|   15:07:40
דלג
  מכון חרוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
"בפחדים הכי עמוקים שלי כאימא. האם יש עַם של אימהות מוצלחות שאצלן זה לא קורה ועם של אימהות אחרות?..." [צילום אילוסטרציה: AP]

שתיקת האימהות

על אימהות לילדים נפגעי גילוי עריות מצד האב שיחה עם מיקי פורת, פסיכולוגית ממרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים, מנחת קבוצות לאימהות שילדיהן נפגעו מינית בתוך המשפחה
16/02/2015  |   מכון חרוב   |   כתבות   |   מכון חרוב   |   תגובות
    סיגל אוסטר קנב
מאפלה לאור הזרקורים

במחזה "החגיגה" מאת תומס ויטנברג1 מטיח הבן כריסטיאן באמו שהיא נכנסה לחדר, ראתה את הפגיעה במו עיניה, הסתובבה, יצאה ושתקה במשך כל השנים. גם כשחשף את הפגיעה, היא לא מיהרה להאמין ולתמוך בו. מי שצופה בהצגה או בסרט2 נחרד, כועס על האם, שופט, מבקר. והרי איך אפשר אחרת? אם אמורה להגן על ילדיה. מי אם לא היא?...

האִם כשמדובר בגילוי עריות, הידיעה של האם היא ברורה תמיד? האם יש ידיעה תמיד? האם ייתכן שאב פוגע בבתו או בבנו והאם איננה יודעת? האם ייתכן שאב פוגע בבתו או בבנו והאם יודעת ולא עושה דבר? שאלות אלה העסיקו ומעסיקות את אנשי המקצוע, כמו גם את הציבור הרחב, ובעיקר את הקורבנות.

העולם המקצועי עבר תהליך בנושא. בעבר הנטייה הייתה להאשים מיד את האם, לצאת מנקודת הנחה שלא ייתכן שלא ידעה. אולי נבע הדבר מהפנטזיה הילדותית שאימא יודעת הכול. אימא צריכה לדעת הכול. מובן שמאחורי כל זה עומדת החרדה הגדולה שלנו כהורים, כאימהות, שאנחנו בטח היינו יודעים... זה הם, אנשים אחרים, שלא יודעים או לא רואים...

היום התפיסה היא דיכוטומית פחות. אנחנו מבינים שיש רמות שונות של ידיעה, ואכן גם ייתכן שלא הייתה ידיעה כלל, לפחות לא ברמה המודעת.

  • רעייתו של האב החשוד באונס בנותיו במשך עשר שנים, נעצרה בחשד שידעה על מעשיו ולא דיווחה עליהם. במשטרה הסבירה שהעדיפה כי המקרים לא ייחשפו ולא ראתה זאת בחומרה. "צעקתי עליו וחשבתי שבזה זה ייפסק", אמרה לחוקרים (ynet,10.6.2010).


סרטה הדוקומנטרי של גל גבאי "אימא, איפה היית?"3 וסרטים נוספים שהופקו בתחום, מציגים את מורכבות הסוגיה. שוחחתי עם מיקי פורת, פסיכולוגית ממרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים, מנחת קבוצות לאימהות שילדיהן נפגעו מינית בתוך המשפחה. כששיתפתי אותה בהתלבטות לכותרת הכתבה "הזנחת האימהות" או "בגידת האימהות", הבחינה פורת בתהליך שהיא עצמה עברה. "בעבר גם אני קראתי לזה 'בגידת האימהות' והיום זה 'מקפיץ' אותי. זו כותרת המנציחה את האשמה שלהן". בעקבות המפגש עם אימהות במשפחות שבהן התרחש גילוי עריות, היום היא רואה את הדברים אחרת: "האימהות מרגישות אשמה, זו התמודדות קשה בקבוצות. הן אכן לא שמרו. הן אומנם לא אלה שפגעו, אבל מסובך להגיד לה: 'את לא אשמה'. לא שאמירה כזאת עוזרת, גם לנפגע/ת אמירה כזאת לא עוזרת, אבל כאן המצב מורכב מאוד. האימהות מתמודדות עם השאלה: 'איך אני ממשיכה להיות אימא, לא מרוסקת ולא שוקעת ברגשות אשמה, ועם זה רואה שיש כאן טרגדיה, שנכשלתי, שלא הצלחתי לשמור'. זוהי עבודה מורכבת, נדרשת אמפתיה להרגשת הכישלון, אבל גם אין למחוק אותו".

