|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

קווים מסוכנים - בהתאם לנהלים

דבר לא ישתנה עד שיקרה אסון: משרד התחבורה מגדיר קווי תלמידים כקווי שירות לכל דבר. הוא מאפשר הסעת תלמידים צפופים בעמידה וללא חגורה באוטובוסים עירוניים תוך סיכון של ילדים
23/06/2014  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
דוחק וצפיפות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

עלויות רכש הוזלו בכ-16%
במכרז שערכה החברה למשק ולכלכלה של השלטון המקומי ("משכ"ל") להסעת ילדים במועצות האזוריות, שפורסם השבוע, זכו ארבע חברות אוטובוסים. במקום הראשון זכתה חברת צ'יינה מוטורס שמייבאת אוטובוסים מתוצרת Yutong, אחריה זכתה הצעת חברת "מאיר" אשר הציעה אוטובוס מתוצרת "Volvo". שתי הצעות נוספות זכו אף הן במכרז - הצעת "SCANIA" ו"הארגז". במסגרת ההצעות למכרז, התחייבו המתחרים לספק 50-30 אוטובוסים בינעירוניים בשנה למועצות האזוריות השונות, למשך שנתיים, בעלות כוללת של כ-70 מיליון שקלים.

מתוצאות המכרז ניתן ללמוד כי פתיחת שוק רכב בעקבות כניסתה של "צ'יינה מוטורס" לשוק הביאה לירידה משמעותית במחירי האוטובוסים, שכן במכרז הקודם שערך המשכ"ל למכירת אוטובוסים מדגם יורו 5 (דגם ישן יותר), המחיר המינימלי של אוטובוס בעל 55 מושבים היה יקר ב-200 אלף שקלים לאוטובוס. מדובר בחסכון משמעותי עבור 53 המועצות האזוריות, שרבות מהן נמצאות בקשיים תקציביים.

משרד התחבורה מחייב את חברות התחבורה הציבורית להשתמש באוטובוסים עירוניים ואינו מאפשר להן לעשות שימוש באוטובוסים בין-עירוניים.

ההנחיה האמורה פוגעת בבטיחות התלמידים ובנוחות שלהם, שכן באוטובוסים עירוניים יש פחות מקומות ישיבה (36 לעומת 51) ותלמידים נאלצים לעמוד צפופים זה לצד זה. יתרה מכך, באוטובוסים אלה אין חגורות בטיחות וכן אין פנסי הבהוב ושילוט להסעת ילדים, כפי שמחייבות התקנות באוטובוסים בינעירוניים המסיעים תלמידים.

גם עמדת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה על חגירת חגורות בטיחות בנסיעה באוטובוס לרבות בנסיעה בתוך העיר. כלומר, גם גורמי המקצוע ברשות מעדיפים שימוש באוטובוסים עירוניים על פני בינעירוניים.

במשרד התחבורה אומרים כי תקנות הנגישות מחייבות שימוש באוטובוסים עירוניים נמוכי רצפה, המונגשים לנכים ולמוגבלים, וזאת בכל הקווים הפועלים בתחומי העיר ובכללם גם קווי התלמידים.

אולם בניגוד לדברי משרד התחבורה, אין צורך בנגישות בקווי תלמידים, שכן תלמידים נכים ובעלי מוגבלויות נגישות מוסעים למוסדות החינוך בהסעות מיוחדות ומונגשות. במילים אחרות, משרד התחבורה נותן "פתרון" שאשר אין שום בעיה ולמעשה יוצר בעיה חמורה יותר של בטיחות.

בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מבהירים כי הדרישה של משרד התחבורה לאוטובוסים נמוכי רצפה כלל לא הגיעה מהנציבות ואינה על-דעתה. בתשובת הנציבות נאמר כי "דרישה זו לא הגיעה מהנציבות, מאחר שהנושא אינו מוכר לנו".

חובת הנגישות בקווי תלמידים נגזרת מכך שמשרד התחבורה הגדיר אותם כקווים עירוניים, וקווים עירוניים חייבים להיות מונגשים. החובה חלה רק בנוגע לאשכולות הפעלת התחבורה הציבורית החדשים, ולא באשכולות המופעלים על-ידי המפעילים ההיסטוריים - אגד ודן. הפתרון לכך, הוא לבוא ולקבוע שכדי להסיע תלמידים ניתן יהיה להשתמש באוטובוסים בין-עירוניים.

באופן תמוה, מתעקש משרד התחבורה להגדיר את קווי התלמידים כקווי שירות לכל דבר למרות שמאפייניהם שונים מאשר יתר הקווים: הם אינם פועלים בחופשות בתי הספר; מסלולי הנסיעה שלהם מותאמים לפי בתי הספר; שינויי לו"ז נעשים על-בסיס יומי בהתאם לצרכי בתי הספר; מספר הנוסעים בהם שאינם תלמידים אפסי וכן הסדרי התשלום מיוחדים. אפילו משרד התחבורה עצמו, במסגרת הסכמים ומכרזים מול המפעילים, מציין את קווי התלמידים כקטגוריה נפרדת.

