|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

משמעויות הסכם הפיוס הפלשתיני

הסכם הפיוס הפלשתיני סולל את הדרך להשתלטות חמאס והג'יהאד האיסלאמי על אש"ף בחסות אירן
19/05/2014  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אמיר קטר. יגיע לעזה להמשך שיחות [צילום: AP]

נציגים של תנועות פתח וחמאס ממשיכים במגעים בדרג בכיר וזוטר בניסיון לתרגם את הסכם הפיוס שנחתם בין הצדדים ב-23 באפריל השנה לשורה של צעדים אופרטיביים, ובראשם שילוב חמאס והג'יהאד האיסלאמי במוסדות אש"ף, הקמת ממשלת אחדות והיערכות לקראת בחירות חדשות לפרלמנט ולנשיאות.

"הנשיא" הפלשתיני נועד עם מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, ואמיר קטר בדוחה (6.5.14), חבר הוועדה המרכזית של פתח, עזאם אל-אחמד אמור להגיע לעזה להמשך שיחות הפיוס ובמקביל מתקיימים מגעים בוועדות משותפות.

עיקרי ההסכמות המסתמנות בין הצדדים

הקמת ממשלת טכנוקרטים - הממשלה החדשה תורכב (עד סוף חודש מאי) משרים שאינם מזוהים עם מפלגה פוליטית כלשהי, ומשימותיה העיקריות תהיינה ניהול ענייני היומיום בגדה המערבית וברצועת עזה, סנכרון פעילות משרדי הממשלה שכיום מפוצלת בין ממשלת רמאללה וממשלת חמאס, היערכות לקראת הבחירות לפרלמנט ולנשיאות, יישום סעיפי הסכם הפיוס (ובין היתר הפסקת "המעצרים הפוליטיים" והסדרת העסקתם של עובדי המגזר הציבורי שמונו מאז קיץ 2007 עת תפס חמאס את השלטון בעזה בהפיכה אלימה), שיקום רצועת עזה והסדרת הפעילות במעבר רפיח המחבר בין רצועת עזה למצרים. לממשלה הפלשתינית לא תהיה כל סמכות לעסוק בסוגיית היחסים עם ישראל.

רפורמה במוסדות אש"ף - שילוב נציגי חמאס והג'יהאד האיסלאמי במועצה הלאומית הפלשתינית, במועצה המהפכנית ובוועד הפועל של אש"ף. ועדה משותפת לכל הארגונים הפלשתינים תחל לדון על ניסוח החוקה של מדינת פלשתין. הסמכות לניהול הנושא המדיני מול ישראל תהיה מצויה בסמכותו הבלעדית של אש"ף.

הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל - סגן מנהיג חמאס, מוסא אבו מרזוק טען, כי הושגה הסכמה עם הרשות הפלשתינית על "שלילה של התיאום הביטחוני עם ישראל, שמירה על הרובה ודרך המאבק".

שחרור כל אסירי חמאס - דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, מסר כי הרשות הפלשתינית התחייבה במסגרת הסכם הפיוס לשחרר את כל העצורים ללא קשר להשתייכותם ופעילותם הפוליטית. שמות האסירים המיועדים לשחרור הועברו לראשי מנגנוני הביטחון הפלשתינים, ולגבי אלה אשר הורשעו בדין ונידונו לתקופות מאסר יידרש מתן חנינה עבורם.

שני הצדדים כבר החלו לנקוט בשורה של צעדים בוני אמון, והבולט שבהם השבוע היה מתן ההיתר להפצת ביטאון ממשלת חמאס "פלשתין" בגדה המערבית וביטאוני הרשות הפלשתינית "אל-חיאת אל-ג'דידה", "אל-איאם" ו"אל-קודס" ברצועת עזה.

הרשות הפלשתינית דחתה את הדרישה שחמאס יקבל את תנאי הקוורטט (התנערות מהטרור, הכרה במדינת ישראל והכרה בהסכמים שנחתמו בין ישראל לאש"ף ולרש"פ) כתנאי לשילובו בממשלה או במוסדות אש"ף.

בכיר פלשתיני מסר לעיתון "אל-חיאת", כי "הנשיא" הפלשתיני, אבו מאזן (מחמוד עבאס), הבהיר בפגישתו עם היועצת לביטחון לאומי של ארה"ב, סוזאן רייס (8.5.14) את עמדתו השוללת הצבת תנאים לחמאס.

