|   15:07:40
דלג
  אריה אבנרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

הערות אזהרה

סוף מושחת להדחה

עמדתו החריגה של נשיא ביהמ"ש העליון אשר גרוניס יצרה מצב אבסורד: בעוד שראשי הערים רמת השרון ונצרת עלית הודחו בפקודת בג"ץ בהרכב מורחב בראשותו, ממשיך ראש עיריית רמת גן בתפקידו בעקבות הסדר שהושג ע"י אותו הרכב מורחב בראשותו של גרוניס
20/09/2013  |   אריה אבנרי   |   כתבות   |   בחירות - רשויות מקומיות   |   תגובות
גפסו. סולק לאלתר [צילום: פלאש 90]

לחיאני. משטה ומהתל [צילום: פלאש 90]

איתמר לוין
בג"ץ הדיח את ראשי רמה"ש ונצרת עילית

באיחור של שנים בזמן הפציעות, כאשר הבחירות לרשויות המקומיות עומדות בשער ואמורות להיערך בעוד חודש ימים, קיבלו השבוע ששת שופטי בג"ץ שדנו בעתירות של "אומ"ץ ואחרים" החלטה מרחיקת-לכת לסלק לאלתר מתפקידם את ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר ואת ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו בגלל כתבי אישום שהוגשו נגדם. משמעות החלטת בג"ץ היא שכל כתב אישום שיוגש בזמן הקרוב נגד ראש עיר או רשות מקומית יביא לסילוקו המיידי מתפקידו.

המועמד הראשון והיחיד עד כה הוא ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני שעשה מאמצים בלתי נלאים לדחות את מועד השימוע עד אחרי הבחירות על-מנת שיוכל להתמודד, למרות טיוטת כתב האישום שהצביעה על עבירות פליליות שהוא ביצע במהלך כהונתו כראש העיר.

ראש עיריית בת ים, הרקדן שלומי לחיאני, ממשיך לשטות ולהתל בפרקליטות במטרה להגיע למערכת הבחירות המוניציפלית הקרובה בלי כתב אישום. בראשית השבוע נקט לחיאני בצעד טקטי מחוכם כאשר הגיש לבג"ץ עתירה בדרישה לדחות את השימוע שנועד להיערך בימים הקרובים בפני פרקליט המדינה משה לדור עד אחרי הבחירות המוניציפליות.

בחודשים האחרונים נקט לחיאני הערמומי בשורה של תרגילים כדי לדחות את מועד השימוע, שלא ימנע ככל הנראה הגשת כתב אישום שיכלול כמה סעיפים חמורים. לחיאני כנראה יודע היטב את המשמעות ומבקש לדחות את הקץ.

בסופו של דבר נקבע מועד שימוע סופי בראשית חודש אוגוסט שנה זו. זמן קצר לפני מועד השימוע פנו פרקליטיו של לחיאני אל פרקליט המדינה בבקשה לדחות את המועד פעם נוספת, בנימוק שלא הספיקו להשלים את הכנת החומר לשימוע. לדור הסכים, לדבריו, לדחייה קצרה נוספת, אך עמד על כך שהשימוע יתקיים במחצית השנייה של חודש אוגוסט. עתה הגיעה העתירה של לחיאני שמטרתה לדחות את השימוע לתקופה בלתי מוגבלת.

לחצה הכבד של תנועת אומ"ץ (שסיפקה לאורך השנים לרשויות אכיפת החוק חומרים מפלילים נגד לחיאני) נשא פרי והשימוע נערך לפני זמן קצר ולא שינה את ההחלטה להגיש נגדו לאלתר כתב אישום. אבל בגלל הסחבת הממושכת והבלתי נסבלת בפרקליטות בטיפולה בתיקי החקירות של שורת ראשי ערים או סגנים החשודים בקבלת שוחד ובביצוע מעשי מרמה והפרת אמונים, לא יעלה בידה של הפרקליטות בפרק הזמן הקצר שנותר עד למועד הבחירות להגיש כתבי אישום נוספים. המדובר הוא, בין השאר, בפתח תקוה, חדרה, יהוד, אשדוד, טבריה, אלעד ועוד.

