|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ביצים עזובות

מדינות המפרץ אינן מעוניינות לשרוף את הגשרים עם ארה"ב, ולכן הן קיבלו את הסכם הביניים בין המערב ואירן, בתקווה שכעבור חצי שנה יתברר לעולם שאירן מסובבת אותו בכחש והוא ישוב למשטר הסנקציות
13/12/2013  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
עבדאללה מלך סעודיה ונשיא ארה"ב ברק אובמה [צילום: AP]

וְהָיָה כִּי יְבַצַּע ה' אֶת כָּל מַעֲשֵׂהוּ בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִָם אֶפְקֹד עַל פְּרִי גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְעַל תִּפְאֶרֶת רוּם עֵינָיו: כִּי אָמַר בְּכֹחַ יָדִי עָשִׂיתִי וּבְחָכְמָתִי כִּי נְבֻנוֹתִי וְאָסִיר גְּבוּלֹת עַמִּים (ועתידתיהם) וַעֲתוּדוֹתֵיהֶם שׁוֹשֵׂתִי וְאוֹרִיד כַּאבִּיר יוֹשְׁבִים: וַתִּמְצָא כַקֵּן יָדִי לְחֵיל הָעַמִּים וְכֶאֱסֹף בֵּיצִים עֲזֻבוֹת כָּל הָאָרֶץ אֲנִי אָסָפְתִּי וְלֹא הָיָה נֹדֵד כָּנָף וּפֹצֶה פֶה וּמְצַפְצֵף. (ישעיהו י':יב-יד). ישעיהו מתאר את דברי מלך אשור, גיבור ימיו, שהרחיב את תחום שליטתו אחרי שכבש ארצות ועמים בקלות רבה, עד כי התרברב בכך שאסף את כל העמים סביבותיו, כמי שאוסף ביצים עזובות על פני השדה.

נוכח התנהגותה של אירן בימים אלה, אין מנוס מהמסקנה שמשטר האיותאללה מתייחס כיום אל מדינות האזור כאל ביצים עזובות. אומנם ההשפעה האירנית על המתרחש בעירק החלה עוד כשהיו צבאות הקואליציה בארץ הנהרים, והתגברה ככל שהתקרבה נסיגת הצבא האמריקני בשלהי 2010. כיום משמשת עירק זרוע מבצעת של המדיניות האירנית, במיוחד בכל מה שקשור למלחמה בסוריה, שבה משתתפים כוחות סדירים של עירק ואירן. אבל הצמיחה המטאורית של ההשפעה האירנית על סביבתה החלה בחודש האחרון, לקראת החתימה על הסכם ז'נבה, ובעיקר מאז שזה נחתם. קרוב ל-20 המדינות הסמוכות לאירן מרגישות את העוצמה והביטחון העצמי שמקרינה אירן בימים אלה, ומסיקות מכך שאם אינן יכולות לנצח אותה, עליהן להצטרף אליה.



ביצת הכסף

המדינה הראשונה שהאירנים ממהרים לטפל בה היא אפגניסטן. בעוד כשנה אמור צבא ארצות-הברית לסגת מארץ שסועה ועשירה באוצרות טבע זו, והממשל האמריקני מנסה להגיע עם חמיד קרזאי, נשיא אפגניסטן, להסכמים שינציחו את ההגמוניה האמריקנית בארץ זו, ובעיקר יאפשרו לארה"ב להשאיר בה בסיסי צבא.

זה בדיוק מה שאירן מתנגדת לו. בשבוע שעבר הוזמן קרזאי בדחיפות לטהרן לפגישה עם חסן רוחאני, ובה הובהר לו שהוא "מוזמן" לחתום עם אירן על "ברית ידידות" שתכלול שיתוף פעולה אסטרטגי מדיני, ביטחוני, כלכלי ותרבותי. קרזאי מבין כבר זמן רב שארה"ב תיסוג מאפגניסטן ותישאר רחוק, בצד השני של האוקיאנוס האטלנטי, בעוד שאירן נמצאת מעבר לגבול, ואינה הולכת לשום מקום. יכולתה של ארה"ב לפגוע בו אם יאכזב אותה מוגבלת למדי, בעוד שיכולתה של אירן להסב לו נזקים רבה, ובמיוחד אם חוצפתה תגבר בעקבות הפיכתה למעצמה גרעינית או למעצמת סף גרעינית.

