|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

שישה בשישי

מבט למגזר הערבי

הסיפור שלא סופר על הסיבה שהביאה לכך שלא התמנה שופט ערבי לבית המשפט המחוזי בירושלים וגם: שימו לב לרשימה המשותפת ולח"כים הנוכחיים, מדוע אין ערבים בשירות אזרחי ולמה "התקווה" מחייב גם אותם
20/02/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
חינוך לפני טענות לקיפוח [צילום: פלאש 90]


שופטים א'
השופט היחיד פרש ב-2013 [צילום: בוצ'צ'ו]

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, גילה לאחרונה, כי נעשה ניסיון למנות שופט ערבי לבית המשפט המחוזי בירושלים אך הוא נכשל. גרוניס לא פירט, ואנו מביאים כאן לראשונה את הסיפור המלא.

השופט הערבי הקודם (והיחיד) במחוזי בירושלים היה עוני חבש, אשר פרש בשנת 2013. הוועדה למינוי שופטים איתרה מועמד מתאים מבין שופטי השלום, אבל אז קמה סערה - בתוך המגזר הערבי עצמו. "זה היה כמו אצל החרדים: למה הבן שלו ולא הבן שלי", אומר מקור יודע דבר. הדרך לטרפוד המינוי הייתה קלה ופשוטה: הגשת תלונות אתיות נגד המועמד. זה הספיק, למרות שכמובן בדיעבד התברר שלא היה להן בסיס.

זו לא הייתה הפעם הראשונה. לפני מספר שנים סומנו כמה מועמדים לשיפוט מקרב עורכי הדין בעיר אום אל-פחם. עד מהרה הוצפה הוועדה בתלונות הדדיות, והתוצאה הייתה שאיש מהם לא התמנה. אז אולי לפני שאישי ציבור ערבים מתלוננים - ולעיתים בצדק - על קיפוח, כדאי שינסו לפעול לשינוי כמה נורמות בביתם-פנימה.

שופטים ב'
לחכות עד שהוא יפרוש [צילום: פלאש 90]

בסבב המינויים האחרון לבית המשפט העליון היו שני מועמדים ערבים, שניהם מבית המשפט המחוזי בתל אביב: סגן הנשיאה ג'ורג' קרא ושופט המחלקה הכלכלית חאלד כבוב. כידוע, איש מהם לא נבחר. התחושה שנוצרה הייתה, שהוועדה - ובעיקר הפוליטיקאים שבה - לא תמנה שופט ערבי שני לבית המשפט העליון, ושעל המועמדים מן המגזר יהיה להמתין עד לפרישתו של סלים ג'ובראן באוגוסט 2017.

מצד אחד, זה מרגיז ואפילו מקומם. הגיע הזמן שאחרי 67 שנות עצמאות, תיפסק שיטת ה"כסאות" בבית המשפט העליון. חלקית זה אכן קרה: פעם היה רק שופט דתי אחד, היום יש שלושה; פעם היה רק שופט מזרחי אחד, היום יש שניים. הערבים הם 20% מאזרחי ישראל, אבל ייצוגם בעליון הוא 7% בלבד. מצד שני, אי-אפשר להסתכל רק על התמונה הרחבה, וצריך לראות מהו שיעורם של הערבים בין עורכי הדין ולאחר מכן בין השופטים - ושם הוא רחוק מלהיות 20%. אז גם כאן, דומה שהציבור הערבי יצטרך להשתנות מתוכו לפני שניתן יהיה להעניק לו את השוויון לו הוא זכאי.

הרשימה המשותפת
בקרוב בוועדת החוץ והביטחון? [צילום: פלאש 90]

ציינתי את זה לפני מספר שבועות, ועכשיו זה הופך למציאות: בכנסת ה-20 יהיה קשה מאוד למנוע את חברותו של נציג ערבי בוועדת חוץ וביטחון. לפי כל הסקרים, הרשימה הערבית המשותפת תקבל למעלה מעשרה מנדטים, אולי 11, אולי אפילו 12, ויש לה סיכוי לא רע להיות השלישית או הרביעית בגודלה בכנסת. בהנחה שהיא לא תתפצל למרכיביה לאחר הבחירות, היא תעמוד היטב בקריטריון הגודל לחברות בוועדה הכל-כך רגישה הזאת.

עד היום נמנעה חברות של ח"כ ערבי בוועדה פשוט על-ידי קביעת רף הכניסה מעל לגודלה של הסיעה הערבית הגדולה ביותר. זה יהיה בלתי אפשרי כאשר היא תהיה גדולה כצפוי. אפשר יהיה לקבוע את הרף על 20 חברי כנסת, ואז הליכוד והמחנה הציוני יתנו חלק ממכסותיהן למפלגות האחרות, אבל זה יהיה כל כך שקוף - עד שספק אם מהלך כזה יעמוד במבחן בג"ץ.