להלן דברי הבכיר כמצוטט ע"י "אל-חיאת" על תוכן השיחה בין רייס לאבו מאזן (מתורגם מערבית):

"רייס שאלה את הנשיא עבאס בנוגע לממשלה החדשה, והוא השיב לה שזו ממשלתי ואני אהיה ה'ראיס' שלה (ייתכנו שתי פרשנויות של מילה זו: הנשיא או ראש הממשלה). לאחר מכן היא שאלה אותו על ההכרה בישראל, והוא אמר שהממשלה תכיר כמוני בישראל. היא שאלה על התנערות מהאלימות, והוא ענה שהממשלה תתנער כמוני מהאלימות. היא שאלה על מצע הממשלה, ועבאס השיב כי מצע הממשלה הוא המצע של ה'ראיס'. היא שאלה על תפקיד חמאס בממשלה, והוא השיב שחמאס אינו משתתף בממשלה, וכי חברי הממשלה אינם נמנים על הארגונים (הפלשתינים), אלא הם טכנוקרטים עצמאים".

העמדות שהציג בשיחתו עם רייס עולות בקנה אחד עם דבריו של אבו מאזן בראיון לערוץ הטלוויזיה אל-עוודה, אשר שודרו גם בטלוויזיה הרשמית של הרשות הפלשתינית. בראיון זה אמר אבו מאזן כדלהלן (מתורגם מערבית):

"הפיוס קיים על בסיס של הקמת ממשלת טכנוקרטים, כלומר (שרי הממשלה) לא מפתח, לא מחמאס ומהחזית (העממית). זו ממשלה של (שרים) עצמאים וטכנוקרטים. אמרו בעניין זה: האם הממשלה תתנער מהאלימות ותכיר בישראל? אני אוסיף בעניין זה (ואומר), כי היא תכיר בלגיטימיות הבינלאומית (כלומר בהחלטות המוסדות הבינלאומיים) ותדגול בהתנגדות העממית".

"(היה מי ש)אמר: האם תאמר זאת בגלוי? אמרתי (את הדברים בכינוס) במועצה המרכזית. הוא אמר: מדוע לא יכיר חמאס בישראל? אמרתי להם: מדוע למה ש(חמאס) יכיר (בישראל). הוא (חמאס) אינו ממשלה. הוא מבחינתנו אופוזיציה, ואתם (ישראל) ניהלתם מו"מ איתם (עם חמאס). אתם בני חורין בדרככם".

"ואולם, כעת חמאס בשלטון, מדוע נדרש ממנו (מחמאס) להכיר בישראל? ידוע שישראל הסכימה עם חמאס על הפסקת אש. חמאס הוא אופוזיציה שאינו חלק מהשלטון. אנו נלך לקלפי ומי שינצח בבחירות יתפוס את (השלטון) במדינה כפי שקורה הדבר בכל מדינה בעולם".

"בארה"ב ובישראל יודעים היטב, כי הבחירות אצלנו הוגנות בדרך שאינה קיימת במדינות העולם, ואפילו לא במדינות סקנדינביה. היכן הטעות?"

אבו מאזן מרחיק לכת עוד יותר בעמדותיו. לא רק שהוא אינו דורש מחמאס להתנער מהאלימות והטרור, הוא טוען בתוקף כי חמאס אינו ארגון טרור, ובהסכמתו לשילוב הג'יהאד האיסלאמי באש"ף משתמע, כי אבו מאזן אף אינו רואה בג'יהאד האיסלאמי ארגון טרור.

בוועידה ברמאללה שדנה ב"אסטרטגיית ההתנגדות" (5.4.14) אמר חבר הוועד הפועל של אש"ף וראש צוות המו"מ הפלשתיני עם ישראל, סאיב עריקאת, את הדברים הבאים: "אני מצהיר בפני כולי עלמא, וזאת בשמו של הנשיא אבו מאזן ובשמו של הוועד הפועל (של אש"ף), כי תנועת חמאס היא תנועה פלשתינית, וכי היא לא הייתה ולא תהיה ארגון טרור".

עריקאת חזר על אותו מסר בראיון לאתר החדשות הישראלי ynet (27.4.14), בו אמר, כי "אנחנו (הרשות הפלשתינית) לא מתייחסים לחמאס כאל ארגון טרור", וכי בראייתה של הרשות הפלשתינית "חמאס הוא ארגון פוליטי". בראיון אחר לרדיו "אל-שמס" (8.5.14) אמר עריקאת, כי "חמאס תנועה פוליטית ולא טרוריסטית".

