|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מי ישלם על הנזקים במחלף דרור

חברת אמי מתום שנבחרה לפיקוח ובקרה בהקמת פרויקט מחלף דרור, כשלה בתפקידה: המחלף שהוקם בהשקעה של 320 מיליון ש"ח ניזוק כבר בגשם הראשון באופן שהיה עלול לסכן חיי אדם מנהל אמי מתום, מיכה לאונוב, שכשל בתפקידו, מסרב להגיב הנהלת משרד התחבורה טרם הסיקה נגדו את המסקנות החברה שכשלה ממשיכה בתפקידי הבקרה והפיקוח כאילו כלום, בעוד השר ישראל כ"ץ ממשיך לגזור סרטים...
16/03/2014  |   יואב יצחק   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
השר כ"ץ. חגיגה מוקדמת [צילום: ששון תירם]

מחלף דרור ייפתח עד אפריל 2014
עידן יוסף
בצומת בית חלקיה יוקם רמזור בתוך חצי שנה, במקום מעבר להולכי-רגל * שינויים גם בצומת בילינסון
לרשימה המלאה

ממשלת ישראל משקיעה עשרות מיליארדים בתכנון, בפיתוח ובהקמת פרויקטים בתחום התשתיות. משרד התחבורה הוא אחד הגורמים הגדולים המזרימים מדי שנה מיליארדים של שקלים להקמת כבישים, מחלפים וגשרים ברחבי הארץ. דא-עקא, הנהלת משרד התחבורה אינה עושה את כל הדרוש כדי לכפות ו/או לוודא ביצוע מדוקדק של הפרויקטים ולהסיק מסקנות, גם כאשר מתחוור כי פרויקטים גדולים בוצעו תוך ליקויים ומחדלים העלולים לסכן חיי אדם.

אחד מהם, שבו נעסוק להלן, הוא פרויקט מחלף דרור. מתברר, כי גם לאחר שהשר ישראל כ"ץ ואנשי משרדו נוכחו כי התגלו ליקויים חמורים, שנבעו מרשלנות וממחדלים חמורים שעלולים היו לסכן חיי אדם, הם טרם עשו את שנדרש מהם: להוציא מהפרויקט את מי שכשל בתפקידו.

בדצמבר 2013 נחנך מחלף דרור. הנהלת משרד התחבורה ובראשה כבוד השר ישראל כ"ץ התכבדה בגזירת הסרט. אלא שהחגיגה הייתה קצרת-מועד. שכן, עם הופעת הגשם ימים ספורים לאחר מכן, קרסו חלקים בפרויקט. העיכוב בפתיחת המחלף גורם נזק עצום למשק הנאמד בעשרות מיליוני ש"ח לפחות לשנה.

אצבע מאשימה הופנתה, מטבע הדברים, אל החברה הקבלנית המבצעת - רמט, וכן אל חברת אמי מתום בראשה עומד מיכה לאונוב, שמונתה על-ידי החברה הממשלתית נתיבי ישראל (לשעבר מע"ץ) לבצע פיקוח ובקרה וללוות את הקמת הפרויקט. אצבע מאשימה הופנתה גם אל השר כ"ץ ואנשי משרדו, שאמורים לעמוד על המשמר. מאז חלפו כשלושה חודשים אך מסקנות אין. למרבה הפרדוקס, אמי מתום ומנהלה מיכה לאונוב נותרו בתפקידם: פיקוח ובקרה של הפרויקט. תביעות כספיות טרם הוגשו נגד הגורמים שכשלו, ובהם אמי מתום ורמט.

ח"כ רוזנטל מזהיר מהרוגים
רוזנטל. דורש הסברים [צילום: פלאש 90]

קריסת חלקים מהמחלף והחשש לסיכון חיי אדם הקפיצו רבים וטובים, ובהם חברי הכנסת מיקי רוזנטל ובועז טופורובסקי. שניהם דרשו למצות את הדין עם האחראים לכשלים.

