בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
ורטה לצורך הדיון הוא ארה"ב בסכסוך הישראלי - פלשתיני ● ברור שאם ארה"ב תנקוט עמדה לטובת צד אחד אינה יכולה לשמש עוד כמתווך ניטרלי ● מאידך ורטה מעמדו כמורה המאפשר דיון חופשי יאויין ברגע שיביע עמדה נחרצת, כפי שהביע כלפי צה"ל
|
ורטה. משקיף מהצד [צילום: מן הטלוויזיה]
|
|
|
|
|
בואו נודה על האמת. אין בנמצא אדם ניטרלי, חף מדעה כזו או אחרת. גם מדינות אינן ניטרליות, אלא לעתים במובן הדקלרטיבי של הדברים וגם זאת מתוך אינטרס אד-הוק. להזכיר ששוויץ הכריזה על ניטרליות במלחמת העולם השנייה אבל זה לא מנע את כוחות הברית לטוס בשמיה לתקוף מטרות של הגרמנים ולא מנע תוכנית מגירה של הגרמנים לכבוש את שוויץ. אדם ורטה המורה לאזרחות בבית הספר "אורט גרינברג" בקריית טבעון, היה אמור להישאר "ניטרלי" מתוקף תפקידו כמורה ואז הסערה הציבורית הייתה נמנעת. היה מותר לורטה האדם לרמוז על עמדותיו והאג'נדה שלו, אך להישאר "ניטרלי" בשיח בכיתה. משהביע עמדה בפרהסיה איבד ברגע את התוקף המוסרי שלו כמורה מחנך המאפשר דיון פלורליסטי בין התלמידים, וכמשקיף מהצד. ורטה לצורך הדיון הוא ארה"ב בסכסוך הישראלי - פלשתיני. ברור שאם ארה"ב תנקוט עמדה לטובת צד אחד אינה יכולה לשמש עוד כמתווך ניטרלי. מאידך ורטה מעמדו כמורה המאפשר דיון חופשי יאויין ברגע שיביע עמדה נחרצת, כפי שהביע כלפי צה"ל. שבר את הכלים שומה על ורטה להפנים כי מורה כלפי תלמידו זה הרבה מעבר לאדם שניצב בפניו ומעביר שיעור פרונטלי, שתוכנו מתפוגג לאחר השיעור. מורה זו דמות שמלווה את התלמיד שנים הרבה אח"כ. אודה ולא אבוש כי גם בגילי המופלג אני עדיין זוכר ומכבד חלק ממורי בית הספר היסודי ובתיכון. יש גם כאלה שאני מבכה על רשיון ההוראה שניתן להם בזמנו, אבל זה לדיון אחר. לא ראוי ולא רצוי שתלמידי ורטה גם אלה שמסכימים לדעותיו יזכרו אותו כמורה השמאלני לאזרחות, ככזה. ורטה נראה ונשמע כאדם אינטליגנטי. אחד שיכול להעביר שיעור באזרחות למופת ויישאר חקוק בלב התלמידים לתמיד. למה לורטה שייזכר אחרת. ברגע שורטה הביע עמדה, הוא הקפיץ ממקומה את התלמידה סבח. שכמובן על מידת האי הניטרליות שלה אין ויכוח. העלמה סבח לא הייתה מתלוננת לאיש אם הדברים שנאמרו על-ידי ורטה היו נאמרים בידי אחד מחבריה התלמידים. העלמה סבח גם לא הייתה מרימה קול צעקה אם דברי המורה ורטה היו נעימים לאוזניה ותואמים את השקפת עולמה. ברגע שדברי ורטה הלא ניטרליים הוצאו לחלל האוויר קמה הצעקה. המתווך, האב, המחנך שבר את הכלים. וזו כבר דרמה. נוגעת ללב מידת ההזדהות של חלק מהתלמידים עם ורטה ורצונם שלא יושעה. ברי, כי הדבר נובע לאו-דווקא מעמדות פוליטיות זהות אלא מההערכה שיש לחברה הצעירים הללו למורם האהוד. כלומר חלקם או ייתכן שרובם שחולקים על עמדותיו ואמירותו על צה"ל ידעו לעשות את האבחנה בין דעות המורה לכישוריו כמורה. הפגנת התלמידים בעד ורטה הייתה רגע נשגב של הבנה מהו חופש ביטוי. ויתכן שהפגנה זו הינה בגדר הפנמה של תלמידי ורטה את משנתו של מורם בעניין חופש הביטוי. אולם, על ורטה ועל המורים של ילדינו להפנים כי חובתם בלימודים בכלל ובשיעורי אזרחות בפרט להיות מעל התלמידים ולהפגין ניטרליות ולו רק למראית עין. על המורה לאפשר דיאלוג שבו משתתפים התלמידים ומתווכים בינם לבין עצמם, במעין כוחות שווים. הבעת עמדה בוויכוח בכיתה בסוגיות רגישות כמו צה"ל, שטחים, פינוי ישובים ועמדות פוליטיות מרכזיות, על-ידי מורה, מטה את המטוטלת לכיוון אחד ומאיינת דיון אמיתי ואיכותי, הנטול יראת המורה מצד תלמידים. טוב שורטה נשאר במערכת, מדובר במורה איכותי אבל שומה עליו לזכור שהוא מורה מדריך ולא בר פלוגתא.
