|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
או הימין או השמאל [צילום: פלאש 90]

חזון בלהות

אווירה של מהפך: או נצחון השמאל, או ממשלת אחדות בראשות נתניהו תצפית מבעד למשקפיו של הציוני-דתי השפוי, לעבר יום הבוחר
11/03/2015  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות

הבחירות הגורליות בפתח, ומן הראוי כבר עכשיו, בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה, להעיף מבט מודאג לעבר הדרמות של השעות והימים שאחרי. אם לשפוט על-פי הלכי רוח ברחוב, כי אז יש להודות, שייתכן מהפך היסטורי: השמאל לשלטון והימין האידיאולוגי החוצה.

ברחוב הישראלי (ללא קשר לתקשורת המפמפמת חזק שמאלה ומטמטמת את הציבור) התחושות הן, שהבוחר יצביע הפעם לא על-פי התייחסות ל'תאליך אשלום' ז"ל (שעובדת היותו כל כך בלתי רלוונטי איידה אותו ממצעי המפלגות, גם לא בשמאל), אלא על בסיס ציפיותיו ותקוותיו בענייניו האישיים: רווחת המצביע ומשפחתו, רמת ואיכות חייו, סוג השירותים הציבוריים שהוא זכאי להם (חינוך, בריאות וכד') וכיוצא באלה שאלות חשובות כשלעצמן.

הרושם הוא שאפילו בגרעין הקשה של הליכוד - במחנה יהודה ובשכונת התקווה - וגם בקרב האליטות שמימין (ראו: מאיר דגן ושבתי שביט, ניצים טורפים בעברם), שומעים קולות בדבר הצורך בחילופי הנהגה לטובת השמאל, אשר מבחינתו מקיים עד היום את מצוות חג הפורים, ועוטה על פניו מסיכה של מרכז פוליטי. עריקי הימין לא נחתו בחיק מרצ, אך הם שוקלים, למרות מופע האימים הבזוי של 'הנאור' יאיר גרבוז'י ויהושע סובול, כנגד "מנשקי המזוזות", לתמוך בבוז'י-ציפי, או בלפיד, או בכחלון.

שלוש סיבות לתזוזה הטקטונית שמאלה: אימוץ תפיסת האגו, האינדיבידום, השלטת בעולם המערבי; פסה מן הארץ התחושה שאדם צריך לשאול עצמו מה הוא עוד צריך לעשות למען המדינה והקהילה בה הוא חי, ואת מקומה ירשה גישה הפוכה: בוא נראה מה המדינה נתנה לי, ומי מהמפלגות מבטיחה לתת יותר (זה שלא יהיה בכוחה של אף מפלגה לממש התחייבויותיה, זה סיפור אחר). סיבה נוספת: ההבנה שבאין פרטנר מדיני, ממילא לא יקרה דבר (שהרי המקסימום שהרצוג מוכן להציע, ואפילו זהבה גלאון, אינו אפילו בגדר המינימום שדורשים הערבים); ושלישית, התגברות יצר הנקם של מצביעים בימין כלפי מפלגת השלטון, הליכוד, שנתפסת, יותר מבעבר, יהירה ומזלזלת (גם מחמת התנהגותם האישית של בני הזוג נתניהו לאורך השנים).

מהפך 2015: בלי בנט ולפיד
בנימין נתניהו [צילום: פלאש 90]

בסרט הזה כבר היינו
מי ששוקל להצביע ליכוד רק כדי לחזק את נתניהו ואת סיכוייו (שעלולים כאמור לפעול כבומרנג נגד הציונות הדתית במקרה של ממשלת אחדות), חייב לזכור שבסרט הליכודי הזה כבר היינו ואכלנו בשפע צפרדעים גדולות בשפע בשנתיים האחרונות

כאמור, מדובר בתחושות. סיכוייו של נתניהו לכונן את הממשלה הבאה, אינם יצוקים בבטון. אבל קיימת עדיין אפשרות, אם בוחרי הימין המסורתיים ינהרו הביתה ברגע האחרון, שיצליח למרות הכל להשיג רוב של 63-61 ח"כים, שיאלצו את הנשיא להטיל עליו את הרכבת הממשלה הבאה.

