|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ושמתי את זרעך כעפר הארץ

נאמר וידוע שהורה מפרנס עשרה ילדים. לעתים, עשרה ילדים לא מפרנסים הורה העדפת ילד על אחיו אהבה בשנאה תחליף
25/11/2013  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[ציור: רמברנדט]

הַשְׁוָאָה וּתְלָאָה
אֶלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף וְהַהַשְׁוָאָה
כִּי חֶלְקָם שֶׁל הַשְׁנָיִם סֶבֶל וּתְלָאָה
וְכי הָצָעִיר בַּשְׁנָיִם שַׂם הַבְּכוֹר אָחוֹר
זֶה הֵחֵל מְאַבְרָהַם שֶׁשַׂם אָחוֹר נָחוֹר
וְיִצְחַק הֻעְדַּף ויִשְׁמַעאֵל גֹרַשׁ וְנֶעֱזַב
יַעֲקֹב בְּכוֹרַת עֵשַׂו וּבִרְכָתוֹ נָטַל בְּכָזָב
וּפֹה יֵשׁ הַעְדָפַת יוֹסֵף עַל פְּנֵי אֶחָיו
וְאֶחָיו דִּינוֹ חַרְצוּ בְּסַפְּרוֹ חֲלוֹמוֹתָיו

אֶלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף נִכְתַב

יַעֲקֹב נִשְׂטַם עַל יִדֵי לָבָן וְאָחִיו עֵשַׂו
וְיוֹסֵף נִשְטַם כִּי חָלַם לִמְשׁוֹל בְּאֶחָיו
עֵשַׂו נִשְׁבַּע לַהֲרוֹג יַעֲקֹב שָׂטַם וְנָטַר
וְיוֹסֵף הָיָה נֶהֱרַג לוּלֵא לְעַבְדּוּת נִמְכַּר

התורה נועדה לספר תולדות ישראל

הפעם כבל פעם חוזרים על דברים שכבר נכתבו ונאמרו על "התורה" ועל משמעות השם תורה ל"הורות" את עם ישראל לפיה, גם כדי להביא את תולדות עם ישראל והקשר לאמונה באלהים המלוה את ישראל ומשתית את התנהגות על המוסר, הצדק והאמת. דבר זה לומדים אנו מהעובדה שהתורה קצרה בתולדות ישמעאל ובתולדות עשו והאריכה בראש ובראשונה בתולדות אברהם ובנח ולאחר מכן בתולדות יצק ויעקב. לכן קראנו בסוף פרשת וישלח(פרק לו) ארבעים ושלושה פסוקים, שבהם מובאות כל תולדות עשו כאבי אדום על כל צאצאיו וכך נאמרL:ואלה תלדות עשו הוא אדום, עשו לקח את נשיו מבנות כנען..(לו/א'ב') ובהמשך נאמר עוד: וישב עשו בהר שעיר עשו הוא אדום (לו/ח) בנתקו עצמו מהארץ המובטחת שבה שורה השכינה. ואילו תולדות יעקב וצאצאיו משתרעות על שבע פרשות. נגענו בשאלה זו,אך החזרה רק מחזקת את אמונתנו בתורת ישראל ובכל אשר היא מורה לנו כעם התורה. רש"י מנמק כך: התורה כך נוהגת עוד מימי בראשית. כל עשרת הדורות מאדם הראשון עד נח סופרו בקצרה. משהגיע הכתוב לנח הורחב הדיבור כי הוא היה איש צדיק בדורותיו. אותו דבר היה בעשרת הדורות הבאים מנח עד אברהם קיצר בהם והאריך באברהם שהיה חביב על השם ( אברהים אל ח'ליל=ידיד השם).מכאן השם רואה ביעקב אבי האומה הישראלית, כדמות חשובה מאד כולל צאצאיו. לכן האריך בתולדותיהם ובמאורעות שפקדו את יעקב ובניו. עֵשַׂו לא רצה ללכת כפי שציוהו יצחק בדבר האסור לשאת נשים כנעניות, אך עשו עשה זאת במפגיע ונשא את בָשְׂמַת בת ישמעאל אחות נביות. איסור זה מחשש שהנשם יטו את בעליהם לעבוד עבודה זרה. משעשו הפר אסור זה הוציא את עצמו מכלל ישראל ומהאמונה באלהי אביו יצחק ואלהי סבו אברהם. והוציא עצמו מהאמונה שהתורה עוסקת בה, ואשר עתידה ללוות את עם ישראל לאורך הדורות. לכן היחס אל עשו בתורה הוא שלילי למרות היותו בן יצחק ורבקה ואחיו של יעקב. רש"י מוצא צורך לנמק את היחס העוין כלפי עשו עד כינויו רשע, כשם שלבן אביה של רבקה אמנו רשע. זאת בגלל היותם עובדי עבודה זרה.

