|   15:07:40
דלג
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

"זאת לא השאלה"

יחסי שרון והעיתונות העמידו את התקשורת הישראלית במבחנים קשים. לא פעם כשלו העיתונאים, אבל סביב מלחמת לבנון הראשונה נענו לאתגר ונאבקו נגדו
12/01/2014  |   רפי מן   |   כתבות   |   אריאל שרון 2014-1928   |   תגובות
ארונו של שרון מול הכנסת [צילום: דוברות הכנסת]

העיתונאי אורי דן, 15.7.1999 [צילום: לע"מ]

יותר מפוליטיקאים בולטים אחרים בישראל העמיד שרון למבחן את העיתונות הישראלית לכל אורך הקריירה שלו

זכות גדולה שמורה לאריק שרון בתחום יחסי העיתונות עם מערכת הביטחון. הודות לו התרחש ב-1982 מהפך דרמטי: מרבית הכתבים הצבאיים של התקשורת הישראלית נטשו את דבקותם המסורתית בקו הביטחוניסטי. הם לא הסבירו כדרכם מדוע חייב צה"ל לפעול - אלא ניסו להזהיר מבעד למחסומי הצנזורה מפני האיוולת והסכנה ב"תוכנית אורנים הגדולה" לשינוי המציאות הפוליטית בלבנון.

הקו החדש של הכתבים הצבאיים ערב מלחמת לבנון הראשונה היה אומנם גם תוצאה של ההכאה על חטא בעקבות מלחמת יום הכיפורים. אבל אלמלא יחסיהם המסוכסכים עם שרון, הדבר לא היה מתרחש. כשנכנס ללשכת שר הביטחון מידר את הכתבים הצבאיים והקשה עליהם לעבוד. זו אכן הייתה "שעתנו היפה והקשה", כפי שכינו זאת הכתבים הצבאיים.

יותר מפוליטיקאים בולטים אחרים בישראל העמיד שרון למבחן את העיתונות הישראלית לכל אורך הקריירה שלו. במקרה של מלחמת לבנון הראשונה מרבית התקשורת הישראלית עמדה במבחן, הן בניסיונות ההתרעה לפני פרוץ המלחמה והן במהלכה. הקריאה "שקט יורים" של עמירם ניר ז"ל לא נענתה אלא לימים ספורים, ואחר כך עשו כל מאמץ להביא לידיעת הציבור את המתרחש מעבר לקו 40 הקילומטרים, ששימש לשרון מסווה לתוכניתו המקורית. דן סממה ז"ל הביא לציבור צופי הטלוויזיה את הלכי הרוחות בקרב חיילים ("רד אלינו אווירון/ קח אותנו ללבנון /נילחם בשביל שרון / ונשוב בתוך ארון"), בגיבויים של בכירי הערוץ הראשון. גם עיתונים נוספים עשו כך.

אחרי הטבח בסברה ושתילה היו אלה עיתונאים, זאב שיף ז"ל ורון בן-ישי שטרחו להעביר את המידע על מעשי הזוועה של הפלנגות הנוצריות ישירות למקבלי ההחלטות בישראל. זה אולי לא ערוץ פעולה שיגרתי של עיתונאים, אך הם סברו, בצדק, שצריך ליידע את הצמרת מהר ככל האפשר, שבידיעה ששרון עלול להציג תמונה שונה.

לא תמיד הצליחה התקשורת לעמוד במבחני שרון. במשך שנות שירותו בצה"ל ידע שרון לנווט כרצונו חלק ניכר מהסיקור התקשורתי. שחקן ציר מרכזי במהלכים אלה היה במשך כל השנים עיתונאי נאמן ומעריץ, אורי דן, הכתב הצבאי של מעריב, אז העיתון הנפוץ והמשפיע ביותר במדינה. קרבתו לשרון החלה עוד בימים שדן היה כתב צבאי של "במחנה". בספר זיכרונותיו "בסודו של אריאל שרון", כתב דן כי יחסים הדוקים אלה הביאו בשנת 1961 לעיכוב בקידומו הצבאי של שרון. שרון סיפר לי, כתב דן, כי בהוראת הרמטכ"ל דאז צבי צור הותקנה האזנה לטלפון בבית משפחת שרון. בין היתר קלטו המאזינים שיחות בינו לבין העיתונאי דן. הרמטכ"ל מצא בזה תירוץ למנוע ממני דרגה, סיפר לו שרון.