רואות את הנשים

מיקי פורת: "אני לא יכולה להעלות בזיכרוני מישהי שלא עלתה אצלה השאלה 'איך לא ראיתי?', 'אולי לא הגבתי מספיק?'. אני מאמינה שהשאלות מכרסמות בתוכה, אבל האם משתמשת במנגנון הגנה של הכחשה. זוהי אחת הסוגיות שאיתה אנו מתמודדים בקבוצה"

מיהן האימהות המשתתפות בקבוצה?

פורת:
"קבוצת האימהות שאני עובדת אתה היא לא קבוצה מייצגת, אלו הן אימהות הבוחרות לפנות למרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית. איש לא מכריח אותן. פעמים רבות הן מצטרפות לקבוצה שנים רבות לאחר שהתרחשה הפגיעה, והנפגע או הנפגעת כבר גדולים. הן מבינות שאי-אפשר לעבור לסדר היום. האימהות בקבוצה עוברות סינון, חלקן עדיין צריכות לעבור עיבוד של החוויה. כמו בכל קבוצה, גם כאן צריך שלא תהיה רמת הצפה כזאת שהאימהות לא יוכלו להיעזר או לעזור לאחרות בקבוצה. לקבוצה מתקבלות אימהות הנמצאות בשלב מתקדם יותר של התמודדות עם המציאות הכואבת. שלב שבו ההתמודדות עם ההכחשה, המזעור, הספק, ובעיקר האשמת הנפגע עדיין קיימת: 'איך הוא לא סיפר/היא לא סיפרה?', 'איך הוא נתן/היא נתנה לזה לקרות?', 'הוא החריב/היא החריבה לי את היכולת להיות אימא טובה, למה לא סיפר/ה לי?'... כל זה קיים אבל תלוי ברמת ההאשמה. בקבוצה שלנו הן נמצאות במקום מתקדם יותר. הן עדיין יכולות להגיד דברים קשים על הנפגע/ת, אבל מתוך הבנה קוגניטיבית שהנפגע אינו אשם. אימא שבאופן הצהרתי תגיד 'הבת שלי אשמה' – לא תוכל להיות בקבוצה. היא גם לא תשתלב בקבוצה, האחרות יכעסו עליה כי הן כבר לא שם. היא צריכה לעבור דרך אישית כדי לצאת מהמקום הזה".

  • בשלב מסוים, כך עולה מכתב האישום, פנתה הבת לאמה ואמרה לה שאביה נוגע בה בצורה מכאיבה ותיארה את מעשיו, ועל כך השיבה האם שהוא עושה את זה גם לה, "וזה נעים". הילדה גם ביקשה מהאם שתפתיע את בעלה בעת המעשים, אולם זו סירבה לעשות זאת. היו מקרים שבהם יצאה הבת מחדרה כדי לא לשהות שם לבד עם אביה, וכאשר אמה שאלה אותה מה היא עושה, ענתה לה הבת "את יודעת למה אני למטה", והאם הכתה אותה (ynet,12.9.2012).

איך את באופן אישי מתמודדת עם הרגישות שבנושא הזה?

