|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הימין האידיאולוגי ותרבות הוויכוח (א')

בעוד שתנועת מפ"ם-השומר הצעיר, הקימה את הוצאת הספרים "ספריית פועלים"; אנשי אחדות העבודה, הקימו את הוצאת הספרים "הקיבוץ המאוחד", ואנשי מפ"י הקימו את הוצאות הספרים "עם עובד"; "תרבות וחינוך" ושפע של מוסדות רוח ותמיכה בענייני רוח ואמנות נוספים, הרי שהימין לא טרח "לבזבז זמן" על "זוטות" כגון דא. הספרות - משום מה, לא הייתה אף פעם חלק מהמורשת של הימין
15/02/2015  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
בנימין נתניהו. יחס אמביוולנטי לממסד האקדמי [צילום: פלאש 90]

צריך להודות על האמת ולהסיר את הכובע בפני ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. האיש הוא פשוט גאון פוליטי ויודע בדיוק מה הן הנקודות הרגישות שיקפיצו לשמיים, הן ציבור בוחריו הנאמנים והן ציבור מתנגדיו השרופים. האיש פשוט יודע לפרוט על הנימין הדקים ביותר, דק מן הדק, עד להבאת גם מי שרואה עצמו רגוע, להתקפת זעם וגם/או לחגיגה של ממש. כוונת הדברים הינה, להתערבותו של נתניהו בזהות חברי ועדת השיפוט להענקת פרס ישראל, בתחומי הספרות היפה והקולנוע והודעתו לשלושה משופטי וועדת שיפוט אלה, כי הם פסולים מלכהן בתפקיד של שופטי וועדת פרס ישראל, בתחומים אלה.

בואו נבהיר דברים, מייד בתחילתם. לא בכדי לא התערב בנימין נתניהו ולא ניסה לפסול שופטי וועדת פרס ישראל, בתחום מדעי החיים ומדעים מדויקים וגם/או בחקר המקרא וגם/או בחקר העבודה הסוציאלית וגם/או בחקר הקרימינולוגיה וגם/או בחקר המזרח הרחוק וגם/או בתחום הענקת פרס ישראל למפעל חיים, בגין תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. תחומים אלה הינם תחומים מקצועיים, הידועים, אך ורק ליודעי ח"ן, הבקיאים בהם, לפני ולפנים ופסילתם של חברי ועדת השיפוט, בתחומים אלה, לא הייתה מביאה כל הישג פוליטי, לנתניהו, בקרב בוחריו.

לכן - ודווקא בשל כך! - בחר נתניהו להתמקד בתחומים הרגישים של ספרות וקולנוע שהינם תחומים "שכל אחד מאיתנו, מבין בהם" ולא סתם מבין בהם, "אלא מבין בהם, מצוין, יותר טוב מהסופרים השמאלנים האלה, הפרופסורים מדושני העונג, שיושבים במגדל השן ותומכים ברשות הפלשתינית, כמו-גם העמוס עוזיים, הדוד גרוסמנים וכל השמאלנים האלה, שכותבים דווקא דברים טובים, על הערבים "ומלכלכים על האחים שלהם", חופשי, חופשי". לא. לא, אל תטעו, בהם "באחים", אין הכוונה לאחים מבית מדרשו של בנט, אלא מדובר ב"אחים לדם", כלומר ביהודים פשוטים שרוצים "להכניס להם, לסופרים והפרופסורים השמאלניים, חזק - ובקלפי!".

הספרות - משום מה (וזה עניין נפרד, למחקר סוציולוגי-אנתרופולוגי, תרבותי וחברתי, משל עצמו) - לא הייתה, אף פעם, חלק מהמורשת של הימין, בעוד שהשמאל דאג לטפח - בצד נכסים כלכליים, דוגמת בנקים, מוסדות מימון ומוסדות עזרה הדדית - גם נכסי רוח, דוגמת הוצאות לאור ומוסדות שתמכו והתומכים, עד עצם היום הזה, בענייני רוח, בכלל ובענייני ספרות, בפרט, הרי הימין, מבית מדרשם של מנחם בגין המנוח ותנועת "החרות", מיסודו של הארגון הצבאי-לאומי, הלא הוא האצ"ל, לא דאג להשקיע, לחלוטין, בנכסי הרוח ולטפח ענקי רוח, דוגמת משוררים, סופרים ואחרים בשירותיו. אם צמחו, בימין, אנשי רוח, הרי צמחו הם, בצד הדרך, כרע הכרחי וכהכרח בל יגונה, אולם איש לא טיפח מראש ובכוונת מכוון יצירה ספרותית מטעם, בדרך של הקמת מוסדות שיאפשרו פיתוח יצירה ספרותית, אמנותית ורוחנית, באופן מיוחד, לשם כך.