הקשר האישי בין השניים היה כה הדוק, מספר דן בספרו, עד שכאשר נהרגה מרגלית, אשתו של שרון בתאונת דרכים, ביקש ראש אכ"א מהעיתונאי לצאת לבית בצהלה כדי להודיע לחברו על האסון. למזלו של דן הקדים אותו בבית איש חיל האוויר מוטי הוד, והוא זה שמסר לשרון על מות רעייתו.

אישים רבים בצמרת הישראלית ידעו במרוצת השנים לשמור על יחסים קרובים, קרובים מדי, עם עיתונאים. לשמעון פרס, למשל, הייתה חבורה נאמנה של כתבים שכונתה "יונייטד פרס". אבל רק עיתונאי אחד הודה בפומבי בנאמנות חסרת הפניות למקור וחבר. "עמדתי בגלוי וללא תנאי לצדו של שרון ברשימותי ובמאמרי בעיתונים ובכל הזדמנות שניתנה לי באמצעי התקשורת האלקטרוניים בישראל", כתב אורי דן בספרו.

דן גם הודה בגאווה כי שמע משרון במשך השנים סודות מדינה רבים, אך הקפיד לשמור אותם לעצמו. "מאחר שראיתי בשרון מנהיג יוצא דופן, המגלם בתפישתו ובמאבקו את האידיאל הציוני בהגנת היהודים וההתיישבות בארץ ישראל לא הייתה לי כל בעיה מצפונית או אתית לשמור בסוד את הדברים שעלו בשיחותינו בעשרות השנים", כתב.

שרון היה אולי מרוצה מעיתונאי-דובר נאמן כזה לצידו, ומעריב נהנה לעתים גם הוא מהקשר ההדוק, אבל זו איננה בדיוק עיתונאות ראויה. טשטוש התחומים בין חברות אישית לבין העבודה העיתונאית מסוכן. החיבור ההדוק הזה היה גם בעוכרי שרון עצמו כשקיבל את תיק הביטחון בממשלת בגין השנייה ומינה את מעריצו ליועץ התקשורת שלו. אורי דן ניסה אז לשווא לשכנע את העיתונאים שאין למתוח ביקורת על השר. "אסור להפריע ליהודה המכבי במעלה ההר", אמר אז. הכתבים צחקו והתעלמו. דן התעקש. "אני אומר לך בשיא הרצינות", אמר לכתב 'העולם הזה', "אריק שרון הוא יהודה המכבי של הדור הזה".

שרון בחוות השקמים, 27.9.1993 [צילום: פלאש 90]

ההערצה לשרון, מימי פעולות התגמול של הצנחנים ועד מלחמת יום הכיפורים, לא הורעפה רק מעטו של הכתב הצמוד דן. כשנשלחה גאולה כהן לראיין את שרון למעריב אחרי מלחמת ששת הימים, כך נפתחה הכתבה:

"לך וראיין אגדה, / לך וראיין אגדה עם דם, / לך וראיין אגדה עם מדים".

ובהמשך כתבה: "קשה לבקוע אליו דרך, אל אריק. גם כשהוא בודד כמו ים, כמו הר, הוא אף פעם לא לבד. קודם כל עליך לבקוע את מעגל ההילה המכתר אותו".