פורת:
"בהתחלה חשבתי שלעולם לא אסכים להנחות קבוצה כזו. זה נוגע בנקודות הכי רגישות. בפחדים הכי עמוקים שלי כאימא. האם יש עַם של אימהות מוצלחות שאצלן זה לא קורה ועם של אימהות אחרות?...". בסופו של דבר קיבלה על עצמה את האתגר. היא מדברת על האימהות כקבוצה קטנה הראויה להערצה על התמודדות לא פשוטה: "הן יכלו לדלג על זה, איש לא מכריח אותן, הן בוחרות לבוא. כבר אין פקידת סעד או גורם מהממסד שלוחץ עליהן לבוא. פעמים רבות מדובר בשנים אחרי הפגיעה. חשוב לומר שלא ברור מאליו שקבוצה כזו תהיה במרכז סיוע לנפגעות. זו לא קבוצת הדרכה איך לעזור לנפגע/ת, אלא טיפול. בקבוצה נוכחות גם אימהות שהייתה במשפחתן פגיעה בין אחים. הדבר מורכב מאוד, איך להצליח להיות אימא של שניהם? את אוהבת את שניהם, רוצה את טובת שניהם. הן מרגישות שבגדו בהן. בקבוצה יש שלב שהן מספרות על הפגיעה שלהן. התלבטנו מה הן אמורות לספר. האם את הסיפור של הבן/הבת שנפגע? אבל הבנו שזה לא נכון. הן מספרות את הפגיעה שהן חוו ממה שקרה".

זה לא מעודד את הפגיעה הנרקיסיסטית שלהן?

פורת:
"בתוך העבודה העדינה והמורכבת, והעובדה שהדיון נערך בקבוצה, הקולות שלובים זה בזה. יש מי שידבר את הקול האחר. טיפולית אני גם מאמינה שכשנותנים למטופל את המקום שלו, הוא יכול להסתכל בצורה רחבה יותר. הרי מרגע שהילד נפגע, האשימו אותן, לא ראו אותן. הן היו צריכות להיות לטובת הילד. בקבוצה שלנו אנחנו רואות אותן. זוהי הפעם הראשונה שנותנים להן את המקום הזה. פעמים רבות ברקע נמצאת הפגיעה שלהן. הן השתתפו בהדרכת הורים סביב הילד, ובפנים משהו הרוס וכאוטי, ומה אתי?... איך אפשר להיות בשביל הילד וגם בשביל עצמי? האמפתיה כלפיהן מאפשרת תהליך משמעותי, שבו הן יכולות לדבר על הכישלון שלהן ואיך הן לא היו שם בשביל הילדים שלהן".

האם לאימהות שלא רואות את החלק שלהן בכלל, ורק מאשימות את הפוגע יש מקום בקבוצה?

פורת:
"כן, זה חלק ממנגנון ההגנה. ההנחה היא שעד עכשיו הן לא מצאו את מקומן והן היו עסוקות בהגנה. בקבוצה יש להן מקום שבו תוכלנה להתמודד עם האשמה עצמית. יש אימהות שנאמר להן מפורשות שיש פגיעה והן הגיבו בצורה מינימליסטית, כמו למשל לדבר עם הפוגע שיפסיק, עד שהכול 'התפוצץ להן מול הפרצוף'. אני לא יכולה להעלות בזיכרוני מישהי שלא עלתה אצלה השאלה 'איך לא ראיתי?', 'אולי לא הגבתי מספיק?'. אני מאמינה שהשאלות מכרסמות בתוכה, אבל האם משתמשת במנגנון הגנה של הכחשה. זוהי אחת הסוגיות שאיתה אנו מתמודדים בקבוצה".