במקרה זה, עלול נתניהו לחולל את מהפך 2015: ממשלת אחדות רחבה, עם מפלגת המחנה הציוני (שתרוץ לזרועותיו מחמת הנוהג במפלגה זו, לערוף ראשו של כל מנהיג שמוצא עצמו אחרי הבחירות באופוזיציה), ובשל תפיסתו הבסיסית של נתניהו מאז נאום בר-אילן, תפיסה שגם המחנה הציוני קונה אותה: שתי מדינות לשני עמים. על העגלה יקפצו כמובן שלוש החרדיות (יהדות התורה, ש"ס ו'יחד'), וגם כחלון וליברמן; בחוץ יישארו שני הקצוות, מרצ והבית היהודי, וגם יאיר לפיד.

יהיו לנתניהו מספר סיבות טובות לנהוג כך בממשלת האחדות, נטולת שותפיו הטבעיים והכמעט טבעיים – בנט ולפיד. ובראש ובראשונה: הרצון ללמד לקח את מייסדי 'ברית האחים', בנט ולפיד, שכפו עצמם עליו בבחירות 2013, בניגוד מוחלט לרצונו לראות את בנט מחוץ לקואליציה שלו. נתניהו נאלץ לבלוע את הגלולה המרה הזו, אבל ציפה להזדמנות להעניש את שני 'האחים'. העובדה כי המחנ"צ ישמח לשתף פעולה עם מאמצי נתניהו לראות את בנט "הימני הקיצוני" בחוץ, ולצידו יאיר לפיד שמזנב בהם ומתחרה בהם על אותו אלקטורט, תועיל לשני השותפים הבכירים בממשלת האחדות לגרש לאופוזיציה את השניים, כל אחת, כאמור, מטעמיה שלה. החלפת בנט בבוז'י בממשלת האחדות בראשות נתניהו תהיה מבחינת נתניהו סיבה נוספת למסיבה: סוף-סוף יש סיכוי שיזכה ללגיטימציה בינלאומית על 'התמתנותו'.

אם נכונה הערכה זו, ששותפים לה גם בכירים בליכוד, כי אז חייב המצביע לדעת, שכל קול שהוא מעניק לנתניהו, ייחלק לשניים: חצי לו, חצי לבוז'י. והתוצאה, במקרה של ממשלת אחדות, כאמור – בנט ולפיד בחוץ.

כך שהמצביע הדתי לאומי שאולי שקל להצביע נתניהו רק על-מנת לחזק אותו, יצטרך לשקול שנית החלטתו, לא רק כדי לכפות שוב את בנט על נתניהו, אלא גם על-מנת שלא יירדו לטמיון הישגי הציונות הדתית בתחומי דת ומדינה, חברה, כלכלה ורווחה. בנט בחוץ פירושו, בין היתר, הפקרת כל שירותי הדת לידי החרדים, על כל המשתמע מכך בנושא מינויי רבנים ודיינים 'שחורים', התעמרות בנשים, ניהול ענייני הדת במדינה בשיטת 'לחומרא' וכל השאר.

