|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

למה ויתר יאיר על מאות אלפי דולרים

מה גרם לאיש עסקים מצליח לנטוש את המרוץ אחר הכסף ולהפוך לבחור ישיבה? יאיר פרדון כבר היה בדרך להיות מיליונר אמריקני - עד ליום בו גילה את היהדות. כיום הוא לומד בישיבת "אשרי האיש" בירושלים ולא מוכן לעזוב את הגמרא מידיו בעד שום הון שבעולם ראיון מפתיע
19/01/2015  |   מגזין הידברות   |   כתבות   |   הידברות   |   תגובות
"או שאתה הולך ישר או שאתה עקום". יאיר פרדון [צילום: באדיבות מגזין הידברות]

על ברכי העבודה
"בתקופות ה'חגים' הנוצריים, שנחשבות לתקופות העמוסות, לא ישנתי לילות ברצף. במושב חונכתי על ערכים של עבודה, מה שמאוד עזר לי. כבר בגיל 6 יצאתי לעבוד בלולים של המושב ואספתי ביצים אצל סבתא, כך שפעילות אינטנסיבית מעולם לא הפחידה אותי"

   רשימות קודמות
  תורה ומדע: הדינוזאורים
  מדוע הורגים בנו כל הזמן?
  האיחוד של גיל-עד שער
  הלב של אבא שמעון
  לצאת כדי לראות

"הפנטזיה שלי הייתה להיות מיליונר", מודה יאיר פרדון בנימה קצת מתנצלת. "רציתי להיות מיליונר, ביזנס-מן שעושה את זה בגדול". אלא שבניגוד לכל החולמים, פרדון לקחת את השאיפות ברצינות, ולא בזבז זמן. מיד לאחר סיום שירותו הצבאי, ארז את עצמו ללא מטען מיותר, וכשבכיסו כמה מאות דולרים בלבד, הגיע לניו-יורק.

פרדון, 29, ממושב שזור שבצפון, החל לממש את החלום האמריקני בתחום המכירות, ומהר מאוד התגלה כאשף מכירות. עבד מבוקר ועד ליל, והקהל האמריקני פשוט לא הפסיק לקנות ממנו. הבוס שלו, שזיהה את הפוטנציאל הטמון בעילוי הצעיר, הציע לו להיכנס כשותף בעסק, ומשם הדרך להצלחה הייתה מהירה. בגיל 24 בלבד, בזמן שחבריו בילו בארץ על מדשאות הקמפוס, יאיר כבר היה הבעלים של חברה מצליחה המגלגלת מאות אלפי דולרים וחולשת על ניו-יורק, אילינוי וקולורדו.

נשמע שהגשמת את החלום האמריקני.

"כן. אפשר לומר. בהתחלה זה היה מדהים. נהניתי מכל רגע. היו לי כוחות שלא נגמרים מבוקר עד לפנות בוקר. כשהעסק גדל, טסתי ממדינה למדינה, ובתקופות ה'חגים' הנוצריים, שנחשבות לתקופות העמוסות, לא ישנתי לילות ברצף. במושב חונכתי על ערכים של עבודה, מה שמאוד עזר לי. כבר בגיל 6 יצאתי לעבוד בלולים של המושב ואספתי ביצים אצל סבתא, כך שפעילות אינטנסיבית מעולם לא הפחידה אותי".

מה עם קצת הנאות ובילויים?

"הקטע שלי היה יותר סביב מסעדות יוקרה, מסעות שופינג של מותגים וגאדג'טים. לרוב העדפתי להשקיע את הכסף שלי בצורה חכמה. יותר נהניתי מה'אקשן' והאנרגיות הגבוהות, פחות מבזבוזים. העבודה עצמה הייתה מהנה וממכרת. היום אני מבין שהעבודה האינסופית הייתה הכרחית עבורי כדי להשתיק את הקולות הפנימיים שזעקו לי שמשהו לא בסדר".