בניגוד לכהן, כתבים רבים בעיתונות הישראלית לא חששו שנים אחדות אחר כך למתוח ביקורת על שרון, לחשוף את מעשיו בעת פינוי בדואים מפיתחת רפיח כדי להקים את ישובי חבל ימית, ומאוחר יותר את "התנחלויות הדמה" או "מגדלים פורחים באוויר" שנועדו בעיקר לסבך את המגעים המדיניים עם מצרים בימי ממשלתו הראשונה של בגין. שרון חרק שיניים נוכח הסיקור הביקורתי, אבל גם זו הייתה שעה יפה לפחות לחלק מאמצעי התקשורת.

הוא הכיר היטב את דרכי העיתונות, ולא היסס לצאת למאבקים נגדה. כשמצא בידיעה או בכתבה אודותיו פרטים לא מדויקים נהג לתבוע מיד תיקון במקום בולט, ותבע להצמיד את התיקון לטקסט המקורי במעטפות בארכיון, כדי להבטיח שאיש לא ימחזר את הטעויות בעתיד. פעם כפה על "דבר השבוע" לפרסם במקום בולט, בקדמת הגיליון, תיקון שכלל יותר מעשרים סעיפים בעקבות כתבה עליו.

לפעמים בחר לגרור את מבקריו למשפטי דיבה בבתי משפט. הוא תבע בניו-יורק את שבועון החדשות האמריקני "טיים" על הוצאת לשון הרע בפרשת הטבח בסברה ושתילה. בית המשפט קבע כי אכן מדובר בידיעה שקרית, אבל לא הוכח, כנדרש בחוק האמריקני, שהפרסום נעשה מתוך כוונה להשמיץ. בארץ תבע את עמיתנו עוזי בנזימן על שכתב כי בגין ידע ששרון רימה אותו במלחמת לבנון. שרון הפסיד.

[צילום: AP]

הכתבים לא אימצו אמנם בין לילה את המבט המעריץ שנהג אורי דן להפנות לשרון, אבל גילו נכונות לדחוק הצידה את העיסוק בחקירות המשטרתיות שנערכו אותה עת נגד שרון

רק בראשית המאה ה-21, אחרי שנים רבות שבהן מחנה מעריציו בתקשורת הלך והצטמצם, זכה שרון ליחס חיובי מחלק ניכר מהתקשורת. ימי "האתרוג", כלשונו של אמנון אברמוביץ', שיקפו שעת חסד שזכה לה כאשר נהפך משר המלחמה לראש ממשלה שמוכן לפנות ישובים.

גם זו, כמובן, לא הייתה שעתה המפוארת של העיתונות הישראלית. הכתבים לא אימצו אומנם בין לילה את המבט המעריץ שנהג אורי דן להפנות לשרון, אבל גילו נכונות לדחוק הצידה את העיסוק בחקירות המשטרתיות שנערכו אותה עת נגד שרון. באותה תקופה, כראש ממשלה, נפתח בעצת יועציו יותר ויותר לעיתונאים, לא רק מנאמניו, וקיים לא מעט שיחות רקע ותדרוכים.

במרוצת השנים פיתח לעצמו שרון אסטרטגיות פעולה קבועות עם העיתונאים. כשר מסחר ותעשיה הוא ניהל שיחות רקע שרק חלקן נועדו לפרסום. כשכתב מדיני היה מתקשר אליו בעיצומו של משבר ממשלתי כדי לשמוע את דעתו, לא תמיד מיהר להשיב. "כל כך הרבה שרים אחרים ישמחו לדבר איתך", היה מצחקק מעבר לקו, ומסרב בנימוס. "אתה יודע שאני לא מדבר כשכל השרים רצים למיקרופונים". אחרי יום או יומיים היה הכתב מקבל טלפון מדוברו של השר. "אריק אמר לי שאתה רוצה לדבר איתו, צלצל אליו בערב לחווה", אמר. בערב היה שרון ידידותי ונכון לדבר.

