|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

השטעטעל שלנו גדול וקרוב

מסיפורי חג
10/10/2014  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות

המונח שאפיין יותר מכול את ההגדרה של יהודי הגולה, בפי אנשי היישוב הארץ ישראלי, היה היותם "לופט-מענטשן" - לאמור לא אנשי רוח, אלא אנשי אוויר. קונים אוויר, מוכרים אוויר. כמו באותו סיפור שבו עומדים שלושה יהודים, ראובן שמעון ולוי, כלומר רוּבקה, שימֶלֶה, ולוקש (בגלל שהוא ארוך). רובקה מציע למכור לשימלה את ה"ביג בן" של לונדון. "כמה?", שואל שימלה. "מיליון"- עונה לו רובקה - "סטרלינג". שימלה מבקש מרובקה עט ורושם צ'ק לפקודתו על סכום של מיליון סטרלינג. החברה נהנים מן הבדיחה, ורובקה הולך לו. לוקש שואל את שימלה: "אמור לי, הרי לרובקה אין ה"ביג בן" ולך אין מיליון סטרלינג. אז מה יצא לך מזה?"
"זה" - עונה לו שמעון, ומצביע על העט שלקח מרובקה. זה נקרא "לופט געשעפטן". ומשהו כזה ייחסו וותיקי היישוב הארץ ישראלי ליהודי הגולה.

בדומה לסטריאוטיפים אחרים, כמו "חכמי חלם" ואחרים, דימוי זה היה כמובן מעוות ולא חף מרשעות. רובם המכריע של יהודי מזרח אירופה, והקהילה הגדולה שבהן פולין, בת שלושה מיליון וחצי יהודים, עסקו במלאכות שונות - בעמל כפיהם: נגרים, סנדלרים, חייטים, סָפָרים, בורסקאים, רפדים, זגגים, מסגרים, נפחים, וכן-כן - חוטבי עצים ושואבי מים. היו גם צורפים, טווים, אורגים, "פלצ'רים" - פרמדיקים של ימינו שהתמחו בהצמדת כוסות רוח לגב, במקרה של שפעת, או עלוקות מתחת לאוזן במקרה של לחץ דם, וכיוצא באלה פעולות של עזרה, וכמובן שדכנים. היו גם אמנים, סופרים, מוסיקאים, אנשי מקצוע חופשיים כמו מורים, פרופסורים, רופאים, מהנדסים, מנהלי חשבונות ורואי חשבון.

הסוג הזה היה מועט יחסית. והיו גם סוחרים, בעלי חנויות, בעלי מפעלים, אנשי נדלן ופה ושם מספר זעיר של בנקאים. בין שלל זה של עיסוקים היו גם סוכנים ניידים ונייחים. בפולין קראו להם "שפיליטער" (לא מצאתי את המקור למונח זה) שעסק בדברים של אחרים, או בעסקי הבל.

רבים מהם היו סוכנים ניידים שנסעו בעגלות בין הכפרים והציעו כול מיני חפצי "גלנטריה" - סדקית ועוד. באחת הסדרות שלו בטלוויזיה (לא ב-green acres עם ז'א ז'א גָבור) אדי אלברט מסייר בפורד הישנה שלו בעיירות ובכפרים ויש לו כמעט הכול. דשן, אבקת טלק, בונבוניירות, מוצצים לתינוקות ואם אין צורך באלה יש לו גם משחה נגד טחורים. אך כמותו עסקו ה"שפילטערים" בדברים ממשיים ולא באוויר. אבל היו גם היו "לופט מענטשן".

פרסומת יהודית בשטעטל 2014

אצלנו תמצאו מגוון גדול של סוכנים באוויר, שמכריזים בקול גדול מה שהם מציעים. אבל בניגוד לבסטות בשוק, שם המוצר שעליו מכריזים מצוי במקום, כאן הוא נמצא במקום אחר. ככה אני מקבל הודעה בטלפון מחברת שיווק בדואר, שמגיעה לי מתנה. "מה המתנה"? - אני שואל, כמי שמכיר כבר את הצ'ופרים של מפיצים אלה. המתנה היא סט קופסות אחסון ורק דמי משלוח בסך 45 שקלים. בסופר זה עולה פחות בלי משלוח. אבל, הדובדבן הוא, ש"מגיע לך צבי, כלקוח וותיק, שעון מצלם במחיר של 1,100 שקל. אני עצמי שילמתי 1,600", מבשרת-מתוודה האישה מן הצד השני. ואם אין לי צורך בשעון מצלמה יש לה גם מעסה רגליים. "לי הוא עשה נפלאות. תאמין לי, והוא גם טוב למקומות אחרים" - היא ממתיקה לי. די השתעשעתי ברעיון לשאול אותה, אם הכוונה לכל האברים, אבל עצרתי. בימים אלה של ציד גברים, האדם נזהר.

