|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

כשאלי ויזל ישב ליד שרה נתניהו

השתתפותו של אלי ויזל במושב הקונגרס בעת נאום נתניהו היא תמוהה ויש בהקשרה משום זילות השואה על הקשר בינו לפצצה האירנית וההקשר ההיסטורי
06/03/2015  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
אלי ויזל עם צבי גיל בכנס סטוקהולם

הכול ידעו ויודעים כי "ההצדעה" בקונגרס האמריקני לראש הממשלה ביבי נתניהו הייתה מעשה ציני ונכלולי של המפלגה הרפובליקאית כנגד הנשיא הדמוקרטי, והקשר שלה למניעת פצצה גרעינית לאירן, הוא מסכת פורים. מי שנפל ברשת הזאת הוא לא הקונגרס, אשר בשבילו לערוך מופע של מחיאות כפיים הוא דבר מסורתי ואינו אומר מאומה. זאת הייתה עצת אחיתופל של שגריר ישראל בוושינגטון שהוא ללא ספק פוליטיקאי גרוע, וגם דיפלומט כושל ומכשיל. הוא הכשיל בראש וראשונה את שולחו את ביבי נתניהו בכך שאת שני המנדטים ששולחו קבל, זמנית, בסקר לאחר הנאום זה המיר בפגיעה קשה ביחסים החיוניים עם מעצמה שהיא המשענת המדינית, הביטחונית והכלכלית שלנו. ואם יהיה בארץ ממסד חדש, גם עם הליכוד יהיה בו שותף, אחד הדברים הראשונים שעליו לעשות הוא להעיף אותו מבירת ארה"ב. הוא שרוף בכול מקרה.

אשר לרפובליקנים ויחסם לישראל, הרי מאז קום המדינה היו אלה הנשיאים הדמוקרטיים אשר סייעו לה בתמיכה כלכלית,מדינית מוסרית וביטחונית.בין השאר בשל העובדה שרובו המכריע של הקול היהודי ניתן מסורתית לדמוקרטים. הוא יינתן גם בעתיד.מדובר בנשיאים החל בהארי טרומן, ובג'והן קנדי, כולל ג'ימי קרטר (לא אוהב מושבע שלנו בשל הכיבוש) שפרץ את דרך השלום עם מדינות ערב, לינדון ג'ונסון, קלינטון ואובמה. אגב מצגת הימין שמראה שישראל יצאה למלחמת ששת הימים למרות אזהרותיה של ארה"ב, היא שקרית בעליל. אחד הנימוקים המרכזיים בהמתנה של לוי אשכול לפתוח במלחמה היה קבלת אור ירוק מארה"ב. האור ניתן. זאת יודעים ההיסטוריונים וגם העיתונאים שסקרו את האירוע.למשל, אני יודע כי הייתי אז שליח רשות השידור באמריקה. יתרה מזאת, ועל כך ידוע פחות. כאשר בעקבות ניצחון צה"ל, הצי הסובייטי החל לעשות תמרונים מאיימים באזור המזרח התיכון ארה"ב שלחה מולם שייטת כולל נושאת מטוסים.המסר היה ברור, והסובייטים הבינו אותו. את המערכה הדיפלומטית המוצלחת בזירה הבינלאומית ניהל ארתור גולדברג,שגריר ארה:ב באו"ם ומקורבו של הנשיא ג'ונסון. הבושים הרפובליקנים, האב והבן, או שהיו נגדנו - האב-או שהשתמשו בנו, הבן, במסגרת המערכה שלהם נגד עירק מטעמים של ההון האמריקני בשדות הנפט.

מכאן שהתמיכה הרפובליקנית בישראל היא מאוד בעירבון מוגבל. אבל אם ישראל יכולה לשמש כלי ניגוח נגד הנשיא השחור ששנוא עליהם, ואם יש להם שותף כמו השגריר דרמר, אז מדוע להחמיץ הזדמנות כזאת. אולם אני שואל את עצמי מדוע הסופר חתן פרס נובל, ניצול שואה, נטל חלק במופע תיאטראלי זה.

