|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

"תורתם אומנותם"?

אין הלכה ביהדות המצדיקה את התפישה החרדית ש-70,000 בני הקהילה ילמדו תורה ויחיו על חשבון הציבור. רק אלו בעלי הכישורים, כלומר, עילויים, זכאים על-פי ההלכה להתפרנס על חשבון הציבור. כל השאר חייבים לעבוד לפרנסתם
23/02/2015  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
אברכים בישיבה. מה עם עבודה? [צילום: איתמר לוין]

בתקופת המשנה והתלמוד תלמידי חכמים ואף גדולים בתורה למדו ועבדו לפרנסתם. לאור הטיעון של ראשי העדה החרדית שביהדות קיים עקרון גורף של "תורתו אומנותו" מובאים בזה מקורות יהודיים המתארים מציאות שונה לחלוטין:

תקופת הבית השני ותקופת המשנה והתלמוד

חכמי התורה התנאים והאמוראים (תקופת המשנה והתלמוד) היו בדעה שיש לשלב תורה עם עבודה. ואכן, מקובל היה שרק מי שנשא משרה ציבורית התפרנס מהציבור. כל שאר תלמידי החכמים ואף חכמים שהיו ידועים כגדולים בתורה, עסקו במלאכה לפרנסתם. למשל, רבי יוחנן הסנדלר נקרא כך משום שהתפרנס מסנדלרות. רבי מאיר היה סופר סת"ם, רבי שמעון הפקולי עסק בצמר גפן.

רבי הלל אמר ש"המשתמש בכתרה של תורה חולף מן העולם".

רבי צדוק אמר: "אל תעשה עטרה להתגדל בה (להתגאות בתורה) ולא קרדום לחפור בו".

רבי ישמעאל בן אלישע דגל בשילוב בין תורה ועבודה.

רבן גמליאל השלישי, בנו של רבי יהודה הנשיא ויורשו כראש הסנהדרין, שחי במאה ה- 3 לס', קבע: "כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון"

בתקופת הבית השני נוסדו בתי מדרש. בתי המדרש נועדו לתלמידים בוגרים שרצו לקבל "סמיכה", כלומר תואר רבי. בעל תואר רבי יכול היה לשמש כדיין בבית דין או/ו כמורה בבית המדרש.

לצד אלו הלומדים לשם הסמכה התגבשו חבורות של תלמידי חכמים שעסקו בלימוד תורה, אבל עבדו לפרנסתם. תלמידי החכמים קיבלו פטור ממסים שונים מאת השלטון.

פרופ' משה דוד הר תיאר את תופעת קבוצות חכמי התורה בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש.

העדה הקדושה בירושלים

חבורה של תלמידיו של רבי מאיר נקראה בתלמוד הבבלי "קהילא קדישא דבירושלם" (הקהל הקדוש שבירושלים). על אורח החיים של חבורת תלמידי החכמים מסופר בקוהלת רבה ט', ט', שהם חילקו את היום לשלושה חלקים: "שליש לתורה,שליש לתפילה, שליש למלאכה".

וקיימת גם גירסה נוספת שתלמידי החכמים חילקו את השנה כך שלמדו תורה בימות החורף ועסקו במלאכה בימות הקיץ.

רבי מאיר היה מראשי המנהיגות היהודית לאחר מרד בר- כוכבא. הוא השתייך לדור ה-4 של התנאים. נוסף להיותו ראש בית מדרש הוא עסק לפרנסתו כסופר סת"ם.

פרופ' הר מצא סימוכין לכך שאמנם הקיסר אדריאנוס אסר על יהודים לגור בירושלים לאחר מרד בר- כוכבא (135 לס' ), אבל רומי ביטלה איסור זה בימי רבי יהודה הנשיא, בעקבות שיפור היחסים בין היהודים לרומי.

רבי יהודה הנשיא, ראש הסנהדרין, נולד בתקופת גזירות השמד של הקיסר אדריאנוס, כנראה, בין 135 ל-137 ונפטר בערך במחצית הראשונה של המאה ה- 3 לס' (כנראה ב-220 לס' ). בימיו נחתמה התורה שבע"פ - היא המשנה בשנת 200 לס'. בימיו גם, כאמור, השתפרו היחסים בין הנשיאות ובין השלטון הרומי.

