|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
העיירה וואלגה שליד בית לחם - מעבר לחומת ההפרדה [צילום: פלאש 90]
אזורית, בילטרלית וצעדים עצמאיים

אסטרטגיה מדינית משולבת

המציאות המורכבת במזה"ת מחייבת את ישראל לגבש מדיניות משוכללת ומדורגת, המשלבת הידברות אזורית רב-צדדית עם מו"מ בילטרלי ואף צעדים עצמאיים לעיצוב גבולות המדינה. כל זאת, תוך הבטחת ביטחון תושביה
15/02/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  הרתעה נגד שחקנים לא-מדינתיים
  משמעות ההתפתחויות בשוק הנפט העולמי
  לא רק המלחמה שלה
  משבר הגרעין והממשל האמריקני
  איסלאם וטרור: ויכוח עקר


תנאי הכרחי - היפרדות מהפלשתינים תוך סימון גבול

מדינת ישראל היא בית לאומי לעם היהודי ועליה להבטיח את המשך קיומה ככזו. טובת ישראל, ביטחונה הלאומי וערכי היסוד היהודיים, המוסריים והאוניברסליים שלה מכתיבים פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלשתיני. זאת ניתן להשיג בחלוקה טריטוריאלית של השטח בין הירדן לים לשתי מדינות לאום, ועדיף לעשות כן בדרך של משא-ומתן להסדר מדיני.

ישראל והפלשתינים: תמונת מצב

הניסיונות ליישב את הסכסוך במשא-ומתן זה שני עשורים ויותר לא עלו יפה. כיום נמוכה הסבירות להסדר קבע, שישים קץ לסכסוך ולתביעות ההדדיות. זאת, מכמה סיבות עיקריות: א) הפלשתינים בחרו לחתור להישגים מדיניים באמצעות שימוש גובר בכלים משפטיים ודיפלומטיים, במקום משא-ומתן; ב) חוסר אמון הדדי עמוק בין הצדדים; ג) פער בלתי ניתן לגישור בעת הזו בעמדות הצדדים ביחס לסוגיות ליבה, וההנחה שממשלה בישראל לא תציע לפלשתינים הצעות דומות לאלו שנדחו על-ידיהם בעבר (קמפ-דויד 2000 ו-אנאפוליס 2008); ד) סבבי העימות התכופים בין ישראל לפלשתינים.

היעדר משא-ומתן להסדר קבע מערער על הלגיטימיות של פעולותיה המדיניות והצבאיות של ישראל בזירות רבות במערכת הבינלאומית: דיפלומטיה, משפט, כלכלה ועוד. יתר על כן, היחסים הרעועים, עד כדי נתק בכל הנוגע להידברות מדינית, בין ישראל לרשות הפלשתינית, מנוצל כיום בידי גורמים פוליטיים וארגונים לא-ממשלתיים ברחבי העולם על-מנת "להשחיר" את ישראל. זו מוצגת על-ידי גופים אלה כמדינה כוחנית ולא-הומאנית, הפועלת באופן בלתי-מידתי וחסר הבחנה נגד אוכלוסיות חלשות ממנה. עד כה לא נרשמה הצלחה מעשית לקמפיין זה, אבל יש לו השפעה מצטברת, שמכרסמת באהדה לעמדותיה של ישראל בקרב ידידותיה. חוסר הנוחות של תומכי ישראל בקהילה הבינלאומית לנוכח המדיניות הישראלית התבטא, בין היתר, בהכרה, אומנם לא-מחייבת, של בתי פרלמנט באירופה במדינה פלשתינית אף בהיעדר משא-ומתן. הוסף לכך את תמיכתן של שמונה חברות מועצת הביטחון של האו"ם - קול אחד פחות מהסף הדרוש לקיום דיון - בהצעות החלטה פלשתיניות, שירדן הניחה על סדר היום בדצמבר 2014. שתי ההצעות קראו להסכם שייכפה על ישראל בתוך שנה ולהסגת נוכחותה מהגדה המערבית בתום שלוש שנים.

עם אתגר הדה-לגיטימציה צריכה ישראל להתמודד במגוון הכלים העומד לרשותה. אולם לצד זאת, בבואה לגבש מדיניות, על הממשלה לבחון כיצד לנצל את ההשפעות וההזדמנויות של הנעשה באזור לטובתה, במסגרת אסטרטגיה מדינית יזומה.