תיקים מעלים אבק
בר. תוצאות מאכזבות [צילום: פלאש 90]

תיקי חקירות ובדיקות נגד ראשי ערים ורשויות נוספים מצויים מזה שנים במשרד מבקר המדינה ובמשטרה, חלקם מעלים אבק. הרשימה המלאה מצויה במשרדי אומ"ץ שפעלה לאורך השנים למען ניקיונה של המערכת השלטונית המוניציפלית הרקובה והמושחתת בעליל. חובה להבהיר ששופטי בג"ץ העדיפו שלא להתערב בשאלה אם ראש עיר או רשות יכול להתמודד בבחירות הקרובות, אלא רק אם הוא יכול להישאר בתפקידו.

עם זאת, השופטים קבעו שאם ראשי הערים המודחים ייבחרו מחדש תהיה חובה על מועצות הערים החדשות לדון אם הם ראויים להמשיך בתפקידם. בהקשר לכך כדאי לצטט את החלטת בג"ץ: "למותר לציין שההחלטה שתתקבל תהיה נתונה אף היא לביקורת שיפוטית". המשמעות היא שבג"ץ מתכוון להתערב פעם נוספת למנוע מהם להתחיל קדנציה חדשה בעירם. העידן של רוכברגר, גפסו ולחיאני מגיע לסיומו מוקדם יותר מאשר במאוחר. חבל רק שבגלל מחדלי מערכת אכיפת החוק ימשיכו לכהן ראשי ערים ורשויות מושחתים אחרים שלא יפסיקו את מעלליהם הפליליים ואת שוד הקופה הציבורית.

למרות צבי בר
שאמה-הכהן. עדות מפורטת [צילום: פלאש 90]

למען האמת העובדתית, עלי לציין כי להגשת העתירה ההיסטורית של אומ"ץ שנועדה למנוע מראש עיריית רמת השרון מלהמשיך ולכהן, קדמה תקופת התלבטות קצרה בשל התוצאות המאכזבות בעתירה קודמת למען הדחתו של ראש עיריית רמת גן צבי בר. בשנים האחרונות טיפלה אומ"ץ בפרשות השחיתות החמורות שבהן היה מעורב עד צוואר ראש עיריית רמת גן צבי בר ובעניין זה עמדנו בקשרים שוטפים עם שלושה אישים המבקשים לרשת את מקומו בבחירות הקרובות בעיר.

תחילה העברנו חומרים רבים למשרד מבקר המדינה שהצביעו על התנהלות לא תקינה ופגיעות חוזרות ונשנות בטוהר המידות, אך משום מה התנהלה הבדיקה בעצלתיים. בשלב מאוחר יותר, כאשר התברר לנו שיש חשדות מוצקים שבר מקבל שוחד סדרתי, הגשנו תלונות למשטרה וחשנו שיש יד מכוונת למנוע את החקירות, אולי משום שבר היה בעבר קצין משטרה בכיר בדרגת ניצב.

המפנה חל לפני ארבע שנים, כאשר ישראל זינגר, לשעבר מנהל גימנסיה בליך, אחד המועמדים לראשות העירייה בבחירות הקרובות, סייע לנו לגייס קבלן ששיחד את בר יחד עם אחיו. קישרנו את האיש עם הפרקליט הפליליסט המוערך עו"ד ד"ר חיים משגב על-מנת שיטפל במתן עדותו במשטרה כפי שאמנם נעשה בפועל. במקביל שיתפנו פעולה עם תושב רמת גן, חבר הכנסת לשעבר עו"ד כרמל שאמה-הכהן, שמסר עדות מפורטת במשטרה על מעלליו של בר. לאחר ששאמה-הכהן נבחר לכנסת ושימש כיו"ר ועדת הכלכלה, הוא דחק לקרן זווית את בעיות השחיתות בעיר מגוריו והעדיף לטפל בבעיות ממלכתיות.

פרט מאלף: בהזדמנויות שונות הצעתי לו להגיש הצעת חוק בכנסת שתמנע מראשי ערים בעלי כתבי אישום פליליים מלהתמודד, בדומה לשרים ולסגני שרים, אך בגלל עיסוקיו הרבים לא עסק בנושא זה.