בדיון שהתקיים ביום 07.01.14 בוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשה עומד חבר הכנסת אמנון כהן, התבטאו המשתתפים בחריפות נגד חברת רמט, חברת נתיבי ישראל, ונגד חברת אמי מתום. מיכה לאונוב שזומן ונכח בדיון, נמנע מהתבטאות באותו מעמד, מן הסתם מחשש שיותקף קשות.

חבר הכנסת רוזנטל הזהיר מפני אסון ודרש מענה לשאלה: מי יכסה את הנזקים וכיצד פועל משרד התחבורה כדי למנוע נפגעים. להלן דבריו בנושא (ציטוט):


  • מחלף דרור, שהושקעו בו 320 מיליון שקלים בצומת הנתיבים כביש 4 ו-553, היה אמור להיפתח במחצית חודש דצמבר. ואז הופיע הגשם ושטף חלק מהמחלף ונוצרה בו שקערורית עצומה. אנחנו צריכים לברך את הגשם, כי אם לא הגשם, יכול להיות...
    [...]
    מי יממן עכשיו את הנזק שנגרם? הרי לפי הדוח שלכם התכנון היה לקוי, הדחיסות של הקרקע לא הייתה בסדר, הסחף לא נגרם בזמן, אבל אני מבקש לדעת. הרי השר בעצמו, הוא שר שעושה הרבה מאוד, צריך גם לברך אותו, והוא באמת עושה הרבה מאוד – כבר גזר את הסרט והמחלף היה אמור להיפתח כמה ימים אחר כך. אמרו שזה רק עניינים של גינון. הרי לא היה צריך לעשות איזה פעולות הנדסיות מורכבות, נוספות. המחלף היה אמור להיפתח תוך כמה ימים. ואני שואל שוב: איך זה יכול להיות שאתם נתתם אישור לפתיחת מחלף בלי שידעתם את מצבו האמיתי, והאם זה לא מעיד על מחלפים נוספים שפתאום יפלו לנו במהלך נסיעה של מישהו, ועשרות אנשים יהרגו, כי הרי הקבלנים הם אותם קבלנים, ומערכת הפיקוח, בעיקר – היא אותה מערכת פיקוח.
    [...]
    אני רוצה לשאול האם, במידה ויימצא שהקבלן היה רשלני, פעל באופן רשלני – האם ייגבה ממנו הסכום, שאני מבין שצריך חלק מהמחלף לבנות מחדש, לפי הבדיקות שלי, בעלות של עשרות מיליונים, שלא לדבר על זה שהדבר הזה ייקח חודשים אם לא שנה.
    [...]
    אדוני היושב-ראש, אני אומר לך, אני מוטרד מקריסת המחלף, כי מדובר בתושבים שעכשיו נתקעים בעוד שנה. עשרות אלפי שעות עבודה, נזק של מיליארדים למשק. זו המשמעות האמיתית. אבל אנחנו לא מחפשים אשמים. אנחנו רוצים הפקת לקחים. אנחנו רוצים להבין שלמשרד התחבורה ולנתיבי ישראל יש מנגנון אכיפה אפקטיבי, ואני חושב שהם לא יכולים לבדוק את עצמם בעניין הזה. אני ממליץ שמבקר המדינה יבדוק את התהליכים של קבלת ההחלטות ובעיקר הבקרה של הגופים הללו, כי אחרת אנחנו נשב פה בפני אימהות שכולות ואלמנות, ולא יהיו לנו תשובות.


חבר הכנסת בועז טופורובסקי: מי שילם ומה שילם?

חבר הכנסת טופורובסקי צידד בדבריו של ח"כ רוזנטל והוסיף כדלהלן (ציטוט):

  • אני אגיד בקצרה, כי חבר הכנסת רוזנטל די תמצת את זה. אני חייב להדגיש משהו שחבר הכנסת אמר בדרך אגב. קודם כל צריך לזכור שמשרד התחבורה בונה המון כבישים בשטח.
    [...]
    זה משהו שמשפר את מדינת ישראל ונכון להיום לא היו מקרים כאלה כמו מחלף דרור, ולכן אני רוצה להאמין שזה מקרה חד-פעמי. אבל אני מחזק את זה – איך אנחנו מוודאים שזה מקרה חד-פעמי? מה הפקת הלקחים שנעשתה? מי שילם ומה שילם? מי שקיבל את העונש – מה העונש שהוא קיבל, ואיך אנחנו מוודאים שבכל הבנייה המסיבית שיש, דבר כזה לא יחזור על עצמו?

