|   15:07:40
דלג
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

רכבת ההפקעות

גרוניס דחה בקשה לדיון נוסף בפסק דין העוסק בסיווג פגיעה שנגרמה ליתרת מקרקעין שלא הופקעה ושהוחלה לגביה מגבלת "קו בניין" - וגם שלח מסר למחוקק
12/10/2014  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: יח"צ]

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, דחה (29.9.14) בקשה לדיון נוסף בהלכת סבח בית עדה (ע"א 3159/09).

בפסק הדין המקורי נדונה בין היתר השאלה כיצד יש לסווג פגיעה שנגרמה ליתרת מקרקעין שלא הופקעה ושהוחלה לגביה מגבלת "קו בניין": האם כפגיעה שנגרמה עקב ההפקעה עצמה, או כפגיעה שנגרמה עקב אישור תוכנית מתאר שקודמה בד-בבד עם פרסום צו ההפקעה?

לסיווג זה יש השלכות שונות, הנוגעות בין היתר לחישוב הפיצוי, מיסוי, פרק הזמן לנהל הליכים משפטיים ועוד. כך למשל, אם ייקבע שמדובר בפגיעה במקרקעין עקב תוכנית, הרי שעל תביעת הפיצויים להיות מוגשת תוך שלוש שנים מיום תחילת תוקפה של התוכנית [בהתאם לסעיף 197(ב) לחוק התכנון והבנייה]. לעומת זאת, אם ייקבע שמדובר בפיצויי הפקעה, פרק הזמן העומד לרשות התובע להגיש את תביעתו הוא ארוך יותר, בהתאם לדיני ההתיישנות החלים בדיני ההפקעות.

באותו מקרה דובר ברצועת קרקע הידועה כיום כחלקות 27-25 בגוש 6353, אשר הופקעה בשנות ה-50 מכוח פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח) ונסללה עליה מסילת ברזל יחידה.
בשנת 1986 נכנסה לתוקף תמא/23 במסגרתה נקבעו הוראות כלליות בקשר למרחק בין "קו הבניין" למסילת הברזל.

בתחילת שנות ה-90 רכשו המשיבים (בית עדה ובן-סימון) את יתרת הזכויות במקרקעין אשר לא הופקעו. ב-28.8.1997 הופקדה תוכנית מח/113 לסלילת מסילה כפולה עבור רכבת הפרברים בתוואי הכולל חלק מן המקרקעין.

ב-13.8.1998 פורסם צו המורה על הפקעת 5,563 מ"ר בצפון חלקה 25 ואת חלקה 27 בשלמותה (160 מ"ר) על-ידי רכבת ישראל מכוח פקודת הדרכים. ב-9.11.2000 אושרה תוכנית מח/113, אשר קבעה, כי בקרקעות שהופקעו תיסלל מסילת רכבת כפולה בין פ"ת לרעננה, כאשר סעיף 16 קובע שקווי הבניין מצידי המסילה יהיו על-פי הנחיותיה של תמא/23. בשנת 2003 נתפסה חזקה במקרקעין על-ידי רכבת ישראל.

בפסק הדין נקבע, כי יש לסווג את מגבלת "קו הבניין" שנוצרה ליתרת המקרקעין כפגיעה הנובעת מן ההפקעה. על כך הוגשה העתירה לדיון נוסף, בטענה שקביעה זו עומדת בסתירה להלכות משפטיות קודמות של בית המשפט העליון.


קביעה והערה


הנשיא הזכיר את ההלכה המושרשת, המבחינה בין זכות לפיצוי הנובעת מן ההפקעה לבין זכות לפיצוי הנובעת מתוכנית המתאר, ואת ההלכה לפיה מגבלת בנייה על מקרקעין שלא הופקעו תסווג ככלל כפגיעה הנובעת מתוכנית. הוא קובע, כי לא הייתה בפסק הדין כוונה לשנות את ההלכה הפסוקה בתחום זה חרף התוצאה שלו, ולפיכך אין מקום לערוך דיון נוסף.

עם זאת התייחס הנשיא לטענה לפיה יש לייחס משקל לכך שצו ההפקעה פורסם לפני אישור התוכנית, וכי לא אחת כאשר מדובר בפרויקט ציבורי מורכב ורחב היקף, הליכי ההפקעה והתכנון נעשים במקביל (על אף שמוטב שהליך הפקעת מקרקעין ייעשה לאחר סיום הליכי התכנון). על כן דומה, כי על ההבחנות בין סוגי הפגיעות להיעשות באופן מהותי נוכחה מאפייני הפגיעה, בין אם מדובר בהליכי תכנון והפקעה שנעשו במקביל אם לאו.

לבסוף העיר הנשיא, כי לא אחת סיווג הפגיעות אינו בהיר ואף אין זה ברור מהי ההצדקה העניינית לתוצאות המשפטיות השונות הנגזרות מהם. על כן, שולח הנשיא מסר למחוקק ומבקש הסדרה כוללת של תחום זה, באופן שיאחד את סוגי הפגיעות במקרקעין ואת ההסדר למתן הפיצוי בגינן.