הזדמנויות אזוריות

למדינת ישראל שותפות אינטרסים הולכת וגוברת עם מדינות ערביות מרכזיות: מצרים, ערב הסעודית, ירדן ואיחוד האמירויות. לכולן צורך להתמודד עם כמה איומים: בראש ובראשונה שאיפותיה הגרעיניות של אירן; עליית דאעש והאיסלאם הרדיקלי; חמאס והטרור הפלשתיני, ובמסגרת זו מניעת הברחות והסתננויות באזורי גבול. שותפות זו הינה בעלת אופי מקומי, וכשלעצמה איננה יכולה להוביל לשיתוף פעולה גלוי, אבל העיקרון שבבסיסה, הוא, כי יציבות - מבית ומחוץ - היא אינטרס חיוני. בשם עיקרון זה, מדינות ערב מוכנות להפעיל כוח נגד גורמי טרור קיצוניים כדוגמת 'דאעש' ודומיו, והן פועלות - כל אחת בתחומה ובכליה - נגד חמאס.

בנוסף, מדינות אלו תומכות בכינון הסדר אזורי ברוח יוזמת השלום הערבית. היוזמה מבוססת בין השאר על עקרונות, האמורים להיתפס כחיוביים בראייה הישראלית: הכרה בשלום כבחירה אסטרטגית; מוכנות ערבית לנהל משא-ומתן ישיר עם ישראל, שמשמעותה היא הכרה בהחלטה 181 של העצרת הכללית; מחויבות ערבית לקדם את היוזמה בקהילה הבינלאומית; הסכמה לפתרון הסכסוך ולנורמליזציה עם ישראל, ומציאת פתרון מוסכם לבעיית הפליטים. כל אלה מעידים, כי קיימת הזדמנות לגייס מדינות ערביות להובלת סדר יום, שעשוי לסייע בקידום פתרונות טובים לישראל - גם (אך לא רק) ביחס לסוגיה הפלשתינית.

הלכה למעשה

גיבוש של אסטרטגיה מדינית משולבת יתבסס על שלושה כיווני פעולה: א) קידום הסדרים אזוריים בכל הסוגיות המשותפות לישראל, לרשות הפלשתינית, למדינות ערב המתונות ולגורמים בינלאומיים רלוונטיים; ב) השגת מחויבות לקידום המשא-ומתן הישראלי-פלשתיני, וזאת על-מנת להתקדם בהדרגה - דרך הסדרי ביניים והסדרים חלקיים - למציאות של שתי מדינות ברוח מתווה קלינטון מדצמבר 2000 ועקרונות 'מפת הדרכים' מ-2003; ג) יישום הסכמות והבנות במטרה לשנות בפועל את המציאות בשטח באמצעות המשך בניית המוסדות הפלשתינים, שיקום הכלכלה וחיזוק ההנהגה הפלשתינית המתונה.

לצורך כך, נדרשים Terms of Reference גמישים במידה, מוסכמים ומחייבים את כל המעורבים, כדי שהצלחות והסכמות בכל תחום יאפשרו מומנטום חיובי, שיתרום להתקדמות בתחומי הדיון האחרים ולהתמודדות אפקטיבית עם כישלונות.

בנוסף, מומלץ שממשלת ישראל תכין עצמה לאפשרות שתידרש לבצע היפרדות יזומה לגבול זמני, שאותו תקבע בעצמה: "תוכנית ב'". מדובר, למעשה, בשינוי היערכות - צבאי ואזרחי - שיאפשר להעביר לידי הרשות הפלשתינית את השליטה על מרבית הגדה המערבית למעט בקעת הירדן, השטחים שממזרח לקו הירוק ועד תוואי גדר ההפרדה. זאת, כאמור, כל עוד אין הסדר קבע. משמעות המהלך, היא פינוי מדורג של עד 100,000 אזרחים בהתאם להתפתחויות בשטח. מהלך זה יעשה בתיאום עם ארצות הברית, ירדן, מצרים והרשות הפלשתינית - במידת האפשר. מהלך כזה דורש גיבוש תוכנית עדיפות לאומית לקליטת האזרחים, שמתגוררים כיום מעבר לגדר הביטחון ולחקיקת חוק פינוי מרצון וקליטה, המבטיח פיצוי הוגן והולם. כן על הממשלה לקיים דיאלוג פנימי על עצם המהלך עם ציבור המיועדים להתפנות בפרט ועם אזרחי ישראל בכלל. הדיאלוג לא יעמעם את המחלוקת העמוקה ביחס למהלך כזה בחברה בישראל, אבל יוכל לסייע בגיבוש כלים להתמודדות עם הכרעות לאומיות כבדות משקל בהקשר זה.