הכסף הפך למספרים רצים על מסך מחשב

יהודי - משהו מיוחד
"פה בארץ אנחנו לא רואים את השוני, אבל בארה"ב רואים בבירור פערי ענק. יש ביהודים משהו מפותח - יותר משאר העמים. אינטליגנציה כללית ורגשית שמצליחה להשפיע על הסובבים ויכולת לקרוא את מי שמולנו בבהירות. התברר לי שהם מודעים לתופעה יותר ממני - ומעריצים את היהודים על היכולות שלהם. כולם יודעים שיש משהו ביהודים שאין באף עם ומדברים על זה בחופשיות"

בארה"ב הבין לראשונה שיש ביהודים משהו מיוחד כעם. "פה בארץ אנחנו לא רואים את השוני, אבל שם רואים בבירור פערי ענק. יש ביהודים משהו מפותח - יותר משאר העמים. אינטליגנציה כללית ורגשית שמצליחה להשפיע על הסובבים ויכולת לקרוא את מי שמולנו בבהירות. התברר לי שהם מודעים לתופעה יותר ממני - ומעריצים את היהודים על היכולות שלהם. כולם יודעים שיש משהו ביהודים שאין באף עם ומדברים על זה בחופשיות. היהודים נמצאים בתפקידי מפתח במדינה. רק אנחנו משום מה לא רואים שאנחנו מיוחדים ומנסים להידמות לכל השאר. התובנות הללו גרמו לי להתחיל לתהות מי אני ומאיפה אני בא".

איפה הייתה נקודת התפנית של חייך?

"זה קרה בגיל 26. אחרי חמש שנים של פעילות עסקית הגעתי לנקודה בה היה לי את כל מה שחלמתי. החברה תפקדה על אוטומט. היו עובדים, ראשי צוותים ומנהלי אזורים. הגעתי לראש הפירמידה - לא נשאר לי כבר מה לעשות חוץ מלשבת ולקבל כסף".

דווקא נשמע כמו החלום של רוב האנשים.

"ההפך. הפכתי להיות אפאתי. ישבתי בבית ובהיתי. הכסף הפך למספרים רצים על מסך המחשב, אבל ללא שום משמעות או חשיבות. הריקנות שהדחקתי החלה לצוף. מגיל צעיר הסביבה לימדה אותי שהצלחה כלכלית היא פסגת השאיפות וההערצה. אבל איך ייתכן שהגעתי לפסגה ואני חש ריקנות עצומה? אינני מאחל לאף אחד להגיע למקום הזה בו בן-אדם מבין שכל מה שהוא עמל עבורו וחלם עליו מתברר כחסר תכלית".

ההצלחה הפכה לאויב הכי גדול שלי

חיים על חיצוניות
"הכל היה סביב מספרים, כסף, משימות ומטרות. איבדתי את החיבור לעצמי. זה בדיוק המקום שאליו מובילה אותך התרבות המערבית: תחיה על החיצוניות. תשיג נכסים, עושר וכוח. תתלבש יפה ותנהג ברכב מכובד. למי אכפת שבפנים אתה מת?"

"הבנתי שאני עבד. שאני חי כדי לספק את הצרכים שלי. לא הייתה לי מנוחה אמיתית. יש מעגל של סיפוק שצריך לעמוד בו. וזה לא משנה אם בן-אדם חי על אלף ש"ח בחודש או מאה אלף ש"ח בחודש. זה לא פונקציה של כסף. כל מי שתלוי בחומריות - מוצא את עצמו במעגל הזה. באותו יום בהיר כשהגעתי לנקודה בה היה לי כל מה שאני יכול לבקש מעולם החומר, התבוננתי וראיתי שאין לי כלום. שאלתי את עצמי: "השגת את כל מה שרצית - מה עכשיו? להקים עוד עסק? להרוויח עוד כסף? נו ומה הלאה? זו המטרה בחיי?".

"חשבתי שמשהו אצלי לא בסדר, אז ברחתי חזרה לעבודה. חשבתי שאם אעלה את רמת האינטנסיביות אצליח לחזור לעצמי. המשכתי להשקיע בעסקים ולשאוב את עצמי לעבודה, למסעדות ובילויים. המשכתי לזייף ולשקר לעצמי. אבל הפעם זה היה שונה. כל הניסיונות "להטביע" את עצמי בשפע חומרי רק הגבירו את הריקנות. בנוסף, התחלתי לשים לב לדרך בה אנשים התייחסו אלי. כשאנשים רואים שיש לך כסף הם מכבדים, מעריצים ומתחנפים. ככל שהבחנתי כיצד יותר ויותר אנשים רצו בקרבתי - זה שבר אותי. ידעתי בתוכי שזה הכל שקר".