מדוברות משרד התחבורה נמסר כי "קווי התלמידים הינם קווי שירות לתלמידים הפועלים בתשלום, באמצעות כרטיסיות, בין תחנות קבועות בעיר ועל-פי לו"ז קבוע ולכן נחשבים קווי שירות של התחבורה הציבורית לכל דבר ועניין. אילו לא יהיו קווי התלמידים קווי תחבורה ציבורית, יהפכו הקווים לקווי נסיעה מיוחדת ולא יישארו באחריות משרד התחבורה".

בהערת סוגריים, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ציינו עם זאת, כי רמת הבטיחות של כלי רכב אינה רק פונקציה של חגורות הבטיחות והפנסים המהבהבים, אלא גם של גורמים נוספים כמו מצבו המכאני של כלי הרכב, אקלים הבטיחות באוטובוס או בהסעה ועוד. ולכן, לא ניתן לקבוע באופן נחרץ שרמת הבטיחות בהסעות מאורגנות גבוהה יותר. סוגיית העלות אינה קריטריון כלל לעמדת הרשות ובאופן כללי לא ניתן לקבוע נחרצות כי הסעה מאורגנת יקרה יותר לרשויות מאשר תשלום לתחבורה ציבורית. בנסיעות בין-עירוניות יש לחייב את הילדים לשבת חגורים בחגורת בטיחות הן בהסעה מאורגנת והן בתחבורה ציבורית.

כתוצאה ממקרה של תאונה שנגמרה במוות תלמידים נקבעו נהלים לקווי תלמידים הקובעים בנסיעות מיוחדות חובת חגירת חגורות בטיחות, איסור עמידה בנסיעה ועל הנהגים להסיע הסעות תלמידים ולהביא אישור שאין להם הרשעות בתחום עבירות מין. כל אלה אינם חלים כאשר באים ומגדירים את השירות כקו תחבורה ציבורית רגיל.

סיכומו של דבר, מדיניות משרד התחבורה מוזרה ומקוממת. היא מרעה עם התלמידים, מרעה עם המפעילים ואף נושאת לשווא את שם הנגישות גם כאשר אין לו קשר לעניין, וגם בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. המאסדר (רגולטור) מתקשה להיפטר מעודף הסמכויות שלו וזה מובן, אבל מאבקי הסמכויות הללו אינם יכולים לבוא על-חשבון בטיחות הילדים שלנו.

תאריך:  23/06/2014   |   עודכן:  23/06/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קווים מסוכנים - בהתאם לנהלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
חברת התחבורה הציבורית סופרבוס השלימה בימים האחרונים את גיוס ההון הדרוש ל"אשכול העמקים" באמצעות חברת פרויקט סופרבוס העמקים בע"מ. החברה העבירה (יום א', 22.6.14) למדינה 162 מיליון שקלים כתמלוגים עבור הפעלת קווי התחבורה הציבורית בטבריה, בעמק יזרעאל, בעמק בית שאן ובבקעת כנרות. את הפרויקט מלווה בנק לאומי.
22/06/2014  |  עיד יוסף  |   חדשות
צוות בראשות מאיר חן המגבש את רפורמת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית טרם השלים את עבודתו, ובין נציגי משרד התחבורה לנציגי משרד האוצר עדיין קיימת מחלוקת באשר למקורות המימון הרפורמה, דבר העלול לתקוע אותה לאורך זמן.
22/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
כ-130 מנהגי חברת דן המתגוררים בצפון הארץ פתחו בסוף השבוע (יום ה', 19.6.14) בשביתת פתע. הם מוחים על כך שהחברה הפחיתה/ביטלה להם את החזרי הנסיעות בשל מגוריהם הרחק ממקום העבודה.
22/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד התחבורה נתן אישור חריג לחברת נתיב אקספרס לפלוש החל מהיום (ו', 20.6.14) לאשכול פעילות של חברת קווים ולהפעיל נסיעות פנימיות בתוך עפולה.
20/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המשנה לזכויות אנשים עם מוגבלות אישרה (יום ד', 18.6.14) תקנות לפיהן רכבות מקומיות - הרכבת הקלה בירושלים וזו הצפויה בגוש-דן - יחויבו לבצע התאמות נגישות לאנשים מוגבלים. בין היתר נקבע כי:
18/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
ממוצ"ש: תריסר קווי לילה חדשים  /  עידן יוסף
מיום שישי: פעימה שלישית בקווי הגליל  /  עידן יוסף
קווים מהירים לאזורי תעסוקה בגוש-דן  /  עידן יוסף
ביקשו לייצג אין-קבוצה  /  איתמר לוין
תחבורה ציבורית בשבת  /  יעקב וולך, ראובן פלג
הבקרה חוזרת לאוטובוסים  /  עידן יוסף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il