בכירים בחמאס מבהירים, כי אין בכוונת הארגון להכיר בישראל או לקבל תנאי הקוורטט. סגן מנהיג חמאס, מוסא אבו מרזוק, השוהה ברצועת עזה אמר בשיחה עם עיתונאים (4.5.14), כי "לעולם לא נכיר (בישראל) ואין מקום להכרה בישות הציונית", בהוסיפו כי הארגונים הפלשתינים הגיעו להסכמה על שלב ביניים בו תוקם מדינה פלשתינית בגבולות 67' שבירתה אל-קודס ללא הכרה ב"ישות הציונית".

בהתייחסו לתנאי הקוורטט הגדיר אבו מרזוק, כי חמאס דוחה אותם, משום ש"הם גורעים מזכויות העם הפלשתיני". לדבריו, "סירבנו בעבר ועדיין אנו מחזיקים בסירובנו לתנאים כלשהם אשר גורעים מהזכויות הפלשתיניות. חמאס יישאר נאמן לזכות השיבה של הפליטים (לשטח ישראל) ולשחרור (כל שטח פלשתין)".

אבו מרזוק ציין, כי בשיחות הפיוס בין אש"ף לחמאס "לא דנו בנשק של גדודי אל-קסאם (הזרוע הצבאית של חמאס)... ואיש אינו דורש לדון בו (בנשק של גדודי אל-קסאם), שכן מדובר בנשק לאומי המשמש למאבק".

בדברים שנשא בשם מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, בהרצאה בכנס מטעם ההתאחדות העולמית של חכמי דת המוסלמים בדוחה שבקטר (11.5.14), אמר אוסמה חמדאן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי בעת הנוכחית צריך לעורר את הערבים והמוסלמים למלחמה כדי להביא לשחרורה של פלשתין, שכן הזכויות הפלשתיניות לא תוחזרנה אלא בכוח. חמדאן ציין עוד, כי הפלשתינים צריכים לחזור למפעל הלאומי המקורי שלהם, והוא תוכנית השחרור והשיבה, אשר חותרת לשחרר את האדמות הפלשתינית שנכבשו בשנת 1948.

על הדבקות של חמאס בדרך הג'יהאד והטרור מעיד גם סרטון אנימציה שהפיקה מחלקת יחסי הציבור של גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, לרגל יום העצמאות ה-66 של מדינת ישראל. הסרטון קורא לכל היהודים המתגוררים בשטח פלשתין למהר לעזוב את הארץ אחרת גורלם יהיה הוצאה להורג, הווה אומר רצח עם.

אבו מאזן מציג את המדינה הפלשתינית כעובדה מוגמרת, בהתבססו על הכרזת העצמאות מ-1988, החלטת עצרת האו"ם להכיר בפלשתין כמדינה שאינה חברה וההצטרפות לארגונים ולאמנות בינלאומיות. בראיון לערוץ הטלוויזיה "אל-עוודה" אמר אבו מאזן, "אנו יכולים לומר, כי תעודת הלידה (של מדינת פלשתין) שרירה וקיימת, וכי לעם הפלשתיני יש מדינה באו"ם".

אבו מאזן שלל אפשרות לחזרה מפניית "מדינת פלשתין" להצטרף ל-15 ארגונים ואמנות בינלאומי, והזהיר כי אם ישראל לא תסכים לחזור למו"מ ותנקוט צעדי עונשין "אנו נמשיך להצטרף לשאר הארגונים הבינלאומיים, ואגב לא מדובר ב-48 ארגונים, כלומר 48 ארגונים ואמנות, אלא ביותר מ-700 או 800 (ארגונים) אשר אנו זכאים להצטרף אליהם".

כתנאים מהותיים לחידוש המו"מ עם ישראל דורש אבו מאזן מישראל לשחרר את 30 האסירים אזרחי ישראל שהורשעו בפעילות טרור לפני 1993, להפסיק לחלוטין את הבנייה בהתנחלויות ולהסכים לקבוע בתוך שלושה חודשים את קווי הגבול בין ישראל לבין פלשתין, ורק לאחר מכן ניתן יהיה לדון בשאר הסוגיות הקשורות להסדר הקבע.

הערכה ומשמעויות

גורמים שונים עומדים מאחורי החלטת מנהיגי פתח וחמאס לקדם פעם נוספת את יוזמת הפיוס. החשוב ביותר מבין אלה הוא כפי הנראה הנחישות של אבו מאזן לפעול באופן חד-צדדי בזירה הבינלאומית כדי לצקת תוכן מעשי בהחלטת עצרת האו"ם המכירה בפלשתין כמדינה שאינה חברה, ולשדרג את מעמדה של פלשתין למדינה מוכרת הזכאית לריבונות מלאה על שטחי 67' ולתבוע זכויות נוספות בשטח ישראל.