האם הכסף שינה אותך?

"אין ספק שהשנים של האמריקניזציה גרמו לי לאבד את מי שהייתי, את התמימות שלי. הכל היה סביב מספרים, כסף, משימות ומטרות. איבדתי את החיבור לעצמי. זה בדיוק המקום שאליו מובילה אותך התרבות המערבית: תחיה על החיצוניות. תשיג נכסים, עושר וכוח. תתלבש יפה ותנהג ברכב מכובד. למי אכפת שבפנים אתה מת?"

איך הגעת דווקא ליהדות?

"כשראיתי שמצבי לא משתפר, הגעתי למסקנה שכנראה אמריקה היא האשמה. החלטתי להעביר את כל העסקים שלי לארץ, ותוך כמה חודשים כבר גרתי בתל אביב, מוקף בחברי הילדות ובמשפחה שלי. התחושות הקשות נעלמו וזה היה נראה שאני על הדרך הנכונה. אבל תוך זמן קצר התבדיתי. הריקנות חזרה ובגדול. הבנתי שאמריקה לא באמת אשמה ושהפתרון לא נמצא בשינויים חיצוניים אלא במשהו פנימי. החלטתי להיות פתוח לדברים חדשים שלא הכרתי עד כה. וככה התחלתי לשוטט ברשת עד שנתקלתי בהרצאה בנושא יהדות. תוך כדי צפייה - משהו בתוכי התעורר לחיים. הייתי מרותק. וככה המשכתי, צפיתי בעוד אחת ועוד אחת. לא יכולתי להפסיק".

אלו הרצאות ראית?

"ראיתי את הכל. כל הרצאה שקיימת וכל רב שנמצא ברשת. כשהבנתי שעליתי על חוכמה נשגבת, הקדשתי את התקופה הבאה לחקר עולם היהדות. ישבתי בבית במשך כמה חודשים ורק צפיתי כל היום בהרצאות של רבנים ברשת. ראיתי מאות, אולי אלפים. לא רציתי להפסיד אף פסיק. חקרתי הכל וראיתי שכל הרבנים מגובשים על אותה תכלית".

כוח התפילה: "הסיגריות הגעילו אותי"
הפכה מגעילה [צילום: AP]

ההרצאות עזרו לו להבין שהוא יותר קרוב ממה שחשב. העובדה שהיה אדם מאמין - סייעה לו. "ההבנה הפכה לבוגרת ועניינית יותר. הבנתי שהוא רוצה שנהיה קרובים אליו, שנתפלל אליו ונבקש את בקשותינו. אז החלטתי לעשות ניסיון. מה יש לי להפסיד? באותו הזמן סבלתי מאוד מסיגריות. הייתי מכור ומעשן כל חצי שעה סיגריה. ניסיתי להיגמל הרבה פעמים וכל פעם חזרתי לסורי. לא יכולתי לסבול את הידיעה שאין לי שליטה על חיי. אז החלטתי לבקש עזרה מהקדוש ברוך הוא. לא ידעתי איך לנסח את הבקשה שלי ופשוט יצא לי מהלב: 'בבקשה, בורא העולם - תגרום לי להיגעל מזה!'. וככה עברו כמה ימים במהלכם אני מעשן כרגיל. עד שקרה משהו שאני לא יכול להסביר.

"באופן טבעי ומבלי שאני עושה דבר - התחלתי להיגעל מסיגריות. ניסיתי להמשיך לעשן בכוח, וכל סיגריה שהדלקתי ממש גרמה לי להרגיש רע. בחילות ותחושות נוראיות, עד שתוך זמן קצר כבר לא יכולתי לעשן אפילו אם ממש רציתי. זה היה נס של ממש. ועד היום, אם אני רק מריח סיגריה אני מרגיש רע. כך נחשפתי לראשונה בחיי לכוחה של תפילה. כוח של בקשה. הבנתי את המשפט המפורסם ש'הבא להיטהר מסייעים לו'. זה מאוד חיזק אותי ומאז התחלתי לבקש בתפילות שלי על כל דבר קטן. לשלב את הקב"ה בכל דבר. המשכתי להתפלל וראיתי בעיניים שלי את ההשגחה הפרטית. זה פשוט עובד".

