|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

פרשת השבוע שמיני

בתום שבעת ימי המילואים

לכאורה משה כבר אמר כי בני אהרן מכובדים יותר ממנו ומאהרן, כי הם נִקְדְּשׁוּ לה' אלא שגדולי המפרשים, אינם מסתפקים בדברי משה. ושואלים מה חטאם של בני אהרן שימותו מיתה משונה זו, זה הכבוד שרחש להם הקב"ה?
20/03/2014  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
להאמין ולבטוח באמונה שבה נאמין [צילום: פלאש 90]


לַמִִּלּוּאִים

בְּתוֹם הַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי לְמִלּוּאִים
הִתְיַצְבּוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו מִשְׁתָּאִים
לְמַלֵּא חוֹבה שֶׁחָלָה עַל הַכְּלַל
וְזֶה אֻמַּץ בִּצְבָא יִשְׂרָאֵל כִּכְלָל

וּבְכַךְ גַּם נִתְקַדַּשׁ יוֹם הַשְׁמִינִי
וְשַׂם הָעָם מַנְהִיגוֹ כְּסַמַּן יְמָנִי
וְהָיָה גַּם רִאשׁוֹן בְּסִדְרֵי-עוֹלָם
וּמִתּוֹהוּ וָבוֹהוּ יָצַר עוֹלָם מֻשְׁלָם
וְעָשׂוּ מִלּוּאִים טוּבֵי הַמַּאֲמִינִים
קִיְמוּ צַו וְעֲדַין מֵהַתּוֹרָה נִזּוֹנִים
דַבְקוּ בָאֱמוּנָה לֹא זַנְחוּ מְאוּמָה
כִּי הֶשֵּם צִוַּם לָתֵת לָעָם תְּרוּמָה

בתום שבעת ימי המילואים

בתום שבעת ימי המלואים שנצטוו הכהנים אהרן ובניו, מנהיגי העם דאז, השומרים על משמרת ה' בקימם את אשר צום אלוהים, לשמור "משמרת ה' וְלֹא תמותו" (הויו בשוא) כִּי כֵן צֻוֵיתִי אמר ה'. והמשמעות היא: לשמור "משמרת ה' וָלֹא תמותו" (הויו בקמץ) ואהרן ובניו עשו: את כל הדברים אשר צוה ה' ביד משה (צו ח/לו), ישבו בפתח אהל מועד שבעה ימים בְּשָׁמְרַם את משמרת ה'.

אהרן ובניו לא סטו כהוא זה מן הצו האמור ולכן הם היו ראויים בעיני העם להנהיגו. לכן ביום השמיני למלואים, ביקש משה להציגם בפני העם כמנהיגי וגם כִנֵּס את זקני ישראל ואמר להם: אלה מנהיגיכם אהרן ובניו אשר מִנּוּיַם, נעשה על-פי הדבור, דהיינו על-יד הקב"ה ולא על דעתי לאמור: האחד אחי והאחרים בני אחי. הם גם לא מִנּוֹ את עצמם על דעתם. (ככונת רש"י).

באותו מעמד ציווה משה את אהרן ואת בניו להקריב קרבנות משלהם ולא משל אחרים, כדי שישמשו דוגמה ומופת לעם כֻּלּוֹ. ומשה אז אמר לאהרן קח לך עגל בן בקר לחטאת, וזה שנאמר קרבן חטאת, שיכפר בעדו ובעד העם, זה היה גם רֶמֶז לחטא עגל הזהב שעשהו אהרן באי רצון וּמְאֹנֶס. לפי רש"י אהרן היה בּוֹשׁ (מבויש) להציג עצמו כמנהיג העם, ומשה אמר לו אל תבוש כי לכך נבחרת.

אהרן נצטווה גם לומר לבני ישראל להקריב קרבנות בפני ה': שעיר עזים לחטאת ועגל וכבש בני שנה תמימים לעולה ושור ואיל לשלמים. המושג זקני ישראל אינו אלא הסנהדרין, שדאגו שהעם יקיים את חובותיו כלפי הקב"ה וכלפי האדם. ואכן הסנהדרין היו דנים את האדם לכף זכות או לכף חובה. אשר לציון היום השמיני למילואים (ט/א) כי יום זה היה חשוב לעם ישראל, כי הוא יום מיוחד הוא ראש חדש ניסן שזכה לעשר עטרות. ביום זה שרתה השכינה על המשכן שהושלמה בנייתו ביום זה שהוא ראש חדשים לעם ישראל בלבד. כי בחודש זה יצאו בני ישראל ממצרים והיו כעם בני חורין.

להאמין ולבטוח באמונה שבה נאמין

האמונה באלוהי ישראל, היא בחירה מרצון ולא כתוצאה מפיתוי והבטחת טובת הנאה, כפי שנוהגים המיסיונרים הנוצרים, או בכפיה כפי שהאיסלאם מצוה גוזר (המושג איסלאם או אִסְתִּסְלַאם משמעו התמסרות או אפילו כניעה) מכאן המסרב לקבל את דת האיסלאם דינו מות בחרב האיסלאם (سيف.الاسلام) בעוד אמונתו של עם ישראל בה' הוא מתוך רצון חפשי, לא בפיתוי ובהבטחות שוא או בכפיה.