בלית ברירה, נכנע קרזאי לתכתיב האירני, ומשימת הניסוח של "ברית הידידות" בין אפגניסטן ואירן הועברה לחתימתם של שרי החוץ, כלומר לדרגי הביצוע של המדיניות, לפני שיושלמו ההסכמים בין אפגניסטן וארה"ב. סביר להניח שהאירנים יעמדו על כך ש"ברית הידידות" לא תאפשר לאפגניסטן להסכים להשארת "כוחות זרים" על אדמתה, ויש לכך שלוש סיבות עיקריות:

האחת היא שאיפתה של אירן להוכיח "לקרוב ולרחוק" כי היא בעלת הבית על מרכז אסיה ועל העולם האיסלאמי, וכי שום כופר לא יוכל להשתלט לתמיד אפילו על שטח קטן באזור ההשפעה האירני. סילוקה של ארה"ב מאפגניסטן יוצג על-ידי האיותאללה כניצחון אולטימטיבי של האיסלאם - ובמיוחד זה השיעי - על הכפירה. הרמז העבה הוא כלפי סעודיה, הסונית, הנמצאת עדיין בכיסה של אמריקה.

הסיבה השנייה היא שבסיסים באפגניסטן ישמשו את המודיעין האמריקני למעקב אחרי רשתות תקשורת אירניות, להפעלת סוכנים בתוך אירן, לשליחת מפגעים לפגיעה בתוכנית הגרעין האירנית ולשמש מקום מקלט ובסיס פעילות למתנגדי שלטון אירנים הנמלטים לאפגניסטן.

הסיבה השלישית היא רצונם של אנשי שלטון אירניים להשתלט על ענף הכלכלה הרווחי ביותר באפגניסטן - תעשיית האופיום, שיש בה רווח כספי אדיר. ואם היצוא יגביר את התמכרותם של בני המערב לסמים, גם זה יהיה חלק מהניצחון האירני על הכופרים בני המערב.

יש לציין כי קרזאי מלכתחילה לא התלהב מהישארות כוחות אמריקניים בארצו אחרי הנסיגה, ביודעו כי כל עוד יישאר אפילו חייל אמריקני אחד באפגניסטן, יהיה תירוץ לג'יהאדיסטים למיניהם ולארגוניהם להמשיך ולהילחם בשלטון "עד סילוק הכופרים, הטמאים, הכובשים, מהארץ האיסלאמית הטהורה והקדושה".

האירנים וקרזאי רואים את הדאגה האמריקנית הגוברת והולכת לקראת הנסיגה בעוד שנה, לא לאפגניסטן אלא לכוחות האמריקנים. החשש הוא שבתהליך הנסיגה ובמהלך החודשים שבהם יפורקו הבסיסים ועמדות ההגנה, ייחשפו הכוחות לפיגועים מצד טליבאן, אל-קאעידה ושאר המיליציות הפועלות באפגניסטן, מבלי שתהיה להם יכולת להשיב מלחמה שערה.

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל טרוד בעניין זה כבר חודשים ארוכים, והוא מוכן לקבל אפילו הסכם בין אירן ואפגניסטן, ובלבד שלא יוחזרו לארה"ב ארונות קבורה של חיילים אמריקניים. אירן אפילו מוכנה לסייע לאמריקנים בתקופת "קיפול הציוד", בתנאי שארה"ב תרפה את הלחץ על אירן בעניין הגרעין, וזוהי אחת הסיבות שנשיא ארה"ב ושר החוץ שלו מתנגדים ליוזמה בסנאט להטלת סנקציות חדשות על אירן.

כך, הפחד האמריקני מפני הג'יהאדיסטים מפיל את אפגניסטן כִּפרי בָּשֵל לידי האירנים. סביר להניח שהדבר ישפיע גם על חוזים שתחתום אפגניסטן עם אירן - יותר מעם מדינות המערב - שמטרתם היא ניצול אוצרות הטבע שלה בעתיד. הרווח של אירן יהיה לא רק מוראלי ומדיני, אלא גם רווח כספי ניכר ביותר.



