|   15:07:40
דלג
  שאול ברטל  
חוקר מרכז בגין–סאדאת
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מי המציא את המצאת העם היהודי?

זנד מתעלם מההיסטוריה הרבנית העשירה אותה הוא מאשים בכך שנמנעה מלעסוק בהיסטוריוגרפיה יהודית ובמקום זאת פונה להיסטוריונים בעת החדשה, יהודים ולא יהודים כאחד, אשר כתבו את ימי היהודים. כך מבסס זנד את התיאוריה שלו של היווצרותו של הלאום היהודי המדומיין
16/02/2015  |   שאול ברטל   |   מאמרים   |   תגובות
עיוות ההיסטוריה

מתי ואיך הומצא העם היהודי? חוקרים פלשתינים רבים ניסו לענות על שאלה זו. לאחרונה, יצא לאור ספרו המדובר של שלמה זנד, הפרופסור לפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב, שייחודו בכך, שהוא מציג את הנרטיב הפלשתיני על היווצרותו של העם היהודי בשפה עשירה וקולחת. בספר רחב יריעה זה, הוא פורס את תהליך היווצרותו של לאום "מדומיין" לחלוטין המתבסס על עבר מיתי של "עם", "גזע" אחד מקולל שהוגלה מארץ הקודש, בשל רציחת משיח האל והתיישב ללא הזמנה בקרב עמים אחרים.2 לאום זה מורכב מעמים שונים שהתייהדו במהלך ההיסטוריה. היהודים של היום, לפי זנד, הם צאצאים של פונים, ברברים, כוזרים, וחמירים. זנד מכיר בכך שלקבוצה היהודית יש זכות להגדרה עצמית, "גם אם היא מעולם לא הייתה כזו וכל עברה הוא מדומיין לחלוטין". אך אסור שדבר זה יבוא על חשבון קבוצה אחרת וזה בדיוק מה שקרה בפלשתין, אליבא דזנד.3

ביסוס התאוריה של זנד

זנד מתעלם מההיסטוריה הרבנית העשירה אותה הוא מאשים בכך שנמנעה מלעסוק בהיסטוריוגרפיה יהודית4 ובמקום זאת פונה להיסטוריונים בעת החדשה, יהודים ולא יהודים כאחד אשר כתבו את ימי היהודים. כך מבסס זנד את התיאוריה שלו של היווצרותו של הלאום יהודי המדומיין.5 כמרצה לעניינים פלשתינים באוניברסיטת בר-אילן, המלמד על הנרטיב הפלשתיני, דבריו של זנד, נשמעו לי מוכרים להפליא. זנד הצליח לכתוב בעברית צחה, וביד אמן את הנרטיב הפלשתיני "המעודכן", של העם היהודי.

ד"ר עבדאללה פרנג'י, פלשתיני נולד בבאר שבע ב-1943, חבר המועצה הלאומית הפלשתינית, ושגריר אש"ף בגרמניה בין השנים 1970 - 2004. השתתף בלוויתו של יאסר ערפאת, בנובמבר 2004 כאחד מנושאי ארונו של הראיס. בין השנים 2004 - 2006, שימש כנציג הפוליטי הבכיר מטעם הפתח עד להפיכת חמאס ביוני 2007.6 כיום, משמש כיועץ לענייני חוץ, בתנועת הפתח, לנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן).7 בספרו: plo and palestine שיצא לאור ב-1983. סוקר פרנג'י את הסכסוך הפלשתיני. וכך כותב פרנג'י על הלאומיות היהודית.

"מעט היהודים שנותרו בפלשתין והחזיקו בדתם, הם היהודים היחידים. רק הם הישראלים היחידים, שיכולים בזכות לקרוא לעצמם צאצאי אברהם והפלשתינים. ומה באשר לאחרים? האם גורל משותף מקנה רקע מתאים לקהילה לקרוא לעצמה "גזע"?... אבל הטענה שכל חברי "הגזע" היהודי הם צאצאי אברהם, ולכן יש להם זכות לפלשתין היא בלתי ניתנת להשגה... עלינו להסתכל על היהודים הפזורים בעולם באופן אתנוגראפי. לפי ראול רוי,8 רק 10% מהיהודים בעולם הם שמיים. היתר הם לכל היותר תערובת של שמיים וגזעים אחרים או אחרים שגוירו ליהדות".9(ההדגשה שלי, ש.ב.).

פרנג'י ממשיך ומתאר את מלכות כוזר כדוגמה. "ב-740 לספירה, מלך כוזר ונסיכיו ונתיניו גוירו ליהדות. יהודים אסייתיים, שמיים במקורם התערבבו עם גזעים אחרים לאורך הדורות. זה בלתי הגיוני שיהודים מאתיופיה, פולין, רוסיה, סין, ספרד או תימן מתארים את עצמם, ללא שום הצדקה כחברים בגזע אחד".10 נכון, פרנג'י מודה וכמוהו גם זנד, כי לקהילות היהודיות הפזורות בעולם היה גורל משותף של רדיפה, גורל שהתפתח בתרבות הגטו היהודית וקשר רוחני מיוחד לפלשתין.11 אך לפי פרנג'י קשר זה הוא בדיוק כמו הקשר של מוסלמי אינדונזי למכה או אירי קתולי לבית לחם או לרומא.12