בבחירות האחרונות לכנסת ניצב כרמל שאמה-הכהן על סף הכניסה לכנסת ברשימת הליכוד-ישראל ביתנו ולא הצליח להיבחר. רק אם אחד מחברי הכנסת של הסיעה יפרוש מסיבה זו או אחרת ייכנס שאמה-הכהן לבית הנבחרים. אבל שאמה-הכהן העדיף שלא להמתין לנסים והוא מתמודד על ראשות עיריית רמת גן אחרי שבר התחייב שלא להתמודד בבחירות הקרובות. ההתחייבות של בר ניתנה לפני כמה שבועות במסגרת עתירה שהוגשה נגד המשך כהונתו של בר על-ידי חבר מועצת העיר, ד"ר אברהם ליליאן, שאף הוא מתמודד על ראשות העיר.

לאמיתו של דבר אומ"ץ התכוונה לעתור לבג"ץ בכוונה להביא לסילוקו של ראש עיריית רמת גן צבי בר מתפקידו בעקבות כתב אישום חמור שהוגש נגדו בגין קבלת שוחד. אלא שאז הודיע לנו זינגר על כוונתו של ליליאן לעתור נגד המשך כהונתו של בר והציע לנו להגיש עתירה במשותף. בדרך כלל איננו ששים להגיש עתירה במשותף עם גורמים פרטיים או פוליטיים, אבל במקרה זה החלטנו לכבד את העותר שהשקיע מאמצים מיוחדים. למטרה זו נפגשתי עם ד"ר ליליאן ופרקליטו, כדי לסכם בעניין העתירה המשותפת. להפתעתי הלא נעימה, נהג ד"ר ליליאן בחוסר קולגיאליות כאשר חזר בו כעבור כמה ימים מהסיכום המשותף בעצת פרקליטו - והלקח נלמד. בדיעבד איני מצטער על כך. מעז יצא מתוק כפי שיתבהר בהמשך.

בלא הלכה משפטית
גרוניס. נטל את הפיקוד [צילום: פלאש 90]

לפני חודשיים, במהלך הדיון בעתירה של ליליאן בהרכב מורחב של בג"ץ, בראשות נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, התברר שיש כוונה להימנע מהחלטה מרחיקת-לכת ולקבוע הלכה משפטית ברורה ולא לחפש פשרה. אופיו של הדיון בבג"ץ חשף עובדה חמורה: התברר מעל לכל ספק שלא שוררת הרמוניה בבית המשפט העליון ולמעשה קיימת חוסר הערכה בסיסית של השופטים העליונים כלפי הנשיא שלהם.

לאחר כשעתיים של דיון נוקב, כאשר כל שופטי ההרכב הביעו את עמדתם החד-משמעית, שסימנה כי העתירה בדרכה להתקבל, עצר לפתע גרוניס את הדיון והכריז על הפסקה. הצדדים, בעלי הדין, עורכי הדין וכל השופטים שישבו לצדו של גרוניס נראו המומים. כשחזרו השופטים לאולם נטל גרוניס את הפיקוד הבלעדי על ההרכב, ולחץ על בר להכריז כי לא ישוב להתמודד על ראשות העיר. גרוניס פנה אל פרקליטו של בר: "מבלי לנקוט עמדה בשאלה המשפטית אנחנו סבורים שמבחינה ציבורית לא מתקבל על הדעת שבמצב כזה ראש העיר ימשיך בתפקידו. מאחר שהבחירות עומדות בפתח אנו מציעים שתהיה התחייבות שהוא לא ייגש לבחירות הקרובות".

לאחר התייעצות בין בר לבין פרקליטו, ניתנה ההתחייבות וגרוניס כתב פסק דין לקוני וברח מההכרעה למורת רוחם של שופטי ההרכב האחרים. "גלובס" כתב על כך: "את השיחה שהתנהלה בין גרוניס למרים נאור, עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן, אסתר חיות ועוזי פוגלמן מחוץ לאולם, אפשר רק לדמיין. אך ככל שעמיתיו של גרוניס אכן זעמו על ההשתקה המקצועית שחוו, ועל בלימתם מלהביע את עמדתם השיפוטית בפסק דין כדבעי".