ביצת הזהב (השחור)

ממערב לאירן, מעבר למפרץ הפרסי, שוכנות 13 מדינות חצי-האי הערבי: שש מדינות נפרדות: סעודיה, כווית, בחריין, קטר, עומאן ותימן, ושבע מדינות איחוד-האמירויות: אבו-דאבי, דובאי, עג'מאן, פוג'יירה, ראס אלח'ימה, אלשארקה ואם אלקיווין. כולן רועדות מפחד ההשתלטות האירנית, וכולן זועמות על מדינות המערב בכלל ועל ארה"ב בפרט על כך שנטשו אותן לחסדי האיותאללה. ג'ון קרי ניסה לאחרונה להרגיע אותן בביקורו אצל חלק מהן, אך נכשל לחלוטין במשימתו זו. וחמור מכך: על-רקע חתימת ההסכם בז'נבה, הגיעו קרי והייגל לסיור במדינות המפרץ, ולחצו על מנהיגיהן להסכים לדרישות האירניות שבאו לידי ביטוי בהסכם. מבחינתן, ארה"ב - בלהיטותה להגיע להסכם בכל מחיר - הפכה למייצגת האינטרסים של אירן.

המשטר האירני מבחין בלחצן של המדינות הללו, והוא החל בההשתלטות הזוחלת באמצעות חיוכים וביקורים. אירן מעורבת מזה זמן רב במתרחש בחצי-האי הערבי: היא מסייעת למרד השיעי בראשות משפחת אלחות'י נגד השלטון המרכזי בתימן, היא מעודדת את הרוב השיעי-פרסי בבחריין למרוד במיעוט הסוני-ערבי, והיא מעוררת מדנים בקרב מיעוטים שיעיים בכווית, בסעודיה, בקטר ובאיחוד האמירויות.

ד"ר עבדאללה אלנפיסי, איש ציבור כוויתי, חשף לפני כמה ימים שלפני מספר שנים ביקרה בטהרן משלחת פרלמנטרית כוויתית, והוא היה בין חבריה. המשלחת נפגשה עם חסן רוחאני שהיה אז יו"ר ועדת ענייני-החוץ בפרלמנט של אירן. בפגישה אמר להם רוחאני במפורש שכל החוף המערבי של המפרץ הפרסי - מכווית בצפון עד סולטנות עומאן בדרום - שייך לאירנים, ויבוא יום ואירן תיקח את האזור הזה מתושביו הערבים. לדבריו של אלנפיסי, רוחאני לא גילה כל מבוכה כשאמר דברים מפורשים אלה למשלחת הכוויתית. כיום רואות מדינות המפרץ איך התוכנית האירנית עומדת להתגשם מול עיניהם ואין ביכולתן לעצור השתלטות עוינת זו.

אירן מצידה מנסה להרגיע את מדינות המפרץ ושולחת אליהן נציגים רמי מעלה לביקורים שנועדו להוריד את מפלס החרדה שלהן באמצעות חיוכים מבית היוצר של חסן רוחאני, כמיטב מסורת התקייה - ההונאה - השיעית. אולם מנהיגי מדינות-המפרץ אינם משתכנעים: בייאושם, התכנסו השבוע בכווית שרי החוץ של מדינות המפרץ לפגישת תיאום כשעל הפרק עומדת קריאתו מלפני מספר שנים של עבדאללה מלך סעודיה להעלות את דרג היחסים ביניהן משיתוף פעולה לאיחוד מלא.

אומנם כיום, ונוכח האיום האירני שהפך ממשי יותר מאז הסכם ז'נבה, קיימת יותר פתיחות לרעיון האיחוד. אולם חוליה חשובה בו - סולטנות עומאן - מתנגדת לו בתוקף בשל כמה סיבות ובראשן - התרבותית: עומאן נהנית מיציבות חברתית ופוליטית ארוכת שנים המבוססת על מנהגים ומסורות של השבטים המרכיבים אותה. היא אינה מעוניינת להתחבר עם תימן הסובלת מפעילות אל-קאעידה, ולא עם החברה הכוויתית שחלקים ממנה הם בעלי מאפיינים מודרניים מערביים. חששן של כווית, קטר, בחריין ואיחוד האמירויות הוא שאיחוד יגרום להן להיבלע בסעודיה, אחרי שהצליחו לשמור על ייחודן במשך חצי מאה של עצמאות.