קריאה זהירה של ההחלטה מראה את חוסר הנוחות מהעדרו של הסדר חקיקתי אשר יאחד את סוגי הפגיעות במקרקעין לאור הקושי בסיווגם, המועדים הקצובים בדין וכו'. בעניין זה נעיר, כי בית המשפט העליון כבר הביע את דעתו במספר פסקי דין (למשל: בג"ץ 682/82, ע"א 474/83), כי הפררוגטיבה לבחור בקבלת פיצוי במסגרת תביעת 197 או בתביעת הפקעה, תיוותר בידי האזרח. תביעת הפקעה עשויה לכלול גם את מרכיב הפיצוי בגין התוכנית אשר בעטיה שונה ייעוד המקרקעין, בבחינת "המרובה מכיל את המועט".

על-רקע הרפורמה המקודמת כיום בחוק התכנון והבנייה, נראה כי לאור קריאתו של הנשיא להסדיר את האנומליה שנוצרה בנושא, מוטב כי המחוקק יאמר את דברו בסוגיה, ויפה שעה אחת קודם.

דנ"א 3454/13, רכבת ישראל נ' סבח בית עדה ואח' / החלטה
דחיית בקשה לדיון נוסף בפסק דין הנוגע לסיווג הפגיעה בגין הפקעת קרקע לצורך סלילת מסילת ברזל

דנ"א 3454/13, רכבת ישראל נ' סבח בית עדה.
תאריך:  12/10/2014   |   עודכן:  12/10/2014
עו"ד צבי שוב, עו"ד אריאל פל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רכבת ההפקעות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
13/10/14 11:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאלה עקרונית מעסיקה אותי בימים אלה ומעוררת בלבי רצון לפענח את התעלומה: מיהו אותו גורם ערטילאי, המסתתר מאחורי התואר אפוף הסוד "אנונימי", יוצר ומפיץ הסיסמה "עולים לברלין", הקורא להצית מחדש את הדיון הציבורי על יוקר המחיה בארץ ולעודד 300 אלף ישראלים להגר לברלין, הזולה יותר. אחרי שנים רבות של עיסוק מקצועי בתחום התקשורת הפכתי לאיש חשדן, המבקש תמיד לדעת מה האינטרסים האמתיים המובילים לפרסום של ידיעות, כדי להבין מה באמת הערך החדשותי של הדברים הרואים אור, ומי הגורם הדואג לייצר את ה"באז". כיום אני משוכנע שקיימת בהחלט הצדקה מלאה לחשדותיי ביחס לאמיתות התופעה, ואם היא באמת קיימת או שמישהו עובד עלינו ומריץ את הסיפור במדיה מסיבות השמורות עמו.
12/10/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אם למישהו נותר ספק בדבר נחיצותו של גוף הביקורת על הפרקליטות, הרי שפרקליטי המדינה עצמם הסירו אותו - בכך שהם מאיימים לשבות נגד הקמתו. האיום הזה, מלבד היותו חצוף כפי שנסביר מיד, גם מגלה אורח חשיבה פסול ושחצני.
12/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הצוואה של יוני נתניהו נכתבת, כמו מאליה, מתוך הקריאה והעיון בספר 'הקרב האחרון של יוני', מפרי עטו של אחיו עידו נתניהו, ספר חובה לכל יהודי, שהוא המשך לספר המופת 'מכתבי יוני'.
12/10/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
ידיעות אחרונות, "העיתון של המדינה", הפך להיות שופר תעמולה של התעשיות הביטחוניות. לפני 3 שבועות פורסמה שם כתבת "תחקיר", תלושה מהמציאות, בשם "חורים שחורים" מאת אמיר שואן (19.9.2014) המסבירה מדוע הועדפה מערכת לייזר בשם "קרן ברזל" של רפאל ליירוט פצמ"רים, הנמצאת בפיתוח, על מערכת הסקייגארד, שהייתה זמינה כבר לפני כעשור, ושמסוגלת ליירט כל איום בליסטי - פצמ"רים, רקטות וטילים. התייחסתי לדברים שנאמרו שם במאמר שפרסמתי.
12/10/2014  |  ד"ר עודד עמיחי  |   מאמרים
התנהלות נכונה מול המעביד לאחר תאונת עבודה יכולה להיות שווה לנפגע סכומים ניכרים. לעיתים, עובדים שנפגעו בתאונת עבודה אינם מבינים עניין פשוט זה והדבר עולה להם באובדן של רבבות ואפילו מיליוני שקלים. הנה כמה עצות, על כל צרה שלא תבוא, כיצד להתנהל בצורה נכונה מול המעסיק אחרי תאונת עבודה.
12/10/2014  |  עו"ד ינון הדאיה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il