אלו הן בדיוק מסקנותיו של זנד! אך פרנג'י שהוציא לאור את ספרו ב-1983 בגרמניה, עדיין התעקש שסיפורי התנ"ך הם אמיתיים. הכיבוש העברי בתקופת יהושע היה אמת לאמיתה וכך גם מקדש שלמה. תקופת "הכיבוש העברי", הייתה אכזרית ומלווה במעשי טבח רבים של עם אכזרי וברברי, העם היהודי. בסופו של דבר, אליטת הכובשים העבריים, אומנם עזבה את הארץ, אולם העם הפלשתיני המורכב רובו מאיכרים המשיך לדבוק באדמת פלשתין.13 זנד אינו מסוגל לקבל גישה כזו. לדידו של זנד, התנ"ך הוא אפוס מדהים של תיאולוגים מוכשרים אך בינו לבין דיוק בעובדות ההיסטוריות המרחק הוא רב.14 בשלהי שנות השמונים, לאחר פרסום ספרו של פרנג'י, הוכרעה "המיתוסטוריה" התנ"כי על-ידי קרבות הארכיאולוגיה החדשה.15

הארכיאולוגיה וחקר המקרא בשירות הנרטיב הבדוי

מדוע היה צורך לגייס את מדע הארכיאולוגיה, חקר המקרא וההיסטוריה כדי ליצור נרטיב בדוי, יש מאין של "עם" קדום שגלה מארצו. מסקנתו של זנד פשוטה, ומשקפת התפתחות היסטורית, שחלה בנרטיב הפלשתיני. "המיתוסים המרכזיים על המוצא הקדום של עם פלאי שהגיח מהמדבר וכבש לו בכוח ארץ רחבה ובנה לו ממלכה מפוארת שירתו בנאמנות את עליית הלאומיות היהודית ואת מפעל ההתנחלות הציונית".16 כלומר מטרתו של מיתוס התנ"ך הוא לשמש כסמן "אתני" המורה על מוצא משותף לנשים וגברים אשר היו שונים לחלוטין ברקעם וברכיבי תרבותם החילונית, אם כי שנואים עדיין בשל אמונה דתית שכמעט ולא דבקו בה... הוא היה המסד בצריבת דימוי של "לאום" עתיק, המתקיים כמעט מאז הבריאה..."17
זנד מציין את הקשר בין ניפוץ "המיתוסטוריה" כלשונו לפרוץ האינתיפאדה ב1987 ולא בכדי.18 בתקופה זו עלה הזרם האיסלאמי בלאומיות הפלשתינית אשר ניפץ סופית את מיתוס התנ"ך היהודי. כך למשל כתבו עמיתיו של זנד לחקר ההיסטוריה היהודית מן הג'יהאד האיסלאמי את הדברים הבאים. דברים אלו פורסמו בחוברת שכותרתה: אלמפאוצ'את מן מנט'ור איסלאמי, המשא-ומתן מנקודת המבט האיסלאמית19, ובה תוקפים המחברים את הנהגת אש"ף על קיום משא-ומתן עם האויב הציוני.

"פלשתין כמו שנפלה (והידרדרה) בציפורניהם החדות של הצלבנים ולא התקרבה אפילו למאה שנים (עד) שהחלישו המוסלמים את (ממלכת הצלבנים), במשך אותה תקופה עד אשר שיחררו אותה, אבל הם בשום אופן לא הכירו בזכותם של הצלבנים להיות נוכחים בה (בפלשתין), בשום אופן לא נטשו את ברירת הג'יהאד ובשום אופן לא הפקירו את נשקיהם. (כך יש לעשות היום), עד אשר אויבנו הפושע אשר בשום אופן אינו נתמך ומודרך על-ידי שום זכות ואמת או ראיה מקראית שקרית הסובבת סביב זכויות היסטוריות מדומות בפלשתין. כי האויב הפושע הזה ממשיך לדבוק בסיפורים הדמיוניים האלו ומעתיק אותם (בכתובים) דור אחר דור כדי להחשיב אותה (את בעיית פלשתין) לבעיה מקודשת, (ואנו) לא נוכל לשכוח או להרשות מצב זה (בפלשתין) בכל זמן שהיא (פלשתין) נמצאת בנסיבות הללו. הציונים ממשיכים לאחוז בזכות המדומה הזאת אשר אינה קיימת ואף אחד אינו מסכים לה. אלא (רק) הם בעלי הסגולה המאושרים לכך בתורה שלהם המזויפת וקובצי המעשיות ההיסטוריים השקריים.20 הרי האויב הפושע הזה אינו מוכן בשום אופן לוותר על הטענות השקריות ודברי ההבל שנמשכים אלפי שנים" (ההדגשה שלי, ש.ב.).21

כך למשל טען ד"ר נזמי אלג'עבה, מהחוג להיסטוריה באוניברסיטת ביר זית. אף הוא שייך לאסכולה שבה נמנה פרופסור זנד. "איננו מסכימים עם גרסאות התנ"ך, לפיהן הייתה ממלכה עצומה או בירה של ממלכה עצומה או בירה של ממלכה עצומה. לא היה ארמון שנחשף ולא נמצאו שום שרידים של המקדש הראשון, שנבנה בתקופת שלמה שיעידו על הגודל הזה... העברים הגיעו לירושלים באלף הראשון לפנה"ס אך הימשכות שלטונם בירושלים היה במשך זמן מועט... עד עתה לא ניתן להצביע על שום סממן בירושלים שמיוחס מבחינה היסטורית לתקופה הזו. אין שום סממן היסטורי שמיוחס מבחינה זו לתרבות העברית"22.

