|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הקונספציה שוב ניצחה

בניגוד לפרשנויות ולהערכות, חמאס פוסע בעקבות חיזבאללה בלבנון: אוחז בפוליטיקה וגם מהטרור אינו מניח את ידו
21/06/2014  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   חטיפת הנערים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

העובדה שראש ארגון טרור מופיע במוסד אקדמי ומדבר מעל במת נואמים המכוסה בדגל חמאס, לא עוררה שום תגובות בקרב שוחרי "החרות האקדמית" בישראל ובעולם, הנלחמים נגד ישראל, מכנים אותה "מדינת אפרטהייד" וקוראים להחרימה, להטיל עליה סנקציות ולמשוך ממנה השקעות

למעלה משבוע עבר מאז שנחטפו שלושה בחורי הישיבה - אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל - ובשעת כתיבת שורות אלו עדיין אין מידע על נסיבות החטיפה - מי ביצע אותה, היכן נמצאים הבחורים ומהן דרישות החוטפים. העדר מידע משמעו שהמבצעים תכננו את החטיפה באופן מיטבי כדי שלא יישארו סימנים. הדבר מעיד על כך שאת החטיפה ביצע ארגון מסודר ומנוסה, והאצבעות מכוונות מיד אל חמאס, ובממוקד - אל הזרוע הצבאית שלו - גדודי עז אדין אל-קסאם.

ממשלת ישראל הודיעה ברבים כי חמאס הוא שביצע את החטיפה ופתחה בגל מעצרים של ראשיו ופעיליו ביהודה ושומרון. יש איפול על החקירה, עם זאת, האווירה שיצר חמאס תומכת בהנחה שהוא זה שביצע את החטיפה. נאומים שנשאו מנהיגי חמאס ובראשם ח'אלד משעל כוללים רמזים על כך שהתנועה תמשיך בשיטת הפעולה שנוצרה בעסקת גלעד שליט ובעסקות שקדמו לה: חטיפת חייל או אזרח, מריטת עצבי-הציבור הישראלי, העלאת דרישות מוגזמות, משא-ומתן קשוח, הפעלת מניפולציות רגשיות ועסקת שחרור-אסירים גדולה. ההישג של הארגון בשחרור למעלה מאלף אסירים שרבים מהם מעורבים ברצח, תמורת חייל אחד, לימד את חמאס שזו הדרך וזו השיטה.

לשיטה זו יש גם ערך מוסף: היא מפלגת את הציבור הישראלי בשאלה אם לשחרר אסירים שיש דם על ידיהם או לא. מחלוקת זו גם יוצרת יוזמות חקיקה הנוגעות לסוגיית שחרור-אסירים, וגם הן מעמיקות את השסע בתוך החברה הישראלית. גם הישג זה נזקף לזכות חמאס.

הפיוס המטעה

בציבור הישראלי התקבעה בשנים האחרונות התפיסה שהחלוקה בין עזה מצד אחד, ויהודה ושומרון מצד שני, חופפת את החלוקה בין חמאס ואש"ף, שכן חמאס שולט ברצועה ואילו אש"ף שולט ביו"ש. תפיסה זו חלחלה גם אל הדרג הפוליטי בישראל, והתוצאה הייתה שעד החטיפה הנוכחית, לא הייתה כמעט שום פעילות נגד המערך המסועף של ארגוני החמאס באזור זה. שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלשתיניים יצר רושם שאנשי חמאס ביו"ש נמצאים "בשליטה", וכי אין לישראל מה לדאוג מהארגון בכלל ומהזרוע הצבאית שלו בפרט.

ברקע עמד גם הפיוס בין חמאס ואש"ף. בישראל האמינו שפני חמאס למדיניות, לממשלה, לבחירות ואולי גם להשתלטות על הרשות הפלשתינית בדרכי שלום, ולא להמשך הלחימה נגד ישראל. גם השקט היחסי השורר בין ישראל ורצועת עזה בחודשים האחרונים הוריד בציבור בישראל את רמת הדאגה מפעולות צבאיות של הארגון, ודאי ביהודה ושומרון.

ההוכחה לכוח הציבורי של חמאס התקבלה רק לפני חודש, בבחירות למועצת הסטודנטים של אוניברסיטת ביר זית. אש"ף זכה ב-23 מושבים מתוך 51, חמאס - ב-20, החזית העממית לשחרור פלשתין ב-7 והחזית הדמוקרטית - במושב אחד. היה בישראל מי שראה בכך סימן מדאיג להתחזקות חמאס, אך מנגד היו בישראל מי שראו בכך את המעבר של חמאס מארגון טרור לארגון פוליטי. בישראל לא הבינו שחמאס פוסע על המסלול שהתווה חיזבאללה בלבנון: אֱחוֹז בפוליטיקה וגם מהטרור אל תניח את ידך.

