|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האילוצים הכרוכים בהמשך התקיפות מן האוויר <br>

ההנחה כי המשך הפעילות האווירית האינטנסיבית של צה"ל עלול לגבות מחיר בעייתי בקורבנות אזרחיים ברצועת עזה ובכך לשמש אבן נגף עיקרית שיש בה כדי לשבש את התכנון המבצעי, חייבת להלקח בחשבון בכל קנה מידה
14/07/2014  |   רפאל בוכניק   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
לא אפקטיבי [צילום: AP]

מתווה הפעולה של צה"ל בלחימה במסגרת מבצע "צוק איתן" גם ביום ה-7 שלו, לא השתנה מהותית מאז יומו הראשון. זאת ועוד, רבים ממומחי הצבא בדימוס, וכנראה גם בכירים בקרב "כחולי המדים" הסדירים עושים כמיטב יכולתם להשפיע על מקבלי ההחלטות להמנע ממהלך קרקעי בעזה בנימוק כי חה"א מסוגל להשיג את יעדי המבצע באופן מיטבי.

הדילמה שבה נתון ראש הממשלה בהקשר זה, בהינתן ההנחה כי הכוח היבשתי שנצבר בסמוך לגבול הרצועה ערוך ומוכן לפקודה, אינה פשוטה, אף כי ניכר כי הדרג המדיני אינו מתרשם מחוות הדעת וההערכות של גורמי המודיעין כי צה"ל כבר רשם ניצחון מוחץ בלחימה ומכאן שההיתכנות להפסקת אש חד-צדדית נראית סבירה ואפילו ניתן להתייחס אליה כאל מהלך נכון וחיוני.

דומה כי לקחי המבצעים הקודמים ברצועה ("עמוד ענן" ו-"עופרת יצוקה") ניצבים לנגד עיניו של ראש הממשלה, ובראייתו, תהא זו טעות אסטרטגית לגבש סוג של הבנות מול ארגון טרור שפועל בעולם של דימויים ומונע משיקולים ג'האדיסטיים, שצברו תאוצה לנוכח הארועים האחרונים בעירק ובסוריה.

יתר על כן, ניכר כי הדרג המדיני מבין כי אין רבותא בעריכת "מאזנים" המשווים בין מספרי הקורבנות והנזקים ברצועת עזה אל מול החוסן ומערכי ההגנה האפקטיביים בצידנו, שכן החמאס ושותפיו יוצאים אך נשכרים מתמונות ההרס וצילומי התקריב של הקורבנות, בפרט כאשר המדובר בילדים ונשים. לכן סביר כי החמאס מעוניין דווקא בהעצמת התקיפות האוויריות, שחרף המאמץ הבלתי נדלה מצד כוחותינו, מי לידינו יתקע כי חלילה לא נקלע לנסיבות של תקלה כזו או אחרת שתמיט אסון על כל הישגי המבצע עד כה.
טועה מי שסובר כי החמאס מעוניין "לפתות" את צה"ל לפלוש קרקעית לרצועה; אדרבה, זהו סיוט ממשי מבחינתו, אשר ישבש את דרך החשיבה שלו המניחה כי גם הפעם ירתע הדרג המדיני ממתן "אור ירוק" לפעולה קרקעית. ניסיון "עופרת יצוקה", הגם שהמרכיב הקרקעי שלו היה קצר מועד ולא אפקטיבי, הוכיח כי כניסה קרקעית היא סוג של "טיפול בהלם" הגורם למנוסה של המערך הלוחם של חמאס בניסיון להיטמע בקרב האוכלוסייה האזרחית. ברי אפוא, שמי שמתאר משוכה בלתי עבירה כמעט, מבחינת האתר העומד בפני צה"ל, עושה זאת מטעמים שטינם ענייניים.