אלי וויזל ההומניסט

אני מכיר את אלי וויזל, מקרוב ומרחוק, כיובל שנים, מאז היותו עיתונאי מטעם ידיעות אחרונות באמריקה ואני כתב רשות השידור שם. על היותו סופר מחונן הוא זכה בפרס נובל. לא נגזים אם נציין כי העובדה שכשריד שואה עסקו כתביו הראשונים בשואה,הייתה לה השפעה כלשהו על וועדת הפרס. בדיעבד בהמשך יצירותיו הוא הצדיק עוד יותר את התואר. אבל אלי וויזל היה גם הומניסט גדול ופעיל מאוד בתחום הזה. כמוהו גם אני האמנתי שלא זו בלבד שהלקח הראשון של השואה הוא הקמת מדינה ליהודים, אלא שזאת חייבת להיות מדינת סגולה בכול הנוגע ליישום לקחי השואה ההומאניים והיהודיים. הכיבוש הוא אחד החטאים. אלי באמריקה. אני כאן. דווקא על-רקע זה יזמנו בשעתו, בשיתוף יד ושם, את ה"כנס הבינלאומי למורשת ניצולי השואה המשמעות הערכית והמסורית לעולם". בביקורי בשעתו בארה"ב כדי לשכנע את אלי וויזל להתגייס למען הכנס הזה, הוא היה מאוד נלהב. הוא אף הבטיח להביא אליו כעשרה מחבריו חתני פרס נובל, כי המסר ההומניסטי שלנו ידבר אליהם. הדבר לצערו לא התממש בשל האינתיפאדה שהתרחשה אז במלוא עוזה. היה לחץ גדול גם בארה"ב וגם בארץ לבטל את הכנס, אולם הוחלט בכול זאת לקיימו והשתתפו בו נציגים מ-26 מדינות, ואלי וויזל השמיע את דבריו במושב הנעילה בבקעת הקהילות ביד ושם. לאחר שאני קראתי את מנשר ניצולי השואה, אלי ניגש אלי, חיבק אותי ושיבח את הקטע האוניברסאלי יהודי במנשר.

אלי ויזל "כיכב" בכנס סטוקהולם 2000 ללימודי השאה, שארח ראש ממשלת שוודיה גוראן פרסון שהיה היוזם של מה שנקרא The International Holocaust Remembrance Alliance - הברית הבינלאומית להנצחת השואה. אל הכנס המרשים הוזמנו כול מנהיגי העולם. הסיבה לכך שוויזל כיכב הייתה לא רק בשל היותו חתן פרס נובל וניצול שואה אלא גם הומניסט שנערץ על-ידי הציבור השוודי.

אני מניח כי מבחינתו של אלי וויזל לא הייתה סתירה בין היותו הומניסט, ליבראל, ומצדד בהקמת מדינה לפלשתינים לבין זיקתו לירושלים. אל לנו לשכוח שוויזל גדל בבית חרדי שבכול תפילה הוזכרה ירושלים. על-רקע זה הוא נעתר באפריל 2010 לבקשתו של ראש הממשלה נתניהו לפנות אל הנשיא אובמה כדי שזה יחדל מללחוץ על ישראל להפסיק את הבנייה בירושלים. אובמה כמו נשיאים דמוקרטיים לפניו העריך את אלי וויזל, ואף הזמין אותו להצטרף אליו לביקור במחנה ההשמדה בוכנוולד. ואכן במודעה שוויזל פרסם הוא מדגיש כי "בעבורי כיהודי, ירושלים היא מעבר לפוליטיקה. היא הוזכרה יותר מ-600 פעמים בתנ"ך ואפילו לא פעם אחת בקוראן. היא מייצגת את ההיסטוריה היהודית בצורה מכרעת".

אפשר ועל-רקע זה ניתן לראות, פחות להבין, את הצטרפותו של אלי וויזל לחותמים על המודעה של המועצה הציבורית של תנועת אלע"ד ליהודה של ירושלים המזרחית, בסתיו 2014.

גם וויזל נלכד ברשת

העובדה שאלי וויזל הוזמן על-ידי שני בתי הקונגרס להיות נוכח בעת נאומו של ראש ממשלת ישראל בנושא הגרעין האירני, היא לגיטימית. וויזל הוא אזרח מכובד של ארצות הברית. אולם הקונוטציה, ההקשר, באו בחטא. שכן, בשביל הרפובליקנים זאת הייתה במה נאותה להשתמש בראש ממשלה ישראל כדי לנגח את הנשיא שלהם. זה לעצמו הוא דבר בוטה. אולם את הזמנת וויזל יש לראות בהקשר של השואה. ביבי משתמש בנושא הגרעין האירני כדי לטפח מחדש את פולחן הפחד מפני שואה חדשה. בכך יש משום זילות השואה. אני כבר לא מדבר על דעתי שלי ועל דעת רבים אחרים כי הפגיעה במדינה יהודית לא תבוא מבחוץ. ואני לא מדבר על המאזן ההיסטורי, לגבי יחסה של פרס לעם ישראל . אני מדבר על כך שגם שלטון פנאטי כמו זה ששולט בטהרן הוא בפועל שלטון רציונאלי שלא רוצה להתאבד, כשלטון, בהתקפה על ישראל. חמינאי עם כול התלהמותו המקוממת נגד ישראל אינו היטלר ואין תנועה נאצית באירן. אירנים רבים אוהדים את ישראל.ואם יחול שינוי, והנשיא אובמה מאמין בכך שאם הנושא הגרעין ייפתר בדרכי שלום יהיה שינוי, לא אתפלא שגם יחסה של טהרן לירושלים ישתנה.

