|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

המלצות מעשיות לנשים בגיל המעבר

14/02/2005  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מכתב לפקד אסף רביד
  דאודורנט וסרטן השד
  ניסוי קליני בטיפול במחלת הסרטן
  המתכונת ליישום הרפורמה בשוק ההון
  אבחון הלבקנים בארץ לקוי

לאור הבלבול שזרע מחקר ה-WHI עם פרסום ממצאיו ביולי 2002, התכנסו 21 מומחים, חברי הקולג' האמריקני למיילדות וגיניקולוגיה ובמשך שנתיים בחנו את כל המחקרים בנושא טיפול הורמונלי חליפי שפורסמו לפני מחקר ה-WHI ולאחריו.

הרופאים פיתחו קווים מנחים לשימוש נכון בהורמונים חליפיים, המתבססים על מחקרים עדכניים והשיבו לשאלות נפוצות ששואלות נשים בהגיען לגיל המעבר.

אני מבולבלת. בהסתמך על ממצאי מחקר ה-WHI
האם לנשים בגיל המעבר אסור לקחת הורמונים?

לנשים מותר לקחת הורמונים. חשוב לזכור שמחקר ה-WHI עוצב במטרה לבחון האם טיפול הורמונלי חליפי יכול למנוע מחלות לב וכלי דם, אוסטיאופורוזיס וכדומה, ולא האם טיפול הורמונלי חליפי מקל על תסמיני גיל המעבר. המחקר לימד שכאשר נשים שוקלות ליטול טיפול הורמונלי להקלת תסמיני גיל המעבר, עליהן להתייעץ עם הרופא המטפל שלהן כדי לבחון את התועלת לעומת הסיכון.

כיצד שוקלים את הסיכונים?

במחקר ה-WHI רמת הסיכון לחלות בסרטן שד היה קטן ביותר - פחות מעשירית אחוז בשנה. כלומר 8 נשים מתוך 10,000 נשים לכל שנת טיפול מצויות בסיכון לחלות בסרטן שד בעקבות נטילת הורמונים חליפיים. על-פי המחקר ככל שאישה נוטלת הורמונים חליפיים למשך זמן רב יותר כך גוברים סיכוייה לחלות בסרטן השד. בידיה של האישה להחליט האם היא מעוניינת לקחת את הסיכון הקל לסרטן ולהקל על התסמינים מהם היא סובלת.

האם הסיכון ללקות בסרטן שד מתייחס גם לסוגים
אחרים של טיפולים הורמונליים כמו מדבקות למשל?

הנשים שהשתתפו במחקר ה-WHI נטלו תכשיר המוכר בארץ בשם פרמריל. אין זה אפשרי לקבוע האם תכשירים אחרים נושאים את אותם סיכונים, עד שיבוצעו מחקרים נוספים.

האם זה בטוח ליטול הורמונים לטיפול בגלי חום והזעות לילה?

אם את סובלת מגלי חום, הזעות לילה והפרעות בשינה, טיפול הורמונלי חליפי הוא הטיפול האפקטיבי ביותר עבורך. למעשה, אינספור מחקרים הצביעו על-כך שאין טיפול טוב יותר להקלה על גלי חום חמורים מלבד הורמונים חליפיים. אם אינך סובלת מהיסטוריה רפואית משפחתית של קרישיות יתר, מחלות לב וכלי דם וסרטן שד, פני לרופא שלך והתייעצי איתו בדבר נטילת הורמונים חליפיים.

מומלץ שתשתמשי בהורמונים חליפיים במינון הנמוך ביותר האפקטיבי עבורך, לזמן קצר. בצעי הערכה מחודשת של הצורך בנטילת הורמונים, לאור מצבך הפיזי, עם הרופא שלך אחת לשנה.

האם טיפול הורמונלי יכול לשפר את חיי המין שלי?