לאחר ההצלחה של חמאס בבחירות אלה הופיע חסן יוסף, מנהיג חמאס בשומרון, בפני 20 נבחרי הארגון. נאומו נמצא ברשת וניתן להקשיב לצעקותיו שבהן הופיעו הקטעים להלן [הערותי בסוגריים, מ.ק.]:

"אומרים שחמאס גמור, יש פיוס. לא, ואני אומר לכם שישמעו את זה כל הסטודנטים, ישמעו הקרובים והרחוקים (כל העולם), ושכל אמצעי התקשורת ישמעו, אנו היחידים, עזה היא היחידה, שיש לה כלים חדישים. כולם יודעים, שבכל שלב שהוא תהיה עזה על כל מה שיש בה ותחת כותרת ההתנגדות. יגיע שלב, אתם תראו, שבפעם הראשונה עזה היא שתפתיע את האויב והיא שתבצע פעולת תקיפה המגיעה בעזרת אללה יתעלה ויתרומם. (מחיאות כפיים). ואני לא אומר את הדבר הזה בלי מחשבה (חוזר על משפט זה) שכן להתנגדות (חמאס) בעזה יש הרבה, אני אומר לכם: יש לה הרבה. ועזה היום, כל פלשתין, כל ס"מ מאדמת פלשתין ההיסטורית, נמצאת בתוך מעגל הפגיעה מתוך עזה בחסדי אללה, ישתבח ויתפאר. (מחיאות כפיים וקריאות)...הו אחים והו אחיות, אומר מילים אחרונות: לא ייתכן שנקבל את הפיוס (עם אש"ף) בשום מחיר יחד עם כפיית המשוואה של האגרוף הביטחוני (ההסדרים הביטחוניים עם ישראל שעל פיהם הרש"פ מסכלת טרור) עם הפיוס, לא נקבל בשום פנים ואופן שתהיה כאן, בגדה המערבית. (הקהל מוחא כפיים)...אחי ואחיותי, אתם חזקים, אתם גדולים, אתם עצומים, אתם מניחים את היסוד לשלב הבא. אתם תראו בקרוב, אני נשבע באללה, כמו שאני רואה אתכם (לפני), אתם תראו את הניצחון מגיע אם ירצה אללה, ובאותו יום ישמחו המאמינים (המוסלמים) בנצחון אללה התומך (ונותן ניצחון) למי שהוא רוצה. יברך אתכם אללה".


העובדה שראש ארגון טרור מופיע במוסד אקדמי ומדבר מעל במת נואמים המכוסה בדגל חמאס, לא עוררה שום תגובות בקרב שוחרי "החרות האקדמית" בישראל ובעולם, הנלחמים נגד ישראל, מכנים אותה "מדינת אפרטהייד" וקוראים להחרימה, להטיל עליה סנקציות ולמשוך ממנה השקעות.

חסן יוסף קושר קשר הדוק בין חמאס בעזה ובין נוכחות התנועה ביהודה ושומרון, אך גורמים בישראל לא ראו זאת, כי היה יותר נוח לראות את הכל מבעד לחור המנעול של הפיוס: "זה לא אינטרס של חמאס לנקוט בטרור בשלב זה", אמרו לנו כל אלה שמסתכלים על חמאס דרך משקפיים ישראליות, ומנסים להעריך את צעדי הארגון תוך הפעלת שיקולי היגיון ישראלי.

אלא שבשטח המצב היה שונה: מנגנוני הביטחון הפלשתיניים לא גילו את ההתארגנות של החוטפים, או שבמכוון העלימו עין ממנה כדי לא להפריע למאמצי הפיוס. תחת "העין הפקוחה" של מנגנוני הביטחון הפלשתינים התפתחה תשתית חמאסית שביצעה באופן כמעט מושלם את החטיפה, את ההימלטות, את החבאת הבחורים או הובלתם לאזור אחר. כמעט מושלם, כי חטיפה מושלמת הייתה מונעת מהחטופים ליצור קשר עם כל גורם חיצוני, ואילו אחד החטופים הצליח ליצור קשר טלפוני עם מוקד המשטרה וללחוש משהו שלא הובן כראוי.