יש האומרים: שופטי בית המשפט העליון אינם מתאבדים וגם הם לא רוצים שמי שמזדהה בגלוי עם החמאס או עם הרשות הפלשתינית ייחשף לסודותיה הכמוסים ביותר של המדינה. בהחלט סביר, אך השאלה היא האם יוכלו למצוא את הדרך המשפטית שלא להתערב בהחלטה כזו של הכנסת. זה לבטח לא יהיה קל.

שירות לאומי
כולם ירוויחו [צילום: פלאש 90]

הנימוק הביטחוני הוא גם זה העומד, לפחות בצורה חצי-רשמית, בבסיס הימנעותה של המדינה מגיוסם של ערבים לצה"ל. אך הוא אינו יכול לעמוד בכל הנוגע לשירות אזרחי, והגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן. לא ייתכן שרק החרדים יידרשו - ובצדק - להשתתף בנטל ולאחר מכן להיכנס לשוק העבודה, בעוד הערבים ימשיכו ליהנות מפטור גורף ולסבול ממצוקה כלכלית.

אין שום סיבה הגיונית שלא לפעול לשילובם של ערביי ישראל בשירות אזרחי, יהיה שמו אשר יהיה. זהו מצב של win-win: הצעירים הערבים יתרמו לחברה בה הם חיים, גופים ציבוריים במגזר הערבי ייהנו מכוח אדם זמין ולא-יקר, המתנדבים ייחשפו לידע חדש ולהזדמנויות חדשות, והציבור הערבי בכללו ישתלב יותר וקיפוחו יפחת.

אין ספק שזה יהיה קשה. בדיוק כמו אצל החרדים, גם אצל הערבים ההתנגדות לשירות האזרחי היא בחלקה אידיאולוגית ובחלקה אינטרסנטית: הסתייגות מהזדהות עם המדינה ושמירת השליטה של עסקנים על הציבור. אך בדיוק כמו אצל החרדים, אין להימנע מלבצע מהלך מוצדק ואף חיוני רק בגלל שהוא קשה. צריך להתחיל, ברגישות ובצעדים קטנים, אבל צריך להתחיל.

חברי כנסת
אף מילה של תנחומים [צילום: פלאש 90]

שתי נקודות בהקשר הזה. הראשונה: בא-כוחה של חנין זועבי, עו"ד חסן ג'בארין, טען שפסילתה בידי ועדת הבחירות המרכזית (שכידוע בוטלה בידי בית המשפט העליון) הייתה חלק מנסיונה של הפוליטיקה היהודית להשתלט על הערבית. הגישה הזאת, שמסרבת להכיר באחריותם של פוליטיקאים ערבים למעשיהם, רק מזיקה לעניינם. איש אינו מנסה להשתלט על זועבי וחבריה; כל מה שמצפים מהם - ואולי זה יותר מדי - הוא שלא יביעו תמיכה פומבית במעשי טרור ובאויביה של המדינה.

השנייה: אולי פספסתי, אבל ככל שראיתי, רק מצד אחד של משכן הכנסת לא נאמרה אף מילה בעקבות פטירתו של אורי אורבך - מהסיעות הערביות. יריבים פוליטיים כמו זהבה גלאון, אורי גילאון ושלי יחימוביץ' ספדו לאורבך, שבאמת היה איש שכולם אהבו ושלאיש לא הייתה אף מילה רעה נגדו. חוץ מזה, אפילו הנימוס המינימלי מחייב: הלך לעולמו חבר ממקום העבודה, אז לפחות מביעים תנחומים למשפחה. הלך לעולמו שר בממשלת ישראל, אז לפחות אומרים עליו איזו מילה טובה. חברי הכנסת הערבים לא יכולים לדרוש שיתנו להם את הכבוד הראוי - והוא בהחלט ראוי - אם הם אינם יודעים לתת את הכבוד המינימלי.

סמלי המדינה
ערכי היסוד שאין בלתם

לפני שלוש שנים כתבתי כאן על העובדה שהשופט סלים ג'ובראן לא שר את "התקווה" בטכס מינויו של אשר גרוניס לנשיא בית המשפט העליון, ושאלתי מה ההבדל בין ההמנון לבין דגל המדינה (טלית ומגן דוד) וסמל המדינה (מנורת המקדש). ג'ובראן הסביר מאוחר יותר, שבעוד שאת הדגל והסמל הוא מכבד בצורה סבילה, את ההמנון עליו לשיר בצורה פעילה - ואת זה הוא לא מסוגל לעשות.

הסבר הגיוני אבל לא מוצדק. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ובלא "נפש יהודי הומיה" היא לא הייתה קמה. "להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון ירושלים" - זו הסיבה האחת והיחידה לקיומה של המדינה. לכן, "התקווה" לא מתייחס לאזרחי המדינה אלא לבסיס-שאין-בלתו עליו היא ניצבת. הטלית, מגן הדוד והמנורה מבטאים בדיוק את אותה "תקווה בת שנות אלפיים" שהתגשמה באייר תש"ח.