אם התלונה המרכזית שלך היא כאבים בעת קיום יחסי מין כתוצאה מיובש וגינלי, התשובה היא כן. דופן הנרתיק נעשה דק יותר, כתוצאה מהירידה בהפרשת הורמון האסטרוגן, ובלוטות הריר שבו מתנוונות. עקב כך, פוחתת או נעלמת הפרשת המסככים הטבעיים בנרתיק. תכשירים המכילים אסטרוגן במינון נמוך, בהן טבליות לטיפול מקומי או כדורים מקלים על היובש ומשפרים את הסיכוך הטבעי.

לגבי גורמים אחרים כמו: ירידה בחשק המיני מסיבות נפשיות, או כתוצאה מהשפעת תסמינים אחרים של גיל המעבר על איכות חייה של האישה, שינויים פיזיים וירידה בהפרשת טסטוסטרון (נשים מפרישות כמויות קטנות של הורמון "גברי" זה).

נמצא כי בשלב זה ישנם מחקרים ספורים מכדי לקבוע האם שימוש באסטרוגן או אנדרוגן (טסטוסטרון סינטטי) אכן משפרים את החשק המיני של נשים בגיל המעבר. נמצא כי טסטוסטרון עלול לגרום לעלייה בשומני הדם ולעלות את הסיכון לתחלואת לב.

האם זה נכון שנשים שנוטלות טיפול הורמונלי עולות במשקל?

לא. כוח המשימה לא מצא הוכחות שטיפול הורמונלי גורם לעלייה במשקל. העלייה במשקל המתרחשת בתקופה זו בחיי האישה מיוחסת לגיל ולא לגיל המעבר או לנטילת הורמונים. ככל שמתבגרים חילוף החומרים פוחת, וכאשר משלבים עובדה זו עם פעילות גופנית פחותה התוצאה היא עלייה במשקל.

אני חולה בסוכרת מבוגרים, האם טיפול הורמונלי
יפריע לי לאזן את רמות הסוכר בדם?

לא. למעשה כוח המשימה מצא שנשים המשתמשות בטיפול הורמונלי מצויות בסיכון פחות ללקות בסוכרת סוג 2, מנשים שאינן נוטלות הורמונים.

האם טיפול הורמונלי מגביר את הסיכון לפתח סרטן השחלות?

כוח המשימה מצא שטיפול הורמונלי לא מעלה את הסיכון.

מאחר ומחקר ה-WHI מצא שטיפול הורמונלי מפחית הסיכון ללקות בסרטן המעי, האם כדאי שאקח טיפול הורמונלי למניעת סרטן המעי?

כוח המשימה לא ממליץ לעשות זאת, למרות שכמה מחקרים מצביעים על ירידה בסיכון לסרטן המעי.

מה לגבי נטילת הורמונים לטיפול באי שליטה במתן שתן?

אין שום הוכחה מחקרית שטיפול באסטרוגן מסייע לטיפול בבעיה זו.

האם טיפול הורמונלי מסייע לטיפול בדיכאון?

רוב הנשים אינן מפתחות דיכאון במהלך המנופאוזה, למרות שישנם מחקרים המראים שנשים בתקופה זו נוטות יותר לתסמינים של דיכאון. לפני שמתחילים טיפול נגד דיכאון, יש לעבור בדיקה כללית ותפקודי בלוטת מגן, שהפרעה בתפקודה ניכרת בתסמינים דמויי דיכאון.

ישנם מחקרים שמראים שלאסטרוגנים יש השפעה אנטי-דיכאונית, אולם תרופות כמו: פרוזק, פקסיל או אפקסור, יעילות יותר כאנטי-דכאוניות, ויש להן השפעה מקלה על גלי החום. טיפול הורמונלי מגביר את ההשפעה של התרופות האנטי-דכאוניות.

אני מצויה בסיכון גבוה לאוסטאופורוזיס,
האם אני יכולה להמשיך ליטול טיפול הורמונלי?