בכינוס של שרי החוץ שנערך השבוע הם בירכו על ההסכם שנחתם בז'נבה ב-24 בנובמבר בין אירן ונציגי 1+5 המדינות, לא משום שמדינות המפרץ תומכות בהסכם, אלא בשל הבנתן כי התנגדותן לו לא תשנה את להיטותה של אמריקה להפשיר את יחסיה עם האירנים, וממילא ההסכם הוא עובדה מוגמרת. מבחינתן לא יהיה זה נבון למתוח את החבל עם אירן, לאחר שזו זכתה בהכרה בינלאומית בזכותה להעשיר אורניום, לשמור על כור המים הכבדים, לפתח טילים בין-יבשתיים וכך להפוך למדינת סף גרעינית ברישיון אמריקני.

מדינות המפרץ גם אינן מעוניינות לשרוף את הגשרים עם ארה"ב, שכן אין להן עדיין משענת אחרת. ארה"ב עלולה להגביר את מאמציה לפתח מקורות אנרגיה עצמאיים, שיצמצמו את יכולתן להשפיע עליה ועל משק הנפט העולמי. לכן הן קיבלו את הסכם הביניים בין המערב ואירן, כשהן מקוות כי עד שתעבור חצי שנה, יתברר לעולם שאירן מסובבת אותו בכחש והוא ישוב למשטר הסנקציות.

אלא שהשבועיים האחרונים הוכיחו עד כמה מדינות המפרץ חלשות ומחוסרות יכולת להתאחד מול האיום האירני המפורש והברור. מנהיגי אירן קוראים את המצב ומתייחסים למדינות המפרץ כאל ביצי זהב עזובות המחכות לאירנים שיאספו גם אותן.



הצהרה הזויה ומזיקה של פרס

ניתן היה לצפות מנשיא מדינת ישראל, שועל קרבות ותיק בשדה הדיפלומטיה, שיגלה יותר הבנה במה שנוגע למזרח התיכון, ובפרט ששהתיימר בשנות ה-90' להנדס "מזרח תיכון חדש", כשם ספרו. היה עליו כבר לדעת שמנהיג מזרח תיכוני אומר בתקשורת "אני מוכן לבוא לבקר במדינה מזרח תיכונית פלונית", או "אני מוכן להיפגש עם מנהיג מזרח תיכוני אלמוני", רק לאחר שביקש בחשאי רשות לבקר או להיפגש, וקיבל בחשאי גם את הרשות לומר זאת לתקשורת. אף מנהיג מזרח תיכוני המכבד את עצמו אינו מסכן את כבודו ואת שמו בהצהרת כוונות לבקר במדינה כלשהי או לפגוש מנהיג כלשהו מבלי שקיבל את הסכמתו לכך קודם לכן. שכן אם יצהיר על כוונה כזו ואחר כך יסרבו לקיים את הביקור או להיפגש עמו, הוא יביא על עצמו בכך בעיקר בושה וכלימה.

פרס מעולם לא הבין את המזרח התיכון. הסכמים שחתם - ובראשם הסכמי אוסלו - מעידים על חוסר הבנה בסיסית של המנגנונים הפסיכו-חברתיים המשפיעים על הפוליטיקה באזור. הוא ממשיך לחיות בבועה התרבותית הישראלית-מערבית שלו. וכך, בתחילת השבוע הוא הכריז כי הוא מוכן לפגוש את רוחאני. מייד לאחר מכן הצהירה אירן כי רוחאני אינו מוכן לפגוש את פרס, נשיא הישות הציונית הבלתי לגיטימית ונעדרת זכות-הקיום, וכי דברי פרס על פגישה עם רוחאני אינם אלא תעמולה זולה שנועדה להשיג כמה נקודות זכות במאבק על התיק הגרעיני שבו נחלו ישראל ונשיאה כישלון חרוץ.

אלא שהתקשורת הישראלית הסוגדת לפרס (החגיגות הגרנדיוזיות שחגגו לו ביום ההולדת ה-90 שלו הן רק דוגמה אחת לכך) יודעת לעסוק באובססיה רק בראש הממשלה: באשתו, בביתו, בחווילתו, בהוצאותיו, באי-נסיעתו להלווית מנדלה ובעניינים אחרים, חשובים ובלתי חשובים. ואילו הצהרתו ההזויה והמזיקה של נשיא המדינה על פגישה עם רוחאני - כאילו שזו נמצאת בתחום סמכויותיו של נשיא המדינה - היא כבר מחוץ לתחום העיסוק של עיתונאי ישראל. הם לא יפרסמו דבר וחצי דבר המעמיד את פרס - אלילם משכבר הימים - באור מגוחך ומביך.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון"
תאריך:  13/12/2013   |   עודכן:  13/12/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביצים עזובות
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוטב מאוחר
15/12/13 12:08
 