  • כבר שבוע שאם לארבע בנות נמצאת במעצר. במשך שנים, כך חושדים במשטרה, ביצע בן זוגה מאות מעשי אונס בארבע בנותיה, הכה והשפיל אותן. היא חשודה בכך ששיתפה פעולה ולא דיווחה לרשויות. בשיחה עם חדשות 2 היא מדברת לראשונה ומכחישה את המיוחס לה: "גם אני הייתי קורבן, לא פחות ממה שהילדות שלי היו". האם טוענת כי שעות העבודה הארוכות שלה, מחוץ לבית, מסבירות כיצד ייתכן שדברים כה איומים קרו בביתה – מבלי שידעה עליהם. "באמת שלא זיהיתי את זה כי כולנו היינו בזה ביחד. הוא עשה את זה כמו כת ואף פעם לא חשבתי שקורה שם משהו מעבר. חשבתי שזה שיחות, לא ידעתי שזה הולך למקומות כאלה" (חדשות 2, 9.2.2014).

פורת מסבירה כי חלק מהעבודה היא להבין שאי-אפשר לתקן את העבר, אבל בהיותך אימא עלייך להיות שם בשבילם, גם אם עברו הרבה שנים. לפעמים יש מצבים מרגשים שהאם מספרת שבעצם מעולם לא שמעה מה קרה לבתה או לבנה כי לא רצתה לשמוע, ובעקבות העבודה בקבוצה נפגשה עם הבת, שמעה מה קרה, איך הרגישה אז והיום. היא אומנם לא תיקנה ולא יכולה לתקן את מה שהיה, אבל היום היא עושה משהו שיש לו יכולת ריפוי ושיקום.

האשמה היא כאמור חלק שקשה מאוד לעבוד עליו: יש מחיר נוראי של להרגיש אשמה אבל ישנה הידיעה שיש יכולת לתקן. האשמה יכולה להפוך לאחריות, ואז אפשר גם לתקן. לא כשהאם מושתקת. באשמה יש גם משהו נרקיסיסטי מאוד, אבל כשמדובר בהרגשה של אחריות – אם שיש לה תפקיד בחיי הנפגעת בהווה, אף על-פי שבעבר לא הייתה יכולה לעשות אחרת, או מכל מיני סיבות לא עשתה אחרת.

"לא ייתכן שלא ידעת?!"

"לפעמים להורים קשה לראות, לא כי הם הורים רעים. לפעמים מתוך האהבה לילד דווקא, ככל שאני יותר מוכוונת לילד – יותר מפחיד אותי לראות. אני חלילה לא אומרת שאין להורים אחריות, אבל יש הרבה סיבות שבגללן הורים, וגם אבות, יכולים לא לראות"

את השאלה הבאה העליתי פעם כגירוי לדיון במפגש עם נשות מקצוע העוסקות בתחום, ולעולם לא אשכח את תגובתה של אחת המשתתפות, שכעסה על עצם השאלה, וראתה בה שאלה לא לגיטימית. גם לא לדיון תאורטי או מקצועי. הבנתי אז שזוהי אחת השאלות הטעונות ביותר כשעוסקים בגילוי עריות: האם אכן ייתכן שאם לא תדע?

פורת:
"לפעמים לא יכלו לראות, לפעמים זה היה מוסתר טוב מאוד. גם בקבוצה של נפגעות עולה שאימהות לא רואות שהילד שלהן נפגע, אף על-פי שמבחינתה היא עשתה הכול כדי שזה לא יקרה. מובן שלא מקרי שהיא לא ראתה. זהו הרי הדבר הכי נורא שיכול לקרות לילד. גם בתור חברה כולנו לא רוצים לראות דברים כאלה. נותנים הסברים חלופיים להתנהגויות מדאיגות. אולי בגלל שנולד לו אח, אולי הוא לא אוהב את הגננת. לפעמים לא רואים את המצוקה. פעמים רבות ילדים אכן לא מספרים להוריהם. במאמר של שרונה שוורצברג ואלי זומר, העוסק בגילוי הסוד, בספר הסוד ושברו: סוגיות בגילוי עריות4 הם קובעים שבני נוער, גם אם יספרו, יהיה זה למישהו מחוץ למשפחה.