אקורד סיום של "צוק איתן" שיותיר את תושבי ישראל חשופים לאיום פוטנציאלי (גם אם מופחת) של רקטות קצרות וארוכות טווח, ובה בשעה ינציח תמונה תודעתית של ירי חמאסי לעומק ישראל ובכלל זה ת"א, ירושלים וחיפה, ולא פחות מכך איום ישיר על נמה"ת בן-גוריון, רחוק מאוד ממאוויה של ממשלת ישראל וקיים ספק אם יש בו כדי לתת כיסוי למטרות המבצע.

מכל מקום, ההנחה כי המשך הפעילות האווירית האינטנסיבית של צה"ל עלול לגבות מחיר בעייתי בקורבנות אזרחיים ברצועת עזה ובכך לשמש אבן נגף עיקרית שיש בה כדי לשבש את התכנון המבצעי, חייבת להלקח בחשבון בכל קנה מידה.

החלטות קשות מאד

בהקשר זה, יש עניין בהפניית מבט אל עבר הדרך שבה מנסה מערכת הביטחון האמריקנית להתמודד עם סוגיה זו. הלקחים ממלחמת המפרץ השנייה (2003) ומהמלחמה באפגניסטן מהווים רקע דינאמי ובעל משמעויות אקטואליות בהקשר זה. הגם שמהלכי המלחמה בעירק ובאפגניסטן גבו מחיר משמעותי גם מבלתי מעורבים, טוענים האמריקנים לקיומם של כללים ונהלים מחייבים, שהקפדה על ביצועם משפיעה לבסוף על התוצאות המבצעיות בשטח. למרות שסוגיה זו קיבלה לאחרונה ממד אקוטי סביב עניין השימוש המוגבר של הממשל האמריקני במזל"טים לתקיפת ייעדי אל-קאעידה וטליבאן שגבו מחיר ניכר בחייהם של בלתי מעורבים, הרי שהרגישות המשפטית והבני"ל בהקשרים אלה מרחפים כל העת, כאשר בישראל עסקינן.

"כאשר אתה מפעיל כוח צבאי, סביר שייגרם נזק עקיף ובלתי מכוון, ולמרבה הצער, טרגי ככל שיהיה, אזרחים בלתי מעורבים שלא היו יעד, ייהרגו בפעולה. המציאות היא שבפני הפיקוד הצבאי הבכיר ניצבות החלטות קשות מאוד... אין נתון קסם הקובע שחמישה קורבנות אזרחיים הוא מספר שניתן להשלים עמו ואילו שישה הרוגים כבר לא". תובנות אלה הן ציטוט מפי הקולונל גארי קראודר, לשעבר הממונה על האסטרטגיה בפיקוד הלוחמה האווירית של ארה"ב בעקבות מלחמת המפרץ השנייה.

מאמצים בלתי נדלים מושקעים בבחירה קפדנית של יעדים בעלי חשיבות צבאית מובהקת מתוך מגמה למזער סיכונים כלפי מתקנים אזרחיים כגון בתי ספר, מסגדים, וגורמי סיוע בלתי ממשלתיים. אולם לעיתים קרובות, הקו שבין יעד צבאי למתקן אזרחי אינו ברור לגמרי. מכל מקום, אם תתקבל החלטה לבצע תקיפה ייעודית בתוככי אזור מגורים, יבכרו המתכננים הצבאיים להשתמש בטיל "Hellfire" בעל רש"ק של 40 פאונד המשוגר ממסוק על פני פצצה של 2000 פאונד.

צבא ארה"ב מעגן זה מכבר סוג כזה של תקלות מבצעיות ומסווג אותו כ-"נזק משני" (Collateral Damage), ולפיכך מבצע לפני ביצוע תקיפה על יעד בקרבת סביבה אזרחית תהליך הערכה באשר לכדאיות התקיפה בהינתן הסיכונים לבלתי מעורבים. המגמה היא כי שלב מקדים זה ישפיע לבסוף על בחירת היעד, באופן שתקיפתו לא תהיה בבחינת "יצא שכרו בהפסדו".

