|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

על השלום והדרך לשלום

בימים אלה שוב מלאה התקשורת באינסוף התבטאויות בנושא השלום על השלום והדרך לשלום - הרהורים על מה שיש בהם ומה שאין בהם
07/01/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
התבטאויות בנושא השלום [צילום: פלאש 90]

יש מי שרואים בסיכוי המפוקפק שאכן יפרוץ, חזון אחרית הימים, ויש מי שפוחדים הכל הוא מחזה שווא, דוגמת המחזות שראינו בשני הדורות האחרונים. ובכן, הוא לא זה ולא זה: הוא שינוי שעשוי לבשר מעבר למצב טוב יותר ועשוי לפחות באותה מידה להביא לנו את אכזבת חיינו. שלום, אם יכון באמת, יהיה מהפך חיובי מרחיק לכת, אבל לא ימות המשיח. אם לא יכון באמת, יהיה לצד האכזבה שבדבר, שינו חמור לרעה של כל מה שידענו עד כה.

במציאות כזו מקודמות שתי גישות קוטביות: החסידים השוטים של שלום בכל מחיר, עוסקים רק בשלום ולא בסיכוי הראלי להשגתו ובמחירו - שגיאה חמורה. החסידים השוטים של אין סיכוי לשלום, עוסקים רק בסימנים השליליים לאי-נכונות הצד השני לשלום ובמחיר העצום הנדרש עבורו - גם זו שגיאה חמורה. בין העוסקים בניהול התהליך, יש נציגים גם לגישה הראשונה וגם לשניה. וכזהו המצב גם בציבור. מספר הדעות ובנות-דעה הוא לפחות כמספר בעלי זכות ההחלטה וברור שכל ניחוש הוא בגדר הימור רגעי על מצב "שיווי המשקל" לגבי דעת הציבור על "ביצה שטרם נולדה", על חוזה שאיש אינו יודע עדיין את פרטיו.

שאלת השלום ושאלת מחיר השלום, היא אולי השאלה הקרדינלית ביותר שעומדת בפני אזרחי ישראל מאז הקמת המדינה. זו הכרעה היסטורית במלוא מובן המילה. ראינו עד כמה מתקבעת לפעמים החלטה שנראית על פניה כהחלטה זמנית, למשל קביעת תוואי קווי שביתת הנשק 1949. קווים אלה, שהיו על-פי כל חוק וכל כוונה, קוים זמניים שאותם יש להחליף בגבול מוסכם ובר הגנה, נראים כיום לחלק מהציבור שלנו ולמספר לא מבוטל של אנשים אחרים "כמקודשים", למרות שאין הם כאלה משום בחינה שהיא. כאשר נופלת החלטה הקשורה בהסכם שלום וכל מה שמתלווה אליו, הדברים נעשים "מקודשים" פי כמה וכמה.

לכן, איננו עומדים, אולי, להדרש להכריע בשאלה סמנטית, הצהרתית או זמנית, ואסור שנתיחס לדברים בקלות ראש.

השאלות החשובות

גם עתה, במהלך המו"מ, וגם אם יבשיל ויובא האישור הציבור, תעמודנה על הפרק שתי שאלות שלובות זו בזו: האם הצד השני באמת רוצה שלום, מוכן לשלום, וזכאי על-כן למלוא הוויתורים שאנו מוכנים לעשות למען מצב חדש של שלום אמיתי? האם המחיר שאנו נתבעים לשלם עבור השלום הזה ראוי אל מול הערכת כוונותיו האמיתיות של הצד האחר? שתי השאלות אינן ניתנות להפרדה. הן מקשה אחת וכל הכרעה תהיה בהכרח על שתיהן.

בהכרעות מסוג זה, בדמוקרטיה אמיתית, אין צודק יותר מהעברת ההכרעה הסופית לידי העם, שהרי הדמוקרטיה היא של העם, על-ידי העם ועבור העם. וכשם שאיננו רוצים לוותר על ריבונות ולהניח לאחרים להחליט עבורנו, ואיננו רוצים לקבל תכתיבים אלא להחליט בעצמנו, אין סיבה שלא נלך עם קונספט בסיסי זה "עד הסוף" ונחזיר את זכות ההכרעה מגופי הייצוג לעם.

רק שם, אצל העם הבלתי-אמצעי, תתקבל ההחלטה הלגיטימית ביותר, זו שתשקלל את כל הגורמים, את כל הלחצים, את כל השאיפות ואת כל הפחדים והחששות בצורה האותנטית והמלאה ביותר. שום דבר לא בוער. מותר לקחת זמן ככל שידרש לניהול מערכה ציבורית הסברתית וערכית בטרם יערך המשאל, ומשנבוא למשאל, נבוא מוכנים ככל שרק ניתן בנסיבות הזמן והמקום שבו נדרשת ההכרעה. שום קבוצה של נציגים אינה יותר מתאימה או יותר מוסמכת מ"מליאת העם" לקבל הכרעות מסוג זה, משום שהעם הוא שישא במלוא תוצאות ההחלטה.