כך אבדה ההזדמנות לתת את ההלכה המשפטית הנחוצה בעניין כהונת ראשי ערים המואשמים בעבירות שחיתות, כבר לפני חודשיים. בעקבות זאת הוגשו עתירות חדשות לבג"ץ ובראשן העתירה של אומ"ץ.

המצב האבסורדי שנוצר
וינשטיין. חטף סנוקרת [צילום: פלאש 90]

כאשר דנתי עם עו"ד משגב בעתירה נגד המשך כהונתו של ראש עיריית רמת השרון רוכברגר, בניסיון נוסף לקבל תקדים הלכתי, היססתי, ולא רק בגלל קוצר הזמן עד לבחירות. עמדתו של נשיא בית המשפט העליון הייתה בעיניי לצנינים, מה גם שהוא הנהיג מדיניות הזויה של חסימת בג"ץ בפני עותרים ציבוריים וכאמצעי הרתעה הוטלו עלינו כבר פעמיים הוצאות כבדות בעת דחיית שתי עתירות שלנו.

אבל זכרתי גם שעו"ד משגב היה זה שלפני עשרים שנה הגיש עתירה בשם עמותת אמית"י (גלגולה הקודם של אומ"ץ), שהביאה לקביעת הלכה לגבי שרים וסגני שרים שנגדם הוגשו כתבי אישום שהם חייבים לפרוש מתפקידיהם.

אחרי הגשת העתירה הוגשו עתירות נוספות בעניינם של רוכברגר ראש עיריית רמת השרון וגפסו ראש עיריית נצרת עלית. בעת הדיון בעתירות הללו לא בישרה טובות עמדתו של גרוניס, שהציע לדחות את העתירות והעיר בהקשר לכך: "הנני מבדיל בין הבחינה הציבורית לבין הבחינה המשפטית. מאחר שהבחירות בפתח ויערכו תוך זמן קצר אין מקום שבית המשפט יציב עצמו תחת ציבור הבוחרים בערים שבהן מדובר בעתירות". אבל שופטי בג"ץ החליטו הפעם לא להחשות כפי שעשו בעתירה הקודמת בעניינו של בר, מרדו בגרוניס ולא נמנעו מלהשפיל אותו. שעת התגמול וההתנערות הפומבית מהנשיא הלא-מוערך הגיעה כעת.

מי שעוד חטף סנוקרת ובצדק, הוא היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שגם עמדתו הייתה נגד הדחתם של ראשי רשויות בעלי כתבי אישום. אבל עובדה היא שלראשונה נוצרה הקבלה להחלטה שקיבל בעבר הרחוק בג"ץ בעניינם של השרים וסגני השרים.

ואמנם גם הפרשן המשפטי המוערך ד"ר אביעד הכהן עמד בעיתון "ישראל היום" על ההקשר בין שתי העתירות: "עיון בהחלטה הקצרה של בג"ץ, גם בהיעדר נימוקים מפורטים, מלמד שבסיס ההחלטה אינו משקף הלכה חדשה אלא מעגן מחדש פסק דין שניתן לפני 20 שנים בעניינם של השר דרעי וסגן השר פנחסי ולפיו מינויו או כהונתו של נבחר ציבור - במקרה דנן ראש עיר - כאשר מעל ראשו מתנוסס כתם שמן גדול ומסריח בדמות כתב אישום חמור הם בלתי סבירים בעליל".

כך או אחרת, עמדתו החריגה של גרוניס יצרה מצב אבסורד: בעוד שרוכברגר וגפסו הודחו בפקודת בג"ץ בהרכב מורחב בראשותו של גרוניס, ממשיך בר בתפקיד בעקבות הסדר שהושג על-ידי אותו הרכב מורחב בראשותו של גרוניס. המשכיל המשפטי בעת הזו לא יידום.

אפילוג
בוחבוט. הגנה מקומית [השלטון המקומי]

מי שיצא השבוע להגנתם של ראשי הערים המודחים היה לא אחר מאשר שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי, שטען כי החלטת בג"ץ תמנע מראשי הערים והרשויות מלמלא את תפקידם כראוי בגלל השוט שיהיה מונח מעל ראשיהם.

