|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

המורשת והמועצת

מורשת הרב עובדיה זצ"ל מגדירה את מדינת ישראל אתחלתא דגאולה והתגשמות חזון הנביאים האם מועצת החכמים החדשה תאמץ את המורשת, או תחבור לאשכנזיות החרדית המיליטנטית?
16/10/2013  |   מנחם רהט   |   כתבות   |   פטירת הרב עובדיה   |   תגובות
מורשת מתונה. הרב עובדיה יוסף זצ"ל [צילום: פלאש 90]

שס - נצחונו הפוליטי של הגר"ע יוסף
מנחם רהט
הספר הראשון על התנהלותה של שס, מציג את מקבץ הגורמים שהובילו לייסודה
לרשימה המלאה

עוד בטרם יבשו רגבי העפר על מקום מנוחתו של הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל, וכבר מתנהלת מלחמת הירושה במלוא עוזה. הקרב על המורשת יתפרס על פני כל החזיתות: מי יהיה המרן הבא? מי ישלוט באמת במועצת חכמי התורה? מי יצורף ומי 'יונשר'? ומי ישלוט במפעל הכלכלי המשגשג בד"ץ בית יוסף? האם שס החדשה תשלים עם השתלטותו האגרסיבית של אריה דרעי? והאם יעז מחנה המודחים להקים גרסת שס סימן 2, שתתחרה בשס 1?

מול השאלות הבלתי פתורות לפי שעה, עומד תחום אחד במורשת הרב עובדיה, שאינו שנוי במחלוקת: המתינות ההלכתית, שהתבססה על שיטת 'כוחא דהיתרא עדיף'. לא תמיד הסכימו עימו פוסקים וגדולים, בדרך כלל אשכנזים ולעיתים ספרדים, שהעדיפו את השיטה הנגדית, אשר מקלה מאוד על הפוסק מן השורה - 'כוחא דחומרא עדיף'. אלא שאיש לא העז לקעקע את עוצמת פסיקתו, בזכות הישענותה על כתפיים ענקיות של חד בדרא.

מה תעשה המועצת עם המורשת האמיצה הזו? תאמץ אותה או תפנה לה עורף? 'תשתאכנז'?

גיורי צה"ל

בלא פחד
אף שמרבית ההנהגה החרדית יצאה בשצף קצף נגדו, נלחם הרב עובדיה כארי על-מנת להעניק את הכתפיים ההלכתיות להמשך קיומו של היתר המכירה. והכל מכוחם של נימוקים הלכתיים מוצקים, ומתוך דבקות אמיתית בגישת לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ. ומי שלא מתאים לו - זו בעיה שלו

קחו למשל את 5,500 גיורי צה"ל שהרב עובדיה הכשיר. למעשה, את כל גיורי צה"ל. ספק אם יימצא פוסק ספרדי שייכנס בנעליו בנושא רגיש זה. רק הרב עובדיה, עם גדלותו התורנית, יכול היה לעמוד בקומה זקופה ובגאון, תרתי משמע, מול אותם גמדים שניסו לפסול גיורים אלה, והתאמצו להרבות פסילת גיורי עולים מזרע ישראל. לאחר שהגמדים פסלו בסיטונות את גיורי בית הדין המיוחד בראשות הרב חיים דרוקמן, קם מולם הרב עובדיה, וברוב גאונותו שלח אותם חזרה לגן הילדים. הוא פסק כי כל 5,500 מתגיירי צה"ל הם יהודים כשרים לכל דבר ועניין. ומי שלא מתאים לו - זו בעיה שלו.

הוותיקים שבינינו ודאי יזכרו, עד כמה מיררו חוגים חרדים את חייו של הרב הראשי הגר"ש גורן, בשל הרבה פחות מכך: פסיקה חד-פעמית להתרת ממזרות שדבקה באח ואחות. אבל מול גדלותו התורנית ורוחב דעתו וידיעותיו של הרב עובדיה, שדבק אך ורק באמת ההלכתית כפי שהבין אותה, נאלם פי המקטרגים.

כתפיו הרחבות של הגר"י עובדיה התירו כ-900 עגונות. הוא גם התייצב בראש מורם, נגד כל פוסלי היתר המכירה, שמאפשר קיום חקלאות יהודית בשביעית, ומונע הפקרת הארץ לערבים ופרנסת מחבלים פלשתינים, שופכי דם יהודים. אף שמרבית ההנהגה החרדית יצאה בשצף קצף נגדו, נלחם הרב עובדיה כארי על-מנת להעניק את הכתפיים ההלכתיות להמשך קיומו של היתר המכירה. והכל מכוחם של נימוקים הלכתיים מוצקים, ומתוך דבקות אמיתית בגישת לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ. ומי שלא מתאים לו - זו בעיה שלו.

גם בעניין ההכרה ביהדותם של כ-90,000 יהודי 'ביתא ישראל' האתיופית, לא נרתע מפני איש - אפילו לא מפני ידידו הרבי מלובאביץ', שביניהם התקיימו קשרי הערכה הדדית גבוהה. למרות התנגדות הרבי (שאף נמנע מלהשיב למכתבו בעניין זה), פסק הגר"י עובדיה בשנת 1973 באומץ רב, כי הקהילה האתיופית יהודית לכל דבר, ובזכותו החלו ב-1974 לזרום ארצה גלי העלייה, שנמשכו עד לימים אלה ממש.

