|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

תקציב ללא משקולות

כמו שבנושא גיוס החרדים עסקו במדינת ישראל עשרות שנים עד שלאחרונה העבירה הממשלה הנוכחית חוק חדש ומשמעותי, כך גם בעניין תקציב הביטחון ניתן כיום לעשות מעשה
13/06/2014  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מיליארדים נעים מצד לצד בדיון של שעה-שעתיים [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  בין סבסטופול לירושלים
  המלחמה בעיצומה

במאבק הנמשך על תקציב הביטחון נזרקים לחלל האוויר מספרים שונים ומשונים. לקורא הממוצע אין שמץ של מושג מהו באמת היקפו של התקציב והאם הוא קטן או גדל. הצדדים המעורבים מפרסמים מספרים, אחוזים וטבלאות שדבר אחד ברור לגביהם: הם אינם תואמים אלה את אלה.

הבנת הציבור חשובה מעצם היותנו מדינה דמוקרטית, אולם אינה מהותית לדיון הענייני בתקציב הביטחון. הבעיה האמיתית הנובעת מחוסר הבהירות היא שגם מקבלי ההחלטות אינם מוצאים את ידיהם ורגליהם בתוך שלל הנתונים והמספרים המובאים בפניהם - לא הח"כים, וודאי לא שרי הממשלה הנדרשים להצביע על קיצוץ או תוספת של מיליארדי ש"ח לאחר דיון של שעה או שעתיים, שבמהלכו מציגים נציגי הצדדים מצגות מרובות שקפים ונתונים, שמרביתם סותרים זה את זה.

נושא מרכזי וחיוני הן לבטחון המדינה והן לתקציב המדינה, הופך למעשה נושא פוליטי המוכרע על-פי לחצים, יחסי כוחות בממשלה וחשש מוועדת החקירה הבאה.

לפני שאגש לעצם העניין - שלוש הערות. לשם גילוי נאות, אציין כי כגימלאי צה"ל אני "נהנה" מפנסיה תקציבית. שנית, תובנותי בנושא תקציב הביטחון התגבשו בעת שירותי כראש לשכתו של סגן הרמטכ"ל דאז שאול מופז, כעוזרו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי וכיום כאזרח, איש מילואים ואב לנער העומד לפני גיוס. בתפקידי השונים, זכיתי לקחת חלק פעיל במאבקים על תקציב הביטחון ולהיחשף למספרים האמיתיים ולתהליכים שעובר התקציב עד אישורו ובמהלך השנה כולה. והערה שלישית היא שאיני משתייך לטוענים כי תקציב הביטחון קטן מדי, או שאין למערכת הביטחון (ולא רק לצה"ל) היכן להתייעל. נהפוך הוא, יש הרבה מה לעשות ובלבד שהמאמצים וההתייעלות ימוקדו במקומות הנכונים ושלא ניגרר כל שנה לדיון על אימון יחידות-המילואים ועל שעות הטיסה.



העברת כסף מכיס לכיס

מסיבות שונות וכתוצאה משורת החלטות, פוליטיות ברובן, שהתקבלו לאורך השנים, תקציב הביטחון כיום כולל דברים רבים שאינם בהכרח קשורים לביטחון. יש גם נטייה (מובנת) מצד האוצר לנפח ולהגדיל את תקציב הביטחון הרבה מעבר לגודלו האמיתי.

דיון אמיתי על התקציב, כזה שיאפשר באמת בחינת הצרכים וקבלת החלטות, מחייב תחילה ניתוח מרכיבי התקציב המכונה בטעות כיום "תקציב הביטחון". תהליך כזה אינו יכול להתבצע על-ידי האוצר או משרד הביטחון, היות שהם רווי אינטרסים וקבעונות שלא יאפשרו בחינה בראש פתוח של הנתונים. תהליך זה יש להפקיד בידי גורם מקצועי, הן ברמת הכנסת והן ברמת הממשלה.

באשר לכנסת, ניתן ללמוד מבית המחוקקים האמריקני, שבו לאחר שנתקלו בבעיה דומה (לא בהכרח עם תקציב הביטחון, אלא עם כלל הנתונים התקציביים המוצגים על-ידי המשרדים השונים), הוקם משרד ייעודי העוסק בענייני התקציב (C.B.O - Congress Budget Office). משרד זה עוסק בבקרה ותכנון של התקציב, והוא מסייע לחברי הקונגרס בבואם לדון ולאשר נושאים תקציביים. לגוף זה יש גישה מלאה לכל הנתונים התקציביים, והוא מעסיק מומחים מן השורה הראשונה בנושאי תקציב. נראה כי בישראל לא נדרש להקים משרד נפרד, אלא מחלקה שתעסוק בתחום התקציב במסגרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת - גוף שמאז הקמתו שיפר משמעותית את יכולתם של הח"כים לדון ולקבל החלטות בנושאים שונים.

