|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
נציג הרש"פ באו"ם, ריאד מנסור, 22 ביולי, 2014 [צילום: AP]
זירת לחימה לכל דבר

אסטרטגיית הלחימה המשפטית של הפלשתינים

בעוד בירושלים מנסים לצמצם נזקים כתוצאה מהמהלכים האחרונים שהתרחשו בזירה המדינית והמשפטית הבינלאומי נגד מדינת ישראל, דבקים הפלשתינים ותומכיהם באסטרטגיה מתוחכמת: שימוש משולב בכלים משפטיים ודיפלומטיים כמעט בכל מוסד משפטי או מדיני בזירה הבינלאומית
31/12/2014  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
נזק משמעותי
גם אם בסופו של דבר ההצעה הפלשתינית להכרה במדינה פלשתינית בגבולות 67' ולסיום הכיבוש בתוך שנתיים לא תעבור במועצת הביטחון, הרי שיש בעצם הגשתה וב"קמפיין" שקדם לה כדי לגרום לנזק דיפלומטי ותקשורתי משמעותי למדינת ישראל, שנאלצת פעם נוספת להתגונן מפני יוזמות של הצד השני, אשר מחריפות את מסע דה-הלגיטימציה שמתנהל נגדה

   רשימות קודמות
  הסלמה בזירה הצפונית: רקע ומשמעויות
  טרור בינ"ל נשקף מחליפת המגן של חיזבאללה
  המשבר הכלכלי ברוסיה והקשריו המדיניים
  סחיטה קיברנטית
  על פניית הפלשתינים למועצת הביטחון

לצד זירות הלחימה הקלאסיות - הזירה הצבאית (הקונבנציונאלית והבלתי-קונבנציונאלית) והזירה המדינית הישירה - מתפתחות כשוות-משקל זירות הלחימה של הסייבר, הכלכלה, והתקשורת. תכלית השימוש בכל זירות הלחימה השונות, היא השגת יעדים מדיניים-פוליטיים. ללחימה המתנהלת בכולן יחדיו ובכל אחת מהן, כשהיא לעצמה, יכולת היזק עצומה לישראל. לצדן, תוססת גם הזירה המשפטית הבינלאומית, עד לאחרונה בולטת פחות מהאחרות, והפלשתינים ותומכיהם מיטיבים לעשות בה שימוש אינטנסיבי נגד ישראל, במימוש צעדים או באיום לממשם. בין היתר, מדובר בהחלטות בעצרת הכללית ובוועדות האו"ם; מינוי דווחים מיוחדים (Special Rapporteurs) מטעם האו"ם ל"שטחים הכבושים"; הקמת ועדות חקירה לבחינת פעולותיה הצבאיות של ישראל; תביעות משפטיות אזרחיות ופליליות בבתי משפט מדינתיים ברחבי העולם, תוך שימוש בסמכות השיפוט האוניברסאלית; פנייה למוסדות שיפוטיים בינלאומיים דוגמת בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) ובית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC).

בליץ האירועים המשפטיים והמדיניים של השבועיים האחרונים ממחיש את המשפטיזציה של הפוליטיקה הבינלאומית, המשרתת היטב את מסע הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל ומדרדרת את מעמדה הבינלאומי. לעתים תכופות מדי, תפסו המהלכים הללו את ישראל הרשמית לא מוכנה, נגררת ומגיבה וללא תשובות מספקות.

ב-17 בדצמבר 2014 פורסמה הצהרה מטעם המדינות החברות באמנת ז'נבה הרביעית, שבוע לאחר ששוויץ (המדינה האמונה על יישום אמנות ז'נבה) החליטה על כינוס המדינות, חרף מאמציהן של ישראל וארצות הברית למנוע זאת. הייתה זו הפעם השלישית מאז 1949 שבה התכנסו המדינות החברות: שני הכינוסים הקודמים היו ב-1999 וב-2001; בכולן מוקדי הכינוס היו ישראל והשטחים הפלשתינים הכבושים. כינוס המדינות נעשה לאחר התייעצויות ממושכות של שוויץ עם המדינות החברות, ובהתאם להחלטת העצרת הכללית של האו"ם 64/10 מ-5 בנובמבר 2009.