"בישיבה לומדים להיות בן-אדם"

"האסימון נפל אצלי ביום שבו הבנתי שאני רוצה להקים משפחה. רציתי להתחתן אבל היה לי ברור שהמידות שלי לא מתוקנות, ושעם 'ארגז הכלים' שקיבלתי מהעולם החילוני - אין לי סיכוי להחזיק מעמד בקשר זוגי. לא רציתי להתחתן ולהתגרש כמו אינספור אנשים שהכרתי. קול פנימי אמר לי שכדי לקבל את מלוא העוצמה של התורה ולתקן את המידות שלי לקראת חיי משפחה - אני חייב ללכת לישיבה.

"ההבנה הזאת שיש בורא לעולם הדהימה אותי. בשביל מישהו חילוני שחי בריקנות רוב ימיו, זה לא פחות מלזכות בלוטו. הבנתי שלא רק שיש בורא, אלא הוא נתן לנו דרך ותורה ללכת לפיה, כדי שיהיה לנו הכי טוב. היה לי ברור שאם זה אכן ככה - אני חייב לבדוק את זה לעומק.

"התייעצתי עם רב לגבי מקום שבו אני אוכל להיחשף לעולם התורה באופן רציני. הוא המליץ לי על מספר ישיבות למתקרבים ליהדות. אחת מהן ממש צלצלה לי - 'אשרי האיש' של הרב יוסף צבי בן-פורת שמופיע בערוץ 'הידברות'. צפיתי בהרצאות שלו ונדהמתי. שמעתי אלפי הרצאות בחודשים הללו. אבל משהו ברב בן-פורת שבה אותי. הרגשתי שזה בן-אדם שאני רוצה לקחת ממנו וללמוד ממנו. יום למחרת ארזתי תיק ויצאתי לירושלים. מאז אני בישיבה".

ומה קרה לעסקים שלך?

"כשהתחלתי ללמוד בישיבה הבנתי שהעסק מעכב אותי. ידעתי שאני צריך להשתנות והעסק סימל עבורי את יאיר הישן. ההתלבטות הייתה קשה מאוד. מצד אחד לבחור בדרך התורה ולשלם מחיר. מצד שני אני יכול להישאר עם חצי רגל בעולם הישן כדי לשמור לעצמי אופציות וגיבוי כלכלי אבל לא להיות מרוכז כולי בישיבה. החלטתי לוותר על העסק. אמרתי לשותף שלי שאני משאיר לו את הכל. זה היה לו קשה מאוד, כי היינו צוות. הוא ניסה לשכנע אותי אבל הייתי נחרץ. היה לי חבל על כל יום ועל כל חודש שאני מפסיד בו הזדמנות להיות בישיבה וללמוד תורה".

לא פחדת מההשלכות הכלכליות?

"זה היה שיקול לא פשוט, כמובן. נקרעתי - אבל הבנתי שאם אני רוצה את האמת עד הסוף, אני צריך לשלם את המחיר, גבוה ככל שהוא יהיה. אי-אפשר לרקוד על שתי חתונות. או שאתה הולך ישר או שאתה עקום. ובעולם הקודם שלי - הייתי עקום. אני מאמין שכמו שהקדוש ברוך הוא נתן לי הצלחה בעבר, כך הוא ידאג לי בעתיד".

איך החיים בישיבה?

"זה מרגיש כמו הבית שלי. הגעתי למקום שכולם כמוני. כולם אנשים בוגרים שעשו תפנית בחייהם. אנשים שמחפשים את האמת ורוצים לתקן את עצמם. הרב תמיד אומר לנו: 'ללמוד תורה אפשר היום גם באוניברסיטה. בישיבה לומדים להיות בן-אדם'. ובאמת עברתי שינוי דרמטי בכל המידות והתכונות שלי. מאז שהתחלתי ללמוד תורה ראיתי שיש לי יותר שליטה על מי שאני. הבנתי שתכלית התורה היא להביא אותך להיות אדם שלם ומתוקן. אני באמת לא מבין איך חייתי עד היום בלי לימוד תורה".

יש לך טיפ למי שרוצה להתקרב לבורא עולם?