חוץ מזה, תמיד ובכל מקום יימצא מי שההמנון אינו עולה בקנה אחד עם דעותיו. האם אסירים אמריקניים משוחררים משירת ההמנון משום שמבחינתם ארה"ב אינה "Land of the free"? האם מי שתומך בהפיכתה של בריטניה לרפובליקה יכול להימנע מ-"God save the queen"? ודאי שלא. ההמנון, כל המנון, מייצג את ערכי היסוד הרחבים של המדינה - ולא מתיימר להציג ערכים שכולם-כולל-כולם מסכימים איתם. אז כמו שארה"ב היא ארץ חופשית למרות שיש בה אסירים, וכמו שבריטניה היא מונרכיה למרות שיש בה רפובליקנים - ישראל היא מדינה יהודית למרות שיש בה ערבים. ההמנון שלה, כמו שמה וכמה דגלה וכמו סמלה וכמו שפתה המובילה, אומר בצורה חד-משמעית: זוהי מדינה יהודית.

תאריך:  20/02/2015   |   עודכן:  20/02/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבט למגזר הערבי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה היהודי
20/02/15 18:37
2
וינטר הניה
20/02/15 18:42
3
מסעודה משדרות
21/02/15 04:53
4
והדתיות בנוחות לא
21/02/15 06:26
5
מסעודה משדרות
21/02/15 13:30
6
אהרון שחר
21/02/15 19:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
הוא לא נשמע מתחכם. הוא נשמע כאדם עם עולם מושגים ברור ופשוט, המבין ומבדיל בין טוב ורע, מותר ואסור, כמו כל אדם, והוא נלחם כעת על פגיעה שפגעו בו, לטענתו, בעבודתו. לכן הוא מנהל משפט לפיצויים. למרות שזה נגד משרד ראש הממשלה על כל המשתמע מכך, הוא גם מאמין במערכת המשפט הישראלית.
20/02/2015  |  אברהם פריד (פריצי)  |   מאמרים
מה רצית, שהתקשורת לא תדווח? שואלים לא אחת. זאת היתממות, משום שיש דיווח ויש שטיפת מוח. לא היה אפשר להימלט מפרטי הדוח שצוטטו ברצינות תהומית בכל מקום. הפכנו בקיאים באורחה ורבעה של משפחת נתניהו. התחושה בקרב רבים הייתה מחנק. עשרות תותחים מכוונים לא אל אוזנינו אלא אל מוחנו, מאיימים להכרית באבו כל בדל מחשבה עצמאית. המשימה: עליכם לקבל ללא תנאי את האקסיומה "נתניהו מושחת". בלטה לעין העובדה שרבים ממבקרי נתניהו מושחתים בעצמם. שחיתות אינה רק קבלת שוחד אלא גם שימוש אלים במיקרופון ציבורי לטובת עמדה פוליטית חד-צדדית.
20/02/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
הצמידות ונוס-מארס השפיעה בימים האחרונים והיום, 20.2, כוכב מארס יסיים את דרכו במזל דגים, שהוא המזל האחרון בגלגל המזלות ולכן סביר להניח ששמענו ונשמע "שלום ולא להתראות", בין אם מתוכנן או צפוי, ובין אם לא. אנשים בסביבה הקרובה או הרחוקה יעזבו את עולמנו. סיומים שיהיה להם ביטוי במערכות יחסים אישיות, אינטימיות וגם חברתיות.
20/02/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
על מזג אוויר כמו זה השורר בימים האחרונים נהגו פעם לומר, שזקני צפת אינם זוכרים כמותו. ואז באה התגובה: נכון, כי הם סניליים. אז אולי אני כבר נעשה סנילי, אבל אני לא זוכר התנהלות שערורייתית ומקוממת כמו זו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ושל מבקר המדינה, יוסף שפירא, לה אנו עדים בימים האחרונים.
20/02/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שר החוץ אביגדור ליברמן נראה בימים אלה זחוח ורגוע. קשה לדעת את הסיבה העיקרית לכך אבל אני מוכן לנחש שהוא מעריך בחושיו הבריאים שהסערה הציבורית הגואה שפרצה בשבועות האחרונים בעקבות החקירה נגד בכירים במפלגת "ישראל ביתנו" שחשודים בקבלת שוחד חלפה.
20/02/2015  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
ישי מביך את ש"ס: תביעה? רק בדין תורה  /  עידן יוסף
"ליברמן טרפד הקמת ממשלת ימין צרה"  /  עידן יוסף
הליכוד מחק את העתירה נגד פעילות V15  /  איתמר לוין
"הדיאלוג" שמנהל נפתלי בנט  /  איתן קלינסקי
נבחרי הציבור ולא נבחרי המפלגות  /  מרדכי שמואלי
לא להשתקת עיתונאים  /  יורי מור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
תאורה נכונה [צילום: אנטולי מיכאלי]
מיטל רובין
שולחן מעוצב נכונה יהפוך את הארוחה לחוויה מיוחדת ובלתי נשכחת עבורכם ועבור האורחים ויקח את אווירת החג צעד אחד קדימה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il