|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

רשת CNN מהימנה יותר מארגון בצלם

השוואה בין תיאור אירועי "יום הנכבה" ע"י רשת CNN וארגון בצלם מלמדת שוב על רמת המהימנות הנמוכה של דיווחי בצלם, המשמיט מידע חיוני ומעוות את תמונת המציאות באופן המשחיר במכוון את דמותה של ישראל
30/06/2014  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
גדר ההפרדה. מי מדווח ומה בוחרים להראות? [צילום: AP]

ב-15 במאי צוין בערים הפלשתינית בגדה המערבית וברצועת עזה "יום הנכבה", הוא יום האסון בראיית הפלשתינים, שבו הוקמה מדינת ישראל, ויום השבועה לפעול ללא פשרות ליישום מה שהפלשתינים מכנים "זכות השיבה", כלומר ליישב בשטח מדינת ישראל מיליוני פלשתינים לאחר סילוק התושבים היהודים, ובמילים אחרות להביא לחורבנה של מדינת ישראל.

ברמאללה התקיימה עצרת מרכזית בהשתתפות נציגים של כל הארגונים הפלשתינים. בעצרת, שנערכה תחת הכותרת "השיבה היא זכות ורצון של העם", חזרו ההמונים על שבועת הנאמנות לזכות השיבה. וואסל אבו יוסוף, חבר הוועד הפועל של אש"ף ומתאם פעילות הכוחות הלאומיים, אמר בנאום שנשא בעצרת, כי זכות השיבה היא "זכות מקודשת, אשר "אינה מתבטלת בגין התיישנות ואיש אינו יכול לפגוע בה".

לאחר העצרת יצאו עשרות צעירים לעימותים עם כוחות צה"ל בין היתר באזור ביתוניא מדרום לרמאללה, לא הרחק ממחנה המעצר "עופר". באירועים אלה נהרגו מירי שני צעירים פלשתינים, נדים סיאם נווארה, בן 17, תושב אבו שח'ידם (אזור רמאללה), ומוחמד מחמוד סלאמה (אבו דאהר), בן 17, תושב הכפר מזרעה אל-קיבלייה (אזור רמאללה).

על-פי טענות הפלשתינים, שני הצעירים נורו למוות בכדור חי שפגע בפלג גופם העליון, והם מסתמכים בין היתר על ממצאים בשטח ובדיקה של רופאים פתולוגיים. חקירת המשטרה הצבאית בפרשת טרם הסתיימה, ועדיין לא נמסרו פרטים על עדויות שניגבו מכוחות צה"ל שפעלו בגזרה ועל הראיות שנאספו בזירה.

בצלם: האירוע היה "הפגנה" בעלת אופי "פוליטי"

עם זאת, בהקשר אחר של האירועים באותו יום ובאותו מקום קיים מידע רב, כולל צילומי וידאו, המאפשר לבחון פעם נוספת את אמינות הדיווחים הכתובים שארגון בצלם מפרסם באתר האינטרנט הרשמי שלו ומפיץ לאמצעי התקשורת ולציבור.

ב-20 במאי 2014 פרסם ארגון בצלם הודעה לתקשורת תחת הכותרת: "ממצאים ראשוניים מתחקיר בצלם על אירועי יום הנכבה בביתוניא: חשד כבד להרג מכוון של שני פלשתינים, ופציעת שניים נוספים".

אירועי אותו יום בביתוניא, בהם נהרגו שני הצעירים הפלשתינים, תוארו בהודעת בצלם במשפט אחד בלבד: "באירוע שהתרחש ביום חמישי, 15.5.2014, נורו ארבעה פלשתינים בעיירה ביתוניא, בסמוך לכלא עופר, במהלך הפגנה לרגל יום הנכבה".

כלומר, על-פי הודעת בצלם, מדובר היה ב"הפגנה", ובמשתמע במחאה פוליטית בלתי אלימה ואשר אינה מסכנת חיים.

ההתייחסות של ארגון בצלם לאירועים אלה כ"הפגנה" קיבל ביטוי גם במאמר שפרסם מנכ"ל הארגון, חגי אלעד, בעיתון הארץ (22.6.14), ובו הסתמך על דברי הוריו של נדים בתיאור קורות חייו מלידתו ועד מותו. במאמר זה כותב בין היתר מנכ"ל בצלם את הדברים הבאים: "קראו לו נדים נווארה, והוא בגר ועמד על דעתו הפוליטית ויצא להפגין ומת בביתוניא בהפגנת יום הנכבה ב-15 במאי 2014".