אילין דבי רבי ינאי

דור לאחר מכן, רבי ינאי חי עם קבוצת תלמידי חכמים בכפר עכברה ליד צפת. החבורה נקראה "אילין דבי רבי ינאי". תלמידי החכמים בעכברה עסקו בלימוד תורה ובעבודה חקלאית, וכן נתנו ייעוץ לתושבי הכפרים היהודיים הסמוכים בשאלות לגבי ההלכה על-פי הפסיקה של הסנהדרין.

גם לאחר מותו של רבי ינאי המשיכה חבורה כזאת לפעול דורות רבים.

רבי ינאי חי במחצית הראשונה של המאה ה- 3 לס', והשתייך לדור הראשון של האמוראים. הוא לימד בבית המדרש שלו בעכברה וגם שימש כדיין בבית הדין בציפורי. הוא היה בעל אדמות בכפר עכברה ותלמידיו התפרנסו מעבודה חקלאית בעיבוד אדמותיו.

הרמב"ם - רבי משה בן מימון (1135 - 1204)

הרמב"ם התבטא בחריפות נגד לומדי תורה שדרשו ממהציבור לפרנסם. הוא הסתמך על גדולי התנאים שעסקו בלימוד תורה אבל עבדו לפרנסתם והתנגדו לפרנסת חכמים על חשבון הציבור.

הרמבם כתב: "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה" ( הלכות תורה פרק ג' ה' ). בהמשך הוא ציטט דברי תנאים בנדון.

חכמי תורה בדורות האחרונים

חכמי תורה בדורות שלאחר מכן, כמו יוסף קארו (1483 - 1575 ), מחבר "שולחן ערוך, ואחרים, הגיעו למסקנה שבשל הכמות העצומה של החומר שהצטבר בספרות הדתית אין אפשרות להגיע לרמת הידע וההעמקה הדרושים בידיעת התורה אם יש לעסוק בפרנסה. לכן, קבעו גדולי התורה שאלה המקדישים חייהם ללימוד תורה, יתפרנסו מהציבור.

אבל, גדולי הדור לא סברו שמי שאינו מתאים ללימוד תורה, כלומר, מי שאינני עילוי בתורה, זכאי לחיות על חשבון הציבור, ועליו לעבוד לפרנסתו.

מכל הנאמר משתמע שאין הלכה ביהדות המצדיקה את התפישה החרדית ש - 70,000 בני הקהילה ילמדו תורה ויחיו על חשבון הציבור. רק אלו בעלי הכישורים, כלומר, עילויים זכאים על-פי ההלכה להתפרנס ע"ח הציבור. כל השאר חייבים לעבוד לפרנסתם וללמוד תורה בזמנם הפנוי.

העובדה שהמנהיגות של הקהילה החרדית נותנת לגיטימציה לאלה שאינם עילויים לחיות על חשבון הציבור והפכה את הישיבות למקלט ל"אוכלי חינם" היא פסולה מבחינה מוסרית.

הציבור הלא-חרדי לא היה מתקומם נגד התפישה של "תורתם אומנותם" לו המנהיגות החרדית הייתה נוהגת ביושר ומשאירה בישיבות רק עילויים. לא ייתכן ש- 70,000 צעירים חרדים יחיו על חשבון הציבור. לא יעבדו ולא ימלאו את חובותיהם כאזרחים לשרת בצבא או בשירות לאומי.

החברה הישראלית איננה מסוגלת מבחינה כלכלית לשאת על כתפיה כמות כזאת של אנשים שאינם עובדים, ושאר האזרחים אינם מוכנים לוותר על רווחת משפחותיהם כדי לממן תופעה אנטי- ברתית ופרזיטית. הניצול הציני של המפלגות הדתיות את היותן לשון המאזנים בפוליטיקה לקבלת תקציבים והטבות ל-70,000 אברכים, פוגע ברמת השירותים ששאר האזרחים מקבלים בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה.

יש לדרוש מראשי הישיבות להעביר מיד, ללא כל דיחוי, את שמות אלו שאינם מתאימים ללימוד תורה במסגרת "תורתם אומנותם, על-מנת שאלה שגילם מתאים יגויסו לצה"ל והשאר לשירות לאומי. לאחר סיום שירותם בצבא או בשירות לאומי הם יקבלו הכשרה מקצועית ויצאו לעבודה.