המדיניות המוצעת נשענת על רכיבים חיוניים לביטחונה הלאומי של ישראל, ואלה מהווים חלק בלתי נפרד מכל מסלול התקדמות שתואר. בראש ובראשונה, מדובר בשמירה על חופש פעולה מלא לצה"ל ולזרועות הביטחון בסיכול פעילות טרור ובמניעת התעצמות של קבוצות טרור; שליטה על מרחב אווירי וספקטרום אלקטרו-מגנטי; תיאום ביטחוני עם ירדן, מצרים וככל הניתן - עם הרשות הפלשתינית, וכן בהתמודדות עם פעילות אלימה - מצד ישראלים ופלשתינים כאחד - על-רקע כל שינוי של היערכות בגדה. כן יודגש שיש לאפשר לרשות הפלשתינית לשקם את מרקם החיים בגדה, לשפר את מצבה הכלכלי ולעודד את בניית המוסדות בהתאם לעקרונות 'מפת הדרכים'.

היעדר התקדמות במשא-ומתן מול הרשות הפלשתינית תורם למגמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. למרות זאת, ברמה האזורית ישראל ושכנותיה נמצאות באותו צד של המתרס כנגד איומים משותפים. על כן, על ממשלת ישראל לעצב מדיניות יזומה, שתגייס את שותפות האינטרסים עם מדינות ערב לטובת התקדמות בזירה הפלשתינית. כן ניתן לצפות ששיפור ביחסים בין ישראל לפלשתינים ובין ישראל לשכנותיה המתונות יסייע למתן את תנופת הדה-לגיטימציה, המקשה על ישראל לגייס תמיכה בעמדותיה ובצרכיה, בעיקר הביטחוניים.

יוזמה ברוח ההמלצות המוצגות כאן תאפשר לממשלה לעצב לישראל סביבה אסטרטגית מתאימה לביתו הלאומי של העם היהודי. יסומן גבול ברור - בר הגנה ובמידת האפשר גם מוסכם - בין מדינת ישראל למדינה פלשתינית. הגבול יתבסס על קווי 67 תוך השארת גושי ההתיישבות בשטחה של המדינה כנגד חילופי שטחים. כך תשכון בגבולות ישראל מדינה דמוקרטית ובטוחה ובה רוב יהודי, ואשר תיהנה מהכרה בינלאומית ככל העמים.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 664 (13.2.15)
הכותבים מודים למיה קורנברג, קרן אבירם ועינב יוגב.
גלעד שר הוא שותף בכיר בפירמה גלעד שר, קדרי ושות' - עורכי דין. חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), וראש המרכז למו"מ יישומי במכון.
תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
גלעד שר, לירן אופק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסטרטגיה מדינית משולבת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
15/02/15 14:03
2
א. וינשטיין
16/02/15 17:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תקופת הבחירות היא ההזדמנות המתאימה להעלות בעיות למודעות ולדיון ציבורי, כמו מערכת חינוך הדוגלת בהשמדת מדינת ישראל ונהנית מסיוע ישיר ועקיף של ממשלת ישראל.
15/02/2015  |  דוד בדין  |   מאמרים
חיכינו שעה יותר מכפי שהיה מתוכנן, אבל בסוף נכנסנו ליריחו – כ-40 מטיילים בסיור שארגן בית ספר שדה כפר עציון, בהדרכתו של ד"ר ירון עובדיה (5.2.15). ההמתנה בהחלט הייתה שווה. לא כל יום וגם לא כל שבוע יכולים ישראלים להיכנס לעיר, הראשונה שהועברה לרשות הפלשתינית במסגרת הסכם אוסלו.
13/02/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
בשנים האחרונות התעצמה המגמה של היחלשות השחקנים המדינתיים במזרח התיכון. כתוצאה מכך חלה שחיקה ביכולותיהם של צבאות סדירים להתמודד עם המגמה המקבילה, שהיא גם תוצאה של היחלשות המרכזים השלטוניים - עליית כוחם והשפעתם של שחקנים לא-מדינתיים. ניתן להבחין בין שני סוגים של שחקנים לא-מדינתיים: האחד, הוא הסמי-מדינתי, הכולל את חמאס וחיזבאללה, המציבים איום מידי ומוחשי בפני ישראל, ואף את 'המדינה האיסלאמית'. הסוג השני כולל ארגונים לא-מדינתיים, שאינם בעלי זיקה גאוגרפית מובהקת ואחריותם כלפי האזרחים בשטחים הנתונים לשליטתם היא נמוכה, ומגיע עד כדי אחריות שאינה קיימת.
12/02/2015  |  יאיר נווה  |   מאמרים
מדוע בחרו שני נערים בני 17 להסתנן לישראל כאשר בידיהם תחמושת, במטרה להיכלא בישראל? זה מלמד הרבה על החיים תחת שלטון חמאס
12/02/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
חוב גדול חב עם ישראל לפרעה מלך מצרים,
11/02/2015  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
משמעות ההתפתחויות בשוק הנפט העולמי  /  שמואל אבן
לא רק המלחמה שלה  /  יורם שוייצר
משבר הגרעין והממשל האמריקני  /  זכי שלום
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il