ב
משרד התחבורה מבקשים להרגיע את התחזיות הקודרות באשר לקריסה אפשרית של מערך התחבורה הציבורית להר-מירון במסגרת חגיגות ל"ג בעומר, שיחל השנה במוצאי השבת הבאה. על-פי התחזיות, אותן משמיעים לא רק נציגי ציבור חרדיים והעיתונות החרדית, אלא גם גורמי מקצוע בחברות התחבורה הציבורית, צפויה קריסה שתביא לקטסטרופה תחבורתית.
השנה ימנע לראשונה אגף התנועה במשטרת ישראל הגעה של כלי רכב פרטיים אל הר מירון וסביבתו. באגף התנועה אומרים כי הם ערוכים נוכח לקחי שנים קודמות ועושים זאת למען בטחונם ובטיחותם של משתמשי הדרך וכי הדבר נעשה בתיאום עם משרד התחבורה. ההחלטה המשטרתית תחייב הוספה של עוד
אוטובוסים רבים אל ההר.
מגה-אירוע
ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, התייחס להחלטה ואמר: "ל"ג בעומר זה המגה-אירוע של התחבורה הציבורית. זה יחייב אותנו למאמץ מוגבר בתחבורה הציבורית. אנחנו בעיצומם של אישורי תוכניות. אין ספק שאנחנו נוכל להסיע אלפי ועשרות אלפי אנשים לכיוון אותה הילולה במירון".
גם סגן בכיר למנהל אגף בכיר תח"צ ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דרור גנון, מביע אופטימיות ובשיחה עם News1 דוחה את הטענות על קריסה אפשרית. לדבריו, אם אכן המשטרה תצליח למנוע עיכובים מצד כלי רכב פרטיים בדרך למירון ותאפשר זרימה חופשית לתחבורה הציבורית, יתקצרו משמעותית זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית, ויתברר כי אין צורך בכל כך הרבה אוטובוסים - כי אוטובוסים יוכלו לנוע במהירות בכבישים, הנסיעה תתקצר פי שניים וניתן יהיה לבצע עוד נסיעות.
5,000 נסיעות
גנון אומר כי בסך-הכל מתוכננות כ-2,000 נסיעות בתחבורה הציבורית. אליהן יצטרפו כ-3,000 נסיעות מאורגנות בהסעות מיוחדות מהשוק הפרטי שגם אמורות לקבל עדיפות דרך. הוא ציין כי הגבלת כניסת כלי רכב פרטיים להר תאפשר יותר מקומות חניה לאוטובוסים.
בשנים האחרונות התחילו הבעיות כבר בחניון יקנעם, החריפו בצומת קדרים ולקראת מירון הייתה קריסה במערך ההיסעים. נוסף לכך הצורך בגיוס מספר רב של נהגים שיעבדו במשמרות לאורך כל שעות היממה.
הזמנת מקומות מראש
השנה תתאפשר נסיעה למירון למזמינים מקום מראש, כדי לאפשר היערכות מתאימה מצד המסיעים הציבוריים. מיום חמישי שלפני ל"ג בעומר ייפתחו לפחות שני מוקדים להזמנת מקומות - של משרד התחבורה ושל חברת
נתיב אקספרס, שיתנו שירות 24 שעות ביממה. עד היום הפעיל קואופרטיב אגד את התחבורה הציבורית למירון. כעת, משזכתה נתיב אקספרס במכרז ההפעלה לאשכול קווי הגליל תפעיל היא את השירות למירון. לחברה אין די אוטובוסים, והיא נעזרת בעיקר באוטובוסים ובנהגים אותם היא שוכרת מאגד. אגד התבקש להקצות לטובת העניין כ-500 אוטובוסים, אך כפי הנראה לא יצליח לעמוד בביקוש. גנון אומר כי כל חברות התחבורה הציבורית בישראל התבקשו לסייע ולהקצות אוטובוסים.