פעם אנשי תיאטרון עשו פרסומת לכול סוגי דברים שברוח, כלומר ספרים, מחזות, קונצרטים. זאת מחוסר ברירה, שכן המשכורת בתיאטראות היו משכורות עלובות. לא עוד. כיום זה נעשה בגאווה רבה. עם של סוחרים קם לתחייה. רנסאנס. "הפרסום ברדיו עובד" שעות נוספות, בין התוכניות ולעתים בקרבן. מי שהיו פעם, או הם עדיין, כוכבים ברדיו ובטלוויזיה צועקים עליך שתמהר לחנויות חשמל, אביזרי בית, בית חלומות במציאה. הם לא מזדהים. לעומתם, הכוכבות שממליצות בחום על מכוני יופי, משחות "אנטי אייג'ינג", ובשמים - מזדהות. ואיך לא. טוב להיזכר ולהזכיר. כמו אותו סיפור של קשישה שהתלוננה על אונס מלפני שלושים שנה, ולא אמשיך מחשש שיעורר נגדי אתם יודעים מה.

פרסומאית ידועה העבירה את ה"נקודה" שלה - האייקון שלה - מאבקות כביסה לרשת ספרים. נקודה. "נקודה" זה לא רק סימן ההיכר של פרסומאית זאת. מי שעוקב אחר מחרוזת הפרסומות במסגרת "הפרסום ברדיו עובד", יגיע למסקנה ש"נקודה" מתבקשת. שכן אין שם נקודות בין פרסומת לשנייה. לאחר פרסומת להסרת שיער רגליים, הרב אלשטיין יוצא בפנייה נרגשת בעזרת השם למען סיוע לנצרכים, לרגל החג (תמיד זה לאיזה רגל) ו"יד נעלמה", זה שם של ספר, מחברו של הרב מכר "בית עם חלון בודד" .דרכו נכנס לשונָאי ידוע שמפציר בנו למצוא בחיינו מנוחה נכונה ב"בית בכפר". שכן בניגוד למקובל במסגרת הלועזיזציה אצלנו, זה לא נקרא "a house in the village אלא בית בכפר. בעברית ממש. לכן ככה נאה וככה יאה שלשונאי עברי יודיע לנו על כך בגאווה.

מן הסתם שמעתם את הסיפור כיצד החיישן ברכב הציל את הנהג הישראלי. האיש היה בצומת איתנים, ולרגע הציץ בנייד הארורררררררר. בר' גרונית, היגוי שהובא אלינו לארץ ישראל מגליציה, ואלמלא החיישן - המשאית הייתה מועכת אותו והיה צריך לקלף אותו. "תודה נשמה". כאן בפרסומת הזאת טמונים שני אלמנטים יהודיים חשובים. אחד "לקלף". מייד האסוציאציה הראשונה היא תפוחי אדמה. "בולבעס" כמו השיר ששר יעקב בודו בהצגה ב "ידיישפיל" - "החיים על-פי בודו": "זינטיג בולבס, מונטיג בולבעס, דינסטיג אין מיטטוך בולבעס". כל השבוע תפוחי אדמה. אגב בהזדמנות זאת מומלץ שתיאטרון ה"ידישפיל" ייהפך לתיאטרון הלאומי. הוא גם טוב, יש בו הומור והוא משקף את החיים בשטעטל של אז והיום. האלמנט השני, היא הנשמה. "מיין נשומה" mon coeur, הלב שלי בצרפתית. ושוב חלק פנימי שאהוב על בני עמנו. אגב בעידן הסטודנטיאלי שלי בשכונת גאולה בירושלים שמעתי את השכנה קוראת לבתה הפעוטה "מאיָילֶה". אז השם מאיה היה חידוש גדול ושאלתי אותה על כך. היא תיקנה אותי ואמרה שזה שם חיבה. "מאייו" הוא כבד בהונגרית. ולא צריך לספר לכם את שבחי הכבד של הונגריה ה "foi gras" המפורסם שמתחרה בזה הצרפתי כי שם האווזים מפוטמים כהלכה בכף של עץ.