הוא לא היחיד. אמירות מסוג זה בטלוויזיה הפלשתינית, בעיתונות הפלשתינית הן רבות. בין הדוברים לצד אנשי אקדמיה פלשתינים23, ניתן למצוא אנשי רשות פלשתינית בכירים כמו מחמוד אלהבאש, שר החקלאות ברשות הפלשתינית. אנשי דת כמו תייסיר רג'ב אלתמימי, הקאדי הראשי בפלשתין ויו"ר המועצה העליונה של המשפט השרעי.24 המשותף לכל האמירות הללו הוא אחד. ממלכת ישראל המאוחדת בתקופת דוד ושלמה היא אגדה יפה. שייכת למיתוסטוריה הלאומית הישראלית ונובעת בדיוק מהסיבות אותן מנתח זנד בספרו.25

הבסיס לטענה כי היהודים אינם צאצאי העם העברי הקדום

אך מהיכן באה טענתו של פרנג'י וחוקרים פלשתינים נוספים ובעקבותיהם גם זנד כי יהודי העולם כיום אינם צאצאי העם העברי הקדום אלא תערובת של גזעים שונים. מהיכן המסקנה "המדהימה", כי יהודי העולם כיום אינם צאצאי היהודים הקדומים, כפי שהוצג בספרו של פרנג'י, שתואר לעיל, בשנת 1983 וכן בספרו המדובר של זנד מ-2008.

נראה כי הזרע לתיאוריה מיוחדת זו טמון בקשר הפוליטי המיוחד של המופתי חאג' אמין אלחסיני וערבים גולים נוספים עם היטלר. חאג' אמין לא אהב בלשון המעטה, את השימוש במונח אנטישמיות, על-ידי הנאצים ביחס לשאלה היהודית, הרי גם הערבים הם שמיים.

לכן, "מומחי הגזע" הנאציים, מהמכון לחקר השאלה היהודית בפראנקפורט, פיתחו את התיאוריה לפיה אין להם דבר נגד הגזעים השמיים האצילים, אלא רק נגד היהדות, שמוגדרת כ"תערובת של גזעים בלתי הרמונית, שמבחינה ביולוגית גזעית, כמו גם מבחינת האופי היא תופעה היסטורית בלתי טבעית... תנועה זו (אנטישמיות) מכוונת אך ורק נגד יהדות המפוזרת בין העמים... מדענים גרמניים נאציים מכירים בערבים כשייכים לגזע בעל הערך הראוי ביותר היכולים להביט בגאווה על היסטוריה מלאת תהילה וגבורה"26. ברדיו ברלין התבטא פרופסור ולטיר גרוס, ראש המכון לחקר השאלה היהודית, כי המונח אנטישמיות הוא מטעה ומסורס, היהודים הם "תערובת גזעים נחותה", "ערב רב ונבדלים גם מן הגזע השמי הטהור". המופתי קיבל גישה זו שבאה לידי ביטוי גם בפרסומי המכון האיסלאמי בברלין שנפתח באופן חגיגי ב-18 בדצמבר 1942.27 זנד מבכה בספרו שנותנים לאנטישמיות בייחוד לאחר השואה להגדיר מיהו יהודי.

תיאוריית הגזע היהודית החדשה

מחקר פלשתיני חלוצי משנות השישים, פתח את הדלת בפני תיאורית הגזע היהודית החדשה, הפעם מתוך מניעים פלשתינים טהורים.28 ב-1967 יצא לאור בלבנון, ספרו של מחמד מסבאח חמדאן, אלאסתעמר ואלצהיוניה אלעאלמיה (הקולוניאליזם והציונות העולמית). הספר מוקדש "לנשמות השהידים אשר מילאו את חובתם במאבק הזורם והגנו על כבודם ומולדתם"29. למותר לציין, כי הספר מככב ברשימת "רבי המכר" המתמודדים על מקום במדף הספרים הערבי.30
כבר בגב הספר לצד תמונתו של המחבר, יליד חברון, מופיעה מטרת הספר והיא להוכיח בין היתר, "כי היהודים היום אין להם שום שורש בפלשתין ושום קשר לעם היהודי הקדום". זאת עושה המחבר לצד סקירה מקיפה היסטורית של בעיית פלשתין מתחילתה ועד החלטת החלוקה ב-1947.

המחבר זוכה להקדמה לספרו מאת מחמד עלי אלזעבי הידוע.31 "המחבר הרוצה לקדם את ארצו פלשתין, והוסיף מרוחו. לכן, כתב את הספר בשיטות מדעיות מרהיבות ובטענות זכות. ולאחר שסיימו הרי שזהו ספר קריאה חובה בארון הספרים הערבי".32
חלקו הראשון של הספר עוסק בניתוח ההיסטוריה של העברים הקדמונים (תאריח' אלעבראן אלקדים)33 וכך במשך 112 עמודים, מגולל המחבר את סיפורו של עם יהודה וישראל כפי שתואר לעיל ע"י פרנג'י. המחבר מגיע למסקנות הדומות להפליא למסקנותיו של זנד.