מסננת העם

חוק משאל העם אינו בא למנוע שלום (כפי שטוענים משמיצים אחדים) או להביא שלום (כפי שטוענים שוטים אחרים), הוא בא למנוע ספסרות ב"שלום" - ספסרות מצד תומכיו, מצד מתנגדיו ומצד המתווכים הלא קדושים העוסקים בו לצורך ושלא לצורך. והוא בא לומר לצד השני שימו לב, כל מה שיוחלט בין המנהיגים, חייב לעבור בסופו של דבר את מסננת העם. לכן תתאמצו, תתאמצו ככל יכולתכם להביא להכרעה "עסקת חבילה" שבה היתרונות שווים או גוברים על החסרונות, או לפחות מקוזזים בצורה מתקבלת על הדעת; משום ש"חכמת העם" מגלה את מלוא יכולותיה דווקא כאשר ה"מתמטיקה" והלוגיקה הטהורות כושלות.

חוק משאל העם בא למנוע קבלת החלטות לאומיות היסטוריות על חודו של קול מניפולטיבי, בין אם זה קולו של ראש ממשלה, קולו של סגן שר מקרי, קולו שח"כ כזה או אחר (עם כל הכבוד), או קולו של שפוט תורן בכנסת של חטא-נעורים, או רדיפת בצע שטרם נחשפו לציבור. הוא בא לתת לציבור אפשרות להביע את דעתו ולקבל החלטה גורלית עבורו, כאשר הוא אינו צופה פסיבי במחזה. הוא בא לגרום לקרובים ולרחוקים להבין ששלום צריך להראות ככזה לא רק משום שהתקשורת מספרת כך ולא רק משום שאיזה שהוא נשיא מעבר לים שמחר יהפוך שכוח-אל אמר שזה כך, אלא משום שהציבור אינו עושה אותו מאונס אלא משכנוע, מתוך החלטה מודעת וככל האפשר מושכלת - כל אחד מבעלי זכות הבחירה כמיטב ידיעותיו, תחושותיו ושיקול הדעת שלו, והוא עומד מאחוריו לטוב וגם לפחות טוב... יש את מי לשבח על שסייע להגיע לכך, ואין את מי להאשים על שהקדיח את התבשיל.

החוק מאפשר להשתחרר אד-הוק מכל שיקולי השוליים וההתניות הפסיכולוגיות שמנחות עמדות בבחירות רגילות. "שלום" איננו רק מה שמקבלים הוא גם מה שמוותרים עליו, שהרי רבים מוכנים לשלום אבל רק מעטים מוכנים לו בכל מחיר. לכן, השאלה אינה רק מה מקבלים אלא לא פחות מכך גם מה משלמים, וכאן להחלטות הציבור ערך שלא יסולא בפז, משום שאף נבחר ציבור אינו מכיר את רצון הציבור לאשורו בהקשר "לחבילת השלום" שתבוא להכרעה אם תבוא ולכשתבוא.

להערכתי, רוב המתנגדים לחוק משאל העם נמנים על "שפוטי השלום בכל מחיר", גם אם הם אומרים אחרת. הם אלה ששאיפותיהם וזיקותיהם הלאומיות מסתיימים במקום שאפילו הערבים אינם מעיזים להתקרב אליו, והם מקווים לנס פוליטי מניפולטיבי דוגמת "אוסלו", שאין סיכוי שיתרחש במשאל עם. ולכן, נוסף על כל הדברים שנאמרו לעיל, גם מסיבה בנאלית זו, חשוב חוק משאל העם וחיוני.

אינני מתכוון לחזור כאן על הנימוקים "האקדמיים" המנתחים את שיטת משאל העם כשיטה דמוקרטית לקבלת החלטות, על כך כבר נאמרו דברים רבים, וכמו בכל שיטה דמוקרטית, יש במשאל העם יתרונות רבים ויש גם חסרונות. אני משוכנע בעליונותם של היתרונות על פני החסרונות, אבל גם בצורך לנהל את התהליך בזהירות, באחריות ובשקיפות, משום שכאן טמונים כמה וכמה כשלים פוטנציאליים שחובה להמנע מהם. מוקדי התהליך הם: ההכנה הציבורית, ניסוח שאלת (ות) המשאל, שיטת ניהול ההצבעות והפיקוח עליה, ספירת הקולות ופרסום התוצאה. מדינת OECD, מסוגלת ללא ספק להתמודד עם מורכבויות אלה.

והערה אחרונה נוגעת לשסעים החברתיים שלנו בראי הדיונים וההחלטה על "חבילת השלום". השסע הפוליטי-לאומי הוא כיום אחד השסעים החמורים ביותר, אם לא החמור מכל. הכרעה על הסכם שלום אמורה ל"נקות את השולחן" בעניין זה מכל וכל, ולהיות אחת התוצאות החשובות של ההסכם. לכן, חייבים לנהל מו"מ, ללא לחצי זמן וללא לחצים אחרים, פרק זמן ארוך ככל שידרש בכדי לבחון אמיתית את כוונות הצד השני ולמצות את הסיכוי. מהלכיו של קרי אינם רצויים משום שהוא מפקיע את הדיון מידי הצדדים ומנסה לקצר דרכים, ובתהליכים היסטוריים ופסיכולוגיים העומדים ביסוד השלמה לאומית, אין לדעתי קיצורי דרך.