מוטי מ.
15/12/13 18:37
 
נכנס לרקטום כי שם
16/12/13 00:52
2
רונית סגל
16/12/13 16:26
3
חוני המעגל
18/12/13 02:24
4
מושיקו
24/12/13 10:12
 
אראל
31/12/13 00:34
5
ירון זכאי 1
5/01/14 19:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
הסכם הביניים שנחתם בסוף נובמבר בין נציגי המעצמות לאירן במסגרת שיחות הגרעין שנערכו בז׳נבה, מותיר לירושלים את הבחירה בין שלוש אפשרויות פעולה אסטרטגיות מול ׳אירן המתחדשת׳. כולן מסוכנות. כולן טומנות בחובן אתגרים קשים. הבחירה ביניהן מחייבת את הקברניטים לנהוג באומץ רב תוך ראייה מפוכחת של המציאות.
12/12/2013  |  דר' עופר ישראלי  |   מאמרים
נטלתי לידי (11.12.13) את גיליון ידיעות אחרונות ופניתי לעיין במדור ה"דעות", בכדי להתרשם מתמהיל הנושאים ורמת הדיון. אני עושה זאת מפעם לפעם בעיתונים שונים. לאחר שסיימתי את קריאת המאמרים, נותרתי בתחושה שעיתון זה אינו אלא "בטאון החולשה וחוסר ההיגיון של ישראל". ארבעה מחמשת המאמרים במדור עוסקים אך ורק בשאלה אחת: באיזו דרך יכולה ישראל להתפרק מכל נכסיה הלאומיים והביטחוניים, בכדי שתראה "יפה" לעולם "הנאור", ו...תקל על אויביה המרובים והעקשנים לדרוש ממנה ויתורים נוספים.
12/12/2013  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הסכם הביניים בין שש המעצמות לאירן בז׳נבה באשר לפרויקט הגרעין, הוא הסכם בו טהרן נותנת מעט ומקבלת הרבה. דאגתה של ישראל מוצדקת. ואולם, הגישה הלעומתית אותה אימצה ירושלים, תחת לפגוע באירן דווקא משפרת את מצבה: טהרן הולכת ומצטיירת כמדינה שוחרת שלום והיא צוברת בהדרגה בעלות ברית - הן בקרב המעצמות המערביות המובילות והן בקרב מדינות המפרץ המוסלמיות שאך אתמול ראו בה יישות עוינת; מדיניותה הנוקשה של ירושלים לעומת-זאת, עלולה להוביל לאיבוד התמיכה הבינלאומית בעמדתה העקרונית כלפי אירן - מדאיג אף יותר, דבקות במדיניות הזאת עלולה לגרום לירושלים לאבד את תמיכת ארה״ב, בעלת בריתה החזקה והחשובה ביותר.
11/12/2013  |  עופר ישראלי  |   מאמרים
פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ביקרו (יום א', 8.12.13) בפעם הראשונה במפעל המים הכבדים באראק, אירן. זאת, כחלק מן ההבנות שהושגו בהסכם הביניים שנחתם בז'נבה בין אירן לבין שש המעצמות.
08/12/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ועידת ישראל לעסקים 2013 יוצאת לדרך. נשיא המדינה שמעון פרס נואם הבוקר (א') במליאת הפתיחה בוועידה וינהל שיחה עם ריצ'רד קווסט, מנחה ב-CNN. תחילה התייחס פרס למותו של נלסון מנדלה ואמר: "זה האדם היחיד שאני מכיר כמו שאנחנו צריכים להיות. הוא דוגמה ומופת. הוא הלך בדרכו בצד המואר של החיים שלנו".
08/12/2013  |  הלל קורן  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
הגנרל אלן עיצב תוכנית למדינה פלשתינית  /  איציק וולף
פרץ באיסטנבול: 5 החודשים הקרובים - קריטיים  /  עופר וולפסון
קרי על שיחות השלום: "מאמין שאנו מתקדמים"  /  עופר וולפסון
ועכשיו: עסקה עם מחבל  /  אריאל י. לוין
זו לא חוצפה - זו סכנה  /  אליהו קאופמן
האיום הקוריאני  /  ירון זכאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il