|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שס - נצחונו הפוליטי של הגר"ע יוסף

הספר הראשון על התנהלותה של שס, מציג את מקבץ הגורמים שהובילו לייסודה
09/10/2013  |   מנחם רהט   |   כתבות   |   פטירת הרב עובדיה   |   תגובות
הרב עובדיה - (כריזמה) - יוסף [צילום: יעקב סער/לע"מ]

ש"ס - הרוח והכוח / מנחם רהט

29 השנים שחלפו מאז ייסד הרב עובדיה יוסף מנוחתו עדן, את מפלגת 'ספרדים שומרי תורה', שס, השכיחו את הסיפור האמיתי באשר לנסיבות ייסודה. שנות הדור שחלפו מאז, הולידו בדיות והבלים שונים ומשונים, באשר לימי הבראשית של התנועה, אשר הדהימה ב-1984 את הציבור הישראלי בכלל והפוליטיקה הישראלית בפרט, כשהגיחה לכנסת בבחירות הראשונות בהן השתתפה עם ארבעה מנדטים, בדיוק כמספר המנדטים שגרפה אז, לשם השוואה, המפד"ל הוותיקה.

כך למשל שמענו השבוע בקול ישראל, ודווקא בפינה הפוליטית שהגיש הכתב הפוליטי של הרדיו הציבורי, דברי שטות והבל שכאלה: מי שייסד את שס היה הרב יצחק פרץ, אשר רץ לעיריית ירושלים ברשימה מקומית של הציבור הספרדי הדתי ב-1983. הבל הבלים, כמובן. לא מניה ולא מקצתיה. אדם המתיימר להיות חוקר אקדמי השמיע טענה משונה זו, והמנחה נמנע מלתקן אותו, עד כי נדמה שבעוד שנים אחדות תעניק ההיסטוריה לרב פרץ את התואר מייסד שס, בשעה שלאמיתו של דבר היה אז הרב פרץ רב אלמוני צעיר, אנונימי לגמרי, שכיהן כרבה הספרדי של רעננה, ונשלף לתפקיד מוביל הרשימה ב-1984, על ידו... אריה דרעי, שכבר אז בחש בקלחת השסית, אבל לא היה לו עדיין העוז להציב עצמו ברשימת המועמדים לכנסת.

על-מנת לחזור אל העובדות ואל ההיסטוריה כמות שהיא, ללא זיופים שמקורם כנראה בזיכרון האנושי הקצר והמוגבל מטבעו, חזרנו אל הספר הראשון שנכתב על אודות התנועה, 'ש"ס הרוח והכוח - איך ניצחה ש"ס את הפוליטיקה הישראלית', שחיבר החתום מעלה. הספר ראה אור בשנת 1998, ובשנים ההן ולאחריהן הפכו 368 עמודיו ל'טקסט בוק' באקדמיה בארץ ובחו"ל, בלימודי מפת המפלגות הישראלית.

השילוב המנצח
המר ז"ל. בורך ע"י הרב [צילום: נתי הרניק/לע"מ]

ובכן, מי באמת ואיך באמת נוסדה שס? מסתבר שלהקמתה חברו מספר גורמים שהתנקזו באותה שעת רצון היסטורית אל אותו יעד בדיוק - ביתו של הרב עובדיה יוסף, שהיה אז ברחוב ז'בוטינסקי בירושלים. לימינו ניצב כבר אז בן ישיבה אלמוני צעיר, תלמיד ישיבת חברון, אריה דרעי, שהגיע לבית הרב לגמרי במקרה: בנו של הרב עובדיה, הרב דוד יוסף, גם הוא אז תלמיד הישיבה, התגורר בחדר אחד בישיבה עם אריה דרעי, ושם נוצרה ברית ראשונה בינו לבין משפחת יוסף. וכשחיפש הרב עובדיה מורה פרטי לבן הזקונים, משה יוסף, גויס דרעי למשימה, שכמובן שמח להרוויח כמה פרוטות לדמי כיס. דרעי הפך אורח קבוע בבית הרב, ואגב השיעורים הפרטיים שהעניק לבן משה, התיידד עם הרב - וגם עם הרבנית מרגלית, שכיבדה אותו במטעמים מעשה ידיה. דרעי האזין להגיגיו של הרב בעניין הפוליטי, שמקורם בתסכול אישי כבד, ותפס כי נקלעה לידיו הזדמנות בלתי חוזרת לצאת בגדול אל הזירה הציבורית.