דוח ביניים: הליקויים מסוכנים

דוח ביניים שנערך על-ידי ועדת בדיקה שהוקמה מיד לאחר האירוע על-ידי הנהלת משרד התחבורה, קבע כי הכשל נבע משילוב של טעויות בביצוע ובבקרת האיכות בשטח, בעיקר בתחומי הניקוז, ההגנה נגד ארוזיה ועבודות העפר. נקבע עוד, כי למרות טענות נתיבי ישראל על-כך שהגשם גרם לנזקים, נראה כי הגשמים זירזו קריסה שהייתה עלולה להיגרם בכל מקרה ואף לסכן חיי אדם.

למרות הממצאים של דוח הביניים, טרם הוסקו כאמור המסקנות המתבקשות. חברת אמי מתום והעומד בראשה מיכה לאונוב ממשיכים בתפקידים: פיקוח ובקרה בפרויקט מחלף דרור. כאמור, כאילו כלום לא אירע.


  • מיכה לאונוב נמנע ממתן תגובה עניינית. בתגובה לשאלות שהוצאו בפניו הוא מסר: "אין אנו נוהגים לענות לפניות עיתונאים בנושא פרויקטים. נא לפנות לדובר חברת נתיבי ישראל בע"מ";

  • הנהלת משרד התחבורה בפניה הצגנו שאלות מסרה בתגובה: "כל הליקויים שהתגלו בפרויקט מחלף דרור נמצאים כיום בהליך תיקון. נושא הפיקוח והבקרה על הפרויקט נמצא כיום בבחינה במשרד התחבורה".

תאריך:  16/03/2014   |   עודכן:  17/03/2014
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי ישלם על הנזקים במחלף דרור
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אני רק שאלה
16/03/14 13:03
2
אתי שמואל
16/03/14 13:52
3
מימד1
16/03/14 13:58
 
מיכל מירושלים
16/03/14 14:23
 
שמעון א
21/03/14 05:08
4
אזרח פשוט
16/03/14 14:02
5
ספוילר
16/03/14 14:10
 
תשובה
16/03/14 17:19
6
לא לומדים כלום
16/03/14 14:16
7
זאב12345
16/03/14 14:36
8
עידןסובול
16/03/14 14:43
9
אחדשעוקב
16/03/14 14:57
10
ש. קיסרי
16/03/14 18:01
11
דנה 111
16/03/14 18:10
12
זאב לוי
16/03/14 18:16
13
קללת כלכלה נכונה
16/03/14 18:53
14
מודאג
16/03/14 22:05
15
אויי וואי
17/03/14 03:15
16
בר דרור דוד
17/03/14 05:48
17
מהנדס
17/03/14 06:03
18
פועה
17/03/14 08:10
 
הדג המסריח .אשם
17/03/14 10:12
 
פועה
17/03/14 19:45
19
ז'אן
17/03/14 12:03
20
אבי.ש.
18/03/14 15:32
21
טיזיו
21/03/14 12:35
22
yov
26/03/14 22:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
מידע מוכמן שהובא ל-News1 מגלה: יאיר סהר שכיהן כנשיא בורסת היהלומים השתמש במשך תקופה ארוכה בבנק הבלתי חוקי שפעל במתחם הבורסה לשם המרת כספים וצ'קים לאחר שנבחר לנשיא בורסת היהלומים הפסיק את פעילותו דרך בנק זה גורם המשמש מודיע חשף בפני חוקרי המשטרה מידע העלול עתה לסבך את יאיר סהר בחשד למעורבות בפלילים
15/03/2014  |  יואב יצחק  |   תחקירים
השופטת: יפעת מישורי, בית משפט השלום בעפולה
11/03/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: גיל דניאל, סגן נשיא בית המשפט באשדוד
04/03/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: הרשמת הבכירה עפרה גיא, בית משפט השלום באשדוד
25/02/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: מורן מרגלית, בית משפט השלום בקריית שמונה
18/02/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il