|   15:07:40
דלג
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

"משבר" הדיור

המשבר אמיתי אפוא אינו משבר הדיור אלא משבר הערכים. זהו משבר לאומי ומשבר פרטני. משבר הערכים הלאומי הוא התייחסות לחלקי ארץ לא כבית לאומי אלא כקלפי מיקוח לפיוס הפולש הזר שהשתלט כבר עכשיו על 70 אחוזים מן השטח שעליו שולט הבג"ץ - כל מה שמערבה לירדן
01/03/2015  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
גאות דיור. לא משבר [צילום: איתמר לוין]

מחנה העבודה העברית הפך למחנה העבודה בעיניים

עוד לפני שיתפרסם דוח המבקר אודות "משבר" הדיור, אפשר היה לומר מה יהיה בו. עכשיו משנתפרסם, אפשר לומר שאין בו שום חדש: האשמה חמורה כלפי כל הממשלות שאינן של מפלגת העבודה בעליית מחירי-הדיור בישראל. המושג " אינן מפלגת העבודה" הוא מצומצם ביותר, ומתמצה באיש אחד בלבד. בנימין נתניהו. ואותו, על-פי מאמר המשורר, צריך להעיף לעזאזל.

משבר הדיור מודגם בכך שבניהן ובנותיהן של ערי המסכנות שהוקמו בשנות ה-50' של המאה שעברה במימון יהודי אמריקה, בניהול מפלגת העבודה, ובתכנון סובייטי בקצה העולם כגון ירוחם, דימונה, ערד ושדרות, אינם יכולים לרכוש לעצמם בית או דירה באותם קצות העולם שהוריהם קיבלו בחינם. מודגם בכך שמחיר דירה בבאר-שבע הוא כיום כמו מחיר דירה בתל אביב לפני 20 שנה. שמחיר מגרש בלהבים, התנחלות מבודדת התקועה בין רהט ללקייה, ששום תל אביבי או ירושלמי המכבד את עצמו לא היה נתפס בה בסלפי ולו נשמתו תלויה בכך, הוא פי-10 משהיה לפני דור אחד. משבר הדיור מתבטא בכך שחדר בשכירות חודשית בתל אביב עולה 2000 ש"ח, ועל כל דירה שמתפנה צובאים עשרות צעירים שרוצים לשכור אותה.

זה משבר דיור? מה פתאום! זה גאות דיור. למי שאינו יודע, משבר דיור זהו המצב שבו בית נאה בשכונה יפה עומד למעצבה במשך חודשים רבים שעליו מתנוסס שלט "למכירה", ואיש אינו עוצר כדי לרשום מספר טלפון. משבר דיור הוא המצב שבו לאורך אותו רחוב עומדים עשרות בתים למכירה, ובקדמתם מוצבים עשרות שלטים הצועקים "למכירה", ואיש אינו מעלה בדעתו אפילו להתעניין. משבר דיור הוא המצב שבו מרכזי קניות הומים מאדם הופכים לעיי חרבות של עזובה, כיוון שכל השכונות שהללו נועדו לשרת - התרוקנו. משבר דיור הוא המצב שבו בתי ספר נסגרים מחוסר תלמידים, שעיריות קורסות כיוון שאין משלמי מיסים. זה משבר דיור. אמריקה 2008. דטרויט 2015. מודעות בפלאפון מחברות המציעות עסקה של נכס מניב באמריקה ב-50 אלף דולר - חמישית ממחיר מגרש בלהבים.

אז אין משבר דיור. יש חוסר מתאם בין מספר דורשי-הדיור לבין מספר יחידות-הדיור שנבנו. יש חוסר מתאם בין כמות הכסף שיש בידי האוכלוסייה ובידי הבנקים כהון להלוואות, לבין מספר יחידות-הדיור. ויש משבר דמוגרפי שאיש לא חזה, אלא חזה את היפוכו.