חלק משמעותי מתהליך זה מסתייע בתוכנות מחשב המוזנות בנתונים משפיעים רלוונטיים, ולעיתים יידרש אישור אישי של שר ההגנה האמריקני לתקיפה שלגביה מעריך הצבא כי בעטייה עלולים להיהרג יותר מ-30 בלתי מעורבים.

בהתייחסותו לאמצעי הזהירות שננקטו בזירת עירק בעת המלחמה ב-2003 הבהיר גורם צבאי אמריקני כי "הדאגה הראשונה במעלה בניהול המלחמה הייתה להשתדל לעשות זאת תוך פגיעה מינימאלית באזרחים".
בהקשר זה הוקפד על:

א. בדיקה חוזרת של איכות היעד טרם תקיפתו.

ב. בחירת סוג החימוש המינימאלי להשגת התוצאה הרצויה.

עוד ציין כי "תהליך של הערכת "נזק משני" בוצעה בהקשר ליעדים שנבחרו טרם המלחמה וכי יעדים חדשים שסומנו במהלך המלחמה נבחנו אף הם, אם כי בנוהל מזורז".

על אף מתווה סדור של תהליכי תחקור מקדימים ומאוחרים בהם משתבחת מערכת הביטחון האמריקנית, נדרש ארגון Human Rights Watch לא אחת לבחינת אירועים שבהם נפגעו אזרחים כפועל יוצא של תקיפות ממוקדות, בעיקר כאלה שכוונו נגד יעדי "הנהגה", על בסיס מידע מודיעיני "מיידי". בדוח ענייני שהגיש לצמרת הפנטגון המליץ הארגון כי:

א.הליך ההערכה טרם תקיפה יהיה מפורט ומלא באופן שישקלו היתרונות והמגבלות הטמונים בה.

ב. יוקפד על בחירת חימוש מדויק בעל מינון מינימאלי של חומר נפץ.

ג. יבוצע תהליך מהיר של הערכת נזקים לאחר תקיפה כדי לאפשר יישום לקחים מזורז טרם ביצוע תקיפה נוספת.

בנוסף לכך קרא הארגון הנ"ל לארה"ב לנטוש את שיטת תקיפות האוויר במתכונת "סיכולים ממוקדים" על יעדי הנהגה בשל מגבלות מודיעיניות.

הסייגים המודגשים בהקשר זה היו -

א. תקיפות אוויר לא יבוצעו בהסתמך על מידע בודד המבוסס על יירוט תקשורת טלפונית.

ב.יחול איסור על תקיפות מן האוויר באזורים צפופי אוכלוסייה, אלא אם כן התקבל מידע מודיעיני בעל מהימנות גבוהה בהקשר ליעד.
יודגש כי בצה"ל מתקיימים נהלי עבודה משוכללים בכל הקשור לחקר ביצועים ולהערכת ערכיותו של כל יעד טרם תקיפתו. חזקה כי מתקיים תהליך מתמיד של רענון ועידכון כללי "עשה ואל תעשה", גם בהינתן הפקת הלקחים כמו ההחלטה על סוג החימוש ומערכת הירי הרלוונטית שתשמש לביצוע תקיפה של יעד ספציפי. זהו צו חיוני ודחוף שיש בו כדי להמחיש יותר מכל את התובנה הנובעת מהממרה "סוף מעשה במחשבה תחילה", בפרט עתה, בצומת קבלת ההחלטות בהקשר למבצע "צוק איתן".