תאריך:  23/02/2015   |   עודכן:  23/02/2015
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"תורתם אומנותם"?
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
23/02/15 15:32
2
י.ש
23/02/15 19:23
 
רבקה שפק ליסק
23/02/15 23:12
 
י.ש
24/02/15 07:58
 
רבקה שפק ליסק
24/02/15 12:27
 
י.ש
24/02/15 17:50
 
רבקה שפק ליסק
24/02/15 23:06
 
י.ש
25/02/15 17:42
3
מרדכי 31
23/02/15 22:20
4
אהרון שחר
25/02/15 16:18
5
רבקה שפק ליסק
25/02/15 23:02
 
רבקה שפק ליסק
26/02/15 09:26
6
רבקה שפק ליסק
26/02/15 14:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיסוק בדוח המבקר הוא עיסוק בצואה או בלשון הילדים עיסוק בקאקי. מול הרדידות האיומה של ההתעסקות באתגרים של המדינה, מול שלל הסיסמאות והקלישאות המופרחות על-ידי הפוליטיקאים, הרי שההתעסקות הפרטנית בצואה הזאת היא מדהימה.
23/02/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
הכבוד, כנראה, איננו פקטור במערכת ההתנהלות של ראש הממשלה. כל הפרסומים והסרטונים שלו על "ביתו המט ליפול" (העובדים חשפו שהצילומים בסרט היו של מטבח העובדים ולא המטבח הרשמי), כמה פעמים כבר החליפה משפחת נתניהו עוזרות ואבות בית שתבעו אותם על התנהגות בלתי הולמת - האם זה לא אומר דרשיני? ועל עניין הבקבוקים - האם כדאי להתלכלך על כמה גרושים? דחילק, קצת "סטייל". ואחרי העדות הממושכת של אב הבית, מני נפתלי (11 שעות), נראה כי יוגש נגד ביבי כתב אישום פלילי, וכאישור לכך ביבי אץ לשכור את שירותיו של עוה"ד מס. 1 בפלילים, יעקב וינטרוב (על חשבון מי זה יהיה בסוף?).
משהו שאיננו נהיר לי די צרכו גורם לניתוק בין נבחרי הציבור לבין שולחיהם. אינני יודע אם הדבר קורה בשל השררה, בשל העבודה המרובה, בשל גאווה, בשל ריחוק והסתופפות במוקדי הכוח או שמא בגלל כל אלה יחדיו ועוד...
23/02/2015  |  בעז שפירא  |   מאמרים
חג פורים בפתח ואני מחפש דרך להעביר מסר לצוררי ישראל בכל הדורות. זה הזמן לכתוב מכתב להמן. אך מתברר שהמן נתלה על העץ ואין לו זכר. זה הרי גורלם של כל צוררי עם ישראל לאורך כל הדורות. אך נודע לי שויזתא הקטן הצליח להסתתר ולהימלט מעץ התלייה, והוא עדיין סובב בכל מיני כוכים וחפירות, ולאחר שנודע לו על ארגוני יהודים שקמו לצוד נאצים, הוא חושש שהארגונים האלה מחפשים גם אותו. בלית ברירה החלטתי לכתוב מכתב לוויזתא, ואני מניח שהוא מנוי על המשרד להפצת קטעי עיתונות, ומכתבי יגיע בוודאי אליו. הנה מכתבי החגיגי לוויזתא האגגי:
23/02/2015  |  בלפור חקק  |   מאמרים
על פניו נראה שכל סיפורי בית ראש הממשלה הם המצאה תקשורתית - פוליטית, שתפקידה לנצל את ה"עליהום" השוררת כיום במדינה, במיוחד כלפי נתניהו, בכדי ליחס לנתניהו עניינים שרק שוטה או רשע יכולים לחשוב ברצינות שהוא האחראי האמיתי להם, אלא אם יש מי שמיחס לו כוונות-זדון של ניצול מעמדות לעשיית רווחים כלכליים. כל מי שהתעניין מעט בפרסומי-עבר יודע שראש הממשלה מבוסס מבחינה כלכלית ואינו זקוק לטובות הנאה מסוג זה. אבל מי שמיחס לו כוונות זדון, אינו יכול להסתפק באורגיה תקשורתית, עליו לספק הוכחות עובדתיות מהותיות לטענה מסוג זה.
23/02/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il