"דבר ראשון - להתפלל. פשוט צריך לנסות ולהיווכח שהקדוש ברוך הוא נמצא אתנו ומקשיב לנו. אפשר לדבר על כל דבר שעולה על רוחנו ולבקש את הבקשות שלנו. בנוסף, כדאי לכל אחד להתבונן בכל הטוב שבחייו. כל אדם שיסתכל על כל הטובות שהשם עושה איתו - יתנהג אחרת. מי שמבין שהקדוש ברוך הוא מחיה אותו בכל רגע, מזין אותו ואוהב אותו - זה בלתי נמנע שהוא פשוט ירצה לעשות עבורו בחזרה, לאהוב אותו ולחפש את קרבתו".

אין געגועים למסעדות המפוארות ולכסף הגדול?

"אני לא מוכן לוותר על השמחה שיש לי היום בלימוד התורה בעד שום הון שבעולם".

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  19/01/2015   |   עודכן:  19/01/2015
שיפי חריטן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה ויתר יאיר על מאות אלפי דולרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקראת ט"ו בשבט קיבצו מומחי מכון התקנים הישראלי כמה טיפים שיוכלו לסייע לרוכשים פירות יבשים:
19/01/2015  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
כוחו של אוריפידס הוא בהענקת האנושיות לדמות מדיאה. נילי צרויה המגלמת את דמותה של מדיאה, הודות לבימויו של מאיר בן סימון ועיבודו של בן בר שביט, יוצרת בצורה מופלאה דמות של אישה נבגדת, שהקריבה את כל היקר לה למען אהובה, כדי שיוכל לזכות בגיזת הזהב, ובכך להפוך למלך. אך תאוותו להשיג מלוכה בקלות ע"י נישואיו לבת מלך קורינתוס- פליאס, היא תחילת הטרגדיה. את יאסון הכירה כשהגיע לארצה, קולכיס שבגורגיה כדי לחמוס את גיזת הזהב הפלאית, משאת נפש כל. פרוות הכבש שמי שלבשו - יכול היה לעוף. היא בגדה בעמה, באביה, הקריבה את אחיה למען הצלחת יאסון, השתמשה בכל יכולותיה הכישופיות וידיעותיה ברקיחת רעלים, כדי לפרוס לו את הדרך למילוי תשוקתו.
19/01/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
"לאורך כל הלילה" הוא מחזה שמוצג כקברט סטירי, נוקב ועוצמתי, המשגר זרקור על הנשים הגרמניות בתקופת מלחמת העולם השנייה ועד מפלת גרמניה. ההפקה העולה, לראשונה בישראל, בבית צבי, היא ייחודית בסגנון ובתצורה ומצטיינת במשחק מרשים ונדיר של השחקניות.
19/01/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
"לא!" צווחה האישה מהשולחן ממול. היא הצביעה על אשתי באצבע רועדת. "אַת... אַת בהריון, נכון? אסור לך לאכול עוף!"
18/01/2015  |  ד"ר רועי צזנה  |   כתבות
ישנן השערות שונות להיעלמותם של הדינוזאורים, אבל דווקא ההשערה המשונה שבין כולן היא שאסטרואיד התנגש בכדור הארץ והחריב חלק גדול ממנו ובעיקר את הצמחייה. כך "הרג" הממציא של התיאוריה הזאת את הדינוזאורים על-ידי ש"הרעיב" אותם מחוסר צמחייה. במקומות שונים על פני כדור הארץ מתגלים מדי פעם שרידי שלדים או עצמות של חיות גדולות מאוד, אשר גודלם (של השלדים) הגיע לשלושים מטרים ויותר, וגובהם לכעשרה מטרים. לפי הערכת המדענים הגיע משקלן של חיות אלה לכמה עשרות טונות. הם נקראו בשם "דינוזאורים" והם דמו בעיקר ללטאות של ימינו, אבל בממדים הרבה יותר גדולים.
18/01/2015  |  ד"ר נסים וידאל  |   כתבות
השמות הפופולריים בניו-יורק - שמות יהודיים  /  שיפי חריטן
מדוע הורגים בנו כל הזמן?  /  הרב פנחס פרידמן
האיחוד של גיל-עד שער  /  שירה כהן
הלב של אבא שמעון  /  אתי דור-נחום, שיפי חריטן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il