אולם כמיהות לחוד ומציאות לחוד. והמציאות הצינית היא שבשביל נתניהו הנאום בקונגרס לא היה נאום למניעת שואה אלא נגד מניעת שובו לשלטון. וזאת הייתה במה פוליטית של התערבות הקונגרס במערכת הבחירות בארץ כמו התערבות של מנהיג מדינה ידידותית בענייניה הפנימיים של אמריקה.. נוכחותו של וויזל באירוע הזה הוא שנתן לו את ההיבט של השואה, את הצל הענק שלה. ובכך אלי וויזל חטא. אפשר ובמרום שנותיו חשוב היה לו פוטואופ כשהוא יושב לצד שרה נתניהו. בכך שאני מסרב להאמין, זה לא אומר שזאת לא אפשרות. חבל. פרס נובל נשאר לנצח. מעמדו של אדם, פוליטית או מוסרית, משתנה עם הנסיבות.

תאריך:  06/03/2015   |   עודכן:  06/03/2015
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשאלי ויזל ישב ליד שרה נתניהו
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 26 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מר גיל - תת רמה
6/03/15 14:15
 
משה מיכאל
6/03/15 16:55
 
משה מיכאל
8/03/15 07:25
2
קרא ותלמד!בוש לך!
6/03/15 14:19
3
שמ
6/03/15 14:27
4
שמ
6/03/15 14:53
 
מזעזע לקרוא אותו!
6/03/15 16:32
5
הנאום של נתניהו
6/03/15 15:07
6
קורןנאוה טבריה
6/03/15 15:25
 
ע_הראל
8/03/15 00:33
7
קורןנאוה טבריה
6/03/15 15:44
 
אראל
7/03/15 22:46
8
קידי
6/03/15 16:46
9
יוא"ב
6/03/15 16:49
10
באום
6/03/15 17:44
11
אהוד פרלסמן
6/03/15 18:56
12
אמדון
6/03/15 19:04
13
איש עברי
6/03/15 19:27
 
מגיב ותיק
6/03/15 21:01
 
ע_הראל
8/03/15 00:49
14
מגיב ותיק
6/03/15 19:54
15
בעל המאמר הפריז
6/03/15 22:59
16
אהרון שחר
7/03/15 08:02
17
י.ב.
7/03/15 15:57
18
שאול א.
7/03/15 20:36
19
ויזל בחר ביבי!!!
8/03/15 01:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
קשיש גרמני בן 94, שהיה סמל באס אס במלחמת העולם השנייה ואשר פעל במחנה ההשמדה אושוויץ, הואשם (יום ב', 23.2.15) ב-3,681 סעיפים של סיוע לרצח. התביעה בצפון גרמניה ציינה כי לא ניתן לציין ולפרסם את שמו של האיש בשל חוקי פרטיות.
24/02/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
היסטוריונים חלוקים לעיתים בשאלה מהו הגורם העיקרי המחולל היסטוריה: אנשים, תופעות, כלכלה, גאוגרפיה. באותה מידה ניתן לשאול, מיהו המשפיע על תיעוד ההיסטוריה - אנשים בודדים, מוסדות, מגמות. במקרה של סר מרטין גילברט, שהלך לעולמו השבוע (3.2.15), התשובה ברורה: איש בודד יכול לשנות תפישות היסטוריות.
06/02/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ה-27 בינואר נקבע על-ידי אומות המאוחדות כיום הזיכרון הבינלאומי לשואה. המשמעות שלו היא לא רק רטרוספקטיבית, אלא עכשווית. מה למד העולם מן השואה. אלה לקחים הוא הפיק. לצערנו אין שנה שאין תזכורת טראומטית למה שמסוגל לחולל הרוע של האדם. מעשי הטרור והרצח הנתעבים שאירעו מאז יום הזיכרון הבינלאומי בשנה שעברה מלמדים שהעולם לא הפנים את המשמעות האוניברסאלית של השואה, אף שזאת יושמה בעיקר לגבי העם היהודי.
30/01/2015  |  צבי גיל  |   מאמרים
"מי ייתן ראשי מים ועיני מקור דמעה, ואבכה יומם ולילה, את חללי בת עמי. על ההרים אשא בכי ונהי, ועל נאות מדבר קינה". כך קרא הנביא ירמיהו, וכך מרגיש אני, בעומדי לפניכם היום.
28/01/2015  |  ראובן (רובי) ריבלין  |   נאומים
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, טען בנאומו הראשון בפני העצרת הכללית של האומות המאוחדות כי האו"ם אינו ממלא את ייעודו במניעת מקרי רצח עם. זאת, בין היתר, בשל שימוש ציני ופוליטי במושגי רצח עם שגורם להוזלת הפשע הנורא.
28/01/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
אירוע הנצחה בעמוד הפייסבוק של יד ושם   /  מחלקה ראשונה
אפליקציה בשם 70 קולות מספרת על השואה  /  נחמה אלמוג
דרישה מאבו מאזן: הסר את הספר האנטישמי  /  איתמר לוין
70 שנה לשחרור אושוויץ  /  הדר פרבר
קשר השתיקה הבריטי  /  ישראל רוזנבלט
לזכרם  /  יפעת גדות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il