|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לוחמי האתמול

לזכרם של שרידי השואה שנפלו במלחמת העצמאות בלא שהשאירו אחריהם שריד
02/05/2014  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
גח"ל במחנה [צילום: באדיבות "מוזיאון בית הפלמ"ח]

במסגרת כתיבת הבוסר בשנות ה 50 של המאה העשרים, כתבתי כמה סיפורים קצרים, באנגלית, ביניהם סיפור שנקרא "לוחמי האתמול". Fighters for yesterday. זה סיפורו (כיומן) של מפקד יחידה אשר רוב אנשיה במלחמת העצמאות היו שרידי שואה. החומר האנושי של הלוחמים הוא מחוספס מאוד, לעתים הופעתם המרושלת ומוזרה, העור החיוור שלהם לא רגיל לשמש המזרח תיכונית,והופך את פניה לאדום לוהט. דמותם תפורה בחוטים גסים. הם "לא שייכים". אנשים שאין להם מה לאבד, זולת הזיכרון שלהם. ואת זה הם מוכנים לאבד ברצון. אין להם גם משפחה בארץ. אם ישנה, במקרים חריגים, אישה טרייה שאותה נשא החייל לפני בואו לארץ, או במחנה מעצר בקפריסין, זאת מלאה טענות על שבעלה לא הצליח לקפוץ הביתה מאז בואו, כאשר שונע ישר מן הספינה לחזית. השפה שלהם היא ברובה יידיש, וקצת רוסית של הפרטיזנים, גם הקללות העסיסיות שהם מפזרים, כמו "יובּט טוויוּ מאטש"' מקור רוסי, או "געי אין דער ערד אראיין"- ביידיש, ועוד כאלה פנינים, שיורים יחד עם כדורי הרובה הצ'כי או מקלע הסטן האנגלי. את עברם הנורא שהם נושאים בנפשם כמטען כבד, הם מפרקים על האויב החדש - הערבים "ממלא מקומם" של הנאצים. כול ערבי שהם יורים הוא ס.ס. הם ממשיכים את המלחמה- מלחמת האתמול. בין הפצועים יש כאלה שהיה צורך לקטוע יד או רגל, כשהם נתבשרו על-ידי הסגל הרפואי שלמזלם לא היה צריך לקטוע גם את האבר הזוגי, או שנותרה להם עין תקינה, הם מספרים את הבדיחה כי "הניתוח הצליח, רק כרתו את הרגל הבריאה". רק אז, בבתי החולים, כשהם שוכבים חסרי אונים, הם מתחילים לתהות, איך הגיעו לכול זה. ספור לא מלבב. הוא נכתב על-ידי צעיר חובב סיפורת ודווקא בשפה האנגלית שאותה אמצתי כלשון שנייה אחרי העברית. זה היה בתקופת היותי שליח לתנועת הנוער- "יהודה הצעיר - הנוער הציוני" - בארה"ב, במסגרת טרילוגיה של סיפורים קצרים שקשורים לתקופה של הקמת המדינה.

אמנם הסיפור מסתיים בנימה אופטימית, פטריוטית יותר, הכול היה כדאי, מעין גרסה חדשה של "טוב למות בעד ארצנו", הארץ המובטחת, הארץ של מחר, המולדת, כיאה לאותה תקופה. אבל יש בו השתקפות כיצד נראה ניצול השואה. מקרוב, בשדה הקרב, בעיניי הוותיקים והצברים ילידי הארץ. זה כולל חיילים בפלוגה שלי, אשר היו כאלה שכינו אותם בכינויים שונים ביניהם "סבונים", "גחלייצים" ועוד. אשר ליישוב בכלל, גם הוא קבל את הניצולים במה שאני מגדיר "תערובת של ניכור וחמלה". טיפוסים גלותיים שהמלחמה לא הטיבה אתם. זאת, אף שלא היית משפחה בישוב שלא היו לה קרובים, בדרגה זאת או אחרת, אשר נרצחו בשואה.

