|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

צהר לפרשה

מנהיגות נוסח אהרן

על ליבו של אהרן הכהן מצויים הן שמות בני ישראל והן שמותיו של הקב"ה. יכולתו לשלב בין הקדושה לבין הדאגה לכל אדם, היא מופת לכל מנהיג בדבר הצורך לשלב אינטליגנציה רגשית ואפקטיביות ארגונית
26/02/2015  |   אברהם קנאי   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
אהרן הכהן [צילום: מכון המקדש]

במבט ראשון ושטחי אין בפרשת "תצוה" מסר רלוונטי לחיינו בכלל ולתחום המנהיגות בפרט. הפרשה עמוסה בפרטים על בגדי הכהנים בעת עבודתם במשכן ועל תהליך חניכתם לעבודה. מה לכל זה ולחיים במאה ה-21? מה לזה ולמנהיגות? אולם, עיון מעמיק חושף מסר מהותי על מודל המנהיגות הרצוי בתחום הדתי, הפוליטי והעסקי, ולמעשה לכל תחום בו נדרש השילוב בין "מנהיגות מעצבת", כזו המובילה את המונהגים לעבר חזון, לבין התייחסות ואכפתיות מהמונהגים כאנשים.

התורה מפרטת שמונה בגדים שהיו לאהרן, הכהן הגדול. שני הבגדים הראשונים המוזכרים בפרשתנו הם האפוד והחושן. האפוד נלבש כשצמוד אליו רכוס החושן. החושן היה לוח ובו משובצות תריסר אבנים טובות. על כל אבן היה חרוט שמו של אחד משנים עשר השבטים. מערכת שלמה של טבעות, פתילים ושרשרות חיברה בין האפוד והחושן, על-מנת להבטיח כי הם רכוסים וצמודים בצורה מוחלטת. התורה אף מזהירה: "לא יזח החושן מעל האפוד". הגמרא, והרמב"ם בעקבותיה, מבינים שמדובר באיסור של ממש. לכאורה, מה פשר האיסור בתזוזת החושן מן האפוד?


גם האורים והתומים


הרב חנן פורת ז"ל הסביר את האיסור על בסיס הפסוקים המופיעים מיד לאחריו: "ונשא אהרן את שמות בני ישראל בחושן המשפט על ליבו בבואו אל הקודש, לזיכרון לפני ה' תמיד" (שמות כ"ח, כ"ט). שמותיהם של בני ישראל חייבים להיות על ליבו של אהרן, מבלי שתהיה אפילו מראית עין כאילו הסיח את דעתו מהם ולו לרגע אחד. החושן חייב להיות מוצמד ומהודק לאפוד במיוחד כאשר אהרן מתקרב אל השם, נכנס אל הקודש ועסוק בעבודתו המכפרת על עם ישראל כולו, על כל גווניו ושבטיו.

אולם התורה מוסיפה ואומרת בפסוק הבא: "ונתת אל חושן המשפט את האורים ואת התומים, והיו על לב אהרן בבואו לפני ה', ונשא אהרן את משפט בני ישראל על ליבו לפני ה' תמיד". בין כפלי החושן היו חבויים האורים והתומים ובהם שמותיו הקדושים של הקב"ה. גם שמותיו של הא-ל חייבים להיות על לבבו של אהרן ולא לזוז ממנו. שניהם, שמות בני ישראל ושמותיו של הקב"ה גם יחד, חייבים להיות מהודקים לליבו, בפרט בבואו אל הקודש.

הגמרא מסתפקת האם הכהנים הם שליחי הקב"ה או שליחי עם ישראל. על-פי הדברים שהבאנו, דומה, כי שתי התפיסות נכונות גם יחד. אהרן הוא האדם היחיד שנבחר להיכנס אל קודש הקודשים. במקביל, אהרן הוא גם מי שמשכין שלום בין אדם לחברו. עם כל מעלתו הרמה וקירבתו הגדולה לקב"ה, הוא מתעניין באנשים, רגיש למצוקותיהם וקשוב למריבותיהם. אהרן ניחן, לצד מעלותיו כאיש קודש, גם ביכולת לתווך ולהשכין שלום.

אחד האתגרים הגדולים הרובצים לפתחו של מנהיג הוא ההתמודדות עם המתח שבין החיבור לחזון הרם והנישא לבין האנשים. ההדגשה על חובת הצמדת החושן, הנושא את שמות בני ישראל ושמותיו של הקב"ה, לליבו של הכהן הגדול, מתווה דרך ראויה בסוגיה זו.


מופת ליישום פרקטי


דמותו של אהרן משתקפת בספרות חז"ל כמופת מעורר השראה הקורא ליישום פרקטי. אהרן הוביל את הציבור לערכים וקירב לתורה, אולם בראש ובראשונה, וללא כל סתירה, הוא אהב את הבריות. ידוע הדיוק של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל שאמר, כי אהבתו של אהרן לא הייתה על-מנת לקרב אנשים לתורה. הוא אהב את הבריות אהבת אמת; כזו שאיננה תלויה בדבר, כמאמר המשנה: "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" ולא אוהב את הבריות כדי לקרבן לתורה.