שרון בחוות השקמים [צילום: AP]

את הראיונות תכנן בקפידה. על פתקים קטנים שהיו מונחים על שולחנו היה מנסח את הנקודות העיקריות, ואפילו המראיין התקיף ביותר לא יכול היה לגרום לו לסטות מן המסר המוכן. מן הראיונות שהיה מעניק במקביל לעיתונות הכתובה, לרדיו ולטלוויזיה בקע לא רק מסר אחיד, אלא גם מילים זהות, הכל בהתאם לפתקים הקטנים שהוכנו מראש.

"זאת לא השאלה", אמר יותר מפעם אחת לעיתונאי ישראלי או זר, וחזר לניסוח שקבע לעצמו מראש. לא פעם הביך מראיינים בתוכניות טלוויזיה זרות. פעם צפיתי בו בארה"ב, סמוך למלחמת לבנון הראשונה, שולף מפה באמצע ראיון בשידור חי בטלוויזיה, וחרף התנגדות המראיין מציג על המפה את המסר שביקש להעביר: "ישראל היא מדינה קטנה מוקפת אויבים". אנשי ההסברה בשגרירות ישראל בוושינגטון לא רוו נחת ממופעים כאלה, גם לא ידידינו בוושינגטון. זה היה מופע בסגנון שרון של אותם ימים - לוחמני, עימותי. גם כלפי התקשורת.

שרון היה יריב קשה לעיתונות שלא בחל באמצעים. לפעמים עמדה התקשורת באתגרים שהציב לה הקצין והפוליטיקאי המתוחכם והמניפולטיבי. לא פעם כשלה.

תאריך:  12/01/2014   |   עודכן:  12/01/2014
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"זאת לא השאלה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרון שבגד בנו
12/01/14 15:32
2
אורי פ
12/01/14 18:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אריאל שרון 2014-1928
מצטער, איני יכול להצטרף להילולה.
12/01/2014  |  מרק בריל  |   מכתבים/הערות
אין מי שלא הושפע מאריק שרון ומאריק איינשטיין. שני הפכים. הראשון גיבור מצביאות ישראלי כוחני מהיר ומוחצן. השני גיבור תרבות ישראלי מאפשר איטי ומופנם. לשניהם אנו מכירים טובה גדולה.
12/01/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
משטרת המחשבות בפעולה: השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', הורה למשטרה לפתוח בחקירה לבחינת גילויי השמחה על מות ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, בישיבת תורת החיים שביישוב יד בנימין. זאת, בעקבות פרסום תמונת המודעות (מוצ"ש, 12.1.14) ב-News1.
ייתכן שהייתה אפשרות שאריאל שרון ייפרד מאיתנו כבר לפני שנים, אך ככל הנראה משפחתו התעקשה להאריך את סבלו יש סיכוי שלפרקים לפחות הוא היה בהכרה רגעים אלו מתוארים באופן מרגש כמבע בעיניים ותזוזת אצבעות, אבל האמת כמו לקוחה מסרט אימה
12/01/2014  |  אהרון שחר  |   מאמרים
1. שרון הלך מעימנו לפני שמונה שנים. אתמול (11.1.14) היה החותם הסופי. הוא התנתק מעימנו לאחר המעשה המשמעותי האחרון בחייו שנקרא, כמה אירוני, "הינתקות". כמו אישיותו הגדולה, הכריזמטית, שתמיד נשנתה במחלוקת - גם מותו היה חסר תקדים: שמונה שנות טלטול בין ארץ לשמיים.
12/01/2014  |  דרור אידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אריאל שרון 2014-1928  /  מי ומי    / 
מיטתו של שרון - מול הכנסת  /  עידן יוסף
"מזל טוב לבבי על פטירת שרון"  /  איציק וולף
שרון ייקבר לצד רעייתו בחוות שיקמים  /  איציק וולף
איש החידות הבלתי פתורות  /  יוסי אחימאיר
חלוקת הארץ - הטריילר  /  ציפורה בראבי
איש של ניגודים   /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il