עם זאת, הניצולים נחשבו כעתודה קריטית של צה"ל, אשר מספריו נפלו בהרבה ממספר חיילי האויב.הניצולים, רובם היו כשירים לשרות צבאי, שכן המבוגרים והילדים הושמדו. מי שקרא את יומניו של בן-גוריון באותה עת, שם לב שהוא עקב מקרוב אחר כול ספינת עולים שהגיע, והתעניין בהם לא כ"עופות החול" שעלו מן האפר, אלא בראש וראשונה כעתודה לגיוסם המיידי לצה"ל. את ההתכתבות הזאת הוא ניהל עם אבא חושי, ראש עיריית חיפה אז, שדווח לו על תנועת האוניות העוגנות. בן-גוריון, כמי שהקים את המדינה, מטרה אחת הייתה לנגד עיניו והיא לנצח במערכה. השאלות מי ומה לא היו בראש מעייניו. ואם בשלב הראשון מדובר היה בכורח של הקמת המדינה, בשלב השני כמה שנים לאחר הקמתה, מדובר היה באילוץ להציל את כלכלתה, על-ידי הסכם השילומים עם גרמניה. השרידים היו האמצעי גם בתחום הזה. אילו נערך אז משאל בין ניצולי השואה לגבי הסכם השילומים עם גרמניה, הרוב היה נגד. אבל בן-גוריון, שידע "מה טוב לעם" החליט אחרת.

וודאי שבן גוריון חש כאב לגבי סבלם של הניצולים, זאת בעיקר בעת הביקור במחנות הריכוז והעקורים, אבל הוא ניתב את הסבל והמצוקה, בראש וראשונה לנתיב הפוליטי הבינלאומי. הצורך בהקמת המדינה היהודית לאחר השואה והצורך בקליטת "שארית הפליטה", כפי שזה הוצג לעולם. זאת בשעה שכול הניצולים ללא יוצא מן הכלל יכלו להיקלט בכול מקום בעולם, ושום מדינה, אף שלא ששה לזה, לא סירבה, בשלב זה או אחר, להעניק אשרת מהגר לניצול. אבל זה שימש יפה את התעמולה הציונית - שבה כיכבו ניצולי השואה.הם עדיים מככבים במסגרת "ההסברה" כיום.

ניצולי השואה במערכות תש"ח
אימונים של יחידת גח"ל

בכיתה שלי בגדוד 23 של חטיבת כרמלי, היינו שבעה או שמונה מתוך שלושה עשר – שרידי שואה. חשבתי בשעתו שזה מקרה נדיר ואין הוא משקף כלל ועיקר את מצבת צה"ל בראשית המערכה. ואכן זה לא היה הכלל, אך קרוב למציאות. לפי ההיסטוריונים, הפרופסורים עמנואל סיוון וחנה יבלונקה, אחוז השרידים בראשית המערכה נע בין 40-43%. בסוף המערכה הם הוו 75% מצה"ל וזה נתון בדוק גם על-ידי במסגרת מצבת כוח האדם בצה"ל, בעת ההיא. אין גזרה ואין חזית שבה לא נטלו חלק, החל בקרב בנבי-סמואל בצפון ירושלים שם החלל הראשון מקרב אנשי הפלמ"ח היה ניצול שואה, בן המחזור שלי במוסד מגדיאל. הם נמנו עם פורצי המצור על ירושלים, עם משחררי חיפה, עם לוחמי הגליל המערבי והמזרחי, עם הגדודים בדרום עד לכיבוש אום רשרש-אילת. מספר הנופלים בקרב ניצולי השואה היה כמעט כפול משאר הלוחמים. הסיבה היא שרובם, בשל העדר ידע של השפה העברית, נשלחו רק ליחידות לוחמות. ליחידות שירותים, כמו אפסנאות, מטבח וכיו"ב - צריך לדעת את השפה. הרובה מבין גם יידיש, גם פולנית ורוסית.
להערכתו של אחד ממפקדי הפלמ"ח אלוף (מיל.) ישעיהו (שייקה) גביש, "אלמלא קבלנו עירוי של אלפיים שרידי שואה- מחצית הכוח - לפלמ"ח, היינו הולכים פייפן".