המאמינים בארץ ישראל - יתעשרו

משבר הדיור הוא משבר יהודי, בשל דמוגרפיה יהודית. שנים על גבי שנים אנו שומעים וקוראים את נבואות החורבן הדמוגרפי הממשמש ובא, שבו היהודים יהפכו למיעוט בארצם, שבעטיו על מדינת ישראל להתכנס לתוך הגבולות הצרים ביותר כדי להישאר מדינה יהודית ודמוקרטית. איש מדוגלי ההתכנסות לא התבונן בפלט הרשמי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המצביע על מגמה קבועה של התרחבות הדמוגרפיה היהודית במספר לידות החי. אז הנה המספרים: ב-2002 היו 139,500 לידות שמתוכן 98 אלף יהודים וונספחיהם, ו-41 אלף ערבים. ב-2013 היו 171,444 לידות מתוכן 132,254 יהודים ונספחיהם ו-39 אלף ערבים - עלייה של 30 אחוז בילודה היהודית בתוך עשור. מדובר במגמה הפוכה לכל העולם המפותח, הפוכה לזו שבטורקיה, אירן, ומצרים. העשור שלפניו היה דומה מאוד. בהינתן ששטחה של מדינת ישראל לא התרחב ב-30 אחוז, אלא אף הצטמצם בשל הפלישה הערבית המתמשכת, בשל המגבלות הפוליטיות שהטילו על עצמן כל ממשלות ישראל, חוץ מבאותו עשור שבין 1977- 1987, הרי שאין מנוס מעליית מחירי-הדיור.

חזקה עלינו שמתכנני המשק אינם יודעים לקרוא דוחות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כי מהם דוחות עובדתיים לעומת קונספציות פוליטיות, אם לא הבל הבלים, הזיות חסרות פשר, אשליות של מוכי ירח? זוהי הסיבה שמתכנני המשק, אלה היושבים בוועדות, המקושרים למפלגות ההתכנסות, לא עשו את המתחייב מן הדמוגרפיה, והמשיכו לתכנן את ההתכנסות. את כל זה לא תקראו בדוח המבקר, שכל כולו פוליטיקה של רל"ב (רק לא ביבי).

אבל מה על ילדי הפליטים שיושבו בעל כורחם בקצות העולם של קרית-גת ירוחם-דימונה-לוד-מעלות-צפת? האם לא ראו הללו את הנולד ורכשו לעצמם אדמה כדי שבבוא היום, כשיהיו גדולים, יוכלו להמשיך ולהתגורר בחור שהפך פתאום למשאת נפש? מסתבר שלא. מאז שצמחו לי אזניים, אני שומע את הנהי והיבבות שאין מה לעשות בירוחם, ושומר נפשו המתגורר בדימונה, וטוב שאש"ף או חיזבאללה מפציצים את מעלות כיוון שבלאו הכי אין עבודה, אין בילויים, אין תוחלת ואין חיים אלא בתל אביב. ואם לא בתל אביב, אזי נשים ראש ונשובה מצרימה, סליחה, לאמריקה. שם כידוע אין משבר דיור, וכל הרוצה חורבה בדטרויט או בדרום שיקגו יכול לשים 500 דולר ולקנות בהקפה. 540 אלף בעלי זכות בחירה אכן נשרו מכאן ועברו אל ארצות האפשרויות הבלתי מוגבלות. שם, כידוע, כל עיר שדה מתברכת בפילהרמונית וזאפה ומשכן אומנויות הבמה ורפואה איכותית חינם אין כסף. אותו מיעוט מילדי הפליטים שהיו חכמים, והיו ציונים, דווקא רכשו לעצמם את החלקות, וכיום הם פתאום יושבים על מיליונים. מי שהאמין בארץ ישראל בשנות ה-30' של המאה שעברה - התעשר, ומי שהאמין בה בשנות ה-50' - התעשר, ומי שהשקיע בנגב בשנות ה-80' - התעשר, ומי שממשיך להאמין בה ובביטחון שעוד ועוד מיהודי העולם יעלו לארץ - יתעשר עוד יותר.