מאידך-גיסא, פועל קרי לבחינה של גבולות ההשלמה שהם גם גבולות הוויתורים של הצדדים, וכאן תרומתו חיובית בהחלט. אם יצליח להביא להסכם שלום (לא הסכם מסגרת ולא הסכם ביניים!!!), שאותו יהיו המנהיגים משני הצדדים מוכנים להציג לציבוריהם ו"להסתכן" במשאל עם לגביהם, או אז נעשתה התקדמות, תהיינה תוצאות המשאל אשר תהיינה. להערכתי, הצבעת הציבור תושפע גם מהעובדה שהוצבה לפניו "חבילת שלום" של תן וקח, שמנהלי המו"מ סברו שהיא מאוזנת מספיק, כדי להביאה להכרעה. עדיין צריך הציבור לשקול את שיקוליו ולהכריע את הכרעותיו. אבל גם אם לא נגיע למשאל, או המשאל יכריע נגד "חבילת השלום", בהנחה שהתהליך נבנה ונוהל כהלכה, חייב המשאל לסיים את הוויכוח הפנימי האינסופי בשאלת גבולות מדינת ישראל והיחסים עם הערבים בתחומי ארץ ישראל המערבית. הכרעה במשאל, או התמוטטות המו"מ, חייבות להוביל לדרך חדשה. והדרך החדשה חייבת לכלול ביטול הסכמי אוסלו, ופתרון ארץ-ישראלי מקיף בהשתתפות ירדן.

תאריך:  07/01/2014   |   עודכן:  07/01/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על השלום והדרך לשלום
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי שפניר
7/01/14 18:13
 
בני בנקר
8/01/14 08:35
 
יוסי שפניר
8/01/14 10:34
 
בני בנקר
8/01/14 13:37
 
רפי לאופרט
10/01/14 12:16
 
רפי לאופרט
10/01/14 12:42
2
gershone
9/01/14 00:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
לאחרונה הופיעו דיווחים וקטעי פרשנות רבים, לפיהם ישנה התקרבות של ממש בין ישראל וסעודיה. לשני הצדדים אינטרסים משותפים במניעת אירן מהשגת יכולת גרעין צבאית כמו גם בבלימת הניסיונות של אירן להשיג הגמוניה אזורית. בנוסף, שני הצדדים מודאגים מהמדיניות האמריקנית, שנמנעה מהפעלת כוח נגד אירן וסוריה ומאותתת על התרחקות הדרגתית מבעיות המזרח התיכון.
07/01/2014  |  שמואל אבן  |   מאמרים
מכתב אמיתי מפליט ערבי, אשר חי ברצועת עזה, אל ידידו היהודי בראשון לציון, הובא והוקרא לחברי הכנסת, בכ"ה באייר תשמ"ט (30.5.1989). את השירות הזה לחברי הכנסת עשה רחבעם זאבי ז"ל הי"ד.
07/01/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
לכבוד השנה האזרחית החדשה, הציג אתר האינטרנט "אל-מוניטור" את 27 תחזיותיו לשנה הקרובה במזרח התיכון, פרי עטם של עיתונאים ברחבי האיזור. הנה עשר המרכזיות שבהן, כולל סתירות בין החוזים השונים. שהרי במזרח התיכון, הדבר היחיד שניתן לצפות בוודאות הוא חוסר ודאות.
03/01/2014  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
התחזקותו של אל-קאעידה והירי לעבר ישראל מחייבים שיתוף פעולה בין ירושלים לביירות מה בדיוק עשה חומר נפץ בשגרירות הפלשתינית בפראג? הרש"פ כבר מאשימה את ישראל בכשלון המו"מ, אז לא ברור בשביל מה בכלל לנהל אותו ארדואן נראה כמי שמאבד את הקשר עם המציאות
02/01/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
הג'יהאד העולמי אינו דבר כל-כך חדש. הוא קיים כבר כמה עשרות שנים והוא אחראי לכמה פעולות ראווה גדולות של טרור בניו-יורק (מגדלי התאומים), בפריז, במדריד ובלונדון (תחנות רכבת), וכיום הוא פועל בתימן, בכמה מדינות אפריקניות, בעירק, בסיני ובסוריה, וגם באפגניסטן ובפקיסטן (שם הוא זוכה לחסות ממשלתית ולמימון סעודי).
01/01/2014  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
נתניהו: חיזבאללה מבצע פשעי מלחמה  /  איציק וולף
תחקיר צה"ל: רס"ר כהן נהג כמקובל  /  איציק וולף
חייל נהרג מירי לבנוני אל כוח צה"ל  /  עידן יוסף
די לחלוקה  /  ד"ר רון בריימן
תמיד ירצו יותר  /  דרור אידר
בדרך לשואה נוספת? (חלק ב')   /  מנפרד גרסטנפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il