בעקבות החטיפה החליטה ישראל לעשות את מה שעליה לעשות כדי למנוע את הפיכתם של יהודה ושומרון למדינת טרור נוסח עזה, ושהרש"פ לא עשתה: היא החזירה לכלא רבים ממשוחררי עסקת שליט מתוך היגיון פשוט: שחרורם היה נגד שחרור ישראלי, ותפיסת ישראלים מצדיקה את החזרתם לכלא. ישראל גם עצרה חברי פרלמנט מטעם חמאס, סגרה ארגוני "צדקה" ואמצעי תקשורת של חמאס.

ישראל פועלת באווירה בינלאומית נוחה יחסית, שכן העולם מרוכז במתרחש בעירק, שחלקים ממנה נכבשים במהירות על-ידי "מדינת האיסלאם של עירק והלבנט", וארגון זה מאיים על תעשיית הנפט בצפון עירק. אירן מעורבת, ארה"ב שולחת חיילים והעולם מקווה שעירק תשרוד כמדינה מאוחדת. המתרחש באוקראינה גם הוא במרכז ההתעניינות, בעיקר לאחר שהבדלנים הרוסים הצליחו להפיל מטוס אוקראיני ולהרוג כ-50 מחיילי הממשלה. בקניה ביצעה מיליציית "שבאב אלמוג'אהדין" מסומליה טבח המונים, וגם משחקי הכדורגל בברזיל מסיטים את התעניינות העולם מחטיפתם של שלושה ישראלים ומפעילותה של ישראל נגד חמאס ביו"ש.

בגבול עם עזה יש הסלמה, ויש כבר מי שמזהיר שאינתיפאדה שלישית נמצאת בפתח. האירועים בשבוע האחרון סיפקו עוד הוכחה שבענייני ביטחון ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה, לא על רשות או מדינה פלשתינית, ולא על הסכמים עם מדינות ערביות, ידידותיות ככל שתהיינה. אף שלטון ערבי לא ינהג בנחישות הנדרשת להגנה על ישראל מפני ארגוני טרור דוגמת חמאס, ולכן על ישראל להישאר בשטחי יו"ש לתמיד. אפשר לצאת מהערים כדי שיקומו בהן אמירויות על בסיס המשפחות הגדולות, אבל על המרחב הכפרי להישאר בשליטה ישראלית.

הקריסה של צבא עירק מול לוחמי "מדינת האיסלאם" מוכיחה כי במזרח התיכון אין לסמוך על כוחות מלאכותיים, גם אם ארה"ב הקימה אותם, חימשה, אימנה ומימנה אותם. תסריט דומה יתרחש באפגניסטן כשייסוגו ממנה כוחות הקואליציה, ולכן על ישראל לומר לאמריקנים אמירה פשוטה וישירה: "אנו חיים ורוצים להמשיך לחיות באזור שאנו מבינים יותר מכל אחד אחר איך להתנהג ולהתנהל בו. פה זה לא אירופה ולא אמריקה. אנא הניחו לנו לפעול כנדרש, ואם אתם באמת חברים שלנו, עִזרו לנו במקום לעודד ארגוני טרור כמו חמאס". יש בקונגרס ובציבור האמריקני רבים שיזדהו עם אמירה כזו ויסכימו לה.

ניסיונות חטיפה קודמים

לאחר החטיפה נזכרו רבים לספר כי בשנה האחרונה היו עשרות ניסיונות לחטוף אזרחים וחיילים. הבעיה היא שאיננו מתייחסים לניסיון שנכשל, ואיננו מסיקים ממנו מסקנות מבצעיות. ניסיון חטיפה שנכשל חייב היה לקבל התייחסות כמו ניסיון שהצליח: חקירה נמרצת, מעצרים, חיסול תשתית והעמדה לדין. גם התקשורת אינה רואה בניסיון שנכשל עניין לעסוק בו, כי הוא נכשל וכביכול שום דבר לא קרה. אלא שהחוטפים שנכשלו במשימתם מנתחים את הכישלון, מאתרים את התקלות, מתקנים את הטעון תיקון, משפרים את התוכנית ומנסים שוב ושוב עד שיצליחו.

תרבות הטרמפים
[צילום: פלאש 90]

מאז החטיפה של שלושת הבחורים עסקה התקשורת הישראלית בעניין הטרמפים, ונקודה שעלתה שוב ושוב היא שבשטחי יו"ש, כמו בפריפריה, אין לאנשים ברירה אלא להסתמך על טרמפים בשל התדירות הנמוכה של תחבורה ציבורית. אוטובוס המגיע לישוב ביו"ש או בפריפריה פעמיים ביום בלבד אינו מספק את צרכי התחבורה של מי שאין לו רכב פרטי. בעוד ש"תופעת הטרמפים" נעלמה מן הערים, היא חיה וקיימת בפריפריה ובעיקר ביו"ש. אנשי "מדינת תל אביב" מותחים עליה ביקורת קשה כי היא מביאה לאירועי חטיפה, ואילו אנשי "מדינת יו"ש" מגנים עליה באדיקות "כי אין ברירה אחרת".