"לפעמים להורים קשה לראות, לא כי הם הורים רעים. לפעמים מתוך האהבה לילד דווקא, ככל שאני יותר מוכוונת לילד – יותר מפחיד אותי לראות. אני חלילה לא אומרת שאין להורים אחריות, אבל יש הרבה סיבות שבגללן הורים, וגם אבות, יכולים לא לראות".

  • אב אנס את בתו, יחד עם אחיה ואדם נוסף, במשך תשע שנים – מאז הייתה בת 5 ועד גיל 14. האם, ככל הנראה, ידעה על המעשים, אך לא דיווחה עליהם. כך עולה מכתב אישום חמור שהוגש היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב. אימה של הילדה מואשמת בהפרת חובת הדיווח, שכן לפי כתב האישום היא ראתה את האב מסתגר בחדר עם הילדה וחשדה במעשים, אך לא דיווחה עליהם (נענע10, 28.1.2007).

מצד הנפגעים והנפגעות התמונה מורכבת אף היא. יש כאלה הכועסים על האם שלא שמרה, לא סולחים ולא מוכנים לראות את הצד שלה. אחרים מזדהים עם האם, מבינים את שתיקתה ומאמינים שלא היה אפשר אחרת. רונה (שם בדוי, כמו גם האחרים בכתבה זו), נאנסה בילדותה במשך שנים על-ידי אביה, אז וגם היום היא כועסת על אמה: "היא ידעה, ברור שידעה. הרי זה לא קרה באישון לילה, זה היה באמצע היום, שהיה לוקח אותי לחדר, סוגרים את הדלת, ו...? מה היא כבר חשבה שקורה שם? ברור שהיא ידעה. היא זונה. היא רצתה שימשיך השפע הכספי, שלא נאבד כלום, רק אותי נאבד קצת, אבל מה זה לעומת בית עם ברֵכה? נסיעות שלה לחו"ל מתי שהיא רק רוצה? אז לא נורא, נקריב את הילדה בשביל זה...".

רונה ניסתה להתעמת עם האם, אולם בכל פעם שהנושא עלה, הן הגיעו ל"פיצוץ". האם מכחישה שידעה, וזה, יותר מכול, מכעיס את רונה, שגם היום האם לא מוכנה להבין מה קרה ולא מוכנה לקבל אחריות על מה שקרה. דנה נפגעה מהדוד שגר אִתם. בכל פעם שנזכרה בפגיעה התלווה לזה קול צעדים של כפכפים. לאחר זמן בטיפול הבינה דנה שאלה היו נעליה של האם, שבכל פעם שחשדה שקורה משהו בחדר, הגיעה. רק בבגרותה, ובעקבות הטיפול, שוחחה על כך עם אמה והבינה שזו הייתה דרכה של האם להגן עליה. האם לא האמינה שהיא יכולה להתעמת עם הדוד, או לשאת בתוצאות של הגילוי, אולם עשתה מה שיכלה בכוחותיה המעטים כדי להציל את הילדה כשזה קרה, כדי לעצור זאת, לפחות ברגעים שבהם היא באזור. רעש נעליה הבהירו לדוד שהיא מתקרבת, והוא היה משחרר מיד את הבת. לפחות באותם רגעים הייתה הקלה...

המורכבות אפוא היא של כל הצדדים המעורבים. כנראה אין תשובה פשוטה להתמודדות במצבים אלה.