ושמתי את זרעך כעפר הארץ

ושמתי את זרעך כעפר הארץ, (לך לך יג) כך הבטיח הקב"ה ליעקב והרי זה נראה כי לא נתקיים בעם ישראל , שנשאר עם קטן ולא "כעפר הארץ". רש"י איננו מתיחס לעניין זה בכלל, למרות שהאמור על מספרו של עם ישראל איננו מתיישב עם המציאות. רש"י רומז על כך במשל המרגלית. שמציאה מחייבת ניפוי רב של חול ואבנים, כדי לגלותה, ואומר מרגלית אחת שקולה כנגד כמות עצומה של חול וחצץ. זה אשר גם משתמע מספר הכוזרי שרואה בכל אלה שמתנתקים מעם ישראל כאותם עלים מצהיבים שנושרים מעץ ירוק עד. כל אלה המתנתקים מעם ישראל, מתנתקים כי אינם עם סְגֻלָּה הַמְסֻגָּלִים לקיים דברי התורה כרוחה וכלשונה כמו יתר בני ישראל. מן הדברים האלה אפשר לומר כי איכותו של עם ישראל שוה לכמות עפר הארץ. ורש"י מביא את המשל השני שכבר הוהא פעם, על הַפַּחְמִי - המסמל את יעקב וצאצאיו (והאש שהפחם מיצר) וְהַפִּשְׁתָּנִי- מיצר פשתן או מוביל פשתן שהוא עשו וצאצאיו (הדומים לקש שנשרף כהרף בניצוץ אחד של אש הפחמי). והנמשל בא לומר הכמות איננה יכולה לגבור אפילו על גץ אחד מאש יעקב יספיק לשרוף כל הקש של עשו. לכן הברכה לאברהם כי זרעו יהיה כחול הים וככוכבי השמים לרוב, זכו בה ישמעאל ועשו ואילו ישראל שקבלו את התורה, עתידים להיות מקיפים את כל עמי תבל

חובת כבוד אב לפי חז"ל

יעקב מחשש פגיעה בו על-ידי עשו, עוזה את הארץ על דעתו ועל דעת אמו או אף ביוזמת אמו ובכך עוזב את אביו יצחק למשך עשרים ושתים שנים הרחק מבית אביו מבלי שיכול היה לתת את הכבוד המגיע לאביו ולקים מצות כבוד אב. לעומתו עשו כִּבֵּד את אביו חי אתו ותמך בו ובכך למעשה קִיֵּם מצות כבוד אב. המדרש אומר כי נטישת יעקב את אביו עשרים ושתים שנה הוא נענש בהרחקת יוסף מממנו למשך עשרים ושתים שנים שבהם יוסף לא כבד את אביו. כשם שיעקב נענש על העדרו עשרים ושתיים שנים גם יוסף נענש על העדרו עשרים ושתים שנים, זאת מפני שהוציא דבת אֶחיו אל אביהם. ברו רמזה שרז'ל לא היו שבעי רצון מהתנהגות יעקב, למרות שהוא נאלץ לעזוב את אביו, כיון שנטל את הבכורה מעשו בנזיד עדשים ורמה את אביו בקבלת הברכה ממנו שהייתה מיועדת לעשו. למרות שעשו מוחזק על-ידי חז"ל כרשע, נאמרים דברי רז"ל אלה לזכותו. המסקנה היא שאם אדם נובג שלא בהגינות כלפי זולתו, אל יצפה שיתיחסו אליו בחמלה כאשר נדרש לשלם על מעלליו. הפתגם הערבי אומר: "כל הָעוֹשֶה (רע) בְּיָדוֹ, האל מוֹסִיף לוֹ (רע) . ובערבית אומרים : (אִלּי בִּסָאוִי פִי אִידוּ אַלָּלא בִּזִידוֹ.) (البساوي في ايدو الله بزيدو)