את יכולה להמשיך לעבור טיפול הורמונלי, אם זה נעשה במטרה להקל על תסמיני גיל המעבר. אבל אם את לוקחת טיפול הורמונלי למניעת אוסטאופורוזיס תשקלי להפסיקו, משום שיש תרופות אחרות שיכולות למנוע אוסטאופורוזיס ושברים. כדי להגן על עצמותיהן מומלץ לנשים בתקופה הקודמת לגיל המעבר ובמהלכו ליטול 1,200 - 1,500 מ"ג סידן ביום, מולטי ויטמין המכיל ויטמין D ועיסוק שגרתי בפעילות ספורטיבית.

אם אני נוטלת טיפול הורמונלי רק
כדי למנוע מחלות לב, עלי להפסיק?

כן. מחקר ה-WHI לא מצא שטיפול הורמונלי יעיל למניעת מחלות לב. שינויים באורח חיים, לעומת זאת, יסייעו למנוע מחלות לב, בעיקר ביצוע פעילות גופנית, הפסקת עישון, הקפדה על תזונה בריאה וירידה במשקל במידת הצורך. אצל נשים המצויות בסיכון גבוה לפתח מחלות לב יש לשקול נטילת סטטינים לטיפול ברמות כולסטרול גבוהות ותרופות לטיפול ביתר לחץ דם, כמובן בהתייעצות עם הרופא שלך.

האם טיפול הורמונלי מונע אלצהיימר
וסוגים אחרים של מחלות דמנטיות?

לא נמצאו עדויות שטיפול הורמונלי מונע ירידה בתפקוד הקוגנטיבי בנשים מבוגרות או משפר פעילות קוגנטיבית בקרב נשים שפיתחו כבר תסמיני אלצהיימר, או מחלות דומות אחרות.

האם ההיסטוריה הרפואית המשפחתית
מהווה גורם בהחלטה ליטול טיפול הורמונלי?

מאחר ולמצבים כרוניים רבים כמו: מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים יש רקע תורשתי, חיוני שאת והרופא שלך תשקללו גם את ההיסטוריה המשפחתית בהחלטה האם ליטול הורמונים. אם יש לך היסטוריה משפחתית של סרטן שד, מחלות לב וקרישיות יתר של הדם עליך להביאה בחשבון לפני שאת מקבלת החלטה ליטול הורמונים חליפיים.

לעומת זאת, אם יש לך היסטוריה משפחתית של אוסטאופורוזיס, סרטן המעי הגס ותסמינים חמורים של גיל המעבר, טיפול הורמונלי חליפי יספק לך מלבד הקלת התסמינים הגנה מפני המחלות הללו.

מה לגבי טיפולים אלטרנטיביים?

בימים אלו מתנהלים מחקרים רבים שמטרתם לבדוק יעילות טיפולים אלטרנטיביים להקלת תסמיני גיל המעבר. תוצאות מחקרים אלו צפויות לספק מידע על יעילותם ובטיחותם של הטיפולים הלא-הורמונליים, אך הן צפויות להתפרסם רק בעוד מספר שנים.

להלן סיכום של הידע הקיים לגבי הטיפולים
האלטרנטיביים השכיחים לטיפול בתסמיני גיל המעבר:

מאכלים, משקאות ותוספי מזון המכילים סויה. פולי הסויה מורכבים משני מרכיבים עיקריים: חלבון סויה ואיזופלאבונים, שהם כימיקלים צמחיים בעלי מאפיינים דומים לאסטרוגן.

המחשבה היא שהאיזופלאבונים אחראים על הקלת תסמיני גיל המעבר, אך יעילותם של מאכלי סויה ותוספי מזון המכילים סויה אינה ברורה.

קיימים מחקרים ספורים המדגימים הפחתה של עד 45% בגלי החום על-ידי תוספי סויה, אך מחקרים נוספים לא הראו שיעילותם גדולה מזו של טיפול פלצבו (טיפול אינבו).

חלבון סויה במזון מפחית את רמות הכולסטרול בדם, אך, מחקרים מראים שתוספי הסויה שמכילים איזופלאבונים בלבד אינם יעילים בהפחתת הכולסטרול.