אסטרטגיה זו יוצרת בסיס אינטרסים משותף לפתח וחמאס. אבו מאזן, שהינו מנהיג פתח, ראש אש"ף, נשיא מדינת פלשתין ויו"ר הרשות הפלשתינית, זקוק לשיתוף פעולה עם חמאס כדי להציג חזות לפיה שלטונה של הרשות הפלשתינית מתקיים הלכה למעשה גם ברצועת עזה. לסוגיה זו חשיבות עליונה בשלב בו הרשות הפלשתינית מבקשת לקבל הכרה בינלאומית.

הנהגת חמאס רואה באסטרטגיה של אבו מאזן הזדמנות היסטורית, וכשם שהיא התייצבה לימינו כאשר הוא פנה ב-2012 לעצרת האו"ם להכיר במדינת פלשתין כך גם כיום אין היא מתנגדת לכל מהלך מדיני שיביא לשדרוג מעמדה של מדינת פלשתין. המהלכים המדיניים אינם נושאים בחובם כל ויתור מדיני לישראל, אלא הם בראייתה בבחינת נטילה בכוח (انتزاع) של זכויות פלשתיניות ללא כל מתן תמורה מדינית, הווה אומר - שיפור העמדות במאבק הבלתי מתפשר נגד ישראל.

מעבר לכך, הפיוס משרת את חמאס בשני אפיקים אסטרטגיים. ראשית, הוא מעניק לחמאס לגיטימציה בינלאומית בסיועו של אבו מאזן והרשות הפלשתינית, אשר הפכו לסנגורים המרכזיים של חמאס בזירה הבינלאומית, בהציגם אותו כארגון "פוליטי" ובהתנגדותם להגדרתו כ"ארגון טרור".

חמאס מפגין שביעות רצון פומבית מההכשר הבינלאומי אותו צופה לקבל בסיועו של אבו מאזן. סגן מנהיג חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר בהקשר זה, כי הוא אינו מעריך שהמערב ימנע מקשר עם ממשלת האחדות הפלשתינית. "למערב עניין שלא לפוצץ את האזור, ואני מעריך הוא ימשיך (לקיים מגעים) עם (ממשלת) הטכנוקרטים הלאומית, וחשנו בכך כאשר הפיוס התקבל בברכה (במערב)". במילים אחרות, האיום בטרור אזורי הוא נכס מדיני בעל חשיבות עליונה באמצעותו ניתן לחלץ מהמערב הכרה דה פקטו בארגון טרור.

כרטיס הכניסה שמעניק אבו מאזן לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי לאש"ף, מבלי שארגונים אלה שינו את מצעם והתנערו מהטרור, מאפשר להם למעשה להתמודד על השליטה במוסדות הארגון ולהשתלט בדרך של בחירות על הנהגת התנועה הלאומית הפלשתינית. בבחירות למועצה הלאומית הפלשתינית אמורות להתקיים בשטחי הגדה המערבית, רצועת עזה ובפזורה הפלשתינית (למעט בישראל ובירדן).

בשנת 2006 זכתה חמאס ברוב מכריע בבחירות לפרלמנט שנערכו בגדה המערבית וברצועת עזה, והקו המאפיין את עמדות ההנהגה הפלשתינית בפזורה היה מסורתית ביקורתי כלפי המו"מ עם ישראל ותומך בדרך המאבק של חמאס. משמעות הדברים - חמאס מזהה הזדמנות היסטורית לשדרג את מעמדו משלטון ברצועת עזה וממתמודד על ייצוג העם הפלשתיני לנציג הבלעדי של העם הפלשתיני בפלשתין ובפזורה. אבו מאזן, בראיית חמאס, אינו אלא חמורו של משיח.

בהתרסה החוזרת ונשנית כלפי ארה"ב, ובעצם הנכונות לשלב גם את הגי'האד האיסלאמי באש"ף, וייתכן גם ארגוני טרור איסלאמיים נוספים, מאותת אבו מאזן, כי הוא אינו עוד נמצא במחנה האמריקני, אלא אדרבה מאמץ את עמדות מחנה הסירוב ומבקש את קרבתה של אירן, בעלת הברית של חמאס והפטרונית של הג'יהאד האיסלאמי.

סימן לכך ניתן למצוא בביקורו של חבר הוועדה המרכזית של פתח, ג'בריל רג'וב בטהרן (סוף ינואר 2014), בהעברת מסר מאבו מאזן להנהגה האירנית, בניסיון להכשיר את הקרקע לביקור של אבו מאזן באירן ובהתבטאות לפיה הרשות הפלשתינית מעוניינת לשפר את היחסים עם אירן. ראוי לשים לב בהקשר לכך, כי אבו מאזן נמנע באופן שיטתי מלגנות את אירן או את המשטר הסורי על שיתוף הפעולה ביניהם במלחמת האזרחים בסוריה, בה נהרגו למעלה מ-150 אלף איש מאז מרץ 2011.