בעוד שתנועת מפ"ם-השומר הצעיר, הקימה את הוצאת הספרים "ספריית פועלים"; אנשי אחדות העבודה, הקימו את הוצאת הספרים "הקיבוץ המאוחד" ואנשי מפ"י, הקימו את הוצאות הספרים "עם עובד"; "תרבות וחינוך" ושפע של מוסדות רוח ותמיכה בענייני רוח ואומנות נוספים, הרי הימין לא טרח "לבזבז זמן" על "זוטות", כגון דא. נכון הדבר, שבשורות הימין צמחו פרופסורים וייזכרו לטובה, פרופ' יוסף נדבה המנוח, פרופ' הנס קלינגהופר ואחרים, אולם הימין לא הצליח להעמיד מתוך שורותיו, אנשי רוח של ממש, אם לא נביא בחשבון, לעניין זה, קיומו של זאב ז'בוטינסקי, שאמנם עסק בענייני רוח וספרות, אבל הוא הוכר בציבוריות ראש וראשונה בשל פעילותו הפוליטית דווקא.

ענקי הרוח של הימין, שבהם נוהג הוא להתפאר, עד עצם ימינו אלה, דוגמת המשורר המנוח, אורי צבי גרינברג והסופר המנוח, משה שמיר, לא צמחו בערוגות תנועת בית"ר, אלא אורי צבי גרינברג, הגיע אל הימין בשנת 1928 לאחר שפרש בכעס רב, מתנועת הפועלים ומשה שמיר, הפך לאיש ארץ ישראל השלמה, לאחר שנטש כור מחצבתו, הלא היא מפלגת מפ"ם המנוחה ותנועת השומר הצעיר. עוד שלוש שנים קודם פרישתו של אורי צבי גרינברג, משורות השמאל אל שורות הימין, כתב הוא שיר שבוא כתב הוא המשפט: "פרולטרים בישראל, קראו לי, להיות פייטנם".

הביוגרפיה האישית של בנימין נתניהו, מצביעה על כך, כי אבין המנוח, פרופ' בנציון נתניהו (מיליקובסקי) המנוח, הגם שהיה אינטלקטואל ואיש רוח, נאלץ לעשות עבודת הדוקטורט שלו, בחו"ל, בדרופסי קולג', בעיר פילדלפיה, שבארצות הברית של אמריקה. הגם שבנציון מיליקובסקי המנוח, המשיך לימודיו באוניברסיטה העברית, לאחר שסיים לימודיו בבית המדרש למורים העברי, בהנהלת דוד ילין ז"ל והיה לתלמידו המובהק של פרופ' יוסף קלוזנר (דודו של עמוס עוז), באוניברסיטה העברית בירושלים (תקופה בה חתם על חלק ממאמריו בשם "נתניהו"), לא הפכה אותו לחביבו של סגל האוניברסיטה העברית בירושלים, כאשר באותם שנים סבל הוא, בפועל ולמעשה, מנידוי אקדמי.

פרופ' בנציון נתניהו, שהפך, לימים, פרופ' עמית באקדמיה למחקר יהודי, חבר באקדמיה המלכותית לאמנויות יפות ומדעי ההיסטוריה בספרד ופרופ' באוניברסיטת קורנל, היוקרתית, שבארצות הברית, לא זכה להיות "נביא בעירו". ייתכן, שמכאן נובע יחסו האמביוולנטי של נתניהו הבן, קרי, ראש ממשלת ישראל, אל הממסד האקדמי, בכלל ואל חקר מדעי הרוח, בפרט. הדברים נכונים, בהדגשה יתרה, בכל הקשור לתחומי הרוח וחקר מדעי היהדות, דווקא, תוך שתחומי מדעי החיים והמדעים המדויקים, אינם טורדים אותו, כלל וכלל. ייתכן, שנתניהו הבן "נוקם", נקמה מאוחרת ב"פרופסורים" מתחומי התמחות אלה, שנידו אביו, בחייו וגרמו לו, לנהל מרבית חייו הבוגרים, בארה"ב.