הערכות מנותקות מהמציאות
מנגד, בחברות התחבורה השונות צופים קריסה בשל מיעוט האוטובוסים העומדים לרשותם, ואומרים כי הערכות משרד התחבורה הן "שטויות במיץ" ו"מנותקות מן המציאות". לדבריהם, מלבד הגבלת המשטרה המחייבת תגבור מסיבי של צי האוטובוסים, מספר האוטובוסים שיכולות החברות להקצות מוגבל לנוכח העובדה שמדובר ביום ראשון, בו חיילים רבים חוזרים לבסיסיהם. מלבד תגבור הנסיעות הרגיל, חיילים אינם יכולים לנסוע ברכבת ישראל ללא תשלום ומשרד הביטחון מעמיד לרשותם אוטובוסים ייעודיים.
גם העבודה בימי ראשון נמשכת כרגיל, ומצריכה אוטובוסים מיוחדים אותן מחויבות החברות לספק למקומות עבודה דוגמת אל-על, תעש, התעשיה האוירית, רפאל ועוד.
לראשונה: לימודים בל"ג בעומר
יתרה מכך, השנה לראשונה מתקיימים לימודים כרגיל, והדבר אינו מאפשר שימוש בקווי המועצות האזוריות והמקומיות ובקווי חברות התחבורה. מדובר בכˉ500-400 אוטובוסים מהם כ-80 קווי תלמידים של אגד ושל נתיב אקספרס. בתחילה התכוון משרד התחבורה שלא להפעיל את קווי התלמידים, אך חזר בו לאחר שהתברר כי החברות השונות חתומות על חוזים מול משרד החינוך שאינם מאפשרים להן לבטל את הנסיעות האמורות לבתי הספר בהלוך ובחזור.
משרד התחבורה אומר כי תנועת האנשים למירון תביא למיעוט במספר הנוסעים ביתר חלקי הארץ, והדבר יאפשר דילול של נסיעות בקווים בהם יש תדירות גבוהה של נסיעות ויהיה רווח גדול יותר בין נסיעה לנסיעה. מהחניונים להר-מירון יפעלו כ-180 אוטובוסים עירוניים שאמורים לעבוד כשירות-היסעיות ללא תשלום ("שאטלים"). מפעילי ההיסעים מציינים את הקושי שייווצר עבור משפחות מרובות ילדים המגיעות עם עגלות תינוק. הם מוסיפים כי הצירים הצרים באזור ההררי גורמים להאטה בנסיעה.
תחילת הלחץ - 4 לפנות בוקר
עיקר התגבור צפוי מערים בהן יש ריכוז חרדים גדול. בבית שמש למשל ביקשו נציגי התושבים כˉ60-50 אוטובוסי תחבורה ציבורית, מקרית גת לבדה כ-20 אוטובוסים. תחבורה ציבורית תצא גם משמונה ריכוזים בירושלים, מבני ברק, מאלעד, מנתניה, מטבריה, מצפת, מחצור הגלילית, מאלעד, מעפולה, מכרמיאל, מרכסים ועוד. קיים קושי באשר לביתר עילית, שגם ממנה ייצאו קווים אך תושביה ייאלצו לנסוע בעיקר בתחבורה פרטית. תחבורה זו נחשבת לפחות אמינה מאשר הציבורית. הוחלט כי אוטובוסים ומכוניות של חברות הסעה פרטיות יופנו לחניונים בעין עוזים ובספסופה, ומשם יוסעו המתפללים להר מירון באמצעות 180 אוטובוסים שיבצעו שאטלים ללא תשלום, לעומת 130 אוטובוסים אשתקד.
הלחץ המרכזי של התחבורה הציבורית ביום ל"ג בעומר צפוי משעה 4 לפנות בוקר במוצ"ש ועד לשעה 3 אחה"צ ביום ראשון.
בסך-הכל אמורים לפעול כ-1,200 אוטובוסים. כאמור, משרד התחבורה סבור שדי בכך, אולם המסיעים סוברים אחרת. חברת נתיב אקספרס, המבקשת לשמור על שמה הטוב, כבר הודיעה שלא תאפשר בקווים ארוכים שהנסיעה בהם נמשכת שעות הסעת נוסעים בעמידה, למרות החוק המאפשר לה הסעה של עד עשרה נוסעים בעמידה. לדבריה, מדובר בבני אדם ולא בבהמות וכך צריך להתייחס לשירות תחבורה ציבורית. החברה גם תשכור אוטובוסים מחברות פרטיות. ביום עמוס שכזה מגיע מחיר של שכירת אוטובוס ל-5,000 שקלים, מחיר שגם אם יתמלא האוטובוס בנוסעים לא יכסה התשלום את העלות, והחברה תצא בהפסד של כאלף שקלים לכל אוטובוס.