בסיכומו של דבר, הרשות הפלשתינית פתחה במלחמה מדינית נגד ישראל, המשולבת בהמשך הפעלת טרור בעוצמה משתנה, ויעדה העיקרי הוא להשיג בצעדים חד-צדדיים הכרה בינלאומית בתביעתה לריבונות ועצמאות פלשתינית על כל שטחי 67' כשלב ביניים לקראת הצגת תביעות נוספות, ובראשן תביעת "שיבה" של מיליוני "פליטים" פלשתינים וצאצאיהם לשטח מדינת ישראל. ההכרה הבינלאומית תאפשר לפלשתינים למצות טוב יותר את הכלים המדיניים והמשפטיים כדי לאלץ את ישראל לסגת מ"השטחים הפלשתינים הכבושים". זו למעשה תמצית תוכנית השלבים, שאישר אש"ף ב-1974, וכעת היא מגיעה לשלב מתקדם ביישומה, בשיתוף פעולה עם ארגוני הטרור הפלשתינים האחרים.

ישראל נמצאת במלכוד. השלמה עם התנאים הפלשתינים וכניעה ללחץ בינלאומי עלולה להביא להקמת מדינה פלשתינית עוינת בשליטת ארגוני הטרור האיסלאמיים, ובראשם חמאס והג'יהאד האיסלאמי, מדינה שתהיה שלוחה של אירן. בנוסף, נסיגה ישראלית מקו בקעת הירדן עלולה לסכן את יציבות המשטר ההאשמי בירדן, שבה רוב דמוגרפי פלשתיני מוחלט, אשר עשוי להתקומם נגד שלטונו המלך עבדאללה לאחר השגת העצמאות הפלשתינית.

תאריך:  19/05/2014   |   עודכן:  19/05/2014
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משמעויות הסכם הפיוס הפלשתיני
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עשו לנו בית ספר
20/05/14 08:39
2
רפי אשכנזי
20/05/14 09:45
3
סתם אני.
21/05/14 15:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, ראאד סלאח, נדון (יום ב', 19.5.14) לקנס של 9,000 שקל לאחר שהורשע להפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. בית המשפט החליט שלא להפעיל את עונש המאסר על תנאי התלוי ועומד נגד סלאח.
19/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
לאחר כישלון המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים, רבים קוראים לנצל את הריק הפוליטי כדי לקדם תוכניות חד-צדדיות. הימין הפוליטי בישראל מקדם את סיפוח אזור C, ואילו השמאל מצדד בנסיגה חד-צדדית. פקידי ממשל שוקלים הצורך "לעשות משהו." אקטיביזם היא תכונה מוערכת בארץ. אמירות בסגנון "נגדיר את גבולותינו בעצמנו וניקח את גורלנו בידינות" הנטועות בתודעה הציונות, נופלת על אוזניים כרויות.
19/05/2014  |  פרופ' אפרים ענבר  |   מאמרים
גל טרור שוטף את רחובותינו. "תג מחיר". כל גרפיטי זוכה לכותרת שלא הייתה מביישת פיגוע התאבדות באוטובוס. אירוע שבו פרחח מיצהר ניקב צמיג של מח"ט מוגדר כ"טרור", לא פחות, וכעונש קולקטיבי הורס המנהל האזרחי בתים בישוב. אולפן "קשת" יורד ל"זירת הטרור" בפורידיס ששם נטבחו באכזריות 20 צמיגים וקיר הותקף באמצעות תרסיס צבע רצחני. בתקשורת מתנהלים משפטי שדה כלפי ראשי הימין, שרים רועדים מתנפלים על "הטרור" כדי שיוכלו לספק תשובות לחוקרים באולפנים, וציפי לבני מנצלת את הגל לבניית עוד כלים משפטיים דיקטטוריים נגד הימין. סדר היום הציבורי במדינה שיצאה מדעתה משועבד לשורת מעשים מכוערים, רובם נזקים מינוריים בסיווג משפטי של "עוון".
19/05/2014  |  בעז העצני  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוקף את הרשות הפלשתינית ומציין כי היא ממשיכה להסית נגד מדינת ישראל.
18/05/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
מספר המתנחלים היהודים ביהודה ושומרון עשוי לגדול בכ-50 אחוזים על 2019. כך אמר (יום ו', 16.5.14) שר הבינוי והשיכון אורי אריאל.
16/05/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il