והכבד הרי לא מונח לבדו אלא יש כבד קצוץ. כמו שהדג לא עומד לבדו ויש "געפילטע פיש". הכול יהודי - אדון עבאס. ואל נא תטעה בזהות שלנו. ובנאום השטנה שלך בעצרת האו"ם לא היה לזה זכר.

ואגב הנאומים בעצרת האו"ם, אילו במקום ראש הממשלה שלנו ששיחק את צ'רצ'יל בפני אולם חצי ריק, ניצב יעקוב בודו, מ"היידישפיל" ומכריז "מכובידע פרויין אינד מענער, איך רעט שוין אין די וועלט אריין". אני מדבר בעלמא - האולם היה מלא והיו צוחקים. לעבאס ולביבי חסר בין השאר חוש הומור.

אילו מארק שאגאל אתנו היה מרחיף את הזוג הזה כמו בציור המפורסם שלו "מעל לוויטבסק", היינו רואים זאת במו עינינו.

ואיך אפשר בלי קתריאלה מן הלוטו הלאומי שלנו. כאשר מצד אחד של הטלפון נמצאת קתריאלה, ומן העבר השני בבית נמצאת חדווה. ה"וווווואיייי אני לא מאמינה" הוא בדציבלים פי-עשרה מהזעקות של צירי לידה. ככלות הכול ילד של חצי מיליון שהועבר לחיקך, זה משהו, משהו, חבל על הזמן. זה כסף, געלט, money money -, כאילו - אחלה וכפרה עליה בשפת הדור הצעיר שלנו.

לפני שבועיים זה היה גבר שקבל את הבשורה והוא ביקש לברך וברך: "ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". מעניין ששלדון אדלסון עושה לפחות פי-מאה בכול יום ב"לאס ווגאס" ובמקאו, עם כול השירותים הנלווים, מבלי שיברך את השם. לכן כיום אנשים לא מייחלים לכך "לו הייתי רוטשילד" אלא "לו הייתי אדלסון". גם ביבי בכיס שלו.
וחלם גם היא כאן. האם יכול להיות משהו חלמאי יותר מאשר כוכבת החדשות של ערוץ 10 טלי מורנו, שואלת את השר לענייני אסטרטגיה, יובל שטייניץ, האם ישראל אחראית לפיצוץ בפרצ'ין באירן, שבו היה בשעתו מתקן גרעיני. זאת בשעה שהוא מקדים ואומר שאין לו מושג מה היה הפיצוץ. ואם היה לו - האם היה עונה לשאלה חלמאית זאת. מי היה חולם על טלוויזיה בחלם. והנה לנו יש.

"יהודים רחמו רחמו"

ומה יש לנו עוד בישרולבקה. השנור, שלעומתו השנור ביהופץ, היה ברמת הגנון. כאן זאת אקדמיה. כאן הוא מאורגן בעמותות, בחברות, באגודות. כאן לא מבקשים. כאן דורשים, בטלפון, במייל, בסמס. רק תמסור את מספר כרטיס האשראי. ומי שחושב שכול האדמיניסטרציה של השנור נעשית בהתנדבות - הוא אדם נאיבי. זאת תעשיה שממשלת ישראל לא רק תומכת בה, אלא סומכת עליה. זה מובא בחשבון בתקציב, בעיקר בתקציב הביטחון, שאינו כולל משכורת לחיילים חסרי צרכים בסיסיים, והשנור גם מקבל את החשיפה המרבית במדיה. יהודים אמורים להיות עם של רחמנים.

יש עוד דבר שאנו עולים על הגולה. כאן ילדים קטנים מכריזים על הסחורה. שם הם מכרו אותה. ב"מכשפה" של גולדפדן מירה'לה הקטנה מוכרת גפרורים וסיגריות ושרה "קויפט שוין קויפט שוין פאפירוסן". היא מוכרת ולא מפרסמת. ואגב אברהם גולדפדן, אביא שני קטעים משירו הידוע (המכשפה) שחיבר את המילים וגם את הלחן בשנת 1878 והנוסח העברי הוא של אברהם לווינסון.