"חיילים אלמונים" במדים

בחודש מרס 1997 כתב מנחם גרינשטיין ניצול שואה ומלוחמי מלחמת העצמאות מכתב מיוחד לוועדה המארגנת של יום העצמאות.הוא הפנה תשומת לב הוועדה כי כמעט יובל שנים עבר מאז מלחמת העצמאות, ואין זכר, לא בהתייחסות ציבורית ולא באיזו אנדרטה, על עשרים וחמישה לוחמים, צעירות וצעירים, שנפלו במלחמת תש"ח ולא הותירו אחריהם נפש חיה.המדינה שכחה אותם. גרינשטיין מפרט את כול השמות במערכות השונות: לטרון, מסמיה, ירושלים, אשדות יעקוב, כיס פלוג'יה, כפר עציון, צפת, רוחמה, עירק אל משניה, תרשיחה, ראש הנקרה, מנרה, נצרת, באר טוביה, תל אביב, מעלה החמישה, בית גוברין, כפר אוריה. העתקים הופנו גם אל נשיא המדינה, עזר ויצמן, ליו"ר הכנסת דן תיכון. ולרב הראשי ישראל לאו, ניצול שואה בעצמו. רק כעבור שנה בעת היות רפאל איתן (רפול) שר החקלאות, הוחל בהקמת יד לניצולי השואה שנפלו ערירים. כמה מקרבם נפלו במערכה על לטרון. וכה אמר מי שפיקד על הכוח שלחם בלטרון באזכרה ליד אנדרטת לטרון.

"אני רציתי ברשותכם לומר לכם ממה התרשמתי, ממה הייתה ההתרשמות שלי, ממה התרשמתי יותר מכול דבר. מטע הזיתים ליד חולדה העתיקה. מחלקתי ואני משתרעים בחום היום מתחת לעצי הזית. הרהורים בטרם קרב. מתמזגים עם הקרקע המכוסה חלוקי אבן. כאילו היינו חלק בלתי נפרד ממנה. שורשיות והרגשת מולדת, שייכות, בעלות. לפתע בסמוך לנו עצרה שיירת משאיות. מגויסים חדשים, זרים למראה,חיוורים במקצת, סוודרים חסרי שרוול, מכנסיים אפורים, חולצות פסים. בליל של שפות כמו הרשל, ויאצק, יאנק, פטר, ויונדי, מרקו - נזרקו לאוויר. כול כך לא השתלבו בזית, בסלע, בקרקע המצהיבה. הם הגיעו אלינו ממחנות המוות באירופה. עברו גבולות חסומים, אוניות מעפילים ושוב מחנות הסגר. הפעם הבריטים בקפריסין ומשם באוניות היישר לחזית.
הסתכלתי בהם. הם התפשטו. גווים לבנים. ניסו להתאים מדים, נאבקו ברצועות החגור בסיוע המפקדים שזה עתה פגשו. הכול בשקט. משלימים עם הגורל. איש מהם לא זעק לפתע - תנו לנו לפחות לנשום מעט אחרי השנים הנוראות שעברנו. כאילו הבינו שזה עוד קרב אחרון על הקיום היהודי. הם עדיין לא ידעו שבקרב היישוב הוותיק בארץ, רבים מהם מרותקים להגנת יישוביהם חרף לחציו של בן-גוריון, ורבים לא התגייסו כלל, ולא מעטים מאצולת הממון של אז שלחו את בניהם אל מעבר לים, פן יבולע להם במלחמה.

"אלה היו אנשי גח"ל – גיוס חוץ לארץ, שכונו לעתים 'גחלייצים'- בשמץ של זלזול. שירים לא שרו להם. סביב המדורה לא דיברו בהם. הם לא היו מושא לחיקוי. בבית לא חיכה להם איש לחלוק עימו חוויות. לא היה להם בית. אנשים מעולם אחר, עם חוויות שאנו לא חווינו. צעירים כמונו ומבוגרים מאתנו באלף שנים. בהר הרצל בירושלים, בקבר אחים של פלוגתנו - פלוגה ב', גדוד 32, חטיבת אלכסנדרוני. בין 54 לוחמים, בקבר האחים של פלוגתנו ארבעה הם אלמונים. כבר חמישים שנה עוברים מדי פעם ליד המצבה. אני עוצר ומהרהר – מי הם? מאיפה הם? מי משפחותיהם? הנותר מישהו מהם? האם מישהו חיפש אותם אי-פעם? אולי מחפש אותם עד היום? ואין לי תשובה. לאיש אין תשובה".

