|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
נילי צרויה, גל אמיתי, ההצגה "מדיאה" [צילום: נילי ממן]

אירוע תיאטרלי יוצא-דופן באיכותו

הטרגדיה של מדיאה שכתב אוריפידס במאה החמישית לפה"ס, תקופת תור הזהב של יוון, קיבעה את המיתוס ואת דמותה של מדיאה כרוצחת ילדיה. למרות שבמחזות קודמים בנושא, לא רצחה אותם. ההפקה ב"אנסמבל עיתים" היא המשובחת שראינו מכל ההפקות הקודמות של מדיאה
19/01/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

כוחו של אוריפידס הוא בהענקת האנושיות לדמות מדיאה. נילי צרויה המגלמת את דמותה של מדיאה, הודות לבימויו של מאיר בן סימון ועיבודו של בן בר שביט, יוצרת בצורה מופלאה דמות של אישה נבגדת, שהקריבה את כל היקר לה למען אהובה, כדי שיוכל לזכות בגיזת הזהב, ובכך להפוך למלך. אך תאוותו להשיג מלוכה בקלות ע"י נישואיו לבת מלך קורינתוס- פליאס, היא תחילת הטרגדיה. את יאסון הכירה כשהגיע לארצה, קולכיס שבגורגיה כדי לחמוס את גיזת הזהב הפלאית, משאת נפש כל. פרוות הכבש שמי שלבשו - יכול היה לעוף. היא בגדה בעמה, באביה, הקריבה את אחיה למען הצלחת יאסון, השתמשה בכל יכולותיה הכישופיות וידיעותיה ברקיחת רעלים, כדי לפרוס לו את הדרך למילוי תשוקתו.

אך יאסון (גל אמיתי שזכור היטב מ"הגיבן מנוטרדאם בת' באר שבע) הגבר יפה התואר והבוטח בסגולותיו, הופך באחת את הקערה. הוא מתעתד לשאת לאשה נסיכה צעירה, ומגרש את אשתו מדיאה עם שני בניהם לגלות. את הקונפליקטים המתעוררים בלב מדיאה מצליחה נילי צרויה (שחקנית ת' באר שבע) להמחיש בצורה נוקבת ונוגעת ללב כאחד, מתוך ירידה לעומק הרגשות ומעמקי הנפש, כפי שלא נראה בהפקות אחרות על הבמה או בקולנוע. עוצמת רגשותיה לוכדת את לב הצופים, החשים אמפטיה לאשה הנבגדת, ודחיה מיחס הגבר לאשה, המציג אותה ככלי ריק.

המונולוגים והדיאלוגים במחזהו של אחד מגדולי המחזאים היווניםה קלאסיים, הם פנינה מעצם היותם שילוב של פילוסופיה, הגות, ונגיעה בעצבים הרגישים ביותר אצל כל אחד. אי-אפשר להשאר אדיש למראה משחקה של דמות מיוסרת זו, שלאחר שמוכרזת כמגורשת במיידית, מתעשתת, משנה את הטקטיקה, מצליחה לקבל אישור מהמלך להשאר עוד יום, ואז מכינה את הנקמה הגדולה. אותה היא מממשת עד תום. המהלכים בנפשה, המאבקים כיצד לנהוג, איך להתנקם, בכל אלה משתפת נילי צרויה את הצופים, עד כי הם הופכים לחלק ממנה. כך גם שיתופה את העיתונאיות, שאלותיה אותן וההקשבה הדו צדדית שלהן, מעניקים יתר דרמה לסיפור הידוע.

כל חלל הבמה מוקדש לתנועות מדיאה, יאסון, המלך קראון (איציק אבל), והמלך אגאוס (אבינועם שן צור), שניהם מלכותיים ומרשימים, כשארבעת בנות המקהלה בעצם ממלאות תפקיד עיתונאיות מראיינות אך גם מספרות את הזוועות, וכך גם האומנת (בהט קלצ'י) שפותחת את המחזה ואותנו לתאורי הדמים הנוראים שעוד נשמע עליהם בהמשך, עם הסבר קצר על הסיפור, בביצוע מעולה של תפקיד כואב ומיוסר, וכן השליח המסכם את הסוף, נדב בן הלוי - כל אלה ממלאים את הבמה בתוך תנועה מרשימה, מגוונת, במשחק מבוסס על הטקסט הקולח, וביחד - רוקמים תמונה עשירה-מתמזגת בתיאור וויזואלי מרשים ביותר.