|
|
הכותב בעל משרד עו"ד העוסק בדיני משפחה.
|
|
תאריך:
|
02/02/2014
|
|
|
עודכן:
|
03/02/2014
|
|
ראובן דינור
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ישראל בר-ניר
|
4/02/14 04:34
|
|
"טרם אדרש לטענות הצדדים בעניין זה, אדגיש כי הליקויים הנוגעים לגודל חדר הממ"ד, מהווים אי-התאמה אשר נסתרת מעיני אדם רגיל שאינו בקיא בתקנות התכנון והבניה, הם דורשים מומחיות ולכן, לא ניתן היה לצפות מהתובעים כי יגלו את דבר אי-ההתאמה טרם ביקר מומחה בדירתם" (השופט: אבישי רובס).
|
|
|
ספיר סבח, תלמידת תיכון בכיתה י"ב, בבית ספר בטבעון גילתה אזרחות למופת. היא שמעה כיצד המורה שלה לאזרחות, אדם ורטה, מתנהל בכיתה באופן קלוקל ומתאר את צבא המדינה, אותו צבא שמגן על חיי כולנו, כולל על חיי אותו מורה שסרח, כצבא לא מוסרי עם כל המשמעויות האזרחיות והפוליטיות הנובעות מהגדרה זו. האם אותו מורה מצפה שתלמידיו יתגייסו כעבור זמן קצר לאותו צבא בלתי מוסרי? או שמא מטרת דבריו הייתה שהם אכן יסרבו להתגייס לאותו צבא שהוא מתארו כבלתי מוסרי?
|
|
|
לא יפה, אחינועם ניני. לא יפה בכלל לערבב משהו טהור כמו מוזיקה, זך ונקי כל כך, יחד עם פוליטיקה. והדברים נכתבים מעומק הלב, מפני שאני מכיר את אחינועם ניני. ייצגתי אותה, בעבר, במסגרת עבודתי השוטפת כעורך-דין ואני יודע באיזו נשמה גדולה, מעניקה, רחבה ועצומה התברכה היא. כן, כן. מלבד הקול הנדיר, מטריף החושים ומרעיד צלילי האוזן שחנן אותה אלוקים בו, התברכה אחינועם ניני בברכה שלא רבים התברכו בה - בברכת הנתינה ולא סתם נתינה, אלא בברכת הנתינה המוחלטת. ודווקא - דווקא בגלל זה כועס אני עליה. אסור, לטעמי, בתכלית האיסור - גם בשם הטוב הגדוש והמוחלט - לפסול אחרים ואפילו שהם עשו, גם לטעמי שלי, מעשים בלתי ראויים שטוב להם שלא היו נעשים, על ידם, מלכתחילה.
|
|
|
הנסיעה המתוגברת של הח"כים לאושוויץ, בשבוע שעבר (סוף ינואר 2014), מעוררת יותר מתמיהה. מדוע מארגנים משלחת של 54 ח"כים (כמעט חצי פרלמנט) ובתוכם 4 שרים מנציחה דווקא את השנה ה-69 לסיום מלחמת העולם השנייה ולא מחכים לשנה ה-70, לתאריך עגול וסמלי יותר? התשובה היא פשוטה: הלחץ הפוליטי על ישראל להכיר במדינה פלשתינית בגבולות 1967, ולכן כדי לעצור את הלחץ הזה ולהציג לפני העולם שוב את ה"יהודי המסכן", הרי שאין מנוס מלהקדים את ה"חגיגות" לסיום המלחמה העולמית השנייה לתאריך פחות עגול והעיקר לחזור לתפקיד ה"קורבן". ברור לכל כי היהודים האומללים היו הקורבן אבל האומנם גם הציונים והמדינה, שאותה הולידו אח"כ, שייכים לעניין ה"קרבנות"?...
|
|
|
יש מקרים בהם עו"ד מנוע מלקבל על עצמו ייצוג של לקוח. בסוגיה זאת דן חוק לשכת עורכי-הדין. החוק קובע, שכאשר יש לעורך-דין יסוד סביר להניח ששופט יפסול עצמו בגלל שיש לו עניין אישי ממשי בעורך-דין, אסור לעורך-דין לקחת על עצמו את הייצוג.
|
|
|
|