עוד זכורה קריאתו המהדהדת של דוד לוי, בעת הפיצוץ הגדול עם עמיתיו לתנועת החרות, בוועידת חרות בשנת 1986. כאשר יריבו של דוד לוי, משה ארנס האשים מחנה לוי בניסיון להשתלט על המפלגה בשיטות של "מאפיה", הרי נפגע דוד לוי ובקרב אנשי מחנהו אמר הוא משפט זה: "פרופסור ארנס, באיזו קתדרה למדת על המאפיה?". כאשר התפוצצה ועידת חרות, הרי אנשי לוי סומנו כאחראים ויצחק שמיר כינה אותם "חבורת פושעים". אלה הם - בדיוק - ציבור הבוחרים, אליהם כיוון ומכוון נתניהו, תוך שהוא מודע לשנאה שהם שונאים "פרופסורים", כפי שפלט דוד לוי, המלה "פרופסור", בנימה של תיעוב וזלזול מפיו, כלפי משה (מישה) ארנס. זו היא השנאה, שעליה העיד רבי עקיבא, שבהיותו עדיין עקיבא - רועה הצאן הבור וחף מכל השכלה תיעב הוא תלמידי חכמים משכילים שבהתנהגותם ראה הוא התנשאות כלפיו. אז התבטא הוא שבהיותו עדיין עקיבא, אמר הוא: "הב לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור" והחמור ידוע, בשיניו החזקות, היכולות לשבור את עצם הגרם, שהינה עצם חזקה במיוחד.

הדברים הינם חריפים למדי ושלובה בהם אף נימה מסוימת של סטריאוטיפיזציה, כמו-גם גזענות, לשמה, אולם בכלים פוליטיים אלה ממש עשה ועושה נתניהו שימוש בפרשת פרס ישראל. זכורה התנהגותו של דוד בן-גוריון המנוח, שכל פעם שרצה הוא להכשיל העברתו של חוק בכנסת או ליצור אנדרלמוסיה, לשמה, מנימוק זה או אחר, צעק הוא בחלל הכנסת המלה "אלטלנה". עוד טרם גוועו שאריות הגייתו של בן-גוריון מלה זו וכבר הצליח הוא להקים במקום מושבו מנהיג האופוזיציה דאז, ח"כ מנחם בגין, שהחל למנות התעללותה של מפלגת העבודה, בכלל והממשלה, בפרט, בפליטי אלטלנה ויורשיהם. הנושא שעלה על הפרק, נשכח ובן גוריון יכול היה לחכך, בהנאה, יד ביד.

באותה טקטיקה פוליטית, נוקט נתניהו, תוך שהוא יודע רגישותם של ציבור בוחריו למונחים: "שמאלנים"; "סופרים"; "פרופסורים" ואם אפשר לשלב קוקטייל זה, שהינו בקבוק מולוטוב, האמור להתפוצץ, בכל רגע ורגע נתון, תוך יצירת הסחת הדעת מענייני כלכלה, ביטחון ודיור כושלים והאשמת "השמאל" ו"הפרופסורים", בהתנהגות בלתי ראויה ובאנטי ציונות, מה טוב. אל תכעסו עלי אם אזכיר שיטות פוליטיות, בלתי מכובדות של המפלגה הנציונאל סוציאליסטית, שנודעה לימים בשם "המפלגה הנאצית". באותם ימים האשימו אנשי המפלגה הנציונאל סוציאליסטית, ציבור היהודים, הקומוניסטים ורוכבי האופניים, בחוליה הכלכליים של גרמניה, בתקופת רפובליקת וויאמר. המשפט הפופולרי ביותר, באותם ימים, היה: "הכו ביהודים והצילו את גרמניה".