בתוך כך, עדיין מתקיימים מגעים מול משרד החינוך בבקשה לבטל את הלימודים ביום ל"ג בעומר ולהעביר אותם ליום שני (למחרת) שבו אמורים התלמידים לצאת לחופשה. כזכור, במשך שנים הייתה אמורה להיות חופשה בל"ג בעומר אולם לנוכח פניית הרבנים הראשיים הקודמים הסכים משרד החינוך לדחות את החופשה ביממה כדי לאפשר לילדים להדליק מדורות ביום ראשון לפנות ערב כדי להימנע מחילול שבת. נכון למועד פרסום הידיעה משרד החינוך אינו מגלה סימנים של התגמשות בעניין, כדי לאפשר שחרור אוטובוסים לטובת ההילולה.
- דוברת אגף התנועה, גלית בן-ברוך, מסרה ל-News1: "בצירים שייחסמו להכנסת רכבים פרטיים תתבצע הכוונה והפנייה הן של שוטרים והן בשילוט ברור, כמו גם שת"פ עם WAZE. באשר לפקקים הצפויים, אנו פועלים באמצעי הסברה קודם לאירוע והציפייה מהציבור להישמע להנחיות ולהבין כי המשטרה מוכוונת לספק לציבור החוגגים את השירות המיטבי ביותר. למשטרה אין כל טענה באשר לסדרי ההגעה או הפיזור שכן, כאמור, כלל ההיערכות מתבצעת בשת"פ ובתיאום מלא עם כלל הגורמים, ביניהם, משרד התחבורה".
מפאת רגישות העניין מפנים אותנו באגד לדוברות נתיב אקספרס. החברה צפויה לפרסם הודעה באשר להיערכות שלה. מאז היווסדה, נתיב אקספרס מעולם לא נדרשה להיערכות בסדר גודל כה עצום. גורמים בענף התחבורה משבחים את החברה על כך שהיא "עושה מעל ומעבר", כלשונם, למרות שמשרד התחבורה אינו מממן את פעילותה באופן מלא.
לבקשת ח"כ
ישראל אייכלר, אמורה ועדת הפנים של הכנסת לקיים דיון ביום שני הקרוב (12.5.14). אל הדיון יוזמנו נציגי משרד ראש הממשלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד התיירות, המשרד לשירותי דת, חברה ממשלתית לניהול אתר הרשב"י, המשטרה, משרד הפנים, משרד הבריאות, המשרד לביטחון הפנים, חברת נתיבי ישראל, הרבנות הראשית, מועצה אזורית מרום הגליל, הוועד המקומי מירון, מד"א, איחוד הצלה ואחרים.
- תגובת דוברת משרד התיירות, ענת שיחור-אהרונסון:: "משרד התיירות משקיע 7.2 מלש"ח כדי לאפשר את קיום הילולת ל"ג בעומר בהר מירון ללא סיכונים. כבכל שנה, משרד התיירות מתאם בין הגופים השונים הנערכים לקראת האירוע מבחינת התשתיות והשירותים הנדרשים. בשבוע שעבר כינס שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו במירון פגישת תיאום והיערכות להילולה, בהשתתפות כל הגופים הרלוונטיים לאירוע וביניהם נציג משרד התחבורה ומשטרת התנועה. בפגישה דיווחו הגופים האחראים על התחבורה על ההיערכות בתחומם. בפגישה הוחלט על היערכות מוגברת של תחבורה ממקומות רבים בארץ ואמצעי בטיחות למניעת תאונות. בין היתר, בעקבות הצפי לעומסי תנועה, נקבע כי העלייה להר מירון תתאפשר לתחבורה ציבורית בלבד, וזאת משיקולי בטיחות של המשתתפים. יצוין כי תגבור התחבורה הציבורית לא יערך על חשבון הסעות התלמידים".