התסכול נוצר כשהרב עובדיה, אז הרב הראשי הספרדי והראשון לציון, ביקש מן הפוליטיקאים בכנסת לשנות את החוק החדש שחוקקה הכנסת, להגבלת כהונת הרבנים הראשיים לכדי עשר שנים בלבד. הרב עובדיה התרוצץ בכנסת מח"כ לח"כ וביקש לשנות את רוע הגזירה, אבל נתקל בכתפיים קרות. מה שהרגיז אותו במיוחד הייתה הרוח הצוננת שנשבה לעבר משאלה זו משורות המפד"ל. או-אז הבין הרב כי הכוח האמיתי מצוי בידיהם של חברי הכנסת, והחליט - בתמיכת יועץ הסתרים אריה דרעי - שאם אי-אפשר לשכנע אותם, יהיה צורך להקים מפלגה פוליטית שנוכחותה בכנסת תהיה מספיק משכנעת ועוצמתית.

מתוך 'ש"ס הרוח והכוח': "בפסוק 'כי מכבדי אכבד ובוזי ייקלו', מתוך ספר שמואל, תימצת הרב עובדיה את מניעיו לייסוד ש"ס. כבר בשנת 1982, והוא אז הרב הראשי הספרדי והראשל"צ, לא יכול היה הרב לשאת את מסלול הייסורים שנאלץ לעבור אצל ח"כים זוטרים, כדי להתחנן על מישרתו [לאחר שהח"כים הצביעו אז למען הגבלת כהונת הרבנים הראשיים עובדיה ושלמה גורן זצ"ל לעשר שנים בלבד]. הרב עובדיה זכר היטב את תחושת הקבס שאחזה בו כשנאלץ להתרוצץ בין הח"כים כדי להתחנן על מישרתו.

"אלי גבאי, עסקן המפד"ל בירושלים [ולימים ח"כ], זוכר עד היום כיצד פנה אליו הרב עובדיה וביקש שיקבע לו פגישה עם שר הדתות דאז [ומבכירי המפד"ל] זבולון המר. אבל המר היה עסוק מעל לראש ואולי גם לא רצה לראות את הרב מפני שהעריך שתהיה זו פגישה מביכה. המר דחה שוב ושוב את הפגישה, עד שהרב עובדיה הבין שהמר בעצם חומק ממנו. אז הגיב באזני גבאי: 'מכבדי אכבד ובוזי ייקלו'. במלים אחרות: הגלגל הפוליטי יסתובב ועוד יבוא יום נקם ושילם.

"לימים התפייסו השניים ופיתחו קשרי הערכה שהגיעו לשיאם שבועות לפני פטירתו של המר [ממחלה קשה]. מצוקתו הוליכה אותו באחד מימי דצמבר 1997 לבית הרב עובדיה, כדי לקבל את ברכתו, והרב נענה וברכו בחום ובהתרגשות כה גדולה, עד כי השניים נפלו זה על צווארו של זה ובכו בדמעות שליש".

שני עולמות, יעד אחד
הרב שך. ידיד קרוב [צילום: צביקה ישראלי/לע"מ]

אבל בכך לא היה די. גורם נוסף, על-פי 'ש"ס, הרוח והכוח': "הקמתה של ש"ס והצלחתה, הושתתו על השילוב הנדיר והחד פעמי של שתי דמויות רבניות כריזמטיות - המנהיג הליטאי וראש ישיבת פוניבז' בבני ברק הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל, שפרש אז בטריקת דלת מאגודת ישראל, בשל השתלטות הפלגים החסידיים עליה ודחיקת המחנה הליטאי, והרב הראשי והראשל"צ לשעבר הרב עובדיה יוסף זצ"ל. בימים הקריטיים ההם נרקמה ביניהם ידידות מופלאה. כל אחד מהם פעל מתוך אינטרס אחר. אבל שניהם הובילו מתוך שני עולמות שונים אל עבר יעד אחד - הקמת ש"ס.