כותרת פרקו השמיני של חמדאן המסכמת פרק זה היא: "היהודים היום אין להם שורש לאומי בפלשתין ובשום אופן אינם צאצאים של העם הישראלי הקדום"34. המחבר מוסיף לטעון כי הטענה הציונית כיום, במאה העשרים, כי היהודים שייכים לגזע אחד, אינה נכונה ואינה מתבססת על ראיות מדעיות. המחבר אף טוען כי הבדלי הצבעים בין היהודים שמהם גבוהים ומהם נמוכים. מהם עם עיניים כחולות ומהם עם עיניים שחורות וכן הלאה מעידים על תערובת גזעים המרכיבה את הקהילות היהודיות ברחבי העולם.35

אך לשם מה היהודים המציאו את השקר הגדול ביותר במאה העשרים כלשונו. התשובה לכך ברורה. הטענות הציוניות על "גזע" יהודי אחד נועדו כדי להצדיק את טענותיהם על הארץ על חשבון אחרים. הפלשתינים. כך באמצעות הוכחת ה"קשר" השקרי שלהם לארץ הם מצליחים לבסס את טענותיהם עליה.36 אך ספרו של חמדאן לוקה בחסר מבחינה אקדמית שכן הוא אינו מבוסס וערוך בצורה אקדמית כפי שמקובל כיום במחקר ההיסטוריוגרפי. משימה זו להשלים את מחקרו של חמדאן, נטל על עצמו שלמה זנד שביד אומן, משרטט מחדש את הנרטיב הפלשתיני שחמדאן הוכיח תוך התאמתו לשינויים ביחס לתקופת דוד ושלמה.37

השפעת הנרטיב על בשארה

על מידת השפעתו של הנרטיב הפלשתיני שפותח על-ידי חמדאן וחוקרים פלשתינים אחרים יעידו דבריו של ד"ר עזמי בשארה מ-1998. ד"ר עזמי בשארה, ח"כ ומייסד מפלגת בל"ד שנאלץ לברוח ללבנון עקב החשד כי סייע לחיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה אומר באותו ראיון לאחר שנשאל האם הוא מכיר בקיומו של עם יהודי אשר יהיה זכאי למדינה משלו? השיב:

"אם אתה שואל אותי על עם יהודי בעולם. התשובה היא לא. אני לא מכיר בקיומו של עם יהודי אחד בעולם. אני חושב שהיהדות היא דת ולא לאום, ושלציבור היהודי בעולם אין סטאטוס לאומי כלשהו. אני לא חושב שיש לציבור הזה זכות להגדרה עצמית. אני גם לא חושב שהייתה לאומיות יהודית באירופה לפני הופעת הציונות. היהדות של אז אפילו לא הייתה קהילה דתית אחת. היא הייתה שורה של קהילות דתיות שהציונות ניסתה להפוך אותן לעם באמצעות הקמתה של המדינה הזאת. אבל מה שאני כן מכיר בו הוא באותו עם יהודי - ישראלי שהציונות יצרה כאן. מה לעשות. נולדו כאן דורות ונוצרו כאן שפה וספרות ותרבות, למרות שהילד הישראלי נולד מחוץ לנישואין ובאופן לא לגיטימי אני לא יכול לומר עליו שהוא לא קיים ושהוא נטול זכויות".38

בשארה ממשיך וטוען כי אין סימטריה בין הטיעון היהודי לזה הפלשתיני, כיוון שבצד הישראלי מדובר בזכויותיו של קולקטיב מדומה שהוגלה מהארץ לפני אלפיים שנה. כך שאין סימטריה בין זכויות שוות. בשארה טוען "כי הזכות להגדרה עצמית אינה זכות מוחלטת", וכי היה מוכן לוותר על זכות זו בבוסניה וביוגוסלוויה כיוון שמימושן גרם לעוולות רבות.39 לדעתו ב-1948 לא הייתה ליהודים בארץ זכות להגדרה עצמית ואם הייתה כזאת, "היא באמת גרמה כל כך הרבה עוולות שאני לא מוכן לקבל אותה". הוא מכיר בכך שעתה יש מדינה שקיימת. לכן, יש לתקן את המצב הקיים על-ידי יצירת מדינה דו לאומית שבה זכות ההגדרה העצמית הזאת תתבטא באופן אחר. מהו הפתרון לסכסוך הערבי ישראלי וכיצד ישראל תוכל להשתלב בסופו של דבר במרחב?

בשארה עונה על כך בצורה ברורה הבאה לידי ביטוי גם בספרו של זנד. "זהות העל היהודית חייבת לעבור טרנספורמציה יסודית ולהתאים את עצמה למציאות התרבותית מלאת החיות והתוססת שעליה היא חולשת. על זהות זו לעבור ישראליזציה פתוחה המייעדת את עצמה לכלל אזרחי המדינה".40 כך תיווצר תרבות פלשתינו-ישראלית שתוכל להשתלב במרחב הערבי. מדינה דו לאומית זו המבוססת על דמוקרטיה רב תרבותית וכוללת את הלאום היהודי ישראלי מצד אחד ואת הלאום הפלשתיני מצד שני, היא המפתח לפתרון הסכסוך. ישראל תוכל אולי במקרה זה להיות חלק מאיחוד ערבי כלשהו ולהשתלב במרחב. זוהי בעצם קריאתו של בשארה מ-1998 לחילונים, להשתחרר מעול הציונות ולהקים זהות תרבותית משותפת.41