גם ההשפעה של סויה על מסת העצם אינה ברורה. תוצאות מחקרים בתחום אינן עקביות, ולכן בשלב זה אין המלצה לנטילת סויה לצורך מניעת הידרדרות עצם. באשר לבטיחות נטילת סויה, נדרשות עדויות מחקריות נוספות על-מנת לקבוע האם האסטרוגנים הצמחיים שמכיל הסויה בטוחים יותר לשימוש מאשר הטיפול ההורמונלי.

מחקרים עדכניים מדגימים שנטילת תוספי מזון המכילים סויה או פיטואסטרוגנים למשך 5 שנים ומעלה, מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם, בדומה להשפעה שיש לנטילת אסטרוגן ללא פרוגסטרון בנשים עם רחם.

הקוהוש השחור - צמח זה שימש לטיפול בבעיות פוריותל של נשים במשך דורות, למרות שכלל לא ברור באיזה אופן, אם בכלל, הוא משפיע.

במהלך 40 השנים האחרונות נעשה שימוש נרחב בקוהוש שחור בגרמניה, לצורך טיפול בגלי חום, דיכאון והפרעות שינה האופיינים לתקופת המעבר.

עם זאת, מעולם לא נערכו מחקרים גדולים, מבוקרים לבחינת השימוש בקוהוש השחור, ולכן אין המלצה מגובשת לגבי המינונים של הטיפול או לגבי יעילותו. ככל הנראה אין לקוהוש השחור השפעה מיטיבה על צפיפות העצם או תפקוד הלב. ישנם חוקרים הממליצים להגביל את השימוש בקוהוש השחור ל-6 חודשים.

פרוגסטרון, טסטוסטרון והורמונים "טבעיים" נוספים לשימוש חיצוני. תכשירים אלו נמכרים בחנויות טבע ובאינטרנט כתחליפים לטיפול הורמונלי. בשלב זה לא בוצע אף מחקר מסודר לבחינת היעילות או הבטיחות של תכשירים אלו.

חלק ממשחות הפרוגסטרון "הטבעיות" מכילות חומרים שגוף האדם אינו יכול להשתמש בהם כפרוגסטרון ולחלק מהתכשירים מחדרירים תוספת של פרוגסטרון חיצוני.

בנוסף, אין דרך לדעת מה כמות הפרוגסטרון הזמין לגוף בשימוש במשחות אלה. אין כל עדות שמשחות פרוגסטוגניות יכולות למנוע צמיחת יתר של רירית הרחם, או להפחית סיכון לסרטן רירית הרחם. קיים אף פחות מידע על בטיחות ויעילות השימוש במשחות טסטוסטרון, שנבדקו רק בגברים.

בשורה התחתונה: אין כיום כל עדות שלטיפולים האלטרנטיביים יש השפעה על גלי החום. אם את, בכל זאת מחליטה להשתמש באחד הטיפולים האלטרנטיבים, חשוב מאוד לדווח על-כך לרופא/ה המטפל/ת.

יש לזכור שגם אם טיפולים אלו מכונים "טבעיים", אין זה אומר שהם נטולי סיכונים ותופעות לוואי, ולכן יש להתייחס לשימוש בטיפולים אלטרנטיביים כמו לשימוש בכל תרופה אחרת.

בבואך להתייעץ עם רופא הנשים שלך, דעי שעליך לעדכן אותו מהם הטיפולים הטבעיים שאת נוטלת, משום שחלקם עלולים לסכן אותך אם את נוטלת אותם בשילוב עם תרופות אחרות.

האם אישה מדי צעירה או מדי מבוגרת לטיפול הורמונלי?

האינדיקציה העיקרית לטיפול הורמונלי היא תסמיני גיל המעבר. כל עוד את סובלת מתסמינים אלה יש מקום לדון בנטילת טיפול הורמונלי, עם הרופא/ה המטפל/ת. אין הגבלת גיל לטיפול הורמונלי.

מה עלי לעשות אם אני מעוניינת להפסיק ליטול טיפול הורמונלי?