"הרב שך היה דמות של יחיד סגולה בעולם התורה האשכנזי חרדי, בכך שגילה עמדה חיובית מאוד כלפי עולם התורה הספרדי. הוא זה שעודד את הרב עובדיה להקים רשימה עצמאית (וכשהוקדמו הבחירות לכנסת ל-1984 והרב עובדיה שקל להריץ את ש"ס רק ב-1988, לחץ עליו הרב שך להקים את הרשימה מיד), והוא שהעניק לש"ס בראשית דרכה את הלגיטימציה בעולם החרדי, ואת קולותיהם של בני הישיבות הליטאיות מעדות המזרח. אבל המגנט ששאב מן הרחוב את גייסות המצביעים היה הרב עובדיה. הרב שהגה את סיסמת הקסם 'להחזיר עטרה ליושנה', הצליח לנגן היטב על הנימים העדתיות ולטפח גאוות יחידה בקרב עדות המזרח, שחשו עצמן מקופחות ואף עשוקות פוליטית בידי המפלגות 'האשכנזיות', שגרפו עד אז את קולותיהן - הליכוד, מפד"ל, אגו"י והעבודה".

תקופה ארוכה צעדו שני הרבנים יד ביד, והדברים הגיעו לשיא בכינוס של 'דגל התורה' הליטאית בהיכל נוקיה ביד אליהו, שבו נשא הרב שך את 'נאום השפנים' המפורסם. בהמשך הערב הצהיר הרב עובדיה בדבריו בכינוס, כי יכפיף את שאלת הצטרפות שס לממשלה למרותו של הרב שך. אומנם לימים נפרדו דרכיהם של שני הרבנים המובילים, אך זה כבר סיפור אחר.

אולם, לא רק התמיכה של הרב שך, חוללה את שס. היו גם קבלות מעודדות שהגיעו מן השטח. מסתבר שבשנת 1983, שנה לפני הבחירות לכנסת, התקיימו בארץ בחירות מוניציפליות, שבהן השתתפה - בשלוש ערים - רשימה ספרדית עדתית דתית מקומית: בבני ברק (תחת השם ח"י), בירושלים (שכבר אז נקראה שס) ובטבריה (ז"ך). שלושתן הניבו יחד 18,500 קולות, כמות שהעניקה אז בסיס לתחושה, שדי בחיבורן של רשימות אלה ברמה הארצית, עם תוספת מזערית של תומכים ברחבי הארץ, כדי לצלוח בקלי קלות את אחוז החסימה הנמוך שהיה תקף אז במירוץ לכנסת.

אנן לא כייפינן

רב מן השמיים
הרב עובדיה, שבכוח אישיותו הכריזמטית נשא כמובן בעול העיקרי של גיוס מצביעים לטובת שס, נחת לאספות הבחירות ברחבי הארץ ממש משמיים - מתוך מסוק שהגיח ממרומים, והבטיח למצביעי שס כרטיס כניסה ישיר לעולם הבא

מובן שהיו שיקולים נוספים: "דרכו של הרב עובדיה להקמת ש"ס, הייתה מלווה בתחושה שהוא נועד ע"י ההשגחה העליונה 'להחזיר עטרה ליושנה'. באחת מתשובותיו בשו"ת 'יביע אומר', חשף את רחשי לבו: 'אנן, שלא כייפינן [שאיני מוכן לכוף עצמי] תלי"ת [תודה לא-ל יתברך], על משמרתי אעמודה להחזיר עטרה ליושנה, להורות כדעת מרן [רבינו יוסף קארו, מחבר השולחן ערוך] שקיבלנו הוראותיו'.