אלא שלוויכוח זה יש בסיס תרבותי עמוק: ב"מדינת תל אביב" אדם חי לעצמו את חייו, עובד ומבלה את זמנו הפנוי בשלל מקומות הבילוי שמציעה העיר הגדולה: בתי קפה, מסעדות, קולנוע, תיאטרון וקונצרטים. הניכור בין האנשים מוביל כל אחד למצוא את דרכו בעצמו ממקום למקום, ואין הוא מבין למה בכלל אנשים צריכים להסתמך על טרמפים. ואילו ב"מדינת יו"ש" יש תרבות של קהילה, אווירה של קבוצה מגובשת, אמון הדדי ופתיחות, והטרמפ מבוסס על התחושה של הנוסע שהנהג הוא "משלנו" ולא יגרום לנוסע כל רע, וכזו היא גם תחושתו של הנהג כלפי הנוסע.

המאמר התפרסם במקור באתר "מידה".
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  21/06/2014   |   עודכן:  21/06/2014
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקונספציה שוב ניצחה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דאגנית
22/06/14 09:08
2
פלא יועץ
22/06/14 15:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חטיפת הנערים
שר האוצר, יאיר לפיד (יש עתיד), תיאר (יום ו', 20.6.149 את מתווה הפעולה הנרחבת של ישראל בגדה המערבית שנועדה לאתר את שלושת הנערים שנחטפו כמורכבת משלושה גורמים: הגעה לחוטפים ושחרור בני הנוער, פגיעה בתשתיות שצ חמאס בגדה המערבית, ופירוק הסכם הפיוס בין הרשות הפלשתינית בראשות הפתח והחמאס.
20/06/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
פעילות צה"ל וכוחות הביטחון האחרים כדי להחזיר את החטופים הביתה לא זו בלבד שהיא לגיטימית לחלוטין אלא היא המובן מאליו. אין מדינה המוכנה להפקיר את אזרחיה לגחמות חוטפים או מיני פעולות טרוריסטיות אחרות. אלא שיש לשים לב היכן עובר הגבול בין פעולות הכרחיות ומועילות להשגת המטרה העיקרית. הפיתוי גדול, הסנטימנטים כלפי החטופים מוליכים למסקנות והצעות שונות ומשונות. וודאי שהציבור רשאי לדרוש ולהציע כל פעולה. המנהיגות של המדינה וראשי הצבא ומערכות הביטחון האחרות חייבות לקחת בחשבון שחציית הגבול הדק בין לגיטימיות פנימית ובינלאומית עלולה, חלילה, לסכל את השגת העיקר, קרי החזרת החטופים הביתה בריאים ושלמים.
20/06/2014  |  צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
דודו של החטוף נפתלי פרנקל, ישי, אומר (יום ו', 20.6.14) כי שלושת הנערים שנחטפו עדיין בחיים על-פי המידע שנמסר למשפחות מכוחות ביטחון.
20/06/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מערכת הביטחון מסמנת את הנהגת חמאס בחוץ לארץ כאחראית לחטיפת שלושת הנערים הישראלים - אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער - לפני שבוע בגוש עציון. לטענת גורמים ביטחוניים, מפקדת חמאס בחו"ל, ובייחוד בכיר חמאס סלאח אל ערורי המתגורר בטורקיה, חשודים כמעורבים בתכנון החטיפה.
19/06/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
בכיר חמאס, ג'יבריל רג'וב, טוען כי מדינת ישראל הוכיחה כי מבינה רק פעולות כמו חטיפת אזרחים. "ישראל אינה מבינה אלא רק את שפת החטיפה", אמר (יום ה', 19.6.14) תוך שהוא מציין כי הוא עצמו אינו תומך בחטיפת אזרחים פלשתינים או ישראלים.
19/06/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   חטיפת הנערים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"יודעים יותר ממה שידענו לפני כמה ימים"  /  איציק וולף
חמאס: עוד לחץ - ונבעיר אינתיפאדה שלישית  /  עופר וולפסון
נעצרו עוד שניים ממשוחררי עסקת שליט  /  מחלקה ראשונה
כשמדינת ישראל התגאתה בח"כ זועבי  /  חגי הוברמן
שלושה נערים, חמש נקודות  /  אריאל י. לוין
המשטרה שוב משקרת  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il