עליך להתייעץ עם הרופא שלך ולשקול אם להפסיק את הטיפול באופן הדרגתי, משום שחלק מהנשים שמפסיקות ליטול הורמונים בבת אחת סובלות מדימום כבד במשך כמה ימים, וחוזרות לסבול מגלי חום ותסמינים אחרים.

ממחקר שבוצע נראה, כי אחת מארבע נשים שהפסיקו ליטול הורמונים לאור פרסום מחקר ה-WHI חזרו לקחת הורמונים משום שתסמיני גיל המעבר שבו להטריד אותם.

לסיכום:

כמו שאר ההחלטות הנוגעות לבריאותך, גם ההחלטה האם ליטול הורמונים חליפיים היא אישית שלך. רק את יכולה להחליט, תוך התייעצות עם הרופא המטפל שלך, האם היתרונות שבהקלה על תסמיני גיל המעבר מהם את סובלת עולים על הסיכון הקל שבטיפול בהורמונים חליפיים.

כדי לקבל החלטה, התחילי בבדיקה רפואית מקיפה. את רוצה ללמוד מהם הטיפולים העומדים לרשותך, כך שההחלטה שתקבלי תתבסס על שיקול דעת, שמקורו בידע שרכשת. אם בחרת ליטול טיפול הורמונלי מומלץ לבחור במינון הנמוך ביותר האפקטיבי, לזמן קצר.

מומלץ שתגיעי לבדיקת רופא אחת לשנה, כדי לדון עמו האם יש מקום להפסיק את הטיפול? והאם יש בידיו מידע חדש בתחום שעליך לדעת כדי לקבל החלטה מושכלת, האם להפסיק או להמשיך בטיפול.

כמו-כן, עלייך להקפיד על ביצוע בדיקות תקופתיות, הכוללות: ממוגרפיה שגרתית, בדיקה גניקולוגית, בדיקה על-קולית (אולטראסאונד) של האגן, משטח צוואר-הרחם, צפיפות עצם ובדיקות נוספות בהתאם לצורך.

_________________________
ההמלצות ניתנו על-ידי הקולג האמריקני למיילדות וגיניקולוגיה
כתובת האתר: www.acog.org

תאריך:  14/02/2005   |   עודכן:  14/02/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודה כי מאמר נאה כתבת על הצורך והדרכים לטפל בשחיתות הציבורית. ראויים הדברים ליועץ משפטי ונעים לדעת כי בראש המערכת המשפטית שלנו עומד עכשיו אדם בעל ראיה רחבה ונכונות מוצהרת להתמודד עם תחלואי (והתפוררות) החברה בישראל.
14/02/2005  |  פריד אברהם-פריצי  |   מאמרים
הרוב הדומם מדמם. המיעוט הצעקני עושה זאת שוב. נועץ שיניו וצפרניו בגוף הענק וצווח "גוואלט". ואילו ה"ענק" החברתי הישראלי מתנועע באי נוחות על מקומו, כלא מאמין, אך עדייין איננו קם מרבצו.
14/02/2005  |  רן שורר  |   מאמרים
באחרונה הופיע דיווח בעיתונות, לפיו מדינת ישראל הופכת ליותר ויותר מושחתת, וכי היא ירדה בדירוג העולמי ((CPI - Corruption Perception Index שמפרסם ארגון TI העולמי (International (Transparency, המדרג מדינות לפי רמת השחיתות של מדינות, מהמקום ה-18 למקום ה- 26, בתוך שנתיים.
13/02/2005  |  מנחם (מני) מזוז  |   מאמרים
אפשר להתווכח עד כלות או, חלילה, עד הישמע יריית אקדח מושתק-קול, אם מילים הורגות.
13/02/2005  |  אברהם שרון  |   מאמרים
עריקתו של יהושע מור יוסף אל משרד החוץ שבו הוא עתיד לדברר את ההינתקות לא ממש הפתיעה את מי שהכירו מקרוב.
13/02/2005  |  בעז העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il