החלטה זו של העצרת התקבלה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", והמליצה, בין היתר, על כינוס המדינות החברות במטרה לאמץ צעדים לאכיפה של אמנת ז'נבה הרביעית בשטחים הפלשתינים הכבושים. הדווחים המיוחדים (Special Rapporteurs) לשטחים וועדות החקירה שמונו נגד ישראל קראו גם הם לאורך שנים וביתר שאת באותה העת, לכינוס הוועידה, אולם מאמצי בלימה דיפלומטיים נרחבים של ישראל ובעלות בריתה באותה תקופה וגם שנה לאחר מכן באו"ם, וכן מאמצי שכנוע אצל המדינות החברות, מנעו את הכינוס.

זו הפעם, הודיעה שוויץ, כי "בהתייעצויות בארבעת החודשים האחרונים הייתה מסה קריטית בין-אזורית של מדינות חברות אשר ביקשו את הכינוס, כפי שהיה ב-1999 וב-2001. רק מעט מדינות הביעו את התנגדותן ולא השתתפו בכינוס". מלבד ההצהרה הרשמית שפורסמה בסיום הכינוס, אשר מבקרת את ישראל, עצם הכינוס, כשהוא לעצמו, ממחיש עד כמה אבדו לישראל התמיכה והגיבוי החשובים של רבות ממדינות אירופה, ומסמן את המשך ההידרדרות במעמדה הבינלאומי של המדינה.

חמאס הוסר מהרשימה וההצעה הפלשתינית

היבט נוסף של המתרחש בזירה המשפטית הבינלאומית נגלה אף הוא ב-17 בדצמבר: בית הדין האירופי לצדק החליט להסיר את חמאס מרשימת ארגוני הטרור. בהודעת האיחוד האירופי נמסר, כי ההחלטה מבוססת על טעמים פרוצדורליים ואין בה הערכה כלשהי של בית הדין באשר לסיבות המהותיות להכנסת חמאס לרשימת ארגוני הטרור: "זוהי החלטה שיפוטית של בית הדין, לא החלטה פוליטית של ממשלות האיחוד", כך הובהר. אולם, מהלך זה ממחיש שימוש נוסף בכלים משפטיים, הפעם גם מצד ארגון חמאס, שעתר לבית הדין האירופי לצדק נגד החלטת האיחוד להכניסו לרשימה האמורה.

אירוע שלישי שהשלים את ההתרחשויות המשפטיות הבינלאומיות של 17 בדצמבר הוא הגשת ההצעה הפלשתינית למועצת הביטחון של האו"ם, חרף מאמצים דיפלומטיים חפוזים של ישראל למנוע זאת ברגע האחרון. הצעה זו, שהגישה ירדן, קוראת להכרה במדינה פלשתינית בגבולות 67' ולסיום הכיבוש בתוך שנתיים. לאחר שעברה מספר שינויים, הוגשה טיוטת ההצעה הסופית למועצת הביטחון ביום 30 בדצמבר. אולם, עדיין לא ברור האם יהיה רוב להצעה בקרב חברות המועצה וכיצד תתנהל ארצות הברית בהצבעה במועצת הביטחון.

עם זאת, גם אם בסופו של דבר ההצעה הפלשתינית לא תעבור במועצת הביטחון, הרי שיש בעצם הגשתה וב"קמפיין" שקדם לה כדי לגרום לנזק דיפלומטי ותקשורתי משמעותי למדינת ישראל, שנאלצת פעם נוספת להתגונן מפני יוזמות של הצד השני, אשר מחריפות את מסע דה-הלגיטימציה שמתנהל נגדה. יש להזכיר, כי הצעה זו מופיעה על-רקע של סחף החלטות הולך וגובר בפרלמנטים אירופיים, שהכירו במדינה פלשתינית. שותפות לסחף הזה מדינות אירופיות ידידותיות לישראל, דוגמת ספרד, אירלנד, שבדיה, בריטניה, צרפת והפרלמנט האירופי.

