|   15:07:40
דלג
  מנשה ברק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בין הורים-מורים-אלימות והדורות הבאים

04/03/2005  |   מנשה ברק   |   מאמרים   |   תגובות

האם מחבר המילים העבריות נתן דעתו על המטלות האמיתיות ששני בעלי התפקידים הללו, מורה והורה, צריכים ליטול על עצמם בשעה שעמד וקבע שמות למקצועותיהם של בני האדם?

האם במתכוון מודיע מחבר המילים העבריות לאדם שבחר והביא איש חדש לעולם, איך עליו לנהוג באדם החדש שהביא לעולם והוא צומח לצדו? גם זאת איננו יודעים.

בכל מקרה, נהג בחכמה מחבר המילים העבריות שבחר לגזור שמותיהם של אותם אנשים האמונים על גידול וטיפוח הדור הצעיר, מהשורש ר.א.ה. ללמדם ולהנחותם שלימוד, הקניית ידע והקניית הרגלי התנהגות חייבים להתבסס בראש ובראשונה על חוש הראייה.

לימוד בדרך של להראות ולהדגים לאדם אחר כיצד לבצע, כיצד להפיק צלילים בקולו, כיצד לקרוא, כיצד לאחוז בעיפרון, כיצד להניעו על-פני הדף כך שיצליח לצייר את האות הכתובה באופן שאדם אחר יוכל לקראה ולהפיק את הצליל המדויק שהיא מייצגת.

דורות על-גבי דורות מלמד אדם אחד את האדם האחר, כיצד למנות חפצים, איך מחברים ומחסרים מספרים, איך כופלים ומחלקים, בדרך של הדגמה והמחשה.

הוא מראה ומדגים איך מייצרים שולחן, עוגה, סלט, גינה, גבינה, חולצה, נעל, כובע ומניפה באופן שיאפשר לילדים-אנשים המצטרפים לקהילה לבצע מטלות ומשימות ולייצר מוצרים שיאפשרו את המשך קיומה של הקהילה.

במקום שבו נעצר ונתקע תהליך העברת הידע והתרבות המצטברת בקהילה ובעם לדורות הבאים, שם יידלדל וייחלש כוחו של הדור הבא להתקיים, וכושר שרידותה של אותה קהילה יתפוגג והיא תיעלם מן העולם.

כאשר יכולתו של הדור הצעיר בקהילה לקרוא ולהבין את הידע שנצבר בספרי הלימוד ובתרבויות העמים פוחתת, אנו מקבלים דור של אנשים שיודע פחות איך לייצר, דור של אנשים שיודע פחות איך להגן על עצמו, שיודע פחות איך לרפא עצמו מתחלואים ומחלות ושנהפך תלוי וסמוך יותר ויותר על יכולתם של המעטים, יחידי הסגולה - "היודעים" בעלי היכולת.

כאשר גדלים בקהילה אנשים שמחשבתם אינה סדורה ושאינם יודעים לכתוב כהלכה ובמדויק את אשר הם גילו ויודעים, באופן שגם הדורות הבאים יוכלו להבין את מה שכבר ידוע, ועבר מאב
לבן במשך שנים, נוצרים באותה קהילה מחסום וסתימה בהעברת הידע לדורות הבאים ושרידותה של הקהילה נחלשת.

אותה קהילה מוצאת עצמה עסוקה במשך שנים ב"המצאת" דברים שכבר היו ידועים זה מכבר לאבותיהם, בחזרה על שגיאות וטעויות שכבר נעשו בעבר, במקום לחפש ולייצר דבר חדש תוך שימוש בידע הקיים.
כל זה נכון גם לגבי היחסים שבין אדם וחברו.

גם ההורה וגם המורה אמורים להראות ולהדגים לדורות הבאים כיצד יש להתנהג ובאיזה אופן לנהל את מערכת היחסים בין איש לרעהו.

חבר מדבר, אני שותק; חבר שותק ונכון להקשיב, אני מדבר; חבר מעוניין להשיג מטרה, אני לצדו ועוזר; אני מעוניין להשיג מטרה, חבר עומד ליד, נותן כתף. ועוד כהנה וכהנה. דברים ידועים לגמרי זה מכבר בשנים. אולי קצת נשכחים בארץ הזאת.

אנשים מכירים רעיונות אלה ורבים מיישמים אותם הלכה למעשה. אלה אנשי מעש המיטיבים לראות את חשיבותם של מעגלי חיים כוללים סביבם הרחק מעבר למעגל הסובב עצמם וטובתם.

אנשים המיטיבים לראות מרחב של קהילה, דורות של ילדים שנולדים, צעירים הגדלים לצדנו, באים ומצטרפים לקהילה. מצטרפים כאנשי מעש ויצירה - בעלי ידע. אבל בימים אלה, כשנושאי בשורת התרבות והידע שאנו מלמדים ומנחילים לדורות הבאים הם הטלוויזיה ואמצעי התקשורת האחרים, אנו בצרות צרורות.