בוחבוט כיהן בעבר כראש מועצת מעלות והיה מעורב בפרשות שחיתות בישוב. הוא לא נמנע מליצור אווירה מושחתת גם במרכז השלטון המקומי. חלק מה"פרשות" שנחשפו במרכז השלטון המקומי מטופלות על-ידי אומ"ץ.

הסירחון של הדג המוניציפלי שהחל מזנבו הגיע כבר לראשו.

תאריך:  20/09/2013   |   עודכן:  20/09/2013
אריה אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוף מושחת להדחה
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד שבענינים
20/09/13 13:21
 
קידי
20/09/13 17:57
 
קורא
20/09/13 19:37
 
דידה
20/09/13 22:08
 
קורא
21/09/13 10:33
 
נחום שחף
22/09/13 23:54
2
גרוניס לרשות נצרת
20/09/13 13:43
3
ע. בן-יוסף
20/09/13 14:21
 
דידה
20/09/13 22:15
4
כנניהו המיסר
20/09/13 15:30
 
בעל מידע
20/09/13 16:42
 
לכנניהו המיוסר
20/09/13 16:52
 
בן צינה
20/09/13 19:48
5
אראם
20/09/13 16:14
6
חניבעל
20/09/13 17:31
7
שבץ חלובה
20/09/13 19:32
 
דידה
20/09/13 22:20
8
מסעודה משדרות
20/09/13 21:01
9
כצלה
21/09/13 03:26
10
אחריות מוסרית
21/09/13 09:00
11
נינה זליבנסקי
21/09/13 13:53
12
תובל
21/09/13 17:55
13
אליהו חיים
22/09/13 10:21
 
כותב המאמר
22/09/13 18:49
14
בית דין
31/12/13 21:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
שישה מתוך שבעת שופטי בית המשפט העליון, שישבו אלי מדין, כבית משפט גבוה לצדק, פרסמו - בדעת רוב ובהתנגדותו של נשיא בית המשפט העליון, ד"ר אשר גרוניס - את פסק-דינם בעתירתם של תנועת אומ"ץ ועותרים נוספים, שדרשו להעביר מכהונתם את ראש-עיריית נצרת שמעון גפסו וראש-עיריית רמת-השרון יצחק רוכברגר מכהונתם, על אתר. העותרים נימקו עתירתם בכך, כי לאור העובדה שהוגשו נגד שני ראשי-עירייה מכהנים אלו כתבי אישום המייחסים להם ביצוע מעשים פליליים, במסגרת מילוי תפקידיהם הציבוריים, כראשי-עירייה מכהנים, הרי יש להעבירם מכהונתם.
18/09/2013  |  עו"ד חיים שטנגר  |  כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי קנדלקר
יוסי קנדלקר
אם נצליח להביט על הדברים הטובים ולשדר כלפי חוץ ואז כלפי פנימה קלילות ולענות על השאלה - "מה נשמע" ב-"הכל בסדר" ובאמת להתכוון לזה, לאט-לאט זה יהיה חלק מאתנו
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת "צדק תחבורתי" מציעה נסיעות חינם לחיילים משוחררים למשך שנה. מטרת ההטבה היא לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, אך היא אינה יעילה. ההצעה החלופית: הנחה משמעותית רק למי שנוסע באופן קבו...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי איש המטרייה חייב ללכת, והדמוקרטיה במיטבה זועקת כי על עמיתיו לסיעת הליכוד לבחור "ברעך הטוב ממך"
עדנה ויג
עדנה ויג
"יש בך כוחות שמעולם לא ידעת על קיומם. אתה מסוגל לעשות דברים שלא היית מאמין שתוכל לעשותם. אין גבול ליכולת שלך, אלא רק הגבולות שאתה מציב לעצמך, כאשר אתה חושב על מה שאינך יכול לעשות. ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הסנאטור צ'אק שומר יצא בקריאה להביא לסיום כהונתו של נתניהו כראש ממשלת ישראל    דבריו משרתים את המפלגה הרפובליקנית בשנת בחירות    יו"ר בית הנבחרים, ג'ונסון, הוא בין השוללים לחלוטין את ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il