בואו והחליפו את המלה "יהודים" במלה "שמאלנים" וגם/או "פרופסורים" וגם/או "סופרים" ובואו והחליפו המלה "גרמניה", במלה "ישראל" וספרו לי מה היא התוצאה שתקבלו, בכל הכבוד הראוי, לשוני בין המנהיגות הנאצית, למנהיגות הליכוד, בישראל. עם זאת, הדמיון בין שתי השיטות מבהיל ומצמרר, גם יחד.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הימין האידיאולוגי ותרבות הוויכוח (א')
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
15/02/15 16:35
2
יאיר4
15/02/15 18:19
 
באום
15/02/15 19:25
 
יאיר4
15/02/15 20:25
3
על המילה הכתובה
15/02/15 20:24
4
י.ש
15/02/15 20:37
5
asae
15/02/15 20:39
6
אמיתות
16/02/15 00:43
7
חרפה וכלימה לכותב
16/02/15 05:57
8
akdib
16/02/15 08:04
 
מ.
16/02/15 09:14
 
יוסי אבידור
16/02/15 09:21
9
יש ספרים לועזיים.
16/02/15 10:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
ראש הממשלה בנימין נתניהו ותנועת הליכוד מבקשים הבוקר (א') מוועדת הבחירות המרכזית לדחות את עתירתו של עו"ד שחר בן-מאיר נגד ישראל היום ובקשתו להפסיק את חלוקת העיתון בשל היותו "תעמולת בחירות" לכאורה.
15/02/2015  |  לי-אור אברבך  |   חדשות
השאלה שמעלה כותרת המאמר איננה צריכה להפליא איש, כי הסערה סביב פרס ישראל לספרות חשפה למעשה בעיה עמוקה: מאז ומתמיד שולטות למעשה בישראל האליטות של השמאל. בפועל - הליכוד לא עלה לשלטון ב-1977, הוא לא שלט במדינה מאז ועד היום. רק עכשיו, אם הליכוד ימשיך לנטרל את שליטת השמאל, כפי שהחל לעשות עתה נתניהו, אולי לאחר הבחירות הקרובות יגיע הליכוד לשלטון אמיתי. כי מאז ומעולם - רק השמאל שלט כאן. מפלגת שלטון שמדיניותה השורשית איננה מתבצעת, שהביצוע בשטח הוא ברוב המקרים מדיניות של יריבותיה הרעיוניות - איננה שולטת למעשה.
15/02/2015  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
העדריות המאפיינת את התקשורת הישראלית שוב הומחשה לעין כל: נוני מוזס התיר את הרסן וכלבי הציד שלו שוב ושוב מגויסים נגד ראש הממשלה ובעד הזוג החד"ש, אבל כל זה אינו מפריע לעדר. מה כן מפריע לעדר? שראש הממשלה משיב אש. כלומר, כל עוד נתניהו מותקף, הכל מקובל. כאשר נתניהו תוקף בחזרה, הכל מתריעים מפני חשש לדיקטטורה. העדר שוכח שאילו היה מדובר בדיקטטורה, התקשורת לא הייתה יכולה לתקוף את ראש הממשלה.
15/02/2015  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
שואלים אותי, כפי שוודאי שואלים גם אתכם, למי תצביע בבחירות הקרובות? ואני עונה: איזו מי שאלה זו? וכי זה לא ברור?
15/02/2015  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
בניגוד לרבים מחברי השפויים אין בליבי על הגב' ציפי לבני, הרצוגובינה. מדלגת? מדלגת! נוטשת חברים? נוטשת! עזבה את מסורת בית אבא? עזבה!, ביג דיל, גם אברום בורג עזב את מסורת בית אבא, אז קרה לו משהו? ובני בגין, וביבי נתניהו דבקים במסורת בית אבא, אז זה מקדם אותם במשהו?
15/02/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרס ישראל  /  מי ומי  
רק ארבעה מינויים בכירים אושרו במשטרה  /  איציק וולף
קריאה ליועמ"ש: חקירה נגד ועד מתיישבי שומרון  /  איציק וולף
גלנט נגד יעלון: ידע על המנהרות ולא פעל  /  איציק וולף
השועל והתרנגולות  /  רותי איזיקוביץ
אלמנט הבושה בבחירות הקרובות  /  יורם דורי
רק יד אלוהית תציל  /  עמי דור-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
ישראל טרם הפנימה את מלוא הערך של דיפלומטיה דינמית ציבורית ולוחמה פסיכולוגית מתוחכמת    גופי הסברה המבוזרים בין מסגרות וגופים מיניסטריאליים וביטחוניים שונים אינם מתפקדים כראוי ונראה ...
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il