הפרופסור הנודע לפילוסופיה, סרי נסיבה, נשיא אוניברסיטת אלקודס43. יוצא נגד גישה זו של ההיסטוריה, הבאה לידי ביטוי בכתבים פלשתינים רבים כמו של חמדאן, אלג'מעיה אלאסלמיה, תייסיר אלתמימי, שלמה זנד44 ועוד. לשיטתו בית המקדש של שלמה אכן היה קיים ובוודאי גם מלכות שלמה. ליהודים יש קשר היסטורי בן כ-3000 שנה לארץ אבותיהם ואין צורך להסתיר זאת או לעוות את ההיסטוריה.45 אולם על כל עם להכיר גם בזכויות ההיסטוריות של העם השני המתגורר בפלשתין וזאת מבלי להמעיט בזכותו הוא, אלא כדי להגיע לפתרון של שלום בפלשתין. זוהי הסיבה לפיה הוא היה מוכן להצטרף ליוזמתו של עמי איילון ובקריאה לעמים היהודי והפלשתיני ליוזמת השלום אותה השיק יחד עם ראש השב"כ הישראלי לשעבר, עמי איילון. בשל עמדותיו נגד עיוות ההיסטוריה כלשונו וגישתו לשלום תוך כיבוד זכויות הדדי זוכה נסיבה למאבטחים צמודים.46 מי ייתן וגם עמיתו התל אביבי, ישכיל ללמוד מדרכיו.

הערות:

2. שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי (ת"א, 2008), ע' 236 -237.
3. שם, ע' 268.
4. שם, ע' 72- 73 וכן הערה 72 בע' 305 – 306.
5. שם, ע' 183.
6. כך למשל בראיון לשפיגל הגרמני, מ-28/6/2006, בעקבות הבחירות ברשות הפלשתינית שבהן ניצח החמאס בינואר 2006. מסביר פרנג'י, כי החמאס הכיר בישראל והיחסים בין חמאס לפתח ישתפרו. לצערו, תחזיתו תפחה על פניו, עת ברח בפחד, לרשות הפלשתינית בהפיכת החמאס בעזה, ב-14 ביוני 2007. הראיון במלואו, ראה: spiegel.de/international/spiegel/0,1518,424106,00.htm

7. לאחרונה דווח (29/4/2010), כי עבדאללה פרנג'י, הוזמן לכנס חשוב בגרמניה מטעם האקדמיה הפרוטסטנטית בבאד בול (bad boll) כמחזיק תיק החוץ בתנועת הפתח. בעוד עמיתו מתנועת החמאס באסם נעים, לא קיבל אשרת כניסה לגרמניה. [קישור]...

8. ראול רוי (1914 – 1996), עיתונאי, מסאי ופעיל לאומני במחוז קויבק שבקנדה. מייסד חזית השחרור של קויבק הצרפתית (flq). חיבר מסות רבות בענייני לאומיות ואתניות. פרנג'י אינו מציין מה שם ספרו של ראול רוי, שממנו דלה הערכה זו.
ראה: fr.wikipedia.org/wiki/raoul_roy_(nationaliste

9.abdallah frangi, plo and palestine (london,1983), p. 16. . בפרק זה פרנג'י סוקר בקצרה מה קרה עם הישראלים מזווית היסטורית וזוהי מסקנתו.

10. ibid, p.16. פרק 4 בספרו של זנד, מחוזות של שתיקה – בעקבות הזמן היהודי האבוד, סוקר את תולדות הקהילות היהודיות ברחבי העולם ומאשר את מסקנתו של פרנג'י מ-1983. כמובן שבפרק זה, יש מקום נכבד בתתי פרקים העוסקים במלכות כוזר ובצאצאהם. שלמה זנד, איך ומתי הומצא העם היהודי, ע' 185 – 238.

11. שורשיה של התרבות היהודית החדשה היא תרבות גלותית הנוטה לייחס לה את היותה שייכת לצאצאי גלות ירושלים כצורך חיוני. אך, ביסודו של דבר תפיסת היהודי בגלות הנודד ממקום למקום היא שהייתה שלטת. זנד, שם, ע' 134 -135.

12. frangi, plo and palestine, p.16

13. ibid, pp. 8-17.. מעניין שגם ד"ר מעאן אבו נואר, ששימש כגנרל בלגיון הירדני (1972), שר ההסברה בממשלת ירדן (1973), שגריר ירדן בבריטניה (1973 – 1976) וממלא-מקום ראש ממשלת ירדן (ב-1993). פותח את ספרו, בסיפורי התנ"ך על הכיבוש העברי של פלשתין מידי העם הכנעני שחי במקום. טענתו היא כי הארץ מעולם לא הייתה באופן בלבדי רק של העברים וכי גם לכנענים (הפלשתינים) יש זכויות בארץ. ראה: maan abu nowar, the jordanian – israeli war, 1948-1956, a history of the hashemite kingdom of jordan (lebanon, 2002), pp. 1-4.

14. שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי, ע' 123 -127.

15. שם, ע' 116 -122. לגבי כיבוש יהושע טוען זנד, כי מיתוס התנחלות אכזרי זה המסופר בספר יהושע בצבעוניות עזה כאחד הג'נוסדים הראשונים לא היה ולא נברא", שם, ע' 119.

16. שם, ע' 122.

17. שם, ע' 127.

18. שם, ע' 117.