היה ותוכר פלשתין כמדינה על-פי החלטה של מועצת הביטחון, יהיו לכך השלכות פנימיות ובינלאומיות בעלות משמעות של ממש: על מעמד ההסכמים שנחתמו בין ישראל לאש"ף ועל מעמדה המשפטי של ישראל בשטחים, לרבות בהתנחלויות שבגדה המערבית. עוד ינבעו ממעמד של "מדינה פלשתינית" משמעויות מרחיקות-לכת בתחום האזרחות, הקמת צבא, הצטרפות לארגונים בינלאומיים ולאמנות בינלאומיות, הגבלת סמכויות ישראליות בשטחים - לרבות במרחב האווירי, בספקטרום האלקטרומגנטי, במרחב הימי ועוד. כך ישיגו הפלשתינים כמה וכמה תמורות, שמעולם לא ביקשו מישראל וממילא לא השיגו סביב שולחן המשא-ומתן.

האיום המתמיד ומדיניות ישראלית משוכללת

ברקע לכל אלה, מצוי האיום המתמיד בניהול הליכים משפטיים נגד ישראל, נגד קצינים בכירים בצה"ל ונגד נושאי-משרה ממשלתיים בכירים, במטרה להעמידם לדין בבתי משפט בינלאומיים או מדינתיים. נראה, כי הפלשתינים מחכים לשעת כושר כדי לערב את בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) נגד ישראל (בין אם בהצטרפות לאמנת רומא ובין אם בהגשת הצהרה אד-הוק על קבלת סמכות השיפוט, כפי שהיה ב-2009). ניתן להעריך, כי העילות שעל פיהן יבקשו הפלשתינים לבסס התערבות כזו של בית הדין יתמקדו בהתנחלויות ובפעולותיה הצבאיות של ישראל ב"שטחי פלשתין" משנת 2012 (מועד ההכרה בפלשתין כמדינה משקיפה בעצרת הכללית של האו"ם), בעיקר ביחס למבצעים 'עמוד ענן' ו'צוק איתן'. לגבי המלחמה האחרונה בעזה, הוקמה זה-מכבר ועדת חקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם, ועדת שאבאס, שאמורה לפרסם את ממצאיה בחודשים הקרובים.

משקלו של המשפט הבינלאומי התחזק מאוד בשנים האחרונות, כחלק מתהליכי הרישות והגלובליזציה, וכפועל יוצא מהתגברות התערבותה של הקהילה הבינלאומית בתוך שטחן הריבוני של מדינות. והנה דווקא ישראל, המצייתת באופן עקבי למשפט הבינלאומי, נתונה במתקפה חסרת תקדים הנשענת על קמפיין מתוזמר היטב.

כפי שראינו במבצעי הלחימה האחרונים בעזה, לרבות במהלך 'צוק איתן' ולאחריו, בלחימה קונבנציונלית המתבצעת במרחב אורבאני צפוף אוכלוסין, כל קורבן - ישראלי או פלשתיני - משרת את הפלשתינים, אשר משכילים למנף את ה"הישג" בחזית המדינית והתקשורתית לטובתם. החזית המשפטית המתהדקת שנוספה להן - גם היא חזית עימות לכל דבר. יש בבסיסה מבחינת הפלשתינים אסטרטגיה ותורת לחימה, הכוללת מהלכים טקטיים ואסטרטגיים במהלך הלחימה עצמה וביתר שאת - לאחריה, בשילוב עם מניפולציות, דיסציפלינות ועולמות תוכן שונים כגון דיפלומטיה פעילה, תקשורת המונים, מודיעין, הסתה, חרמות וסנקציות. מול החזית המאתגרת הזו נראית ישראל לא ערוכה ובלתי-קומפטנטית בעליל.