יתרה מזו: מי ששוקל להצביע ליכוד רק כדי לחזק את נתניהו ואת סיכוייו (שעלולים כאמור לפעול כבומרנג נגד הציונות הדתית במקרה של ממשלת אחדות), חייב לזכור שבסרט הליכודי הזה כבר היינו ואכלנו בשפע צפרדעים גדולות בשפע בשנתיים האחרונות: נאום בר-אילן; הקפאה מתמשכת שאירגן נתניהו בהתנדבות מלאה בתחומי הבנייה וההתפתחות ביו"ש ובירושלים; רדיפת ההתיישבות והמתיישבים, על-ידי מערכת משפט חד-צדדית ועל-ידי מינהל אזרחי עוין, פרו פלשתיני, שנתון למרותו של שר ביטחון ליכודניקי, אשר חושש להטיל עליו מרותו; בלימת חקיקה לאומית חיונית: למשל, חוק העמותות למניעת הזרמת מימון זר לפעילות האנטי ציונית של השמאל וחוק ההסדרה שבהיעדרו יהרסו אלפי בתי מגורים ביו"ש, ועוד; הפקרת הר-הבית לידי הוואקף והמלך-אביון הירדני, והתנכלות מתמשכת ופוגענית כלפי העולים להר (בניגוד לפסיקת בג"ץ המצדדת בהענקת זכויות שוות ליהודים בהר-הבית, ובניגוד לחוקי המדינה המבטיחים חופש דת לכל תושבי המדינה – כולל, צריך להזכיר, גם ליהודים שביניהם); הימנעות שיטתית מאכיפת החוק על ערביי ישראל, החוגגים בתחומי הבנייה הלא חוקית ובעולם הפשע; ועוד ועוד ועוד.

בל נשכח שבאותה עסקת חבילה 'לחיזוק הליכוד', מקבלים חינם את יעלון ההססן, ששלושה שבועות חמק מלהורות על חיסול מנהרות התופת בעזה; את אבי דיכטר השמאלן, שתמך בהינתקות, בטענה המגוחכת שהמהלך יעניק יתרון דמוגרפי לישראל, וגם העריך ברוב תבונתו הביטחוניסטית שלא ישתנה לרעה המצב הביטחוני סביב עזה; ואת בני בגין הזגזגן, שתחת מסווה של איש המחנה הלאומי חתר בעקביות תחת עקרונותיו. למשל פעילותו בכנסת ובממשלה למען חלוקת שטחי נדל"ן דמיוניים לבדווים בנגב, התנגדותו התקיפה לחקיקה האוסרת הזרמת כספים אנטישמיים מחו"ל לארגוני השמאל, סירובו לסייע בהחלת חנינה על נערים אוהבי עמם שנעצרו בימי ההינתקות, התנגדותו להלבנת מאחזים בלתי חוקיים, טירפודו את מהלכי החקיקה להכרזת העברית ללשונה הרשמית היחידה של המדינה, ועוד. מה להם ולמחנה הלאומי?

מי ימנה דיינים סרוגים?

איש הציונות הדתית התוהה כיצד להשתמש נכון בקולו, חייב להבין מה שלא תמיד זוכרים: שהצבעה לבית היהודי משפיעה אפילו בנושאים הנחשבים שוליים. למשל, היכולת לשלוח דיינים סרוגים לכס הדיינות בבתי הדין: לפני מספר חודשים טירפדו החרדים, בסוג של גסות רוח ויהירות חרדית טיפוסית, מינוי דיינים מן הציונות הדתית, בטענה החצופה שהמועמדים הסרוגים אינם ראויים לדיינות. רק החרדים ראויים. זה היה הכיוון שאליו הוליכו יהדות התורה וש"ס בוועדה למינוי דיינים, ורק בנסי נסים סוכלה המזימה הנואלת הזו, כשראש הממשלה זימן אליו בבהילות את שרת המשפטים, שעמדה לשבת בראשות אותה ועדת מינוי, לדיון בהול – והוועדה התפזרה ללא החלטות.

ועוד משהו בלתי נתפס בעניין הציונות הדתית: יום העצמאות ויום ירושלים הם כידוע בבת עינה של הציונות הדתית, המגדירה את מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו. אך הרב מאיר מזוז, נשיא 'יחד', המקוששת קולות מן הציונות הדתית, פסק הפוך בסידורו 'איש מצליח' (ע"ש אביו הרב מצליח מזוז): אין מקום לתפילת הלל ביום העצמאות וביום ירושלים, ויש לומר בהם תחנון, כביום חולין: "הבא לבית כנסת אשר בו נוהגים לא לומר תחנון בימים אלה [יום העצמאות ויום ירושלים], יאמר [תחנון] בצִנעה... והבא לבית כנסת שבו אומרים הלל בברכה [ביום העצמאות וביום ירושלים], לא יענה אמן [על ברכת ההלל]". בסידורו לא מופיעה התפילה לשלום מדינת ישראל (שהיא פק"ל מבחינת המצביע הציוני-דתי).