מנכ"ל בצלם קובע אפוא, כי מדובר היה למעשה ב"הפגנה" על-רקע "פוליטי", ואחד ההרוגים, נדים נווארה, "יצא להפגין לאחר שעמד על דעתו הפוליטית".

בכל הודעות בצלם שעסקו באירועי יום הנכבה בביתוניא ב-15 במאי לא אוזכרה ולו מילה על מעורבות הצעירים הפלשתינים, כולל ההרוגים, בפעילות אלימה כלשהי העלולה לסכן חיים.

רשת CNN: מדובר בהפרות סדר אלימות ומתמשכות

רשת הטלוויזיה CNN, שסיקרה אף היא את האירועים בביתוניא, הציגה תמונה שונה לחלוטין. בניגוד לתיאור האירועים כ"הפגנה" בעלת אופי "פוליטי", רשת CNN תיארה את האירועים כ"אירוע מחאה בה הושלכו סלעים" (ע"י הפלשתינים לעבר כוחות צה"ל), "עימותים מתמשכים" ו"יום של עימותים (במהלכם) צעירים פלשתינים יידו אבנים". כמו-כן, הובאו צילומים בהם נראה נדים נווארה מיידה אבן לעבר כוחות צה"ל.

בסרטוני מצלמות האבטחה, שתיעדו את הזירה, ואשר הועלו ליוטיוב ע"י ארגון בצלם, ניתן לראות בברור את הפעילות האלימה של הצעירים הפלשתינים, שכללה בין היתר יידויי אבנים ביד, יידוי אבנים באמצעות רוגטקה וקלע (המעצימים את תאוצת האבן ועלולים לגרום חבלה חמורה ואף מוות). שני הנערים שנהרגו תועדו נוטלים חלק פעיל במעשי האלימות.

מנכ"ל בצלם מתעלם מהטרור ומשחיר את דמותה של ישראל

מנכ"ל בצלם, חגי אלעד, תיאר את שני הנערים הפלשתינים כנערים תמימים שנורו למוות בידי כוח צה"ל. נסיבות הירי על-פי הממצאים, מהם עולה חשד לירי בלתי חוקי, בהחלט דורשות חקירה יסודית של מצ"ח, ואולם התיאור של מנכ"ל בצלם לוקה בחסר.

מנכ"ל בצלם, שנמנע מלציין את מעורבתו של נדים נווארה בעימותים האלימים עם כוחות צה"ל, אף לא הזכיר את העובדה שנדים נווארה היה מזוהה עם ארגון פתח, שפרסם הודעת אבל על מותו, ודגל התנועה עטף את גופתו בעת מסע ההלוויה. אימו של נדים הביעה בגלוי תקווה, ששלושת הישראלים (שני נערים ובוגר) שנחטפו בידי חמאס (12.6.14) יומתו בידי חוטפיהם, ואיתם בזה אחר זה ימותו בני משפחותיהם של החטופים.

מנכ"ל בצלם נמנע מלציין, כי ההרוג השני, מוחמד אבו טאהר, השתתף אף הוא בפעילות האלימה, וכי עטה על גופו את דגל ארגון חמאס. בפוסטר רשמי מטעם לזכרו של מוחמד אבו טאהר צוין, כי הלה היה מ"בניו" של הארגון, הווה אומר פעיל בארגון. בעמוד הפייסבוק שלו הוא הזדהה באופן גלוי עם חמאס, אמר שיצביע בבחירות לנשיאות עבור מנהיג חמאס ח'אלד משעל, שיבח אישה הנושאת נשק ובתמונת הפרופיל שלו בעמוד הפייסבוק הוא שם בעבר את תמונתו של אחמד ג'עברי, לשעבר ראש הזרוע הצבאית של חמאס.

במאמרו מוסיף מנכ"ל בצלם ומתאר את המציאות בשטחי הגדה המערבית שנכבשו מירדן וברצועת עזה שנכבשה ממצרים (וכיום תחת שלטון חמאס) במילים הבאות: "בני לאום אחד קובעים כבר כמעט חמישים שנה את גורלם של בני לאום אחר: עוצרים אותם, גונבים מהם, חוקרים אותם, שופטים אותם ולפעמים הורגים בהם".

אין במאמר ולו מילה אחת המזכירה את הטרור הפלשתיני נגד ישראל, ואת החתירה של הארגונים הפלשתינים מארגון פתח ועד חמאס והג'יהאד האיסלאמי להביא לחורבנה של מדינת ישראל באמצעות המאבק המזוין ויישום מה שהפלשתינים מכנים "זכות השיבה".