19 אלג'מעיה אלאסלמיה, אלמפואצ'את מן מנט'ור איסלאמי, סרחה פי צ'מיר אלאמה אעד'ארא אלא אללה ואלתאריח' ואלג'יאל אלקאדמה משא-ומתן מנקודת מבט איסלאמית, קריאה למצפון האומה וההסבר על-פי דבר האל, של ההיסטוריה ועתיד הדורות הבאים, ללא ציון מקום ושנת הוצאה, ע' 20 - 21. מתוכן החוברת עולה, כי היא חוברה, בין השנים 1991 -1993, שנות ועידת מדריד, ותוקפת את השתתפותה של משלחת פלשתינית בשיחות עם ישראל.

20. המטרה היא להצדיק את האחיזה באדמה על חשבון עם פלשתין. כך גם טוען שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי, ע' 268. הציונים המציאו את עצמם כעם על חשבון עם אחר, העם הפלשתיני הערבי.

21. אלג'מעיה אלאסלמיה, אלמפאוצ'את מן מנט'ור איסלאמי, ע' 20 – 21.

22. נזמי אלג'עבה, טלוויזיה פלשתינית, מ-27 בפברואר 2009.

23. כמו ד"ר מראון אבו חלף, מנהל המכון הארכיאולוגי באוניברסיטת אלקודס, בראיון לטלוויזיה הפלשתינית, מ-27 בפברואר 2009. ד"ר יונס עמר, נשיא אוניברסיטת אלקודס הפתוחה, בכתבה באלאיאם, מ-7 באפריל 2009. בראיון זה טען כי הוא חשף את זיוף העובדות שבטענות הישראליות על ירושלים. ד"ר חסן צנע-אללה, חוקר ב"מרכז המחקרים המודרניים", באלקדס, המותח ביקורת על גורמים ערביים המשתמשים במונח היהודי כותל הדמעות ביחס לכותל אלבוראק (סוסו הפלאי של הנביא מחמד), בכתבה בעיתון הפלשתיני אלאיאם, מ-28 באפריל 2009.

24. ראה דבריו של השיח' בעיתון אל-חיאת אלג'דידה, מ-2 במארס, 2009, וכן ב-17 במארס 2009. בכתבה האחרונה טען כי עירית הכיבוש של ירושלים קבעה תוכנית להקמת בית המקדש המדומה בשנת 2020. עיתון זה הוא רב השפעה ויוצא לאור ברשות הפלשתינית ומופץ הן בשטחי רצועת עזה והן בשטחי יהודי ושומרון.

25. זנד כמובן תומך בדברים אלו על ממלכת דוד ושלמה. סיפורי דוד ושלמה נתפסים בעיניו כספרות מופת תיאולוגית, אך מדומיינת לחלוטין. סיפורי דוד ושלמה נוצרו כנראה במאה ה-6 לפנה"ס בשל צירוף נסיבות היסטורי ייחודי. שלמה זנד, איך ומתי הומצא העם היהודי, ע' 124- 125.

26. קטע מתוך מכתבו של פרופסור ולטיר גרוס, מנהל המכון לחקר השאלה היהודית. מכתב זה נכתב בתגובה לשאלות על היחס הגרמני כלפי הגזע הערבי השמי, שהופנו לפרופ' גרוס על-ידי רשיד עלי אלכילאני, מארגן המרד נגד הבריטים בעירק ב-1941 ודמות ערבית ידועה נוספת ששיתפה פעולה עם הנאצים. ג'יני לבל, חאג' אמין וברלין (ת"א, 1996), ע' 168 – 169. לבל תרגמה את המכתבים בשלמותם וכן מתארת בהרחבה את התרעומת של המופתי נגד השימוש במונח אנטישמיות על-ידי הגרמניים. לחציו של המופתי אכן נשאו פרי והגרמנים שינו את המונח לאנטי יהודים. שם, ע' 170 – 171. חליפת המכתבים תוארה לעיל פרוסמה במלואה בירחון הגרמני weltkampf, חוברת 3, ספטמבר דצמבר 1944, ע' 168.

27. זנד מבכה בספרו על שנותנים לאנטישמיות, בייחוד לאחר השואה, להגדיר מיהו יהודי. שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי, ע' 271. זנד כבן להורים ניצולי שואה, בודאי מודע לכך.

28. מחקרים הפלשתינים לפני תקופה זו טענו כי אכן ליהודים יש קשר היסטורי עם פלשתין אך הם עזבו את פלשתין לפני 2000 שנה ולכן איבדו את זכותם על הארץ לטובת האוכלוסייה הילידית שחיה בפלשתין מאז. כבר ב-1946 מתחילה טענה זו להישמע ומופיעה שוב בצורות שונות, כמו בספרו של מעאן אבו נוואר, שהוזכר לעיל, מאז ועד ימינו. ראה: jabir shibli, the palestine reality (new york, 1946), pp. 5-8.

29. מחמד מסבאח חמדאן, אלאסתעמאר ואלצהיוניה אלעאלמיה הקולוניאליזם והציונות העולמית (צידון, דאר אלמכתבה אלעסריה, 1967), ע' 5.

