|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

בין המשברים: האם ומתי רוסיה תילחם בדאעש

קלף המיקוח הנמצא בידי רוסיה כיום, הוא המאבק בדאעש. מסתמן כי במוסקבה גוברת הכרה בכך שיש לחתור להבנה עם מעצמות המערב, שבמסגרתה תוסר מערכת הסנקציות ויתואם הסדר למשבר באוקראינה, בתמורה להצטרפות רוסיה ללחימה בדאעש האם מעבר לדיון הציבורי בעניין, אכן מתגבש במציאות מהלך בכיוון זה של "החלפות" בין רוסיה למערב, נדע בקרוב. מכל מקום, נראה שהמזה"ת, על האתגרים המורכבים שהוא מציג, מזמן לרוסיה לא רק סיכונים, אלא גם סיכויים והזדמנויות
12/11/2014  |   צבי מגן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בכנס בינלאומי בנושא המדינה האיסלאמית, פריס, 15 בספטמבר 2014 [צילום: AP]

לא כל המדינות, הנחשבות שותפות פוטנציאליות בקואליציה הלוחמת בדאעש, ששות לקחת חלק במאבק. רוסיה ביניהן. על-אף מה שנראה כמתבקש, רוסיה לא הצטרפה (עדיין) לשורות הקואליציה, שבהובלת ארצות הברית, ודובריה הרשמיים אינם חוסכים ביקורת מהתנהלות המאבק. מהם שורשיה של מדיניות רוסית זו?

מצבה הבינלאומי של רוסיה אינו במיטבו. בעת הזו, הנהגתה מחפשת דרך לצאת בכבוד, ואולי אף להרוויח הישגים כלכליים ומדיניים, משני המשברים הנמצאים בראש סדר היום הבינלאומי – אוקראינה והמזרח התיכון. בשתי זירות משבר אלה בא לידי ביטוי העימות המתמשך בין רוסיה למערב, שהחמיר במיוחד על-רקע ובגין המשבר באוקראינה. בראיית רוסיה, היה זה המערב, קרי ארצות הברית, אשר יזם את המשבר המתמשך באוקראינה – מה שמציב את רוסיה בעמדה בעייתית. חרף הכחשותיה היא נטלה בו חלק פעיל ומעורבותה גרמה לה נזקים מוחשיים. הפסקת האש באוקראינה רעועה, סכנת ההסלמה המתחדשת עודה קיימת, ולמרות סיפוח חצי-האי קרים, אוקראינה התנתקה ממעגל ההשפעה הרוסי. אמנם, טרם נאמרה המילה האחרונה ורוסיה עוד צפויה לשוב ולהפעיל על אוקראינה לחצים על-מנת להשיבה לחיקה, אך לפי שעה נפגעו תוכניותיה של רוסיה לעצב ולגבש מחדש את האינטרסים שלה במרחב ברית המועצות לשעבר.

יתר על כן, מדינות המערב נקטו נגד רוסיה סנקציות כלכליות במטרה להענישה על מאמציה לשמר את השפעתה באוקראינה. הסנקציות התבררו ככואבות למדי, ואותותיהן ניכרות לעין. סנקציות נוספות צפויות בהמשך, אם לא יחול שינוי במדיניות הרוסית בהקשר זה. מציקה לרוסיה במיוחד המגמה הנמשכת של צניחת מחירי הנפט. אליבא דרוסיה, מדובר בתוצאה של מדיניות אמריקנית, שאם לא יחול בה שינוי, היא תגרום נזק הרסני לכלכלה הרוסית המקרטעת. על כן, מעניינה המובהק של רוסיה לאתר פתרון למשבר האוקראיני, וזאת בלי שתיאלץ לוותר על אינטרסים גיאו-פוליטיים המנחים את התנהלותה באוקראינה עצמה ואזור ברית המועצות לשעבר כולו.

בעוד רוסיה טרודה בסוגיית אוקראינה והשלכותיה, התפתח במזרח התיכון משבר בעקבות רדיקליזציה מואצת של ארגונים איסלאמיים-סוניים, ששיאו במתקפה שמוביל דאעש בסוריה ובעירק ובהתארגנות הקואליציה הבינלאומית, שתכליתה מאבק ישיר בארגון.