מה ענין אירוע יהודה ותמר לכאן

הפרשה לפתע מפסיקה את רצף הסיפור על יוסף לאחר מכירתו ומתחילה לספר על אירוע חמור אחר שאיננו קשור לדרמה שבפרשה עצמה ומספרת: ויהי בעת ההיא וירד יהודה מאת אחיו וגו... (לח/א) חז"ל שואלים למה הסמיכות בין שתי הפרשות האלה. אמר רבי אלעזר : כדי לסמוך "ירידה" אל "ירידה" שנאמר: וירד יהודה אל וגו'... "ויוסף הורד" מצרימה, אך רבי יוחנן אומר הסמיכות היא כדי לסמוך "הַכֵּר" אל "הַכֵּר" ומפרט כאשר תמר מוצאת להורג בשרפה על שזנתה כביכול, היא שולפת את ואומרת: הַכֵּר נא למי. החותמת והפתילים וכו' ..(לח/כה) הביטוי הכר נא נסמך ל"הכר נא שאמר יהודה לאביו: הֲכֻּתֹּנֶת בנך היא"?(לו/לב) . הדבר מובא כאן כי יהודה היה אחראי על מכירת יוסף והורדתו למצרים שנאמר:ויאמר יהודה אל אחיו....לכו ונמכרנו לישמעאלים.(לז/כו,כז) לכן הוא זוכה למדה כנגד מדה. למרות שיהודה בעשותו כן, סייע בהצלתו אחיו יוסף ממות, אלא שהיה עליו להביאו לאביו ולמנוע פגיעה בו ולא עשה כן. לכן כשם שיהודה גרם צער לאביו בכך שגרם למכירת יוסף לישמעאלים, כך נגרם לו צער כאשר נאלץ להכריז בפני קהל עם ועדה כי תמר "צדקה ממני" (לח/כו) ולאחר מכן התאכזר יהודה אל אביו יעקב , כאשר הביא את כתונת יוסף טבולת בדם שעיר עזים ואומר יהודה לאביו : הכר נא הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִיא אם לא (לו/לב) . יש גם מעין הקבלה נוספת של תמר המפילה את יהודה חמיה ברשתה בשדלה אותו לשכב עמה, אל אשת פוטיפר ששידלה את יוסף לשכב עמה. ניתן לומר על הקבלות אלו , שזה ממין פירעון חוב. כאשר אתה עושה עַוְלָה צַפֶּה לכך שתשלם על עולה זו, בעולה דומה , גם כאשר אתה רואה כי נעשית עולה ואינך מונע עשייתה. לעתים התשלום גדול מעבר לָעַוֶל שנגרם.

מה אשמת יוסף כי מר היה גורלו

די אם נחזור אל תאור רש"י שאומר על יוסף כך: יוסף היה נער עושה מעשה נֵעֲרוֹּת : מתקן בשערו, ממשמש בעיניו כדי שיהא נראה יפה, הוא היה רגיל אצל בני בלהה לפי שאחיו היו מבזין אותן (את בני בלהה) והוא (יוסף) מקרבן. כל רעה שהיה רואה באחיו בני לאה היה מגיד לאביו . והיה מוציא דבתם רעה אצל אביו. נתקנאו בו אחיו כי יעקב אהב את רחל אמו אהבה עזה ולכן אביו אהב אותו מכל בניו. הנימוק כי היה בן זְקֻנִים, שבדרך כלל הורים אוהבים את הבן הקטן יותר מאחיו, אולם כאן גם בגלל הדמיון של יוסף ליעקב ל "זיו איקונין" שלו (נטריקון של בן זקונים) כל זה גרם: וישנאו אתו ולא יכלו דברו לשלום (לז/ד) וכך נהגו בגלוי ולא נהגו: אחת בפה ואחת בלב. יוסף הגדיש את השאה בספרו את חלומתיו לאחיו ובכך רמז להם כי הם עתידים להשתחוות לו, כי הוא עתיד לגדול מהם בכבוד ובשררה. על זה נאמר: אין להתרברב ולומר אני ואפסי אין. צריך להיזהר בכבודם של אחרים ולשלוט בלשון ובהתנהגות, כדברי חכמינו שאמרו:


שׁוֹמֵר פִּיו וּלְשׁוֹנוֹ שׁוֹמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁוֹ
הַנוֹתֵן דְּרוֹר לְפִיו שֶׁיְּצַפֶּה לְיַחַס תָּקִיף
הַמִּתְעַלֵּם וּמוֹסִיף אַל יִתְמַרְמֵר וְיַטִיף
עַל שֶׁשּׁוֹקְלִים לוֹ אֶת גּמוֹלוֹ בְּמִשְׁקָלוֹ
טוֹב אִם יַקְשִׁיב כֹּל אֶחַד לְמוֹצָא פִּיו
אֲזַי דָבָר לֹא יָעִיב עַל דְבַר אֱמֶת וְיַצִּיב
הוֹצָאַת דִּבָּה רָעָה מְעַוֵּתֶת וְיוֹצֶרֶת דֵּעָה
וְהַדֵּעָה מִיַּד נָעָה מִפֶּה לָאֹזֶן וְלַתּוֹדָעָה
הִיא מְלָחֶכֶת כָּאֶשׁ יָרוֹק יַחַד עִם יָבֶשׁ
וְרַק לְהָרֵעַ תְּבַקֵּשׁ כְּיַבְלִית אוֹתָהּ לְנַקֵּשׁ

תאריך:  25/11/2013   |   עודכן:  25/11/2013
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חוק מניעת הטרדה מאיימת התשס"ב-2001, שחוקק בידי הכנסת לפני 12 שנים, הוכיח במשך השנים שבו הוא מצוי בספר החוקים את יעילותו. חוק זה נועד במהותו לתת מענה לציבור של אזרחים ואזרחיות, שהוטרדו הטרדה מאיימת בידי אחר והם מעוניינים למנוע הטרדה מאיימת שכזו בעתיד, או למנוע את המשכה של הטרדה מאיימת זו - כל זאת בדרך יעילה ומהירה ולעתים אף ללא צורך בעזרתו של עורך-דין.
25/11/2013  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
ביטולן של ערכות המגן, חיסולן של בדיקות התיקים בקניונים והסרת האבטחה בבתי המלון מבשרים, כביכול, רגיעה במצב המתוח ששרר עד עכשיו בארץ הזאת. על פניהן מוסברות ההקלות האלה בדרישה הולכת וגוברת לחסוך בכוח-אדם מיותר ובהוצאות כספיות מעיקות, שהמשק מתקשה לעמוד בהן.
25/11/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"אני שולל את פרס תכלית השלילה ורואה בעליית קרנו קלקלה מוסרית ממארת ביותר - אקרע קריעה על המדינה אם אראנו יושב על כסאו של שר בישראל". מאז שנאמר המשפט הקיצוני הזה מפי אדם מתון ביותר, משה שרת, ראש הממשלה השני, התיישב פרס על כסאות של שרים, ראש ממשלה וכעת הוא נשיא המדינה. ממקומו זה הוא בונה לעצמו, בסיוע אדיר של התקשורת, תדמית לאומית של מבוגר אחראי המבטא את הקונצנזוס. האם אכן טעה שרת באמירתו הקטלנית, והתדמית העדכנית נכונה?
25/11/2013  |  בעז העצני  |   מאמרים
אל תגידו רק מינכן 1938; עברו מאז 75 שנה וחשבנו שלמדנו. הכסילים מרפדים את הדרך לחורבנם באמצעות מו"מ עם הרֶשַע. קשה לדבר במונחים כה קמאיים וכן, פרימיטיביים. מי מדבר היום על רֶשַע? ובכן, הסתכלו על אירן, על תעשיית המוות של הרפובליקה האיסלאמית (הדבר היחיד שהיא מייצרת; את הנפט שואבים עבורה אחרים), ראו מה קרה מאז 1979, שעה שהמערב הביט בשוויון נפש ואף עזר לאיסלאמו-פשיזם להשתלט על אירן. מה אירע במזרח התיכון, מה התרחש בעולם. "עיניים להם ולא יראו".
25/11/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
העיתונות בישראל מתעוררת (יום ב', 25.11.13) לאחד מרגעי השפל החמורים ביותר בתולדותיה. רגע בו שאלה קיומית מאין כמותה מסוקרת בשני העיתונים הגדולים בישראל על-פי הפוזיציות הקבועות מראש, המוכתבות בידי שיקולים זרים שבראשם הכתבות מסחריות של הבעלים, במקום על-פי חובתו הבסיסית ביותר של כל עיתונאי: לדווח על-פי מיטב ידיעותיו ומצפונו המקצועי.
25/11/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il