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  02/05/2014   |   עודכן:  02/05/2014
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לוחמי האתמול
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עברי
3/05/14 19:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
"הספר האוטוביוגרפי שפרסמתי לפי תשע שנים נמכר עד היום בישראל ב-250 אלף עותקים" - סיפר הרב הראשי לתל אביב, ישראל מאיר לאו. הוא דיבר (יום ו', 2.5.14) לרגל יום השואה, במועדון המסחרי והתעשייתי בתל אביב. עוד סיפר, כי הספר תורגם ראשונה לסינית, ועד היום נמכרו ממנו מיליון עותקים. כן תורגם הספר לאנגלית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית, טורקית, וזה עתה גם לאיטלקית.
02/05/2014  |  אלעזר לוין  |   חדשות
המכללה האקדמית צפת התייחדה השבוע עם זכר ששת המיליונים בטקס מרגש שהתקיים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ברחבת הקמפוס. לראשונה השתתפו השנה ניצולי שואה מארגון 'עמך'. במהלך הטקס נישאו דברים מרגשים מפי ראשי המכללה וסטודנטים.
מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל קיים סקר לרגל יום השואה תשע"ד. הסקר נערך באמצעות מכון המחקר Market Watch, בקרב 150 ניצולי שואה, מתוך כ-180,000 ניצולים החיים כיום בישראל. מהסקר עולה כי מרבית הניצולים אינם מרוצים ממצבם הכלכלי, הנפשי והבריאותי וכי רבים מהם מאמינים כי ממשלת ישראל אינה דואגת מספיק לצרכים שלהם.
01/05/2014  |  מיכל זילבר  |   הודעות כלליות
יצאנו מגרמניה, אני, ילד כמעט בר-מצווה עם הורים ואחות בסוף שנת 1938, לאחר שחווינו את ליל הבדולח. בגלל טעות ב"סרטיפיקט" (רישיון העלייה המנדטורי) נשמט שמה של הסבתא שגידלה אותנו, ואמי הייתה בטוחה, שעם הגיעה ארצה תתקן את הטעות וסבתא תתאחד עם המשפחה. נשארו מאחור גם דוד ודודה עם ילדם בן ה-9 שהייתה להם אפשרות לצאת לפאראגואי, אבל "הדוד קרל" תמה, מה יעשה שם 'בין האינדיאנים', בעוד שכאן כולם מכירים ומחבבים אותו...
30/04/2014  |  אליקים העצני  |   מאמרים
לנאום לפני עם ישראל בבמה המרכזית לזכר השואה, ולנצל את המעמד לצרכים פוליטיים – זו הזילות הנוראה ביותר המסוגל לעשות פוליטיקאי ישראלי. נתניהו ייחס לעצמו חוכמת על שאין למעשה לאף מנהיג אחר בעולם, ומירכז את תורת ההפחדה הרטורית שלו לשואה נוספת המתקרבת אלינו מכיוון אירן – ואת כל מרכולתו זו מכר לנו ביודעו שלא נעז לקטוע אותו, הכל בסיטואציית תרבות ההקשבה הנדרשת בערב כה יקר וקדוש לעם ישראל.
29/04/2014  |  נסים גבאי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
לשרוד את השואה  /  מחלקה ראשונה
אם תישאר בחיים  /  מחלקה ראשונה
"הסלחנות לאירן - כמו הסלחנות לנאצים"  /  עידן יוסף
איך מונעים את השואה הבאה?  /  אריה גל
התוכנית החדשה לחיזוק זכרון השואה  /  רועי אורן
ספיישל פירון ליום השואה  /  מרק בריל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il