המצביע הציוני-דתי המבולבל עלול גם לשקול להעניק את קולו למפלגה החרדית 'יחד', שבמסגרת נשף מסכות פורימי מתהדרת בכיפות סרוגות ספורות, אך מרבית מועמדיה לכנסת חובשי מגבעות חרדיות שחורות. אפשר להבין את דאגתו של המצביע הנבוך מן האפשרות ש'יחד' לא תעבור את אחוז החסימה, וכך יילכו לאיבוד כמעט ארבעה מנדטים של הימין (כמעט 150,000 קולות ימניים).

אולם זוהי חרדת שווא. נכון להיום, הסקרים מבטיחים ל'יחד' שתעבור את אחוז החסימה, עם ארבעה מנדטים יצוקים בבטון, ולבית היהודי 12 מנדטים. הבוחר המתלבט יצטרך אם כן להכריע את מי הוא רוצה באמת שייצג אותו בכנסת ה-20: את המועמד החמישי ברשימת 'יחד', ששון טרבלסי, עסקן ש"ס מכפר סבא, המחויב באמירת תחנון ביום העצמאות; או המועמדת ה-13 המתנדנדת ברשימת הבית היהודי אורית סטרוק, שדווקא אומרת הלל ביום העצמאות, בתחושת הודיה למרחם ציון ובונה ירושלים.

אתם תחליטו, ורק אל תגידו שלא אמרנו לכם.

תאריך:  11/03/2015   |   עודכן:  11/03/2015
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חזון בלהות
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
11/03/15 13:36
 
וינטר הניה
13/03/15 08:12
2
פריטה
13/03/15 09:49
3
machinery
13/03/15 10:11
 
פלטרו
24/05/15 09:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
אני צובט את עצמי בכל פעם מחדש כדי להאמין שבוז'י הרצוג כך נשאב למעלה עד שהפך להיות מועמד ממשי לראשות הממשלה, וכי אין המדובר בחלום.
11/03/2015  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
העם הזה לא חושב שהליכוד רע. הוא עדיין אוהב ומתגעגע לליכוד של בגין.
11/03/2015  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
יאיר גרבוז ויהושע סובול סימנו סופסוף את המוקד של הבחירות הקרובות לכנסת. גרבוז וסובול הבהירו קבל עם שיש שני חלקים לעם בישראל. החלק האחד הוא המחנה הנאור, החכם, ההומאני והמלומד, הלא הוא מחנה השמאל של גרבוז וסובול. המחנה השני כולל את הטיפשים החשוכים הבורים שמנשקים למזוזות, מאמינים בקמֵעוֹת ומשתטחים על קברי צדיקים, דבר שהוא - לדעת האדונים גרבוז וסובול - בבחינת עבודת אלילים.
11/03/2015  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
ראשי ישיבות בציונות הדתית טוענים כי הם מקבלים איומים מצד רשימת הבית היהודי, לפיה אם יתמכו ברשימת יחד ולא בה "ייסגר הברז" ותופחת הזרמת הכספים לישיבותיהם ולמוסדות שבראשם הם עומדים.
11/03/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מערכת הבחירות עומדת בפני סיום, וכבר עכשיו אפשר לקבוע כי התופעות החיוביות והברוכות במחנה המרכז-שמאל התרחשו בחודשים האחרונים דווקא מחוץ לזירה המפלגתית. ציבור רעב ומתוסכל, שמאס בשלטון חסר התקווה של נתניהו, לא מצא את עצמו במסגרות הפוליטיות הרשמיות שנוהלו על-ידי אנשי יח"צ והחליט לפעול בכוחות עצמו. בזמן שרוב הקמפיינים של המפלגותֿ נמנעו ככל האפשר מנקיטת עמדות מובחנות, צצו עוד ועוד יוזמות פוליטיות נחושות שבמרכזן דרישה אחת: הכרעה.
11/03/2015  |  מיכאל מנקין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il