רוסיה מבקשת למלא תפקיד פעיל במתרחש במזרח התיכון לשם השבת מעמדה כשחקן אזורי משפיע ובמסגרת מאמציה לשדרג את מעמדה הבינלאומי. תהפוכות "האביב הערבי" הסבו לרוסיה נזק. בעל הברית המרכזי שלה באזור, בשאר אל-אסד, נחלש משמעותית, והיא איבדה את מאחזיה במדינות צפון אפריקה, במפרץ ובעירק. ברקע, אירן מנהלת דיאלוג עם ארצות הברית. (ככל שחלף הזמן, ניכר מאמץ רוסי לחדש את השפעתה באזור, זאת באמצעות כינון יחסים, מוצלחים למדי, עם מדינות שלא נמנו עד לאחרונה על תומכיה. מצרים היא הדוגמה המובהקת למגמה זו, ולצידה ירדן, לבנון, ערב הסעודית ומפרציות נוספות). נוסף על כך, רוסיה רואה עצמה כיעד עתידי לפעילות פלגים איסלאמיים, חדורי שאיפה להרחיב את אזורי השפעתם. לאורך השנים נוקטת מוסקבה מדיניות הכלה אקטיבית בתחום זה – מלחמותיה נגד האיסלאם הרדיקלי בקווקז המחישו את נחישותה בנדון, אולם אין בידה להביא למיגורה של התופעה. אמנם, דאעש משמיע איומים ישירים נגד רוסיה, אך פעילות הקואליציה שבהובלת ארצות הברית הפכה את המאבק בדאעש לזירת עימות בין רוסיה לבין המערב.

על-רקע זה, ניתן לראות את מדיניותה של רוסיה במזרח התיכון כתגובה לאתגר הניצב בפניה בזירה האסטרטגית הבינלאומית, כשהוא משתלב באתגר הניצב בפניה באזור עצמו: התחרות המתעצמת בין רוסיה למערב, המתנהלת בימים אלה בשתי חזיתות – במזרח אירופה ובמזרח התיכון – הביאה את רוסיה ליצור מוקד מתיחות נוסף במטרה להקל את הלחץ המופעל עליה במזרח אירופה.

רוסיה מנצלת את המתיחות במזרח התיכון, כדי להעתיק את תשומת הלב מהמשבר באוקראינה, ומשום כך היא מסרבת לתמוך בפעילותה של הקואליציה הבינלאומית בסוריה. טיעונים שמשמיעים דובריה, כדי להצדיק את הימנעותה מהתגייסות למאבק בדאעש, "מעוגנים" בחוק הבינלאומי: רוסיה מוחה נגד ההתערבות הצבאית בסוריה ללא מנדט של מועצת הביטחון, ומבלי שהמשטר הסורי הזמין התערבות זו. נימוק נוסף הוא אי-שיתופה של רוסיה, על בסיס מעמד שוויוני לארצות הברית בקבלת ההחלטות העיקריות של הקואליציה בענייני האזור. מעבר לטיעונים אלה מסתתרת כוונה להעלות את המחיר שיידרשו מדינות המערב לשלם על-מנת שזו תצטרף לקואליציה. מחד-גיסא, רוסיה מצפה להקלה בסנקציות שהוטלו עליה בגין התנהלותה במשבר באוקראינה, ומאידך-גיסא היא שואפת לשמר את מעמדה בסוריה באמצעות הגנה על משטרו של אסד.

עם זאת, רוסיה ניצבת בפני צורך מתמיד להתמודד עם האתגר האיסלאמי הרדיקלי, וכיום – בדגש על סכנה המתפתחת מכיוון דאעש. כדי לבלום איום זה, עליה לשתף פעולה עם הגורמים הבינלאומיים הנלחמים בארגון, בראש ובראשונה עם ארצות הברית ובעלות בריתה. אך מוסקבה טרם גיבשה מענה לדילמה זו, ומשום כך נותרה מחוץ למאבק בדאעש ולכן מחוץ למרכז האירועים שבראש סדר היום במזרח התיכון. זה גם ההסבר לכך, שלעיתים נדמה שרוסיה מדברת בשני קולות. רוסיה שומרת על דימוי לוחמני ואף מאתגרת את המערב בהצהרות משתלחות. ולדימיר פוטין, למשל, תקף את ארצות הברית על התנהלותה הבלתי מתחשבת ברוסיה בזירה הגלובלית. אך בפועל, הנהגתה של רוסיה תרה אחר פתרונות, בעיקר כאלה שיועילו להסיר את נטל הסנקציות. ואכן, נראה שמתגבר הקול הפייסני, הקורא ליציאה משני המשברים – אוקראינה וזה המתחולל במזרח התיכון – גם יחד.

קלף המיקוח הנמצא בידי רוסיה כיום, הוא המאבק בדאעש. מסתמן כי במוסקבה גוברת הכרה בכך שיש לחתור להבנה עם מעצמות המערב, שבמסגרתה תוסר מערכת הסנקציות ויתואם הסדר למשבר באוקראינה, בתמורה להצטרפות רוסיה ללחימה בדאעש. האם מעבר לדיון הציבורי בעניין, אכן מתגבש במציאות מהלך בכיוון זה של "החלפות" בין רוסיה למערב, נדע בקרוב. מכל מקום, נראה שהמזרח התיכון, על האתגרים המורכבים שהוא מציג, מזמן לרוסיה לא רק סיכונים, אלא גם סיכויים והזדמנויות.