בחירתו של הבימאי בעיתונאיות כחברות המקהלה, שבדרך כלל מדקלמות ביחד את תאורי הזוועה כדי שהקהל לא יחזה בהם, תוך שימוש בתלבושות מתוחכמות בצבעי שחור-לבן שונות, כשכל אחת מהן ייחודית במשחקה ובתנועותיה, מעשירה עוד יותר את התמונה המתקבלת. רעות ברדה לוי, יוליה פרידמן, הללי נגר וסוזאן פפיאן הן ה"מקהלה". עמידה בשלושת כללי הזהב של הדרמה הקלאסית עומדת להצגה לזכותה, ובכך מעניקה לקהל את האפשרות להתעמק עד לתוככי נשמתה של בת המלך, שאהבתה גרמה לה לרצוח את אחיה, את בת המלך הכלה המיועדת עם אביה, ולבסוף, בלית ברירה, כדי שלא יתעללו בהם בני קורינתוס - גם את שני בניה האהובים. מדיאה עצמה, נכדתו של אל השמש הליוס, מסיימת באגדה את חלקה כשהיא נסה במרכבת האש שלו לאחר הכל לאתונה, שם מוענק לה מקלט ע"י המלך אגאוס.

אוריפידס בנה את המחזה כך, שאהדת הצופים נתונה למדיאה, אך המחזה שמוצג באולם נחמני מעצים עוד יותר נקודה זו הודות למשחקה המזהיר של נילי צרויה, לעומת יהירותו והמאצ'ואיזם של יאסון, שלדעתו לגבר מותר הכל. מה שגל אמיתי מיטיב כה להמחיש בפיזיונומיה, במראהו ובשפת הגוף הבוטחת והעשירה שלו. רגעי הדיאלוג הסופי של שניהם בהם הם מגיעים לשיא דרמטי של שניהם, מרגשים במיוחד, בכך שהנקמה שברה אותם יחד.

הצגה זו היא בבחינת אירוע תיאטרלי יוצא דופן באיכותו, גם הודות להשקעה בעיצוב התלבושות המרהיבות של רונה משעול, התאורה המתכווננת של אבי יונה בואנו, המוזיקה של אלעד פרץ ובמיוחד התנועה הכה יצירתית של רוני ברנדשטטר.ומעל כולם - בימויו של מאיר בן סימון. החוויה העוצמתית מלווה את הצופים הרבה אחרי הצפיה ונשארת מול עיניך עוד ועוד ללא הרף.

תאריך:  19/01/2015   |   עודכן:  19/01/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירוע תיאטרלי יוצא-דופן באיכותו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לאורך כל הלילה" הוא מחזה שמוצג כקברט סטירי, נוקב ועוצמתי, המשגר זרקור על הנשים הגרמניות בתקופת מלחמת העולם השנייה ועד מפלת גרמניה. ההפקה העולה, לראשונה בישראל, בבית צבי, היא ייחודית בסגנון ובתצורה ומצטיינת במשחק מרשים ונדיר של השחקניות.
19/01/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
"לא!" צווחה האישה מהשולחן ממול. היא הצביעה על אשתי באצבע רועדת. "אַת... אַת בהריון, נכון? אסור לך לאכול עוף!"
18/01/2015  |  ד"ר רועי צזנה  |   כתבות
ישנן השערות שונות להיעלמותם של הדינוזאורים, אבל דווקא ההשערה המשונה שבין כולן היא שאסטרואיד התנגש בכדור הארץ והחריב חלק גדול ממנו ובעיקר את הצמחייה. כך "הרג" הממציא של התיאוריה הזאת את הדינוזאורים על-ידי ש"הרעיב" אותם מחוסר צמחייה. במקומות שונים על פני כדור הארץ מתגלים מדי פעם שרידי שלדים או עצמות של חיות גדולות מאוד, אשר גודלם (של השלדים) הגיע לשלושים מטרים ויותר, וגובהם לכעשרה מטרים. לפי הערכת המדענים הגיע משקלן של חיות אלה לכמה עשרות טונות. הם נקראו בשם "דינוזאורים" והם דמו בעיקר ללטאות של ימינו, אבל בממדים הרבה יותר גדולים.
18/01/2015  |  ד"ר נסים וידאל  |   כתבות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש – מזל דלי.
18/01/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
כשהגעתי לרשום המאמר לא מצאתי בשם הקובץ 'כלה קרננית', משום הפרעה או קושיה שיש לפענח. חשוב היה בעיני להבליט את מסריה של המשוררת הנבטים מכל הזוויות, הן במראה הפנימית, והן במראה החיצונית.
18/01/2015  |  אדלינה קליין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il