סוגי הידע, איכויות הידע, דיבור רהוט ותקני, כתיבה מדויקת ונכונה ומאליו גם הבנה בהירה ומדויקת של הנאמר והנכתב בתרבויות העבר ובדורות הקודמים הולכים ונפגמים קשות.

פן אחד של הבעיה, הינה מערכת החינוך הפורמלי. פן אחר, הינה מדיית התקשורת ובראשה הטלוויזיה. מה אנו מראים ומציגים כהורים וכמורים לילדינו באמצעי התקשורת הסובבים מכל עבר? מראים הרבה סטיות, חושפים ומציגים לראווה חולניות הורסת (מתוך הרעיון המוזר הזה ש"חשיפת המעוות היא אשר תביא לתיקונו" - כמה מוזר, כמה מטופש!).

במו ידינו אנו ממחישים לילדים, לדור הבא, מעל מרקע הטלוויזיה תרבות דיבור קלוקלת, שטופת שחצנות ואלימות, צינית, רווית לעג. בדרך זו, במו ידינו, אנו כורתים את הענף עליו נשענת החברה, הקהילה אותה אנו רוצים לשמר.

במו ידינו אנו מייצרים ילדים מבולבלים ומפוחדים. ילד מפוחד ומבולבל (וגם אדם בוגר) אינו יכול לייצר דברים בעלי ערך, רוחו מדוכדכת וכושר הלימוד שלו נפגם. ילד ש"הצלחנו" להפחיד ולבלבל הופך שקרן, אלים מציק ומזיק. והם כאן מכל עבר.

הילדים האלה שעליהם אנחנו כל-כך כועסים ובגללם אנחנו כל-כך מוטרדים, הם למעשה יציר כפינו, תוצרי הרוח הנושבת בחברה. הם התוצאה של המסרים שאנו מעבירים להם באמצעים העומדים לרשותנו.

אם נשכיל כהורים וכמורים ללמד כהלכה קריאה, כתיבה, דיבור תקין, הבנה רהוטה של מילים; אם נשכיל להקנות מידות ראויות של דרך-ארץ בין אדם לחברו; אם נשכיל לחזק ולעצום רוחם של הילדים ולא להפחידם ולבלבלם, על-ידי חשיפת החיוב שבחברה, עידוד היצירה, עשיית המלאכה, שילובם בעבודה, הטיול במרחבי הטבע, הקריאה והלימוד העצמי; הרי שנקבל דור צעיר פחות מפוחד, פחות מבולבל ומותש, פחות אלים. בני אדם עזי רוח, נינוחים ובטוחים בדרכם.

דור כזה ישכיל להרחיק עצמו באופן טבעי מאלימות. אדם יוצר, איתן ברוחו ושמח, לא שולף סכינים. אין לו צורך באלימות, הוא יצירתי, ידיו מלאות במעש ומן הסתם נעים לחיות בסביבתו.
___________________________________
כותב המאמר הינו מחבר הספר "על חכמת הילד"

תאריך:  04/03/2005   |   עודכן:  06/03/2005
מנשה ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה למעלה מחודשיים שהמדינה מתנהלת ללא תקציב מאושר; מצב כזה, שלא יצליחו לאשר את התקציב בזמן, נלקח בחשבון ונקבעה ארכה של שלושה חודשים לצורך העניין.
03/03/2005  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הקמת מדינה ערבית-פלשתינית ממערב לירדן - מעבר לכך שאין זה מקובל שעם מוותר על חלקים ממולדתו מרצונו החופשי ומוסרם לזרים - נראית להיות מרשם לחורבן מדינת ישראל, שכן שטח ארץ ישראל שממערב לירדן קטן מידיי על-מנת שיכיל שתי מדינות ריבוניות, חמושות וברות הגנה.
03/03/2005  |  משה לפיד  |   מאמרים
פעמי הדמוקרטיזציה הנוקשים על חלונותינו מכיוון צפון, בעקבות צעדי המחאה העממיים בלבנון לאחר רצח רפיק אל-חרירי בבירות, מפיחם תקוות לעידן חדש ומבשר טוב במזרח התיכון הערבי.
03/03/2005  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
צריך לקרוא את יואל מרקוס ב"הארץ", כדי להבין עד כמה הרחיק אריאל שרון במדיניותו הנוכחית. צריך לקרוא את מרקוס כדי להבין את עומק המהפך שהתחולל אצל שרון עד כדי כך שהפובליציסט הבכיר מ"הארץ" הפך את ראש הממשלה לגיבורו הנערץ. אפילו עוזי בנזימן, עוד אחד מ"נערי החצר" של שוקן, מחבר הספר "לא עוצר באדום", מתפעם משרון-מודל-2005.
03/03/2005  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
על-פי מדע הצבעים, כרומטולוגיה, ירוק הינו הצבע המייצג ריפוי. ישנם גוונים רבים של ירוק, אך הגוון המשמש לריפוי הינו ירוק כהה, הדומה לצבע עשב צעיר.
03/03/2005  |  זן צמחים  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il