השלכותיהם של המשברים, שרוסיה מעורבת בהם כך או אחרת, ניכרות גם במישור היחסים בינה לבין ישראל. מערכת היחסים בין המדינות, שהיא לרוב חיובית, זכתה לחיזוק נוסף כאשר שתיהן נמנעו מביקורת הדדית; מצד ישראל נגד רוסיה – בעת שיאו של המשבר באוקראינה, ומצד רוסיה נגד ישראל – בעת מבצע 'צוק איתן'. עתה, נוכח מצוקתה הגוברת של רוסיה בעקבות הסנקציות הכלכליות כלפיה מצד המערב, ניכר עניינה בהרחבת שתוף פעולה כלכלי עם ישראל. זאת, על-רקע נכונותה של רוסיה להרחיב את התאום ואת שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ישראל, במסגרת שאיפתה להגביר את השפעתה על המתרחש במזרח התיכון.

פורסם במקור: מבט על, גיליון 628 (11.11.2014)
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. הצטרף לסגל המחקר של המכון ביולי 2009 לאחר יותר מ-20 שנה בהן שימש בתפקידים שונים בשרות החוץ של ישראל. מ-1993 ועד 1997 כיהן כשגריר ישראל באוקראינה, בשנים 1999-1998 שימש כשגריר ישראל ברוסיה. מ-1999 עד 2006 עמד בראש ארגון "נתיב". מ-2006 עד 2009 עמד בראש המכון ללימודי אירואסיה במרכז הבינתחומי בהרצליה. שרת באגף המודיעין בצה"ל וסיים את שרותו בדרגת סא"ל. ב-2012 ראה אור מזכר שכתב - רוסיה במזרח התיכון - מדיניות במבחן, מזכר 118, המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת ת"א, ת"א, יוני 2012. ב-2013 ראה אור מזכר נוסף של מגן - Russia and Israel in the Changing Middle East - Conference Proceedings, Zvi Magen and Vitaly Naumkin, Editors, Memorandum No. 129, July 2013.
תאריך:  12/11/2014   |   עודכן:  12/11/2014
צבי מגן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין המשברים: האם ומתי רוסיה תילחם בדאעש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
אישור ראשון מארגון המדינה האיסלאמית לכך שמנהיגם אבו בָּכְּר אלבגדדי, נפגע אתמול (שבת) בהפצצה של מטוסי הקואליציה הבינלאומית בעיר אל-קָאִים, ליד גבול סוריה.
09/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
גורמים בעירק טוענים כי מנהיג ארגון "המדינה האיסלאמית", אבו בָּכְּר אלבגדדי, נפצע פצעים קשים בהפצצה של מטוסי הקואליציה הבינלאומית בעיר אל-קָאִים, ליד גבול סוריה. הדיווח נמסר ברשת אל-ערבייה ואין לו אישור ממקורות אחרים. על-פי אחד הדיווחים מצבו אנוש ואפשר שמת מפצעיו.
08/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חבר לשעבר בארגון דאעש חושף טפח על מידת שיתוף הפעולה בין הצבא הטורקי לארגון הטרור, השולט כעת בחלקים גדולים של עירק וסוריה. שיתוף הפעולה מאפשר לחברי הארגון לנסוע דרך שטח טורקי כדי לחזק את הלוחמים הנאבקים בכוחות כורדים.
07/11/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אם האלימות הפלשתינית תגלוש מירושלים ליהודה ושומרון, די יהיה בניצוץ אחד כדי להבעיר את האינתיפאדה השלישית בינתיים בעירק גוברת הסכנה שהמלחמה בדאעש תהפוך למלחמת אזרחים בין-עדתית
06/11/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בית משפט השלום בחיפה גזר 22 חודשי מאסר ולשנת מאסר על תנאי על אחמד שורבאג'י, אזרח ישראלי שהסתנן לסוריה והצטרף שם לשורות ארגון המדינה האיסלאמית. בכך, נדחתה עמדת המדינה שביקשה מבית המשפט לקבוע מתחם ענישה של בין 3 ל-4 שנות מאסר ולהטיל על הנאשם את העונש המקסימלי.
03/11/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
תימן על סף תהום  /  יואל גוז'נסקי, סמי קרוננפלד
הבחירות לקונגרס בארה"ב: משמעויות ליחסים עם ישראל  /  עודד ערן
סימולציה: השלכותיה של 'עסקה גרועה' עם אירן  /  עזריאל ברמנט, יונתן לרנר, תמר לבקוביץ'
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il