הערות

1. המחזה "החגיגה" הוא דרמה משפחתית מודרנית, עיבוד בימתי לסרט הדני של קבוצת "דוגמה" שנקרא גם הוא "החגיגה" Festen משנת 1998. המחזה הועלה בתיאטרון הלאומי "הבימה" וב"תיאטרון הקאמרי" בתל אביב ב-2008. עלילת המחזה עוסקת בסוגיית בחשיפת סוד הפגיעה של האב בבנו ובבתו. ביום הולדתו השישים של אבי המשפחה מתאספת המשפחה, ומגיע גם כריסטיאן, הילד הנפגע. כריסטיאן חושף את הסוד הנורא. האב ניצל מינית גם אותו וגם את לינדה, אחותו שהתאבדה. כריסטיאן גם מספר על אמו, שידעה את האמת, וראתה את מה שקרה בזמן ההתרחשות. כריסטיאן נהדף החוצה בכוח, ורק עם גילוי מכתב ההתאבדות שהשאירה לינדה אחריה מצליח כריסטיאן לפקוח את עיניהם של בני משפחתו, והיחסים ביניהם מתחילים להשתנות.
2. "החגיגה", תסריט: תומאס ויטנברג ומגוס ריקוב, הפקה: בריג'ט הלד, סרטי נימבוס, דנמרק 1998. בימוי: תומאס וינטנברג.
3. הסרט "אימא איפה היית?" הופק עבור הטלוויזיה החינוכית, 2010. הסרט עוסק בגילוי עריות במשפחה, ובמוקד הסרט השאלה: מה גורם לאימהות לשתוק אל מול גילוי עריות במשפחתן? פרק כפול. ראו קישור לסרט המלא: [קישור] (אוחזר בינואר 2015).
4. שוורצברג, ש', וזומר, א' (2004). חשיפת הסוד: גורמים מעודדים ומעכבים את גילוי סוד הפגיעה, זליגמן, צ' וסולומון ז' (עורכות), הסוד ושברו: סוגיות בגילוי עריות, תל אביב: הקיבוץ המאוחד.

פורסם במקור: נקודת מפגש - עיתון לקהילה המקצועית העוסקת בילדים נפגעי התעללות והזנחה (גיליון 8, טבת תשע"ה, ינואר 2015)
הכותבת היא קרימינולוגית קלינית ומטפלת משפחתית.
תאריך:  16/02/2015   |   עודכן:  19/02/2015
סיגל אוסטר קנב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שתיקת האימהות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
16/02/15 20:00
פורום: מכון חרוב כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש דגים.
16/02/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
ידוע כי רוב הנשים אינן שלמות ב-100% עם המראה שלהן. אישה שתצהיר כי לא הייתה משנה כלום בגופה או בפניה, היא אישה נדירה (או שקוראים לה בר רפאלי).
16/02/2015  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
המחזמר "רומיאו ויוליה" המתארח בתיאטרון גשר הוא בהחלט מושקע, לא תמיד בדברים הנכונים ובזכות להקת זמרים ורקדנים משובחים, ההפקה הופכת לתוססת וססגונית.
16/02/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
את סודותיה של הקולינריה האיטלקית למדה בשעתה המסעדנות הישראלית משף הצמרת של ארץ המגף, דינו סרטיראני. חמש-עשרה שנים הספיקו לחלוף מאז שמסעדת "ג'ויה", שבאזור התעשיה של הרצליה (רחוב שנקר 9) נבחרה על-ידיו לשמש כשפן הניסיונות הראשוני לניסוייו הגסטרונומיים בארץ. מאז זרמו מים רבים בים התיכון ומ"ג'ויה" המיתולוגית שלו, שעליה הטביע את חותמו המרשים, ניתן רק להתרפק על הזיכרונות המתוקים שנותרו.
16/02/2015  |  ראובן לייב  |   כתבות
בחידון רדיופוני שאל פעם גבי גזית את מאזיניו: מי המציא את הרדיו? מאזין שהתקשר לאולפן ענה: מרקוני. "תסלח לי", כמעט צעק גזית בתגובה, "אבל את הרדיו - אני המצאתי". האמת היא, שמקובל לחשוב שהמאזין צדק, ושמרקוני המציא את הרדיו.
15/02/2015  |  יבשם עזגד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
רוני מזרחי
רוני מזרחי
אם שכר ממוצע של פועל בניין פלשתיני עמד על כ-400 שקלים בממוצע ליום, הרי ששכר על עובד מיובא ממדינות אחרות יעמוד על כ-1,000 שקלים לפחות, כלומר פי 2.5 יותר
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il