"הרב עובדיה חתר להקים עולם תורה ספרדי, שיפעל עצמאית, במקביל לעולם התורה האשכנזי, על בסיס פסיקותיו של בעל השולחן ערוך מרן יוסף קארו, שאותו כינה בהערצה: 'מרא דאתרא דארץ ישראל' (בעברית מדוברת: רבה של א"י). זה היה גם הבסיס לכינונה של רשת החינוך 'אל המעיין' שנועדה 'לייצר' תלמידים לישיבות הגבוהות הספרדיות, שבהן יכשירו מורי הוראה לקהילות הספרדים בפרט ולעם היושב בציון בכלל, על בסיס פסיקותיו של השולחן ערוך". הרב הבין שרק עוצמה פוליטית תקל עליו להגשים חזון זה של הכפפת העם היושב בציון, ובוודאי ציבור עדות המזרח, לפסיקות מרן הראשון, הלא הוא הר"י קארו.

וכך, על-רקע התיעוב לפוליטיקה הישראלית שגזלה ממנו אפשרות להמשיך ולכהן רב ראשי, והתקוות שעוררו הרשימות העדתיות המקומיות, ועידודו של הרב שך, יצאה שס לדרך. בימים ההם לא הייתה לה מועצת חכמים. ה'מועצת' היחידה היה אריה דרעי, שהריץ את הרב מעיר לעיר ומעיירה לעיירה, וחולל, בכוח הכריזמה של הרב, את מהפכת שס.

בבחירות לכנסות הבאות, שבהן רק גדל כוחה של שס והגיע לשיא בכנסת ה-15 עם 17 מנדטים, כבר שוכללה השיטה: הרב עובדיה, שבכוח אישיותו הכריזמטית נשא כמובן בעול העיקרי של גיוס מצביעים לטובת שס, נחת לאספות הבחירות ברחבי הארץ ממש משמיים - מתוך מסוק שהגיח ממרומים, והבטיח למצביעי שס כרטיס כניסה ישיר לעולם הבא. "בא יהודי בפני בי"ד של מעלה", כך נהג לצייר בעצרות הבחירות של ימי אלול, "ואומרים לו: תיכנס ישר לגן עדן. תוהה היהודי: למה? מה עשיתי? אני לא רב ולא תלמיד חכם. והם אומרים לו: אתה בנית ישיבות, מקוואות, בתי כנסת ותלמודי תורה. היהודי בטוח שהחליפו אותו במישהו אחר, ומתנצל: לא בניתי כלום. ובשמיים אומרים: אבל אתה הצבעת שס".

"ראשי ש"ס היו כחולמים בהיוודע תוצאות הבחירות הראשונות. מנהיג הליכוד יצחק שמיר ויו"ר העבודה שמעון פרס, החלו בחיזורים נמרצים אחריהם. חמישה מבכירי העבודה - פרס, יצחק נבון, יצחק רבין, עוזי ברעם ומשה שחל - הזדרזו להתייצב ראשונים בבית הרב ברחוב ז'בוטינסקי, והפצירו שיתמוך במפלגתם. 'ומה עם המצע האנטי דתי שלכם?', תהה הרב. החמישה נבוכו והחליפו מבטים, אבל פרס התעשת ראשון. הוא נטל פיסת נייר, מעך אותה לכדי כדור ומחץ אותו בכף ידו. 'תראה את זה. זה המצע שלנו. קח אותו וזרוק לפח'".

בחירת הרב פרץ

בסופו של דבר הכריעה שס, בהנחיית הרב עובדיה ובהשראת הרב שך, שארבעת ח"כיה יצטרפו לגוש הליכוד, וכך התהוו לראשונה בכנסת שני גושים זהים: 60 ח"כים לימין ו-60 לשמאל, מה שחייב הקמת ממשלת רוטציה. זו כיהנה למעלה מארבע שנים, שבמהלכן כיהנו שתי ממשלות אחדות לאומית - האחת בראשות שמעון פרס והשנייה בראשות יצחק שמיר.

באותה ממשלה היה הרב יצחק פרץ השר היחיד מטעם שס, תחילה כשר ללא תיק, ומדצמבר 1984 - שר הפנים. במידה רבה הוא זכה בכהונה מן ההפקר. מתוך הספר: "כשקרבה שעת הגשת רשימת מועמדי ש"ס לוועדת הבחירות, היה הרב עובדיה אובד עצות. כל המועמדים הטבעיים מבחינתו לעמוד בראש הרשימה, סירבו. מועמדיו היו הרב ראובן אלבז ראש ישיבת 'אור החיים' ולחלופין הרב אברהם שרם מנהל ישיבת 'פורת יוסף'. אח"כ עלה שמו של הרב אליהו רפול, ראש ישיבת 'נווה ארץ' בבאר יעקב וחבר מועצת העיר בני ברק, אלא שהוא נחשב חרדי קיצוני.