אף על-פי כן אין להסתפק בקבלת התורה ולאמר זאת ראה וקדש, אלא זאת ראה ולמד כדי לדעת את דברי התורה לעומקם. הרי בלימוד ובתלמוד נתגבשה האמונה בעם ישראל בה' ובתורתו.

מכאן יש משמעות לנאמר: "הוֹאִיל משֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר" (דברים א, א-ה) לא תמיד הדברים כבתורה כפשוטם או כִּפְשָׁטָם, אנו דולים מעומקה של תורה, את ה"פנינים", כדלות מים מן הבאר וזה שנאמר על משה "בֵּאֵר" את התורה הזאת. זה מביא אותנו לפרשת בני אהרן נדב ואביהוא שנתמנו כהנים על-פי הדבור. אהרן עשה כדבר משה והקריב הקרבנות ביחד עם בניו ואז: וישא אהרן את ידו אל העם ויברכם וירד מעשות (קרבן) החטאת והעולה (קרבן העולה) (וקרבן) השלמים. (ט/כב) ובבוא ובצאת משה ואהרן מאהל: ויברכו את העם וירא כבוד ה' אל כל העם. (ט/כג) אומנם נאמר כי העם ראה את כבוד ה' אך לא כדמות, אלא מן כמעשה שעשה ואשר שמח את העם שנאמר: ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים וירא העם וַיָּרֹנּוּ ויפלו על פניהם (ט/כד) ההתרחשות של ירידת אש מן השמים ולא אש שהוכנסה למשכן, היא הדבר שחיזק את האמונה באלוהי ישראל, למרות שכבר ראה העם את אותותיו של הקב"ה. לכן תמיד נאמר: אחרי אותות ומופתים ויאמין העם בה' ובמשה עבדו. לכן דרוש חיזוק לאמונה מדי פעם כי היא לעיתים מתרופפת.

ספק בלב או חשש מפני כשלון

בעקבות האירוע הנורא שהתרחש בחנוכת המשכן, לאחר שירדה אש מלפני ה' וַתּאֹכַל על המזבח את העולה וגו'... מתעוררת שאלה מדוע חששו בני אהרן נדב ואביהו שמא לא תצא אש מלפני ה' ותאכל את קרבנם, האם פקפקו בכך?

מלשון הכתוב עולה, כי התגנב ספק ללבם של בני אהרן, פן לא תצא אש מאת ה' ותוכל את הקורבן? אם כך הדבר הרי זו חולשת דעת, מפני אפשרות שלא יתרחש אשר התרחש בקרבן העולה והחלבים.

אפשרות שניה מקורה בהרגשתם של בני אהרן עצמם, שמא הם לא ראויים דיים שהקב"ה יעתר לקרבנם ויוציא אש מלפניו שתאכל את קרבנם. כדי לרדת לעמקה של פרשה זו נצטט את הפסוק: ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אתם ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימותו לפני ה'. (י/ב) זה מביא אותנו אל הרגע שנשרפו בני אהרן חיים באש ה'. מייד ביקש משה לנחם את אחיו אהרן על מות בניו במיתה משונה זו. ובחר לומר לו: אחי אהרן בניך מכובדים אצל הקב"ה יותר ממני וממך: הוא אשר דִּבֵּר ה' (י/ג) וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לבני ישראל ב"ִּכְבוֹדִי" (שמות כט/מג) כאומר "בִּכְבוֹדַי", דהיינו אלה אנשים שאני הקב"ה מכבד אותם. רש"י מוסיף ואומר אל תִּקְרֵי בכבודי אלא בִּמְכֻבָּדַי.

והוסיף משה לנחם את אחיו אהרן באמרו לו: אהרן אחי יודע הייתי שיתקדש הבית בי או בך, עכשיו רואה אני שהם גדולים ממני וממך. אחרי שמשה אמר דברי ניחומים אלה לאחיו אהרן וידם אהרן, כלומר נאלם דום, מה עוד יש להוסיף.

ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אתם

לכאורה משה כבר אמר כי בני אהרן מכובדים יותר ממנו ומאהרן, כי הם נִקְדְּשׁוּ לה'. אלא שגדולי המפרשים, אינם מסתפקים בדברי משה. ושואלים מה חטאם של בני אהרן שימותו מיתה משונה זו, זה הכבוד שרחש להם הקב"ה?.

