|   15:07:40
דלג
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

האמת המשפטית – ומשל הקוף והעץ

שני הגיגים בכל הנוגע לפרשת אולמרט האמירה המקובלת שרוזן הוא שופט מזן מיוחד היא אומנם תעודת כבוד לרוזן, אך היא תעודת עניות למערכת המשפט בישראל
19/05/2014  |   אפרים הלפרין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
דוד רוזן. כבוד לשופט [צילום: פלאש 90]

בכל הפעמים הקודמות בהם זוכו אנשי ציבור ובכללם אולמרט, טחנו לנו טוב טוב בראש גורמי המשפט, כי אנשי ציבור מורשעים בהיקפים נמוכים יותר מאשר שאר האוכלוסייה, כי לאמת המשפטית יש כללים משלה וכי יש ספים הקשים למעבר על-מנת להחליט שאמת שמאמינים בה, אפילו בכל הלב, היא אמת משפטית.

ומה למדנו מהשופט רוזן? ממנו למדנו שיש אמת אחת ואחת בלבד, האמת היא מה שקרה בפועל, על האמת הזו יש גרסאות רבות, חלקן נוצר בתום לב, חלקן נוצר במזיד, ותפקידו הראשון והבולט של השופט הוא לפזר את האובך, ולהציג לכולנו את האמת, האמת שבסבירות הרבה ביותר משקפת היטב את המציאות.

שופט שמתרץ זיכוי של איש ציבור בפער בין האמת המשפטית לאמת ההיסטורית, מודה בפועל בכישלונו, מודה שהוא מקבל בפועל את שכרו לחינם, כי כאמור עיקר תפקידיו בסוף המשפט הוא לבור את התבן מן הקש, ולבוא אלינו, אל הציבור המשלם לו, עם מוצר מוגמר שהוא האמת ההיסטורית, ואם הוא בא אלינו עם סיפורי מעשיות על "אמת שיפוטית" משמע בד"כ שלא התאמץ דיו לרדת לשורש האמת.

יכול לבוא שופט ולומר, השתכנעתי שאין דברים בגו, לעומת זאת יכול הוא לבא ולומר השתכנעתי והרשעתי, אך אינו יכול לחזור אלינו עם סיפור סלון של יום שישי ומשהו כמו "יש לי הרגשה מאוד לא טובה אך לא הייתה לי ברירה ואני חייב לזכות", הרהורים כאלה מקומם לעיתים רחוקות ביותר במשפט בוזגלו, שם בוזגלו יכול להינות מן הספק, אך אין מקומם בשום פנים ואופן אצל אנשי ציבור בייחוד כאלה אשר סביבתם לוחשת ורוחשת כספים שעפים מצד לצד ללא בקרה, מבלי שלמישהו זה אכפת.

במקרה של נאשמים בכירים ובכללם אולמרט שהתחמקו בעבר מעונש כי "לא ידעו" "לא שמעו" "לא הייתה להם כל כוונה", אנו חייבים להסיק אפילו בלא כל עדות, בייחוד כאשר יש עדויות, שהם יודעים הכול, שהם שומעים הכול, שכל דבר שהם עושים הם עושים בכוונה, בייחוד אם מדובר במסכת כה רחבה של אנשים, פעולות, ושנים לאורכן הפעולות האלה נמשכות.

האמירה המקובלת שרוזן הוא שופט מזן מיוחד היא אומנם תעודת כבוד לרוזן, אך היא תעודת עניות למערכת המשפט בישראל, מאה שופטים עומדים ומהללים את המלך העירום כביום היוולדו, על בגדיו החדשים והמהודרים, ולעומתם הציבור כמעט כולו ושופט אחד בודד, קוראים בקול גדול, "המלך הוא עירום, המלך הוא עירום".

משל הקוף והעץ

פתגם ערבי עתיק אומר שככל שהקוף עולה במעלה העץ, כן רואים לו יותר את התחת.

אינני מבקש להשוות אנשים, אפילו הורשעו בדין, לבעלי חיים, אך בפתגם זה, להבנתי, טמונה חוכמה רבה, חוכמה אשר אם אולמרט היה נחשף לה בזמן, הוא היה לדעתי היום אדם חופשי ומאושר, אשר רק תפקיד אחד לא מופיע לו ברזומה, תפקיד ראש הממשלה של ישראל.

אני משוכנע ש-99% מהאנשים שיוצע להם להיות ראשי ממשלה בישראל, יסרבו. הם פשוט יגידו שאינם מתאימים, מה להם ולכל האחריות הזו, רבים מהם גם מכירים על בשרם את הפתגם עם הקוף, ויאמרו מה אנחנו צריכים את הצרות האלה, פתאום יגלו לנו שקיבלנו חצי שקל ולא הוצאנו חשבונית, או שהאישה כעסה על העוזרת, ושפכה את החלב, אז העוזרת בכתה והאישה כעסה שוב כי לא בוכים על חלב שנשפך. תגידו לי אתם, מי צריך את הצרות האלה?