"האגדה מספרת כי דרעי הציג בפני הרב רשימה של כל רבני העיר הספרדיים בארץ, והם בחנו שֵם שֵם. כשהגיעו לאות ר', רעננה, מצאו את שמו של הרב פרץ, שכשנבחר לכהונה זו היה צעיר הרבנים בארץ, בן 24. בוגר מדרשיית נעם וישיבת חברון, שלמד שנתיים במוסד להכשרת רבנים 'חזון עובדיה' בראשות הרב עובדיה, בה הוסמך לרבנות [...] הרב פרץ היסס קמעא, אך הרב שך, שהרב פרץ נמנה עם חסידיו ונהג לפקוד את ביתו בבני ברק מידי פעם, קטע את היסוסיו ולחץ עליו לקבל את האתגר. כך הגיע הרב פרץ, טירון פוליטי, שדווקא נחשב מקורב לחוגי המפד"ל בעירו רעננה, לראשותה של רשימה עדתית חרדית".

וכל השאר, היסטוריה.

תאריך:  09/10/2013   |   עודכן:  10/10/2013
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שס - נצחונו הפוליטי של הגר"ע יוסף
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
התבלבלת קצת
10/10/13 13:26
2
מפלגת פשע
11/10/13 09:36
3
זאב12345
12/10/13 11:50
פורום: פטירת הרב עובדיה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פטירת הרב עובדיה
סגן השר לשירותי דת, אלי בן-דהן (הבית היהודי), הגיע לביקור ניחומים באוהל בו יושבת משפחתו של הרב עובדיה יוסף, והותקף מילולית בידי פעילי שס.
09/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת שס מתכננת לקיים עצרת המונים בתום השבעה לפטירתו של הרב עובדיה יוסף. גורמים בתנועה צופים כי ישתתפו בה עשרות אלפי בני אדם. המטרה המוצהרת של העצרת, אם אכן תצא לפועל, היא להיות עצרת זיכרון, אולם המסרים הצפויים לצאת ממנה אמורים להיות מנוף לחיזוקה של שס - הן במתן כוח לנציגי שס המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות והן בניסיון למנוע פילוג במפלגה.
09/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
כל המושג של ירושה הוא כזה ששייך לרשת. כסף לדוגמה אפשר לרשת, אבל כשרון ויכולת ביצוע - כאן אין לזה דבר עם ירושה, צריך לעבוד ולהוכיח את עצמך שאתה שווה.
09/10/2013  |  חיים שאולזון  |   מאמרים
הסתלקותו של הרב בשמלה רקומה שחסידיו מתחפשים בחליפות ארמאני שחורות וכובעי בורסלינו לאדמורות ליטאית, ומונהגים על-ידי שרים וחברי כנסת שעננת שחיתות תמידית מרחפת סביבם מסמנת תום עידן בפוליטיקה הישראלית. המאמר הזה ינפץ ללא רחם את המיתוס שניסו מסכי הטלוויזיה לשמר בתיעוד הלוויתו של עובדיה יוסף. אני לא מתרגש מתגובות נזעמות של חסידיו הפגאניים שהשליכו עצמם לבור קברו לאחר שהתחנכו במוסדות שס. בודדים מהם מסוגלים לקרוא מאמר באתר חדשות רציני ולהתיחס לעובדות בו.
08/10/2013  |  ירון זכאי  |   מאמרים
ברחוב הקבלן בירושלים יושבת שבעה משפחתו של הרב עובדיה יוסף. מעריכים כי רבבות בני אדם יגיעו לנחם, ולכן סגרה המשטרה את רחוב הקבלן לתנועת כלי רכב, וכלי הרכב החונים בצדי הדרך התפנו בהסכמת השכנים.
08/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il