לוחמת המשפט המאורגנת, המתנהלת נגד ישראל, מחייבת אותה להתייחסות מתאימה ולהיערכות יזומה ויצירתית. טוב תעשה ממשלת ישראל אם תנקוט במקביל גם יוזמה מדינית לסיום הסכסוך, ולא תיראה כמי שמשימתה העיקרית, היא להתמודד עם המתקפות עליה ולהדוף ניסיונות, שילכו ויגברו, לאכוף עליה הסדר כפוי. לשם כך, עליה לגבש מדיניות משוכללת שתיושם בהדרגה: הידברות רב-צדדית אזורית, משא-ומתן דו-צדדי עם הפלשתינים, וכן צעדים עצמאיים לעיצוב גבולות המדינה סביב בית לאומי דמוקרטי ובטוח לעם היהודי. רכיביה של גישה זו אמורים להתבטא במאמצים מקבילים, חלופיים זה לזה ומשלימים זה את זה. בכל אחד מאלה ניתן להתקדם בצעדי ביניים ובתקופות מעבר, שיקדמו הסכם חלקי ומציאות של שתי מדינות לאום, גם בהעדר הסדר ארוך טווח.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 650 (30.12.14)
גלעד שר הוא שותף בכיר בפירמה גלעד שר, קדרי ושות' - עורכי דין. מתמחה במשפט מסחרי ומינהלי ובמשא-ומתן בינלאומי, עסקי ומדיני, וכן בבוררות ובגישור. חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), וראש המרכז למו"מ יישומי (the Center for Applied Negotiations - CAN) במכון.
תאריך:  31/12/2014   |   עודכן:  31/12/2014
גלעד שר, קרן אבירם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסטרטגיית הלחימה המשפטית של הפלשתינים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלמוני
31/12/14 09:35
2
אהרון שחר
31/12/14 11:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אישים בכירים פלשתינים ומצרים הודו בימים האחרונים בהצהרות פומביות כי שיקומה של רצועת עזה בעקבות מבצע "צוק איתן" תקוע. התוצאה הישירה של המבוי הסתום בפעולות השיקום היא שיותר ממאה אלף עזתיים שבתיהם נהרסו במהלך המלחמה האחרונה יישארו ללא קורת גג במהלך החורף הנוכחי.
31/12/2014  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
"אין די בסימני קריאה רבים ובגופן גדול ומודגש. יש צורך בטיעון מפורט, בתשתית עובדתית בהירה וממצה, על-מנת שניתן יהיה לבחון את הנטען". כך אומר (יום ג', 30.12.14) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, בהתייחסו לבקשות זהות שמגישה עורכת דין בשמם של פלשתינים הטוענים שהם חשופים לסכנות בשטחי הרשות הפלשתינית בשל היותם משתפי פעולה עם ישראל.
31/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הלילה (30.12.14) לישיבת חרום שעסקה בהצעת ההחלטה הפלשתינית-ירדנית לסיום הכיבוש הישראלי בשטחי יהודה והשומרון ובהקמת מדינה פלשתינית בגבולות 1967. בהצבעה שהתקיימה בתום הישיבה נכשלו הפלשתינים בהעברת ההצעה. רק שמונה מדינות תמכו בה אל מול שתי מתנגדות וחמש נמנעות. בשל העובדה שלצורך העברת ההחלטה נדרש אישור של לפחות תשע מדינות, לא נזקקה ארצות הברית להפעיל את זכות הווטו שלה לצורך הפלת הצעת ההחלטה.
30/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
דובר צה"ל הודיע (יום ב', 29.12.14) כי ביום חמישי הקרוב, 1 בינואר 2015, עתידים לצאת כוחות האבטחה של צה"ל מן היישובים שאינם צמודי גדר בגזרת עוטף עזה.
29/12/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
הפיגוע שביצע חיזבאללה בהר דב באוקטובר 2014 הגביר חשש מפני אפשרות של הידרדרות ביטחונית בזירה הצפונית. פיגוע זה העניק יתר תוקף למסרים, שמזכ"ל חיזבאללה העביר לישראל בשנה החולפת, ובהם הדגיש, כי פעילות ארגונו מול 'המדינה האיסלאמית' ויתר הארגונים החמושים, הלוחמים נגד כוחות משטרו של בשאר אל-אסד, לא תסיט אותו מהמאבק בישראל ומכוונה לנקום את חיסולו של בכיר הארגון עימאד מורנייה (שיוחס לישראל). ברקע הדברים נמצא המידע, שלפיו חיזבאללה מתכנן סדרת פיגועים נגד ישראל בצפון רמת הגולן ובמרחב הר דב, במקביל לניסיונותיו הנמשכים להעביר לרשותו בלבנון אמל"ח מתקדם ואסטרטגי מאירן דרך סוריה. ייתכן שחלק מהמשלוחים האלה כבר הגיע ליעדו.
29/12/2014  |  גבי סיבוני  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
טרור בינ"ל נשקף מחליפת המגן של חיזבאללה  /  יורם שוייצר, בנדטה ברטי
המשבר הכלכלי ברוסיה והקשריו המדיניים  /  צבי מגן, שרה פיינברג
סחיטה קיברנטית  /  גבי סיבוני, דוד סימן טוב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il