אתחלתא היא
הלל בלי ברכה בעצמאות [צילום: פלאש 90]

בולט במיוחד יחסו המאוד חיובי כלפי מדינת ישראל. בניגוד לחרדיות האשכנזית, הוא ראה את מעורבות יד ה' בהקמתה ובקיומה, וחייב אמירת הלל, בלא ברכה, ביום העצמאות. בדרשה שנשא בבית מדרשו ביום העצמאות תשס"ט, טען שמי שכופר בחובת ההודיה על הקמת המדינה, נוהג כחזקיהו מלך יהודה, שלא אמר הלל על נס ההצלה המופלאה שזכה לה כשהושמד צבא אשור בשערי ירושלים, ולכן לא הוכתר למשיח ה'.

דבריו באותה דרשה: "מה זה חג העצמאות? אנחנו צריכים לחשוב על עיקר הדבר - שיש לנו ממשלה יהודית. מה היה לנו פה? המנדטוריים, אלה האנגלים שונאי ישראל. [...] מאז שיש לנו מדינה יהודית, אם רק בשביל העלייה שיבואו יהודים מכל כנפות הארץ - דיינו. כבר על זה צריך להודות. [...] אסור לנו להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה. ב"ה, השם הירבה אותנו. זה מעט בעיניכם? ויש עוד דברים. כמה תלמודי תורה היו בזמן המנדט? לא היה ממש כלום. ועכשיו עשרות אלפים תלמודי תורה ותלמידי חכמים. [...] על זה צריכים להודות להקב"ה".

בכנס לתושב"ע בתשל"ד במוסד הרב קוק, אמר: "מדינת ישראל ועצמאות שלטון עם ישראל בארצנו הקדושה, הינם בעלי חשיבות היסטורית ודתית ממדרגה ראשונה. לאחר כאלפיים שנות גלות לעמנו הנדכה והנרדף בנכר, זכינו לשוב לארצנו הקדושה תחת שלטון עצמאי במדינת ישראל. שלטון ישראל הוא שאיפשר ומאפשר בעזרת ה' יתברך לאחינו הפזורים בכל קצווי תבל, לעלות לארצנו הקדושה לבנות ולהיבנות בה, ללא כל הגבלה. מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה וְכַיּוֹנִים אֶל אֲרֻבֹּתֵיהֶם, [...] והארץ מתפתחת בקצב מהיר ומשגשגת מבחינה כלכלית. יְשֻׂשׂוּם מִדְבָּר וְצִיָּה וְתָגֵל עֲרָבָה וְתִפְרַח כַּחֲבַצָּלֶת. שלוש פעמים זכינו בעזרת ה' יתברך לניצחונות נפלאים על אויבינו הזוממים להכחידנו, במלחמת הקוממיות, מבצע קדש ומלחמת ששת הימים. רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱ-לֹהֵינוּ. ובתלתא הווי חזקה. לא בכדי עביד רחמנא ניסא. [...] המדינה היא מרכז התורה בעולם כולו. [...] בצילה יחסיון כ-22 אלף בחורים יקרים מטובי בנינו, העוסקים בתורה יום ולילה, בישיבות הקדושות בכל רחבי הארץ".

וב'יביע אומר' כתב: "רבים ועצומים מגדולי ישראל רואים בהקמת המדינה אתחלתא דגאולה" [חלק ו', סימן מ"א].

רצון השם
[צילום: דובר צה"ל]

הרב על חיילי צה"ל:
"אם לא היו שומרים עלינו, מה היינו עושים? הרשעים הללו, החמאס, פראי אדם, היו באים עלינו. הם היו נותנים לנו מנוחה, ללמוד תורה? לא. אם לא צה"ל, הם היו עושים קציצות מעם ישראל"

מדינת ישראל אינה לדידו רק אתחלתא דגאולה, אלא ממש התגלמות רצון ה' וראשית התגשמות חזון הנביאים. הנה דבריו, בראיון לספר לציון 70 שנות הרבנות הראשית: "יום העצמאות הוא חג גדול. הקב"ה עשה לעם ישראל נסים ונפלאות והנחיל ניצחונות מפוארים במערכות ישראל. לכן יש לשבחו בהלל אך ללא ברכה, כי עדיין לא התקבצו כל נידחי ישראל לארץ ישראל. [...] זו רק אתחלתא דגאולה ולא גאולה שלימה. מדינת ישראל היא התגלמות רצון ה' וראשית התגשמות של חזון הנביאים [...] אפשר לאהוב את המדינה בלב ונפש, ויחד עם זה לומר הלל בלי ברכה. ההימנעות מאמירת ברכה נובעת מבעיה הלכתית מובהקת, ולא מהשקפת עולם".