אני חושב שהדוגמה הבולטת היותר למה שקרה לאולמרט עם התמנותו לתפקיד ראש הממשלה, הוא סיפורם של דן מרגלית (יבדל"א), טומי לפיד (ז"ל), ואמנון דנקנר (ז"ל) אשר הביאו את אולמרט אל כסא ראש הממשלה הם עשו זאת בתנועת מלקחיים, טומי לפיד הביא בפועל את מצביעי שינוי לקדימה, דן מרגלית ואמנון דנקנר חיסלו את סיכויי ביבי להיבחר ב-2006 עם סדרת כתבות בתפוצת ענק במעריב (וב nrg), אשר הפכה את הליכוד ואת המרכז שלו למוקצה מחמת מיאוס אצל הבוחר הישראלי.

אין לי ספק שקדימה בראשות שרון הייתה זוכה בבחירות לו היו ניזומות, ואין לי גם ספק שאולמרט ללא החברים שלו, לא היה נבחר בשום אופן, היו אלה חבריו של אולמרט שהביאוהו לשלטון, ומשנבחר הם ודאי ציפו לתמורה, לפחות חלקם.

ולא רק הם ציפו לתמורה, היו גם אחרים שציפו, אך אולמרט לא היה שם בשבילם. אולמרט אשר כל חייו מבוססים על אינטראקציה עם אנשים, על הימצאות בשטח ועל מגע עם השטח, ננעל לפתע בלשכה, עם מעגלים על מעגלים של אבטחה, עם עומס עבודה מפה עד הודעה חדשה, ואז אולמרט יוזם את מלחמת לבנון השנייה, מה שמנתק אותו לחלוטין מסביבת הגידול שלו, וממערכת ההשקיה וההזנה.

אולמרט צעד תמיד על הגבול מבחינה כספית, ועד מקרה הולילנד לא הורשע, ויש רבים הטוענים שעבר עמוק מאוד את הגבול, ולאורך השנים הצליח בחוכמה ליצור מצג אחר, אך עם התמנותו לתפקיד ראש הממשלה הפסיק אולמרט לתחזק את אולמרט הקודם, ואולמרט הקודם ללא תחזוקה מאוד מאוד רצינית, הופך להיות קורבן של הרעל שמפריש גופו וקורבן של הארס של כל אלה שרוממו אותו והוא ממרום לשכתו ירק להם בפנים, לפחות להבנתם, ואני מניח שכמה חברים רבים שהיו לו כך היו רבים שהרגישו נבגדים על-ידו. מפסגת האהבה אל שאול תחתיות השנאה היוקדת.

שולה זקן

בואו נקשיב למוצא פיה של שולה זקן, היא אומרת שאולמרט או מי מטעמו של אולמרט אמרו שהיא שקרנית, וזה מה שהפך אותה מכזו השוכבת על הגדרות עבור אולמרט לכזו השולפת טומיגן ומרססת אולמרט ואת כל סביבתו, מהפך של 180 מעלות בשל מילה מטופשת. נראה קצת דבילי שמי שמודה בקבלת שוחד, מתרעמת על כי נקראה שקרנית, כי הרי כל מי שמסובך בעבירות קשות הוא שקרן אין כל ספק בכך, ויש רבים שהם שקרנים ולא מסבוכים בעבירות ומצבם הרבה יותר טוב, אז מה קרה אם קראו לה שקרנית, מה הביג-דיל?

ובכן הביג-דיל הוא תחושה עמוקה של בגידה, בייחוד אצל כל אלה שאולמרט טיפח ללא לאות לאורך כל חייו עד התמנותו לראשות הממשלה, ומשם הוא התמקד בתפקיד האחראי שהוטל עליו, חלקית בגלל הבידוד הביטחוני בו שרוי ראש ממשלה בישראל, והזניח כמעט את כל השאר, וכאשר כזו קופה של שרצים מונחת ומוזנחת, אין ספק שהיא פורצת ומשפורצת היא פורצת בכל העצמה.

לו הייתי משקר לעצמי הייתי אומר שעל אולמרט היה לתקן דרכיו והיה אמור לנהוג אחרת, אך זה יהיה בדיוק כמו לומר שמעשן כבד טועה בכך שהוא מעשן, מעשיו של אולמרט הם חלק בלתי נפרד מננו, הדרך היחידה לגמול אותו הייתה עם פטיש חמש קילו בראש בדמות הרשעה לפני עשרים או שלושים שנה, אשר אולי הייתה מסדרת לו קצת את הראש, אך למזלו הרע זה לא קרה, השופטים שרצו בעבר לרחם על אכזרים וזיכו אותו, יצאו מתאכזרים שבעתיים, בעייתו של אולמרט לא נפתרה, כי לו עצמו לא היה כל סיכוי לפתור אותה, חבריו מאוד נהנו ולכן לא רצו כלל שהבעיה תיפתר עד שנעשו מכורים יחד אתו, והמשיכו לחוס בצילו הענק ואם הוא הסתכן מעט הם לא הסתכנו כלל, והם, המכורים, חטפו קריז כאשר הפסיק לספק, ובתי המשפט במקום להושיע, החזירו אותו כל פעם לרולטה ולא למקומו הראוי, היינו למוסד הגמילה.