בנוגע לממשלה, הרי ששם כבר נתן המחוקק מענה לבעיה. חוק המטה לביטחון לאומי, התשס"ח - 2008 נתן למטה (המל"ל) את האחריות והסמכות לבקר את התקציב בדגש על תקציב הביטחון, ולדווח ולהמליץ בפני הממשלה על היקפו ועל אופן ניצולו. כאן, למרות שיש מענה חקיקתי, ספק אם כיום המל"ל מסוגל לבצע בקרה שכזו, מה גם שנדרשת סמכותו ומעורבותו של ראש הממשלה, כדי שבקרה שכזו תוכל להתקיים באפקטיביות הנדרשת.

הדבר הנוסף שנכון ויש לעשותו כדי שאפשר יהיה לקבל את ההחלטות הדרושות בנושא התקציב הביטחון, הוא ניקוי הרעשים הקיימים כיום בתקציב. מן הראוי לבחון את תקציב צה"ל בפני עצמו, בלי המשקולות המוטלות עליו כיום. כמו שתקציב החינוך אינו כולל את הפנסיות למורים, כך תקציב צה"ל אינו אמור לכלול את הפנסיות של משרתי הקבע. במורה שנפצע בכיתה מטפל הביטוח הלאומי ולא אגף שיקום במשרד החינוך. כאן, נכון וראוי לעשות החרגה מסוימת לאלה שבאמת נפגעו ישירות בשל שירותם, כשהפגיעה נובעת מאופיו הייחודי של השירות בצה"ל. תאונת דרכים בדרך לבסיס או בחופשה, דינה כדין תאונת דרכים בדרך למשרד או לכיתה. שינוי כזה דורש שיתוף פעולה מצד הנהגת הצבא, שהתנגדה במשך השנים למהלך כזה. אולם, כעת נראה כי אין מנוס מנקיטת צעד כזה ובלבד שילוּוה בחקיקה מתאימה שתשמור על כבודם וזכויותיהם של משרתי הקבע והגימלאים.

אחרי שהתקציב יופשט וימוקד, יש לבחון שורה של החלטות שהתקבלו בעבר שנולדו משיקולים ואילוצים פוליטיים והיוו למעשה העברה של כספים מכיס אחד לכיס לאחר. הכוונה להחלטות שעסקו בארנונה המוטלת על בסיסי צה"ל, גם כשהללו אינם זוכים לכל שירות מהרשות העירונית/אזורית, או להטלת מס בלו על דלק לטנקים ולספינות קרב. המדינה שהחליטה לתת פטור מבלו על סולר למוניות ומשאיות, ובו-בזמן גובה את המס הזה מספינת חיל-הים המפליגה לים האדום לעצור הברחת נשק מאירן.

אלו הן רק דוגמאות לשורה ארוכה של החלטות שביטולן משמעותו "חיסכון" של מיליארדים בתקציב המופנה ל"ביטחון". אין בדברים אלה כל חדש, ולאורך השנים הם עלו וירדו משולחן הדיונים, בלא שנעשה דבר, חוץ מהוספה והעמסה של עלויות על תקציב הביטחון. פירוק התקציב לגורמיו ופישוטו יגלו למרבה ההפתעה כי התקציב לביטחון אינו קרוב לגודלו המוצהר של תקציב "הביטחון", וייתכן שימצאו כי הוא אף אינו הגדול בתקציבי משרדי-הממשלה.

הצבא מצידו יידרש להציג לממשלה המלצה אמיצה למבנה ולהרכב של כוח האדם המשרת בו. יש לבצע חלוקה של תפקידים שהם צבאיים ושאותם ימשיכו למלא קצינים ונגדים שישרתו 20 עד 25 שנה, כמו בכל צבאות המערב, ולצידם - תפקידים מקצועיים שימלאו אזרחים שיהיו עובדי משרד הביטחון ושעליהם יחולו הכללים הנהוגים במגזר הציבורי.

כחלק מתהליך "אוורור" התקציב, ייצבע תקציב האימונים והמילואים ויוקשח. כל שינוי או פגיעה בו יחייבו את אישורה של הרשות המחוקקת.

למותר לציין, שכדי שתהליך זה באמת יוביל לשקיפות ויאפשר קבלת החלטות, עליו לעסוק בכל תקציבי הביטחון, כולל אלה של גופי ביטחון נוספים החוסים כיום בצילו של ה"פיל" הקרוי "תקציב הביטחון".

