|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מי מפחד מ'נוהל חניבעל' ומדוע?

דרישת האגודה לזכויות האזרח דורשת לחקור את נוהל 'חניבעל'. הדרישה הזו מיותרת, שכן חוקרי האגודה - בדומה לחברי מועצת האו"ם לזכויות האדם - כבר יודעים מראש מהם ממצאי החקירה שטרם נערכה. כפי שהם מציינים במכתבם ליועץ המשפטי: "ירי מאסיבי ובלתי מובחן לאזור עירוני צפוף (...) מביא בהכרח לאבדות רבות בנפש"
12/08/2014  |   ישראל רוזנבלט   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
מנהרת חטיפת חייל [צילום: דובר צה"ל]

מניעים זהים
סקירה קצרה של כותרות ותוכן הפירסומים בהארץ מגלה מהר מאוד, שהסיבה ש'חניבעל' מטריד ומדאיג כל כך את הארץ זהה לגמרי לסיבות שהניעו את האגודה לזכויות האזרח (הפלשתיני) לפנות אל היועץ המשפטי בנושא.

האגודה לזכויות האזרח (הפלשתיני) פנתה ליועץ המשפטי בדרישה "להנחות את הממשלה ואת צה"ל כי בכל הפעולות לסיכול חטיפת חייל יש להימנע מסיכון חייו של החטוף". הפתיח לדיווח על דרישתה זו של האגודה, מעורר תמיהה. ממתי דואגת כל כך האגודה לחיילי צה"ל דווקא, עד כדי כך שתפנה בדרישה כזו ליועץ המשפטי של הממשלה?

אבל המשך הדיווח מפזר את כל סימני התהייה: שכן בהמשך נמסר כי האגודה לזכויות האזרח (הפלשתיני) דורשת מהיועץ המשפטי להנחות את הממשלה ואת צה"ל "לאסור על הפעלת הנוהל באזורים מאוכלסים. האגודה דורשת לחקור את השימוש בנוהל 'חניבעל' במהלך צוק איתן".

יצא המרצע מהשק. מה שבעיקר מדאיג את מנוחתה של האגודה הוא הפעלתו של 'נוהל חניבעל' באזורים מאוכלסים ברצועת עזה, ולכן היא גם דורשת לחקור את השימוש בנוהל הזה במהלך צוק איתן. למעשה, הדרישה הזו היא מיותרת. חוקרי האגודה - בדומה לחברי מועצת האו"ם לזכויות האדם - כבר יודעים מראש מהם ממצאי החקירה שטרם נערכה. כפי שהם מציינים במכתבם ליועץ המשפטי: "ירי מאסיבי ובלתי מובחן לאזור עירוני צפוף (...) מביא בהכרח לאבדות רבות בנפש".

על המכתב חתומים היועץ המשפטי של האגודה עו"ד דן יקיר, ועו"ד תמר פלדמן, מנהלת מחלקת זכויות אדם בשטחים הכבושים באגודה.

רגע סליחה, מה עושה מנהלת מחלקת זכויות אדם בשטחים הכבושים בעניינה של רצועת עזה? הרי ככל הידוע ישראל נסוגה בשנת 2005 מכל שטח הרצועה, הלא כן? אז ישנן כמובן שתי אפשרויות: או שהאגודה אינה מאמינה למה שמסרה התקשורת הציונית בקשר לפינוי גוש-קטיף ולפינוי הרצועה? או שראשי האגודה מעדיפים את גירסת החמאס ומקבלים את נאומי התעמולה שלו כי הרצועה בעצם נותרה שטח כבוש, כדברי אלוהים חיים?

אם לשפוט על-פי המכתב המדובר, האפשרות השנייה סבירה בהחלט. בשום מקום במכתב לא מוזכרת למשל, העובדה השולית, כי האירוע שבגינו הופעל בכלל 'נוהל חניבעל', נולד בעקבות הפרה בוטה של הפסקת האש. הפרה שאפילו הנשיא אובמה התנער מהאבל בו הוא שרוי על מצבו הטוב של נתניהו בסקרים, וציוני נלהב דוגמת מזכיר האו"ם באן קי מון, גינו בזמנו במלים חריפות.