ומתוך ידיעה ואמונה שאולמרט הוא אולמרט, ושהישבן שלו אדום מכל ישבן אחר בפוליטיקה בישראל הוא עשה את שטות חייו וטיפס על העץ הכי גבוה בשכונה, לשכת ראש הממשלה, וגזר את דינו לכישלון פוליטי מהדהד עקב אירועי המלחמה, שנים של משפטים, ושש שנים עמוק עמוק בפנוכו.

כנראה שלא מבין ערבית, אולמרט, כמה חבל.

תאריך:  19/05/2014   |   עודכן:  19/05/2014
אפרים הלפרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון דנקנר   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דן מרגלית   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין   תום לב 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמת המשפטית – ומשל הקוף והעץ
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבון זה קוף
21/05/14 07:58
2
גולדבלט משה
21/05/14 09:00
 
ה.א
21/05/14 21:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
עצם העובדה שאדם מגיש ערעור על הרשעתו ושפיטתו למאסר אינה מהווה, כשלעצמה, סיבה לעכב ביצוע עונש מאסר שנגזר עליו.
19/05/2014  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
"אם אני הייתי צריך להחליט על-פי מאוויי, היא הייתה הולכת לכלא. אבל אני נמצא במסגרת, יש לי כאן את ההלכות של בית המשפט העליון, שאני מאוד מכבד ואני מרכין את ראשי ברצון". דבריו של השופט דוד רוזן, בתום הדיון על הסדר הטיעון עם שולה זקן במשפט הולילנד (15.4.15). קודם לכן אמר רוזן, כי לדעתו עונשה של זקן היה צריך להתחיל מחמש שנות מאסר - בעוד הסדר הטיעון קובע 11 חודשי מאסר בלבד.
18/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
האם כבוד השופט דוד רוזן שמע אי-פעם על הליך הוגן? האם הוא שמע על זכויות נאשם?
16/05/2014  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
אלו ימים בהם, לדעתי, ניתן להאשים בבגידה את חלק מהתקשורת, חלק מהעיתונאים וחלק מהעורכים. בגידה במקצוע העיתונות, בגידה בשארית האמון שהציבור עוד נותן בהם. מדוע ולמה? כי הם באו והאשימו שופט בישראל, וחרפו וגדפו אותו, על שכינה את אולמרט ושאר נאשמי הולילנד בשם בוגדים ואת מעשיהם בשם בגידה. לא ייתכן כדבר הזה הם כתבו וצעקו ממש כמקהלה מתואמת ונימקו: ראשית, בגידה היא העבירה החמורה ביותר בספר החוקים, העבירה היחידה שדינה הוא מוות; שנית, מאז קראו לרבין בוגד, לא נשמעה יותר במחוזותינו המילה החמורה הזאת. אם יש ספין תקשורתי מכוער, כל כך לא נכון הגובל ממש בדברי נבלה, הרי שלפנינו דוגמה חיה. כל אחד, ולמען הדיוק כמעט כל אחד, הבין בברור מדברי השופט כי כוונת דבריו אינה כלל וכלל למעשה בגידה במולדת, אלה בגידה במובן אחר לגמרי.
16/05/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן לא ענש "קשה מדי" את אולמרט, כאשר השית עליו 6 שנות מאסר וקנס כספי. אם העובדות שעליהן התבססה ההרשעה נכונות - ונתונים שמסרה השבוע שולה זקן מחזקים הערכה זו - אזי אולמרט נענש פחות או יותר על-פי המקובל בשנות השבעים לגבי בכירים שסרחו. בשנים לאחר מכן החלו בתי המשפט להקל על מורשעי צמרת. רוזן בסך-הכל מחזיר את העונשים לרמה שהייתה מקובלת בעבר.
16/05/2014  |  אלעזר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
רוזן אישר את ההסדר: 11 חודשי מאסר לזקן  /  איתמר לוין
"לא יכולתי יותר עם השקר"  /  איתמר לוין
"אהוד אומר: תחברי בין דכנר ליוסי"  /  איתמר לוין
שנות שולה  /  איתמר לוין
אהוד, בקש סליחה  /  אריה אבנרי
בלי אולמרט  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
הרצל ובלפור חקק עם הפרופ' נורית גוברין 2024 [צילום: יאיר בן-חיים]
נורית גברון
אין אלה "שירי תשבץ" המורכבים מפסוקים כלשונם המונחים זה ליד זה, אלא התכה חדשה, והרכבה חדשה של שירים שחומרי הגלם שלהם לקוחים מספרות הדורות, ויוצרים יצירה עצמאית ומקורית, אם כי לא פעם...
שיר טורם-הספרי
שיר טורם-הספרי
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר    דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il