לכאורה אלו הן מילים גבוהות ויעדים רחוקים שאין סיכוי להגשימם. אולם דווקא המשבר הגדול שנוצר בשנה האחרונה והשיח הציבורי המתלהם מעניקים הזדמנות להעניק טיפול שורש לבעיה ולא הדבקת פלסטר שעלותו מיליארדים ותוחלתו קצרת טווח והשפעה. אך כמו שבנושא גיוס החרדים עסקו במדינת ישראל עשרות שנים ורק לאחרונה העבירה הממשלה הנוכחית חוק חדש ומשמעותי, כך גם בעניין תקציב הביטחון אני מאמין שניתן כיום לעשות מעשה. יש לטעמי הזדמנות כאשר בראשות הממשלה עומד אדם שהוא מנוסה ומבין בכלכלה, ובקואליציה יש מפלגות ציוניות שחבריהן שותפים לרצון ולהבנה שלישראל דרוש צבא חזק ויעיל.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
ארז וינר הוא אל"ם (מיל.) בתפקידו האחרון שימש עוזרו של הרמטכ״ל גבי אשכנזי. כיום הוא עוסק במחקר, כתיבה וייעוץ בתחומי ביטחון ואסטרטגיה.
תאריך:  13/06/2014   |   עודכן:  13/06/2014
ארז וינר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקציב ללא משקולות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שולם
13/06/14 22:01
2
שולם
13/06/14 22:06
3
בן הארץ
15/06/14 10:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תקציב המדינה
לפני כמעט שנה, בעצם, נלחמנו נגד גזירות התקציב האיומות שהפילה עלינו הממשלה הזאת: על קצבאות הילדים ונגד הפגיעה במעמד הביניים, נגד הפגיעה בהורים צעירים, בקשישים בישראל. 4,700 הסתייגויות הגישה האופוזיציה נגד התקציב האכזר הזה, וניהלה בכנסת מאבק אימתני. חודש אחרי שהתקציב הזה עבר גיליתי לתדהמתי שכל המאבק הזה לא רק שהיה לחינם, כל התקציב הזה היה לחינם, כי תקציב המדינה שעובר במליאת הכנסת, הוא לא ממש תקציב המדינה.
11/06/2014  |  סתיו שפיר  |   מאמרים
אני מעריך מאוד את בני גנץ. באמת. הרמטכ"ל חולל בצה"ל כמה מהפכות: בדגש ששם על מודיעין וטכנולוגיה, בהפסקת הבחישות והאינטריגות מול שר הביטחון, ומן הסתם בעוד דברים הסמויים מן העין. אבל בדבר אחד גנץ זהה לרמטכ"לים שקדמו לו: בשימוש הציני ביכולת המבצעית של צה"ל בוויכוחים הקבועים על תקציב הביטחון. הופעתו בוועדת החוץ והביטחון והודעתו שיחידות המילואים לא יתאמנו השנה, הזכירו לי שתי סדרות טלוויזיונית שאני מרבה לצטט מהן.
21/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"אנחנו מערכת שרעבה לתקציבים, אבל אין לנו לובי חזק כמו של מערכת הביטחון. אני חושבת שאנו זקוקים לא פחות ממערכת הביטחון למשאבים. אין לנו לובי שאומר שעוד כמה מיליארדים למערכת הבריאות לא פחות חשובים מעוד כמה מיליארדים למערכת הביטחון". כך אמרה שרת הבריאות, ח"כ יעל גרמן, בפתח הכינוס השנתי למדיניות הבריאות, הבוקר (ד', 21.5.14) במלון אינטרקונטיננטל בתל אביב.
21/05/2014  |  גלית יצחק-אוגנוב  |   חדשות
ההוצאה הממשלתית ב-2015 תגדל בשיעור של 2.6% בלבד ב-2015, שיעור גידול קטן מזה שתוכנן מלכתחילה ושאמור היה לעמוד על 3.8%. כך אישרה (יום ד', 5.3.14) ועדת הכספים בתום דיון סוער, השני במספר בנושא זה.
05/03/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מה קרה למחירי הדירות להשכרה בשנתיים האחרונות האם הם הוכפלו? או אולי שולשו? כי לפני כשנתיים כאשר יאיר לפיד עוד היה עיתונאי הוא כתב לנו על תוכנית של מומחים בעניין הדירות להשכרה. שמם של המומחים לא מוזכר, וכך הם מתוארים שם "השמות שמורים במערכת. מדובר באחת מחברות הנדל"ן הישראליות הגדולות בעולם. המומחיות שלהם – בניה זולה להשכרה. הסיבה שבחרתי דווקא בהם היא שהם לא בונים בארץ וגם לא יבנו. זה לא שיש להם משהו נגדנו, מדובר בישראלים טובים, משלמי מיסים ועושי מילואים, אבל אין להם כוח לביורוקרטיה פה."
19/12/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי    / 
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
כזב ה"אחדות" הפלשתינית  /  אפרים ענבר
הגיע הזמן לשבור שתיקה  /  קובי קמין
סופרים רבותי, סופרים  /  קובי קמין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il