גד טפר, לפתור את הבעיה בצורה פשוטה וזולה יחסית: להשאיר את השדה בתל אביב, להעתיק את מסלול ההמראות והנחיתות ולבנות את אולם הנוסעים היוצאים והנכנסים לאזור תחנת החשמל רדינג. אפשר יהיה להעביר לאותו מקום גם את המתקנים הקטנים יחסית של חיל-האוויר.
אני חושש שהצעה זו לא תתקבל. הסיבה: היא פשוטה, הגיונית וזולה.
אם לא לבנות, לפחות לקטוף פרסום
האם שרי האוצר והתחבורה ומנכ"ל רשות מקרקעי ישראל אינם יודעים את כל העובדות הללו? הם יודעים ועוד איך. זו בדיוק הסיבה שהחליטו לערוך היום את הטקס המוזר: הם יודעים, שהשדה יועתק בעוד שנים רבות, אם בכלל, כאשר כבר לא יהיו בתפקידיהם ולא יגזרו את הסרט. אז לפחות שיוכלו להזמין עכשיו כתבים וצלמים (ורצוי מאוד גם טלוויזיה!), כדי ליהנות מרגע של תהילה ופרסום.
מתי, והאם בכלל, ילמדו שרי הממשלה ו"נכבדים" אחרים, שעסקות כלכליות עושים במעשים, ולא בדיבורים ובטקסים?!