על-פי תיאור המציאות בלשונו של מנכ"ל בצלם, משתמע כי ישראל היא מדינה פושעת העוצרת פלשתינים שלא כדין, גונבת את רכושם, והשלטונות הישראלים "לפעמים הורגים בהם". לביטוי "לפעמים הורגים בהם" לא נלווה כל הסבר על המאבק בטרור הפלשתיני שקטל אלפי ישראלים, ומשתמע ממנו הרג שיטתי בלתי מוצדק, וכאילו מדובר בהוצאות להורג על-פי גחמה.

בסיכומו של דבר, רשת CNN מסרה דיווח מהימן יותר מהדיווחים של ארגון בצלם על אירועי "יום הנכבה" בביתוניא. תיאור העימותים האלימים ב"יום הנכבה" כ"הפגנה" על-רקע "פוליטי" וההימנעות מאזכור מעשי האלימות מסכני חיים שבוצעו בעימותים אלה, מלמדים פעם נוספת (בדומה למאמרים רבים שפרסמתי מאז 2006 באתר News1) על המהימנות הירודה של דיווחי ארגון בצלם, המצטייר כארגון פוליטי העושה שימוש מניפולטיבי באג'נדה של זכויות האדם.

תאריך:  30/06/2014   |   עודכן:  01/07/2014
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשת CNN מהימנה יותר מארגון בצלם
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
30/06/14 09:32
2
אברהם מערב השומרו
30/06/14 12:11
3
שוחר-שלום
30/06/14 13:22
4
אבי כהן
30/06/14 13:32
 
??? !!!
30/06/14 15:16
5
עזרא מנצור
30/06/14 15:35
6
סתם 1
30/06/14 17:11
7
מוטי מ.
30/06/14 19:14
 
מצב זהה
1/07/14 09:42
8
פלא יועץ
1/07/14 11:26
9
מהיום נאמין c.n.n
1/07/14 15:37
10
מהיום נאמין c.n.n
1/07/14 15:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מחבלים פלשתינים ירו הבוקר 13 רקטות לעבר שטחי המועצה האזורית אשכול. זאת, לאחר שבמהלך הלילה נורו 2 רקטות נוספות לעבר אותו אזור. בכל המקרים התפוצצו הרקטות בשטחים פתוחים. שני בתי מגורים נפגעו מרסיסי שתי רקטות שהתפוצצו סמוך לאחד היישובים. בפגיעת הרקטות סמוך ליישוב היו גם שני נפגעי חרדה - בהם נער שעבר בפרדס סמוך למקום שבו התפוצצו הרקטות.
30/06/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי ישראל צריכה לתמוך גם במאמצים הבינלאומיים לחזק את ירדן משום שנחשולי האיסלאם הקיצוני עלולים להגיע גם אליה; לכן אין תחליף לשליטה ביטחונית ישראלית בבקעת הירדן גם בהסדר קבע עם הפלשתינים. לדבריו, יש לבנות גדר ביטחון במזרח.
29/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
לא רחוק מכאן מתקיימת כרגע עצרת הזדהות עם הנערים החטופים - אייל, גיל-עד ונפתלי. אני הנחתי את הרמטכ"ל, את ראש השב"כ ואת שר הביטחון, לא לחסוך שום מאמץ, אין לנו שום הגבלות של משאבים או מאמצים כדי להשיב את הבנים הביתה. אני מקווה שגם נצליח במשימה הזאת, אנחנו איננו מרפים ממנה.
29/06/2014  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
בתקיפת צה"ל בחאן יונס שברצועת עזה חיסל הצבא שני מחבלים של החמאס. קודם לכן דיווח כוח צה״ל על ירי מנשק קל שבוצע לעברו בדרום רצועת עזה. הכוח השיב בירי מרגמות לעבר נקודות חשודות במרחב. אין נפגעים או נזק.
29/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ח"כ עמרם מצנע, אלוף (מיל. ), משווה בין החמאס ל"בית היהודי": אם נוריד מהחמאס את הסיפור של הטרור, הוא אומר, אז השניים דומים כי החמאס נגד מדינה יהודית ו"הבית היהודי" נגד מדינה פלשתינית. זאת השוואה נואלת, ממש אווילית, המצביעה על עומק העיוורון של השמאל הישראלי הנע לעבר השמאל הקיצוני.
29/06/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
"הפלג האיסלאמי הצפוני - אל מחוץ לחוק"  /  איציק וולף
יעלון: נכה בארגוני טרור מכה כואבת  /  איציק וולף
פגיעה ישירה ונזק כבד למפעל בשדרות  /  איציק וולף
מאמר על "גדר חיה"  /  יוסף אורן
עם אינו הכובש בארצו  /  יהודה דרורי
המשוחררים והשותפים  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il