30. הספר זכה יצא כבר בשני מהדורות, 1967, 1975. והביקורות עליו מהללות אותו בכל פה. ועדיין ניתן להזמינו ולקנותו. ראה: neelwafurat.com/itemsbought.aspx?id=lbb157748-119510&page=10 . כמו-כן ישנם ציטוטים רבים במאמרים "מדעיים" רבים המצטטים אותו כהוכחה לטיעוניהם. כך למשל באתר איסלאמי בשם: מנתדיאת אתבע אלמרסלין פורום החסידים והשליחים, באתר זה פורסם מאמר בגיליון התשיעי של פעמים (אוקטובר – דצמבר, 2005) שכותרתו מעשי הטבח הציוניים המוצדקים באמצעות האמונה היהודית. ספרו של חמדאן מהווה מקור חשוב למאמר זה. ראה: ebnmaryam.com/vb/t27238-2.htm

31. השיח', חאג', מחמד עלי אלזעבי, מרבת-עמון הוא חוקר ידוע של תולדות המערב ובייחוד תולדות פלשתין. הוא נולד בחוראן שבסוריה, בשנת 1917. לאחר שסיים את לימודיו היסודיים הלך לדמשק שם למד את מדעי הדת מפי שיח' אלעלאמה (ראש החכמים), תופיק אלארמאוי ואחרים. משם עבר ללמוד בעכו במדרסת אלג'זאר שום למד על ההקרבה ולימודי השהדא (מות הקדושים). לאחר לימודיו הפך להיות מטיף מוכר וידוע ואף נעצר בתקופת מלחמת העולם השנייה על-ידי הצרפתים. נחשב כמומחה בהיסטוריה ואף סיים דוקטורט באוניברסיטת ליון בצרפת. (בדומה לזנד, שסיים את לימודי הדוקטורט שלו בצרפת) מבין ספריו הידועים אסראיל בנאת בריטניה אלכברה ישראל בנתה את בריטניה הגדולה ועוד ספרים המראים על השפעתה של הציונות העולמית על הפוליטיקה בעולם כולו. כמו-כן חיבר מספר ספרים בנושאים איסלאמיים. ראה: theislamnet.com/scholars/zoobi.htm

32. ביקורת נרגשת זו מופיעה כאמור בגב הספר. אך אין ספק כי הספר היה "רב-מכר". סביר להניח שאף מחמוד דרוויש, חברו וידידו של שלמה זנד הכיר את הספר ויתכן שאף דיברו על תוכנו ומסקנותיו. (ראה: שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי, ע' 17 – 19). מחמוד דרויש (1941 – 2008), משורר וסופר, "ביאליק" הפלשתיני, חבר במועצה הלאומית הפלשתינית ואף ניסח את הכרזת העצמאות הפלשתינית בוועידת אלג'יר מ-15 בנובמבר 1988. דרוויש התפרסם בזכות שיריו הלאומניים שבהם קרא ליהודים לצאת מארצו, מפלשתין ולקחת גם את מתיהם. שכן הם אינם שייכים לפלשתין.

33. זהו שמו של הפרק הראשון העוסק בהליך היווצרותם של העברים. מחמד חמדאן, אלאסתעמאר ואלצהיוניה אלעאלמיה, ע' 18 – 42. הספר מעביר אף הוא ביקורת על ההיסטוריונים המגויסים התומכים בגרסה הציונית הישראלית כמו קול, וטזינגר וסוקניק וטוען כי גרסתם אינה נכונה. שם, ע' 42.

34. שם, ע' 94.

35. שם, ע' 94 – 112.

36. שם, ע' 112. כך גם טוען שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי, ע' 268. הציונים המציאו את עצמם כעם על חשבון עם אחר, העם הפלשתיני הערבי.

37. חמדאן בפרק השישי מספר על ההיסטוריה של היהודים הקדמונים מגלות בבל וכיצד אף השפיעו יהודים אלו על ערביי חצי האי ערב ובתימן עד שהגיע הנביא מחמד ורבים מהם התאסלמו וקיבלו עליהם את מרותו של הנביא מחמד. מחמד חמדאן, אלאסתעמאר ואלצהיוניה אלעאלמיה, ע' 87 – 93. לעומת זאת, חמדאן נוטה ליחס לחלק מספרי "נבואת משה", אמת היסטורית שזנד מתקשה לקבל.

38. ארי שביט, "האזרח עזמי", הארץ, מ-29 במאי 1998. שביט מגדיר אותו בפתח הכתבה היריב הרהוט, המנומק והיעיל ביותר שיש כיום לאידיאולוגיה הציונית בישראל.

39. זוהי גם עמדתו של זנד. מתי ואיך הומצא העם היהודי, ע' 268 – 272, 291 -292.

40. שלמה זנד, מתי ואיך הומצא העם היהודי, ע' 296.

41. ארי שביט, "האזרח עזמי", הארץ, מ-29 במאי 1998.

42. הרצאתו בת כשעתיים מופיעה בסרטון הלקוח מתוך דבריו בכנס לרגל יום הנכבה ששודר ברשת אלג'ירה. ניתן לצפות בסרטון זה באתר תנועת בל"ד, בעמוד הבית. לא ברור מתי שודר הסרטון. מתוכן הסרטון, ברור שהוא מבטא ומרחיב דברים שהובעו בראיון עם ארי שביט מ-1998. ראה: tajamoa.org

43. סרי נסיבה, נולד ב-1949 בדמשק. בן לאחת מהמשפחות המיוחסות בחברה הערבית במזרח ירושלים. סיים את הדוקטורט שלו באוניברסיטת הרוואד היוקרתית. לימד באוניברסיטת ביר זית, באוניברסיטה העברית וכיום נשיא אוניברסיטת אלקדס. שימש כאחד מחברי המפקדה הלאומית באינתפאד'ה הראשונה ואף נעצר בגין פעולותיו בתקופה זו.