אשר ל"אבידות הכבדות בנפש", ראוי לציין, כי המקור למספרי האבידות בתקיפת רפיח שבאה כחלק מ'נוהל חניבעל' בפרט, ובמבצע צוק איתן בכלל - הוא החמאס עצמו, שאיננו בדיוק מקור אמין ובלתי תלוי. נגרמו ללא ספק אבידות כבדות ברפיח כשצה"ל ניסה למנוע העברה אפשרית של גופת הקצין. השאלה היא רק על סמך מה אנחנו יודעים כמה.

רק ביום שני פירסם ידידי עמוס גלבוע באתר זה, פוסט בכותרת "מתחילה המלחמה על מספר האבדות בעזה". בפוסט הזה סיפר גלבוע כי מחקר טרי-טרי של "מרכז המידע למודיעין וטרור" גילה, כי המקור הבלעדי למספרי האבדות ברצועת עזה הוא רופא מביה"ח "שיפא", איש החמאס ד"ר אשרף קודרה... עובדה שאינה מונעת מכל אמצעי התקשורת הישראלית לקבל את נתוניו כתורה מסיני ללא שום ערעור.

הנוהל בו מדובר נושא את שמו של המצביא הקרתגני חניבעל, גאון צבאי מן הגדולים ביותר בהיסטוריה, שהעדיף להתאבד בשתיית רעל מאשר ליפול בשבי רומא אויבתו. מאז המיט על האימפריה הרומית הגאה את אחת מתבוסותיה הכבדות והמבישות ביותר, בקרב המופתי שניהל בקאנה (215 לפני הספירה) - הפך השם חניבעל לסיוט שבמשך השנים הפך גם שם נרדף לאיום או סכנה קרבה, עד ששמו הונצח בפתגם הידוע: "!HANNIBAL ANTE PORTAS" ("חניבעל בשער!").

אצלנו נולד 'נוהל חניבעל' בשנת 1986 בפיקוד צפון. הוא קבע כי במקרה של חטיפת חייל יש לפעול בכל דרך אפשרית למניעת החטיפה, לרבות ירי לעבר החוטפים. למרות העובדה שצה"ל פיזר במשך השנים ערפל סביב תוכנו המדויק של הנוהל, הוא עורר פולמוס לא קטן בעיקר ביחס למוסריותו.

עם זאת, הרמטכ"ל בני גנץ הודיע עוד בשנת 2011 כי הנוהל אינו מתיר ירי המסוגל להרוג את החייל החטוף. ואילו פרופ' אסא כשר, מחבר הקוד האתי של צה"ל, ציטט מתוך הנוהל: "ערך חיי החייל עולה על ערך סיכול החטיפה".

כל הדברים הללו לא מנעו מהבטאון הפלשתיני בשפה העברית, הארץ, לנהל מאז שהופעל 'נוהל חניבעל' (ב-1 באוגוסט, בעקבות נפילתם בקרב של שלושת לוחמי פלס"ר גבעתי), קמפיין אופייני ואגרסיבי נגד הפעלת הנוהל, שאליו התגייסו מיטב לוחמי החזית להצלת החמאס.

סקירה קצרה של כותרות ותוכן הפירסומים בהארץ מגלה מהר מאוד, שהסיבה ש'חניבעל' מטריד ומדאיג כל כך את הארץ זהה לגמרי לסיבות שהניעו את האגודה לזכויות האזרח (הפלשתיני) לפנות אל היועץ המשפטי בנושא.

ב-5 באוגוסט פירסם הארץ מאמר מערכת בנושא תחת הכותרת "מה קרה ברפיח?" לכאורה העיתון שואל מה קרה, למעשה הוא יודע את התשובות. הוא לא צריך להתאמץ. חמאס עזה סיפק לו את מספרי האבדות, ומיותר לציין שהעיתון לא טרח לציין כי התקרית הקטלנית אירעה כאשר החמאס הפר את הפסקת האש. לא נעים לפגוע בישות ידידותית.

למחרת (6 באוגוסט) הועבר שרביט הקמפיין נגד 'נוהל חניבעל' לפרשן לעניינים ערביים, צבי בראל. תחת הכותרת "סיוט ושמו נוהל חניבעל" פרש בראל את משנתו: "שבוי אחד הוא ניתוץ מלא של תמונת הנצחון של נרטיב ההצלחה המושלמת. שבוי הוא פשלה לאומית".