ממשלת ישראל סירבה לקבל משלוח של 15 אלף פועלי בניין סינים שלא הורשו, בפקודת ממשלת סין, לעבוד מעבר לקו הירוק. על-פי גרסת תקשורת-רל"ב, סירוב זה הוא ההוכחה הניצחת לכך שממשלת ישראל דוגלת בהעמקת משבר-הדיור. יתר על כן, חוסר הפועלים הסינים, הרומנים, הפולנים או האריתראים, הוא הגורם המגביל את התחלות הבנייה, הוא הגורם לעליית המחירים המסחררת בדימונה, ירוחם, באר-שבע ולהבים.

אבל מה על תל אביב, מקוננים התקשורתנים. האם נידונו הצעירים שרוצים להקים משפחה להיות מנודים מן העיר ללא הפסקה לטובת העשירים בלבד? כן, אומר אלפרד אקירוב. אם המדינה רוצה לבנות לצעירים דיור מוזל, עליה להפשיר את כל השטחים הירוקים סביב למגלופוליס, ולמסור קרקעות במחיר מטרה של עשרת אלפים שקל לדירה. זוהי האמת, וכל דבר אחר שיספרו לכם הפוליטיקאים הוא שקר. כמו סארסל והבנליוס בפאריס, כמו הפרויקטים של שיקגו, הדיור המוזל מסביב לערים יהפוך לשכונות עוני, וגם זאת הפוליטיקאים לא יספרו לכם.

המשבר אמיתי אפוא אינו משבר הדיור אלא משבר הערכים. זהו משבר לאומי ומשבר פרטני.

משבר הערכים הלאומי הוא התייחסות לחלקי ארץ לא כבית לאומי אלא כקלפי מיקוח לפיוס הפולש הזר שהשתלט כבר עכשיו על 70 אחוזים מן השטח שעליו שולט הבג"ץ (כל מה שמערבה לירדן). המשבר מתאפיין ביבבות האינסופיות של הממסד אודות השקעת העם-היהודי ביהודה ושומרון. המשבר מתאפיין עוד בהצהרות דוגמת זו של עדי מאירי בגלי צה"ל, תחנת הרדיו של צבא ההגנה לישראל, שאין היא מצטערת אם יהודי צרפת מעדיפים שלא לעלות לארץ ישראל, שכן "איש הישר בעיניו יעשה". המשבר מתאפיין בשקר הקבוע של כל מפלגה "חברתית" "מרכזית" המבטיחה כי תוכל להעניק פתרונות שווים לכל נפש, במרכז תל אביב וירושלים, אם רק תיבחר.

המשבר השני הוא פרטני, של שלילת העבודה. חברה שבה שכרם ויוקרתם של פקיד בבנק או מחלק תה בחברת החשמל, או חשב זוטר בבנק ישראל הוא גבוה משכרו של עובד בניין - היא מעוותת. חברה שבה פועל הוא שם נרדף לערבי ומקומו מעבר לקו הירוק (קצה-העולם החדש) היא חברה מקולקלת. חברה שבה שכרו של פועל בניין מסין גבוה פי-שניים מן השכר הממוצע במשק, כיוון שאיש מן המקומיים אינו מוכן לעבוד בבניין - יצאה מדעתה.

הבחירות הבאות עלינו לטובה הן הזדמנות להתגבר על שני המשברים גם יחד. בתחום הלאומי, ישראל היא אחת, מתל אביב ועד לירדן, ויש להחיל את החוק היהודי ואת תחום הבנייה היהודית על כל הארץ, בכל מקום שבג"ץ הוא ריבון. מחנה לאומי שייבחר ושלא ירחיב את תחום הבנייה היהודית לכל הארץ, אינו מחנה לאומי אלא משרת של מתכנני ההתכנסות. בתחום הפרטני יש להטיל איסור מוחלט על העסקת פועלים שאינם בעלי אזרחות ישראלית - לא בתל אביב, לא בלהבים ולא בעפרה. חזקה על הקבלנים שרוצים לבנות, הרבה ומהר, שיפתחו את ההכשרות, ישכללו את השיטות, ישקיעו בטכנולוגיות, ויטפחו את כוח האדם הדרוש כדי להמשיך ולבנות.