44. זנד זוכה להערכה רבה ולביקורות נלהבות באתרים ערבים מובילים המהללים את ספריו, כמו אתר אלערביה ואתר אלקדס. ראה: alarabiya.net/views/2009/11/15/91312.htm, alquds.com/node/219572, התגובות הערביות לכתבה (טוקבקים) הן בדרך כלל, דברים בסגנון תמיד ידענו! הנה, הוא מוכיח שמה שכתוב בספרות הקודש שלנו על הזיוף הקיים בכתבי הקודש היהודיים הוא נכון.

45. ראה בספרו החדש, סרי נסיבה ואנטוני דוד, היה הייתה ארץ (ת"א, 2008), ע' 28, 312, 385 – 387. בספרו הוא יוצא למשל נגד ערפאת שניסה לטעון שבית המקדש היהודי לא היה כלל בהר-הבית, וכן נגד פונדמנטליסטים איסלאמיים המעוותים את ההיסטוריה. לטענתו לפני כ-100 שנה מדריכי תיירות שהודפסו בסוריה הופיע במפורש הקשר היהודי למקדש שלמה (ע' 386).

46. ב-2009 פרסם נסיבה מאמר בו הכיר בקשר ההיסטורי של העם היהודי בן 3000 השנה לבית המקדש ולירושלים. נחום ירושלמי, "סרי נסיבה אישר קיום זיקה יהודית להר-הבית", מ-27 בנובמבר 2009. ראה: terrorism-info.org.il/malam_multimedia/html/final/sp/sib3_10_03/c.htm. בספרו מצטט נסיבה את ראש עירית ירושלים, צ'יא אלח'אלדי, באגרת לידידו צדוק כהן. באגרת זו מכיר ח'אלדי, בקשר היהודי ההיסטורי לאורך כל הדורות לארץ ישראל, ללא שום ספק. אך מבקש מידידו, בשם אלוהים! הניחו לפלשתין בשלום. שם, ע' 23.

הכותב הוא ד"ר, מרצה לעניינים פלשתינים בבר-אילן ומחבר הספר הפלשתינים מהנכבה לפדאיון, 1949 -1956 (ירושלים, כרמל, 2009)
תאריך:  16/02/2015   |   עודכן:  16/02/2015
שאול ברטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי המציא את המצאת העם היהודי?
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
16/02/15 14:39
2
מ.אלקרייאף
16/02/15 23:26
 
רבקה שפק ליסק
17/02/15 09:16
3
היגיון מעוות
17/02/15 05:10
4
משה מ
17/02/15 23:35
 
רבקה שפק ליסק
18/02/15 11:53
5
באום
18/02/15 18:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשמדובר במבקר מדינה, עצם מהות התפקיד לפי חוק יסוד מבקר המדינה מחייבת אותו להיות תוקפני, עקבי, לא מוותר, לא מפחד, לא מתחנף וחותר ללא לאות לביעור שחיתות, לתיקון עוולות מוסדיות ושמירה קפדנית על שלטון החוק, ובדרך זו על הציבור ועל האזרח הקטן. בלטו מעל כולם - מרים בן פורת ומיכה לינדנשטראוס בגישתם ובנחישותם
16/02/2015  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
"אין יותר קשישים עניים תוך שנה", זועק ומבטיח שלט חוצות גדול שתמונות הרצוג ולבני מעטרות אותו. מי מאמין להבטחה הזאת? לדעתי, רק פתיים וחסידים שוטים לגמרי של השניים. מי מאמין בארצנו לדברי אובמה ואנשי ממשלו כי הסכם הגרעין עם אירן, במידה וייחתם, ישפר את ביטחונה של ישראל. שכל האופציות מצויות על שולחן ההחלטות שלו ושצריך לסמוך עליו? לדעתי, חסידים שוטים שלו שעדיין חיים בעידן yes WE CAN, וכאלו המזלזלים ואפילו בזים לאיום האירני.
16/02/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בהתאם להוראות סעיף 131 לפקודת מס הכנסה, יחיד תושב ישראל שמלאו לו 18 שנים חייב בהגשת דוח מס. עם זאת, תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין-וחשבון), התשמ"ח-1988, מעניקות פטור מהגשת דוח המס ליחידים שעיקר הכנסתם ממשכורת או מסוגים נוספים של הכנסות, בגינם מנוכה מלא המס במקור, והכול בכפוף לתנאים ולתקרות כפי שנקבעו בתקנות.
16/02/2015  |  KPMG סומך חייקין  |   מאמרים
הפתגם "המטרה מקדשת את כל האמצעים" הוא פתגם גויי שהגיע מעולם פגאני ומצא לו שורשים גם בתרבות היהודית המקולקלת שהתבססה על הציונות ההרצליינית המובהקת.
16/02/2015  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
באלו הימים אנו בסימן להט הבחירות לכנסת ה-20. אני מאחל לנו כחברה, שהכנסת ה-20 תאמץ לעצמה את רוחה של פרשת תרומה לכונן בית, שיהיה משכן של דיאלוג פורה בין חלקי החברה הישראלית, משכן רוחני ארוג בכלים מוסריים וחברתיים.
16/02/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il