אז מה כן צריך לעשות לדעת בראל? גם כאן התשובה צפויה למי שמכיר את עמדות הכותב ועתונו: "כן, מותר וצריך לנהל מו"מ על שיחרורו, ולהחליפו באסירים, או לשלם דמי כופר אם זה מה שנדרש".
ביום שני (11 באוגוסט), הצטרף למקהלת הארץ המתארת את מפלצתיותו של 'נוהל חניבעל', אורי משגב, והתוצאות בשטח היו בהתאם.

"מה קרה בשלב ב' של נוהל חניבעל האימתני?" שואל (כאילו) העיתון שכמובן יודע בטיזר למאמר את כל התשובות: "עושים הכל, אבל הכל, כדי להרוג את השבוי - ואז פונים לכתישה למטרות ענישה. אלו פני הטירוף הנוכחי. לשם הגענו. חיייבים לדבר על זה".

משגב מזכיר גם את סגן איתן, סגן מפקד פלוגת הסיור של גבעתי, שזינק למנהרת המוות בניסיון להציל את חברו הדר גולדין ז"ל או למנוע את חטיפת גופתו: "מדובר בעלם חמודות, ערכי, רהוט ומעל לכל אמיץ לבב. אני לא חושד שאפשר לערער על אומץ לבו".

על דברים אלה היה מן הסתם מעיר, פרופ' יגיל לוי - המוזעק לאולפנם של לונדון וקירשנבאום כל אימת שהשניים מודאגים מסכנת התחרדותו של צה"ל והגידול במספרם של חובשי הכיפות הסרוגות בקרב הקצונה הקרבית - כי "סגן איתן אמיץ הלבב" הוא גם חובש כיפה סרוגה.

אסור שעתון ליברלי כמו הארץ יחמיץ עובדה משמעותית כזו.

הכל נשאר במשפחה

בקומדיה הנפלאה מ-1955 "אין אנו מלאכים" (WE`RE NO ANGELS) שביים מייקל קורטיז עם המפרי בוגארט, פיטר יוסטינוב ואלדו ריי, יש סצנה בלתי נשכחת. שלושת הגיבורים – שהם אסירים שנמלטו מאי השדים לעיר חוף צרפתית – עורכים (כאילו) משפט לנבל שבביתו הם מסתתרים, כשהם ממלאים את כל התפקידים המשפטיים – הם השופטים, התובעים ומופקדים גם על ההגנה. בשיאו של "המשפט", שואל ראש חבר השופטים (המפרי בוגארט) את האולם הריק אם ישנם עדי הגנה, ומשיב ביובש: "אין כאלה"...

קומדיות כאלו כבר אין לצערי היום, אבל לא יכולתי שלא להיזכר בסרט הזה, כשצפיתי בתוכנית האקטואליה המשודרת באולפן מרצ של ערוץ 10, תחת שם הקוד "לונדון את קירשנבאום".

על-פי מיטב המסורת הנהוגה בתוכנית זו, הועלה נושא פוליטי לדיון במעמד צד אחד בלבד, הצד השמאלני כמובן. אלא שהפעם התעלה הקרקס התקשורתי הזה לשיא חדש: לא פחות משלושה אורחים הוזמנו לדון בסכנת הפשיזם המרחפת על הדמוקרטיה הישראלית, כולם עד אחד נציגי הצד השמאלי של המפה: פרופ' זאב שטרנהל, פרופ' תמר הרמן ועתונאי בשם נועם שיזף.

במהלך הדיון – כאשר שני המנחים מתפקדים כמקהלה תומכת, רק בלי מחיאות כפיים – הוקרנו גם על המסך צילומי אלימות קשה של הימין: דגלי ישראל הכובשת מתנפנפים ברוח וביריון אחד שהניף כרזה עם כתובת נאצה "עם ישראל חי!"

היה משכנע מאוד.