כל אותן מדינות באירופה שביססו את כלכלתן על גאסט-ארבייטר, עבודת זרים, מוצאות את עצמן בפני שוקת שבורה של אוכלוסייה מנוונת, פריון נמוך ועשרות מיליוני מהגרים המהווים סכנה מוחשית ומיידית. כדאי מאוד שנימנע מן העתיד הנוגה הזה, נשנס מתניים, ונתחיל לבנות את ארץ ישראל.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial" ו-"The Witches of West Bend ו- [קישור]
תאריך:  01/03/2015   |   עודכן:  01/03/2015
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"משבר" הדיור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סייג לחכמה שתיקה
2/03/15 05:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדובר בדתיים-לאומיים קיצוניים. ולא סתם קיצוניים אלא משיחיים. הם נשמעים לאנשי ההלכה במקום לחוקי המדינה ואף לקחו צבא חילוני והנהיגו בו תהליכי הדתה. אבל הם רציונלים ובסופו של דבר ניתן להגיע עמם להבנה.
01/03/2015  |  דורון בקל-איילון   |   מאמרים
באולם הדיונים המרכזי של מחלקת המדינה האמריקנית בוושינגטון מתקיים, החל מהיום ולמשך השבוע הבא, הסבב השני של השיחות הדיפלומטיות בין ארצות-הברית וקובה. הדיונים מתקיימים בסימן ההפשרה בנתק שבין שתי המדינות שנמשך 5 עשורים. נשיא ארה"ב ברק אובמה הכריז על סיום הנתק לפני כחודשיים בתום שנה וחצי של שיחות מוקדמות עם ממשלת קובה שהתנהלו בערוצים חשאיים.
01/03/2015  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
אילה חסון ישבה בשקט כל משך השידור, ולא התערבה כשעמיר פרץ כל הזמן באופן סיסטמתי פרץ לדברי כץ, לא ענה לשאלותיו, התחמק מהשאלה מה דעתו בקשר לסכנה הגרעינית מצד אירן לישראל, בעוד השר כץ מאזין במלוא הכבוד לדבריו של פרץ כשהיה בתורו. הניגוד הכה בולט בין הרמה של נציג הליכוד, התרבות שהוא מייצג, לבין התת תרבות שהציג עמיר פרץ - היה התשובה לשאלה מדוע אין על רה"מ להתעמת עם השמאל בעימות טרום-בחירות.
01/03/2015  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
כמו בעבר ייזכר גם הפעם מרתון תל אביב בשל מחדלי ארגונו. עריכתו הייתה פשוט ביזיון וכל התירוצים פשוט לא יועילו. לנוכח כישלונו הזועק לשמיים מתגמדת אפילו שבירת שיא הריצה שהושגה בו על-ידי הרץ הקנייתי.
01/03/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
סיפורם של המתנחלים נעשה בהיר כשמש, כשמבינים שהם נר הלילה החופי של העם היהודי. סיפורי על נר הלילה החופי, מבוסס על סיפור מתוך הספר הנפלא 'ארץ ירוקה שלי'. אמור לי מה יחסך אל המתנחלים ואומר לך מי אתה. עשיתי לי סימן: אוהבי המתנחלים, הם יהודים ציוניים, ורק בהם אבחר להנהיג את עם הקודש.
01/03/2015  |  משה חסדאי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
לא עובדים לפי הספר  /  מנשה שאול
חורבן פרס-ישראל  /  דורון בקל-איילון
הולך בעקבות אביו  /  רפאל מדוף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il