מחקרים מראים, כי אינטליגנציה רגשית גבוהה מגבירה אפקטיביות ארגונית. אהרן ללא ספק ניחן באינטליגנציה רגשית גבוהה. המשנה מלמדת אותנו, כי אינטליגנציה רגשית אמיתית איננה נעשית לשם האפקטיביות הארגונית. רק אינטליגנציה רגשית העומדת בפני עצמה תוביל, בסופו של דבר, לתוצאות גם ברמה המערכתית. אהבה פשוטה של הבריות, לא זו בלבד שאיננה סותרת דבקות בחזון ואת היכולת להוביל אליו. היא עצמה הגשמת החזון ודוגמה אישית ליישומו.

העובדה שאהרן לא שוכח לרגע את העם, גם בזמן היותו עסוק בעבודת הקודש, מבטאת את ענוותנותו. זהו מודל ההנהגה המשותפת, שבה אהבה נטולת אגו, כמו זו שהייתה בין שני האחים המנהיגים - משה ואהרן - מהווה מופת לכל העם. נקווה, כי המודל המנהיגותי שפרשתנו ודמותו של אהרן מציבים לנו, יעוררו בנו ובמנהיגינו השראה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב קהילת "מצפה רמות" ירושלים, מרצה במכללת הרצוג-ליפשיץ ופסיכולוג קליני, ומרבני צהר.
תאריך:  26/02/2015   |   עודכן:  26/02/2015
הרב אברהם קנאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
בפרשתנו מצווה הקב"ה את משה: "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו, וכן תעשו".
19/02/2015  |  הרב ד"ר משה בארי  |   מאמרים
"ונגש משה לבדו אל ה' והם לא יגשו והעם לא יעלו עימו" (שמות כ"ד, ב'). "ויבוא משה בתוך הענן ויעל אל ההר, ויהי משה בהר ארבעים יום וארבעים לילה" (שם, י"ח).
12/02/2015  |  הרב אלישיב קנוהל  |   מאמרים
בפרשת השבוע מופיעות בפעם הראשונה עשרת הדיברות, הנחשבות לתמציתה של התורה כולה ולטקסט החשוב ביותר של היהודים. חלק מהדיברות מייצגות אמירות שיש בהן היגיון אנושי, ללא קשר לתורה דווקא. איסורים כגון "לא תרצח", "לא תנאף" ו"לא תחמוד", רלוונטיים לכל דור ולכל אדם באשר הוא. כך היא גם מצוות כיבוד הורים ואפילו האיסור להישבע בשמו של הקב"ה. אולם מה בנוגע לאיסור עבודה זרה? האדם המודרני איננו סוגד לפסלים וצלמים. לכאורה כל זה הוא נחלת העבר, ומה טעם יש לצוות על איסור זה גם בימינו?
06/02/2015  |  הרב חגי גרוס  |   מאמרים
תיאור המעבר של בני ישראל את ים סוף, שהוא הסיפור המרכזי בפרשת בשלח, מהווה נקודת שיא במנהיגותו של משה. האתגרים המנהיגותיים של משה היו רבים. חלקם מתועדים בהרחבה, חלקם בתמציתיות, ויש להניח שחלקם לא תועדו כלל. אני מבקש להפנות את המבט למילה אחת שעשויה ללמד אותנו רבות על האופן בו צריך לקרוא מה שנכתב על מנהיג: "וַיַסַּע משה את ישראל מים סוף וייצאו אל מדבר שור".
29/01/2015  |  הרב בעז גנוט  |   מאמרים
פרשנים שונים עוסקים בשאלת הלגיטימיות של שאילת הכלים מהמצרים המתוארת בפרשת השבוע, פרשת "בא". האמנם שאילה יש כאן, או סוג של מניפולציה? אותי, באופן אישי, מטרידה הרבה יותר שאלת המקום שהתורה נותנת לתיאור העניין. הרי עוד במעמד הסנה הקב"ה אמר למשה: "ונתתי את חן העם הזה בעיני מצרים, והיה כי תלכון לא תלכו ריקם. ושאלה אישה משכנתה ומגרת ביתה כלי כסף וכלי זהב ושמלת ושמתם על בניכם ועל בנתיכם ונצלתם את מצרים". מדוע, אם כך, היה חשוב לתורה לחזור שוב על העניין?
22/01/2015  |  הרב צחי להמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
מה זה מנהיג?  /  הרב יוני לביא
איש אשר כברכתו  /  הרב יהודה ישרים
לפתור זה להיפטר?  /  הרב ד"ר דרור פיקסלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il