יהודים רחמו רחֵמו, הן לבכם ישר עדין
דיינים עליי הגנו, מסילוף אמת ודין
ומפני מה ישלוט הרשע,ליתומה שום איש לא ישע
יהודים רחמו רחֵמו, הן לבכם ישר עדין.
ּ
במדינת היהודים הסיפור הוא אחר לגמרי. רחמים זאת לא תכונה אלא מצרך משוווק, והלב גם הוא לא מה שהיה. נעמי שמר כתבה ש"יש אבנים עם לב אדם". והאדם, נו... זקוק להשתלה. היושר הוא כמו של מיגדל פיזה, את העדינות מייצג אביגדור ליברמן, והשטעטל הוא מדינה. במקום ועד קהילה עם יושב-ראש וגבאי יש לנו ראש ממשלה, שר האוצר ועוד חבורה של קיביצערס.

"איין גיטן יונטב". דיו, דיו לכתריליבקה.

תאריך:  10/10/2014   |   עודכן:  10/10/2014
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השטעטעל שלנו גדול וקרוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
mup
11/10/14 11:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם היה זה מזלו של יוחנן דנינו שהמראיין שלו בידיעות אחרונות (יום ו', 10.10.14) היה נחום ברנע, או שמא הוא עמד על כך? במילים אחרות: האם דנינו רצה מראיין שאינו בקיא בפרטים ובנתונים, או שידיעות אחרונות החליט מיוזמתו להקל עליו? תהיה התשובה אשר תהיה, התוצאה ברורה מאוד: דנינו יכול היה לפזר אי-דיוקים, בלופים ואפילו שקרים - מבלי שברנע יעמת אותו עם האמת. והוא היה יכול לדבר כאוות נפשו - מבלי שברנע יעמת אותו עם עובדות ונתונים.
10/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ליברמן ואיל ההון האוסטרי, מרטין שלאף חגגו בוינה לכבוד החוק הישראלי שהפך לצחוק. לאחרונה שוב ביקר ליברמן אצל שלאף וטען כי הגיע לכנס של קהילות יהודיות חציית הקווים של יו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני, גרמה עוולה גדולה לרבבות חברי הסתדרות שראו בו מנהיג פועלים עממי, ועתה התברר שהמלך הוא לא עירום אלא לובש מחלצות משי הקלון שהטיל ביהמ"ש על לחיאני טרפד את תוכניותיו למסלול פוליטי. מה יעשה כעת בשבע השנים הבאות?
10/10/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
אלו שהולכים לברלין בשביל מילקי זול יותר, ואלו שהורסים לולבים תוך בדיקתם. מי שהנהיג עובדים וכעת יוצא נגדם, ומי שמתגאה בתוספת תקציב לחינוך אך מסתיר את הקיצוץ. ראש ממשלה מוחצן שטוען שנכנסים לו לצלחת, ומשפטנית בכירה שדוחפת את האף לסוגיות הלכתיות
10/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מנהיג צבאי מוכשר, פירוס מלך אפירוס, שלט על ממלכה קטנה במאה השלישית לפני הספירה והפך אותה למעצמה בזכות הקמת צבא קשוח וחיילים אמיצים. כאשר רם לבו, יצא להילחם ברומאים בסיציליה. כאן נתקבל כמושיע, ואכן הביס את הרומאים פעמיים, אבל גם "גמר" את צבאו. על כך אמר למקורביו: "עוד ניצחון כזה ואבדנו". משפט זה הפך את פירוס לבן אלמוות, והיה לאורים ותומים לכל מצביא, מדינאי ואיש ציבור. גם שופטים, מכובדים ככל שיהיו, אמורים לשית אליו את לבם.
10/10/2014  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
במדינת ישראל מתבצעת מאז 1992 "מהפכה חוקתית", שכוללת אקטיביזם-שיפוטי, חקיקה שיפוטית, פרשנות שיפוטית מרחיבה והפעלת שיקול דעת שיפוטי מרחיב על-ידי בג"ץ. תהליך זה התגבר בעקבות חקיקת חוקי היסוד כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק.
10/10/2014  |  עו"ד דוד סנדובסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il