הרב, שאמנם נמנע מאמירת התפילה לשלום המדינה, צידד בהתלהבות באמירת 'מי שבירך' לחיילי צה"ל בבתי הכנסת. החרדים האשכנזים, שהוריהם התפללו (לפעמים באונס) לשלום צבא הקיסר או הצאר, מתעלמים מברכה מסורתית זו, כשמדובר בשלומם של חיילי ישראל. אבל הרב עובדיה הבין, שחובת העם להוקיר את חיילי צה"ל המוסרים נפשם בעד הגנת העם והארץ: "חיילי צה"ל הם אחים. מלאכתם מלאכת שמיים. על-ידי ששומרים עלינו אנו יכולים ללמוד תורה ולהתפלל. אם לא היו שומרים עלינו, מה היינו עושים? הרשעים הללו, החמאס, פראי אדם, היו באים עלינו. הם היו נותנים לנו מנוחה, ללמוד תורה? לא. אם לא צה"ל, הם היו עושים קציצות מעם ישראל. [...] החיילים מוסרים נפשם עלינו וכמה מהם נהרגו על קדושת ה' והארץ. צריכים לנשק אותם. כשתראה חייל, תנשק אותו. בזכותם אנו לומדים תורה ומתפללים בשקט".

מורשתו הדתית-הלכתית-לאומית של הרב עובדיה, ברורה לחלוטין. רבני ה'מועצת' והפוליטיקאים של שס, הגולשים לזרועות החרדיות האשכנזית המיליטנטית, יתקשו מן הסתם, אולי מטעמי התבטלות עצמית, לאמץ אותה. נראה שיעדיפו להתחבר לעולם ה'חומרעס' האשכנזי, שמעולם לא היה נחלת הפסיקה הספרדית. 'חומרעס' זה הכי קל. לא צריך לקחת אחריות. ורק אל תספרו לנו, שהמועצת תאלץ לשנות כיוון מחמת 'גזירת הגיוס' והקטנת ההקצבות לישיבות. גם בשנים בהן לא הונפה חרב הגיוס והתקציבים זרמו תמידין כסדרם, היה יחסה של החרדיות האשכנזית למדינה ולחברה, כפי שעודנו. אם 'תשתאכנז' המועצת ותאמץ את שיטת ה'חומרעס', תהיה זו לא פחות מבגידה במורשת.

תאריך:  16/10/2013   |   עודכן:  16/10/2013
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המורשת והמועצת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תושב הארץ
16/10/13 15:05
 
אורי ציון
17/10/13 16:58
 
מלח הארץ
17/10/13 21:11
2
יוריק
17/10/13 06:40
פורום: פטירת הרב עובדיה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פטירת הרב עובדיה
על-פי נוהג ותיק בעמנו, מנסים לא פעם לחבר ולקשור אירועים עכשוויים לפרשיות השבוע. בוודאי זה מתאים כשההתרחשות המדוברת היא סביב דמות תורנית כה גדולה וחשובה כמו זו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל. כמו רבים וטובים לפני, גם אני רוצה להתחבר אל האישיות המרכזית של פרשיות השבועות הנוכחיים, הלא הוא אברהם אבינו.
15/10/2013  |  שי אלבוגן  |   מאמרים
בירושלים הסתיימה עצרת נהי ומספד, באזור קברו של הרב עובדיה יוסף בבית העלמין סנהדריה, במלאת שבעה לפטירתו. כמה עשרות אלפים ממוקירי זכרו של הרב הגיעו לעצרת.
13/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מותו של הגר"ע יוסף הותיר לא רק "יתמות" אלא בעיקר בלבול רב. החיפוש אחר "גדול דור" חדש לספרדים מעורב בחיפוש "מנהיג רוחני" והכל סביב שס ובנייה - דרך "רבנים ראשיים" לעבר, הריהו רק בלבול תחומים שרק יגרום לסיבוכים נוספים בדרך להמשך תורתי כהלכה, תרתי משמע.
13/10/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
ימי הרב האחרונים בירושלים ולווייתו המרשימה כמעמד מתן תורה (!), האירו בזרקורים ממוקדים את הדרך בה אנחנו מהלכים בכסילותנו לאבדון, או בלשון יותר מובנת להתאבדות המונית.
13/10/2013  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
יושב-ראש הבית היהודי, השר נפתלי בנט, ביקר (יום א', 13.10.13) בביתו של הרב עובדיה יוסף. בנט, שבזמן הלוויה שהה בחו"ל, אמר לבני משפחתו האבלה של הרב: "גם בשבוע האחרון, כשהייתי בקהילות היהודיות בעולם, היהודים התפללו לזכרו של הרב. פטירתו איחדה את העם היהודי כולו".
13/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פטירת הרב עובדיה  /  מי ומי  
ברקת: לדרעי ולליברמן דרוש חשבון-נפש  /  עידן יוסף
בן-דהן הותקף; משפחת יוסף התנצלה  /  עידן יוסף
שס מתכננת עצרת המונים בתום השבעה  /  עידן יוסף
ברכות וקללות  /  צור ארליך
בני יצחק ובני יוסף, חד הם?  /  אפרים הלפרין
חזון עובדיה  /  חיים נבון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il