יש כפי הנראה חטא שהצדיק מיתה זו, כי אלוהים שופט צדק ומשפט שנאמר: "צֶדֶק וּמִשְׁפָּט מְכוֹן כִּסְאֶךָ חֶסֶד וֶאֱמֶת יְקַדְּמוּ פָנֶיךָ". (תהלים פט) ורבותנו נסו למצוא את התשובה מגוף הפסוק: אשר לא צוה (ה) אתם (י/א) אלא שהמשמעות איננה מפני: שאסר עליהם להכניס אש זרה למשכן ומה שלא נאסר מותר? קושיה שבתחום החוק האזרחי שלפיו: כל אשר לא נאסר במפורש הריהו מותר. ואם דבר לא נאסר הרי הענישה עליו איננה תואמת לכלל המשפטי שימיו כימות עולם: "אין עונשים אלא אם כן מזהירים תחילה".

מכאן המפרשים נוטים למצוא סיבה למות בני אהרן מן הכתוב בתורה עצמה שם נאמר: "יין ושכר אל תֶּשְׁתְּ אתה ובניך אתך בְּבֹאֲכֶם אל אהל מועד ולא תמותו, חקת עולם לדורותיכם. (ויקרא י ח).

רש"י אומר כי מתו כי הם היו בגילופין. לכן מן הנאמר נשמע כי היו בני אהרן בגילופין. כך למעשה קרה למשה, גמל טוב לעמו וזכה יחס של כפיות טובה ולטרוניה. גם אהרן שנודע כרודף שלום, ועושה טוב, מנת חלקו לא הייתה כמידת נאמנותו ומסירותו לעמו ולאלוהיו, לגביו נכון לומר צדיק ורע רשע וטוב לו. ואף על-פי כן נהגו מנהיגים אלה לדבוק בטוב ולחזק את האמונה בעם למען ייטב לו.

יֹשֶׁר וְנִקְיוֹן כַּפַּיִם מִצְוָה מִן הַשָּׁמִַים
עֲשֶׂה טוֹב וּשְׁלַח אוֹתוֹ עַל פְּנֵי הַמַּיִם
יִמְצָאֶנּוּ הַזָּקוּק לוֹ יַגִּיעַ עֲדָיו וְיִטְּלֶנּוּ
וְעוֹשֶׂה הַטּוֹב בִּרְבוֹת הַיָּמִים יִמְצָאֶנּוּ
בּרַם הָעוֹשֶׂה טוֹב לָרָשַׁע שֶׁיְּצַפֶּה לָרַע
כִּי לְעוֹלָם הָרָשַׁע לִגְמוֹל טוֹב לֹא יֵדַע
אֶלָּא שֶׁעֲשִׂיַּת טוֹבָה לַזֻּלַּת זוֹ חוֹבָה
אַף וְיִתָּכֵן שֶׁתִּזְכֶּה לְרָעָה תַּחַת טוֹבָה
יִתָּכֵן בְּכַךְ הָרָשַׁע יַעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה

תאריך:  20/03/2014   |   עודכן:  20/03/2014
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בתום שבעת ימי המילואים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דרור7
20/03/14 22:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הוא איש של עקרונות והוא מתנגד לטרור ולאלימות". ברגע הראשון נדמה היה שהנשיא שמעון פרס, נושא דברים לזיכרו של הד"ר מרטין לותר קינג, מנהיג השחורים בארה"ב, בהתקרב יום השנה להירצחו (4 באפריל 1968, מוטל לוריין בממפיס טנסי).
20/03/2014  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
בחודש יולי 2013 פרסם ארגון ה-OECD תוכנית פעולה לטיפול בשחיקת בסיס המס על-ידי ארגונים בינלאומיים והסטת הרווח למדינות בעלות שיעור מס נמוך (Base Erosion and Profit Shifting- BEPS). תוכנית ה- BEPS מחולקת לחמש קטגוריות וכוללת 15 המלצות אופרטיביות (Actions).
20/03/2014  |  KPMG סומך חייקין  |   מאמרים
סיפוחו של חצי האי קרים לרוסיה אינו יכול שלא ליצור אסוציאציה מצמררת עם סיפוחו של חבל הסודטים לגרמניה הנאצית. מה שעשה היטלר לצ'כיה - עושה עכשיו פוטין לאוקראינה. ואכן ניתן לראות בפוטין היטלר מודרני, שאינו בוחל לאמץ את דוקטרינת הכיבוש של הצורר הנאצי.
20/03/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כאשר קנאי מוסלמי קורא לחבריו לאהוב את ירושלים "כמו היהודים", הוא לא מתכוון לכיסופים ובנייה אלא לרצח ודם. ראו מה קרה בפעם הקודמת שנשמעה קריאה כזו
20/03/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
אני מנהל כבר כ-15 שנים מאבק אישי לקבל בגימלה שלי "תוספת כוננות" - תוספת אותה מקבלים למעלה מ-400 גימלאים ממקום העבודה שממנו אני מקבל גימלה. עיקריו של הסיפור כבר פורסמו בעבר בפורום זה. בקליפת אגוז, הוא החל בתביעה לביה"ד האזורי לעבודה בת"א בשנת 2001, עבר לערעור בבית הדין הארצי לעבודה בשנת 2003, משם הגיע לבית המשפט העליון בשנת 2011 ומשם חזר בשנת 2013 לבית הדין האזורי לעבודה בת"א.
20/03/2014  |  אהוד פינקלשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il