תאריך:  12/08/2014   |   עודכן:  12/08/2014
ישראל רוזנבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי מפחד מ'נוהל חניבעל' ומדוע?
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוא"ב
12/08/14 18:21
2
יאיר דקל
12/08/14 23:04
3
א.כ
13/08/14 09:29
4
צרצר
13/08/14 10:16
5
צרצר
13/08/14 10:25
6
צרצר
13/08/14 10:35
7
אביתר בן-צדף
15/08/14 12:15
8
אביתר בן-צדף
15/08/14 13:12
9
alice
22/08/14 18:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
בכיר בחמאס אמר (יום ג', 12.8.14) כי ארגונו מצוי בעיצומן של שיחות "קשות" במסגרת מאמצי תיווך מצריים בקהיר כדי להגיע להפסקת אש כוללת וקבועה בין הארגון העזתי לישראל.
12/08/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ניצחון לא צריך להסביר. ניצחון נקבע על-פי אחת משתי אמות-מידה או על-פי שתיהן יחד - אינסטינקטיבית ולוגית, שתיהן טבעיות ומובנות מאליהן.
12/08/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
גדעון לוי קורא לערביי ישראל ויו"ש להתחיל כבר עכשיו, ללא דיחוי, במרי אלים ומאורגן נגד המדינה. הנימוק הפעם: המשטר הישראלי אכזרי יותר מהמשטר הסורי או הלובי. חסכי ילדות, כבר אמרנו? דעתי היא, שעל דיבור שכזה דינו – לשבת בבית סוהר שנים רבות.
12/08/2014  |  מרק בריל  |   מכתבים/הערות
עוד לא שככו הדי הקרבות בעזה, עוד לא הוחלט על הפסקת-אש קבועה ומוחלטת וכבר משמיעה המועצה לזכויות האדם של האו"ם שמקום מושבה בז'נבה - קולה ברבים. הפעם, עילת הדברים הינה הודעה בדבר הרכב ועדת החקירה שהקימה כדי לחקור פשעי מלחמה שבוצעו, לכאורה, בידי ישראל במסגרת מבצע "צוק איתן". עצם הכתרת כתב-המנדט שניתן לועדת-החקירה "לחקור פשעי מלחמה שבוצעו, לכאורה, בידי ישראל, במסגרת מבצע "צוק איתן" הינה בעייתית לכשעצמה ומעידה על היות שעדת-חקירה וחבריה מוטים לרעת ישראל, מלכתחילה.
12/08/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
"על ישראל לפרז את עזה ולמנות את אבו מאזן כאחראי עליה" - אלו הן חלק ממקצת ההצהרות שנשמעו לאחרונה כפתרון אפשרי לבעיית החמאס ברצועה. אולם נראה שההצהרות האלו אינן עומדות במבחן המציאות, משום שעד כה טרם הוכיחה הרשות הפלשתינית לא רק את יכולתה להתמודד עם החמאס, אלא אף את נכונותה לעמוד לצד מדינת ישראל במאבק נגד טרור החמאס ובהיעדר לגיטימציה ערבית אין סיכוי לממש רעיון זה.
12/08/2014  |  ד"ר רונן יצחק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
"הדוח כבר נכתב - נותר רק לחתום עליו"   /  עידן יוסף
עיתונאים זרים: החמאס היכה אותנו  /  עידן יוסף
לבני: אין מקום לנמל בעזה  /  מחלקה ראשונה
עוז ותעוזה, ללא חופזה   /  מרדכי שחם
חזית חדשה: אנטישמיות גלובאלית  /  אליקים העצני
חזרה לשגרה  /  אהרון שחר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
צבי גיל
צבי גיל
מערכה על אופי המדינה שלנו שהיא לא פחות חשובה מאשר מערכה צבאית וממערכה לא בורחים    בתולדות כל מדינה, וישראל אינה יוצאת דופן, ישנן עליות ומורדות
תאורה נכונה [צילום: אנטולי מיכאלי]
מיטל רובין
שולחן מעוצב נכונה יהפוך את הארוחה לחוויה מיוחדת ובלתי נשכחת עבורכם ועבור האורחים ויקח את אווירת החג צעד אחד קדימה
זלמן שובל
זלמן שובל
אנטישמיות איננה תופעה חדשה לגמרי באמריקה אך האנטישמיות של היום עלולה לסמן מגמה שצריכה להדאיג לא רק את יהודי אמריקה אלא גם את מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il