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  14/07/2014   |   עודכן:  14/07/2014
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האילוצים הכרוכים בהמשך התקיפות מן האוויר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכאלשנ
14/07/14 23:14
2
עובד 1
15/07/14 22:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
מרבית העובדים במפעלי הקיבוצים בדרום מתייצבים לעבודה בצורה סדירה למרות ירי הרקטות, כך אמר (יום ב', 14.7.14) מנכ"ל איגוד התעשיה הקיבוצית, אודי אורנשטיין, שסייר במפעלי הקיבוצים בדרום.
14/07/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
לתקשורת הטלוויזיונית הישראלית המסקרת ברצף את אירועי מתקפת הטילים החמאסית על ישראל יש בעיה: באיזה תוכן ממשי ורחב היקף למלא את שעות השידור האין סופיות. המענה התקשורתי הכמעט אחיד של דיווחים מפי כתבי-שטח ופרשנים, יצר תוצאה מטרידה לעייפה שאותה ניתן להגדיר כ"קשקשת ברשת". כתבים חרוצים ומגישי חדשות מנוסים חוזרים ומביאים לידיעת הצופים שוב ושוב ושוב מידע שכבר שודר פעמים אחדות, שלגבי רוב הציבור נמאס ממנו. במקביל מסבירים לנו פרשני החצר של הערוצים השונים מה לדעתם המשמעות של העובדה שטיל שעליו חתום שמו של רוצח ערבי שחוסל בעבר בידי ישראל - לא פגע במטרה כיוון שיורט בדרכו על-ידי טיל-שכנגד הנושא את תג הזיהוי "כיפת ברזל". וכשאין חומר ממשי חדש למלא בו את משבצות השידור, מוציאים מהארכיון המאובק צילומים היסטוריים ממלחמות קודמות שכולם מכירים, אך אולי הספיקו לשכוח, וחוזרים עליהם לעייפה, ושוב - בליווי פרשנות "חכמה ומתוחכמת".
14/07/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בדברים שכתבתי ב-5.7.14, בNews1 1 קראתי לא להכנס לעזה. קריאה זו שאבה "השראה" מהנחה שישראל עלולה לחזור שבלונית על מהלכים מהעבר שלא הובילו לשום מקום ורק הקיזו דם רב משני הצדדים. אילו סברתי שכניסה מסיבית לעזה תפתור לישראל את בעיותיה הביטחוניות, ולו במחיר דמים כבד לצד השני ובמחיר דמים סביר לעצמנו, הייתי מצדד בכך. גישת היסוד היא שמחויבותה הראשית של ישראל, היא להגן על אזרחיה לרבות חייליה שגם הם אזרחים, בכל מחיר. עם זאת צריך לזכור שבמאבק לאומי לכל אזרח תפקיד, ותפקיד החיילים הוא לעמוד חוצץ מול האויב ולהגן על אזרחים לא לוחמים.
14/07/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
החמאס הוא אורח לא קרוי, לא רצוי אך נוכח באולמו של השופט אמיר דהאן בבית משפט השלום באשקלון. לפני תחילת הדיון, נושא השיחה המרכזי הוא כמובן הטילים הנורים ללא הפסקה על העיר, ובעיקר - כיצד חיים איתם.
14/07/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
המלחמה בעזה היא הזדמנות נהדרת עבור טרמפיסטים למיניהם לעלות על גליה ולנסות לגזור קופונים פוליטיים או אחרים. זה מבזה, זה מרתיח את הדם, זה פוגע במכנה המשותף בחברה הישראלית שממילא הוא נמוך למדי. כשני אומר טרמפיסטים/אופורטוניסטים, אני מתכוון לכל אותם אלה אשר יש להם פתרון פלא ביד, יודעים בוודאות שפעולה כזו או אחרת של ישראל תביא למיגור החמאס או מיטוטו, וישראל תשקוט 40 שנה לפחות. בראש מצעד הטרמפיסטים עומדים אנשי צבא לשעבר ופוליטיקאים צמאי פרסום ותאבי כוח. כל אשר יש להם להציע איננו פרי מחשבה מעמיקה ומקצועית אלא הם מפיצי אידיאולוגיה ונוטעי תקוות שווא בקרב הציבור. המדובר באותן דמויות המוכרות לציבור הישראלי מאז ועד היום, שכל תחזיותיהם התבררו כבלתי מציאותיות וכשקריות כאחת.
14/07/2014  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il